Meh, vi är inte trötta på dumma frågor.

Det är ju det tråden är till för. Seriöst BS tar vi på TLZ...
1. Jag har haft både 180 och 190.
180
+ Svänger lättare, Väger mindre. Oftast billigare.
- Ser ut som du fått på fel däck. En del tycker de har sämre fästa vid extremt nerlägg. Så, gillar du knäskrapa mycket så kanske 190 är bättre.
190/50
+ Ser fetare ut. Mer gummi i backen. Stort sortiment att välja mellan.
- Väger mer. kan kännas lite mer trögstyrt.
190/55
+ Allt.

- Litet sortiment. oftast dyra.
2. vet ej.
3. upp 1 till 2 kuggar i baken brukar bli OK. Byt inte till midre framdrev. Det förkortar livslängden på kedjan markant.
De nämner TLZ gruppköpet. Men jag föredrar "stealth" drev. (Heter igentligen något annat, typ Tri-metal blah blah någonting). Blandning av alu och stål. Alu inner med kuggar av stål. lätt och hållbart.

Om du absolut ska ha ett alu drev, se till så att det är härdat på alla konstens vis, för ohärdade varar i en vecka eller så... (OK, lite längre, men de suger fett)
Jag har för mig speedking kan få tag i sådana "stealth" drev också. Inget gruppköp på dem längre dock.