TL-tråden - v2 !

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
TL1000s bygge v2 = GP500 style, TL1000s bygge v1=Husqvarna V1000GT, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450-06 bygge = CRF Tracker, FC250-16, SX250-11 bygge = KX500 lookalike, FE450-09, CRF450-05, CAKE Makka, sxf250-16
Jag hade ett liknande elfel i helgen på min -97 tillis!!
Hämtade ut tillisen efter en genomgång av framgaffeln så
man var ju tvungen att köra av den på lite slingriga vägar
för å känna hur framgaffeln uppförde sig,helt plötsligt i ett
nerlägg börjar skiten hosta spotta som om den fått fnatt!!!!!!!
Stannar till vid kanten den stendör!Lyckas ta mig hem men ibland
misstände/tvärdog den!
väl hemma får den stå en timme går ut vrider på tändningen stendöd
kollar lite elkontakter hittar en del ärgiga stift men inget överdrivet.
Kommer å tänka på en kompis som hade en gixxer som hade problem med
tip-over kontakten,så jag vred på tändningen å knacka lite lätt med en
skruvmejsel på det lilla aset jodå då lös hela jävla tillisen upp som en julgran
jippi jag va på rätt spår!!!!!!
jag rev isär tipovern blockerade spärr-ringen som kortsluter om man lägger cyckeln på sidan å sen funkade tillisen klockrent!

OK!! tipover kontakten! Den ska kollas hårt! Eh, hur ser den ut? :confused:

Kollar upp det på kopplingsschemat.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Hur har ni gjort för att ställa in fjädringen så optimalt som möjligt?
Jag hittade dessa inställningar på en hemsida (har glömt var), de ska enl sidan vara för bankörning.

Rear suspension:
Preload – 5 mm gänga synlig
Rebound - ½ varv ut fr bottenläge
Compression – ½ varv ut fr bottenläge

Front forks:
Preload – 2 linjer synliga
Rebound – 1 varv ut fr bottenläge
Compression - ¾ varv ut fr bottenläge

Jag ställde in alla dessa värden på min TLS och det blev en helt annan hoj. Köpte den i torsdags och jag kan säga att med den fjädringen jag hade då hade jag aldrig vågat ta ut den på bana. Men nu bör det inte vara några problem, den känns hur stabil o fin som helst.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Hur har ni gjort för att ställa in fjädringen så optimalt som möjligt?
Jag hittade dessa inställningar på en hemsida (har glömt var), de ska enl sidan vara för bankörning.

Rear suspension:
Preload – 5 mm gänga synlig
Rebound - ½ varv ut fr bottenläge
Compression – ½ varv ut fr bottenläge

Front forks:
Preload – 2 linjer synliga
Rebound – 1 varv ut fr bottenläge
Compression - ¾ varv ut fr bottenläge

Jag ställde in alla dessa värden på min TLS och det blev en helt annan hoj. Köpte den i torsdags och jag kan säga att med den fjädringen jag hade då hade jag aldrig vågat ta ut den på bana. Men nu bör det inte vara några problem, den känns hur stabil o fin som helst.
Om det är samma som jag kikade på förut så funkade dom inte alls för mig, blev gungigt o jävligt. Det var oxå för bana.
 

TLS JÖRGEN

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
flygrakan sjöbo
Hoj
TL 1000 S
Om du kollar precis bakom tanken under sittdynan sitter det ett litet
"elknippe" där, tipovern sitter underst i denna hög av mojänger!
Jag tog loss bulten till tankgångjärnet tog loss lite kablar sen kunde jag
lyfta upp hela paketet! Tipovern sitter underst den har en liten metall-
platta på ena sidan som sitter med 4 st skruv.
dra ut tipovern ur gummifästet skruva av skruvarna se upp så du inte
tappar muttrarna när du väl fått av plattan ser du funktionen.
"Ringen" ska sitta i mitten på plasten så den ej sluter kretsen,
jag fyllde boxen med smältlim från en limpistol så skiten aldrig aktiveras
vad som än händer!Jag har för mig att insprutningen "pratar med tipovern
så man kan inte bara koppla bort en kontakt tror jag!

mvh J:yoparty
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Hur har du satt inställningarna?
Man kan ju alltid prova lite olika varianter.
Nu har jag kört med original, men det är inte heller bra.

Ska montera bitubo, öhlins och scotts nu i veckan.
Då blir det förhoppningsvis kalasbra.
 

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
TL1000s bygge v2 = GP500 style, TL1000s bygge v1=Husqvarna V1000GT, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450-06 bygge = CRF Tracker, FC250-16, SX250-11 bygge = KX500 lookalike, FE450-09, CRF450-05, CAKE Makka, sxf250-16
Om du kollar precis bakom tanken under sittdynan sitter det ett litet
"elknippe" där, tipovern sitter underst i denna hög av mojänger!
Jag tog loss bulten till tankgångjärnet tog loss lite kablar sen kunde jag
lyfta upp hela paketet! Tipovern sitter underst den har en liten metall-
platta på ena sidan som sitter med 4 st skruv.
dra ut tipovern ur gummifästet skruva av skruvarna se upp så du inte
tappar muttrarna när du väl fått av plattan ser du funktionen.
"Ringen" ska sitta i mitten på plasten så den ej sluter kretsen,
jag fyllde boxen med smältlim från en limpistol så skiten aldrig aktiveras
vad som än händer!Jag har för mig att insprutningen "pratar med tipovern
så man kan inte bara koppla bort en kontakt tror jag!

mvh J:yoparty

Tack, J!

Jag hann till garaget innan ditt svar och hittade den. Dock fungerade den som den skulle. Jag tippade den och då slutade klickandet från bränslepump-reläet. Smart lösning med smältlim! Det kommer jag göra för att slippa stopp av det i fortsättningen.

Men jag behöver fler idéer och tips! (Ursäkta att jag tjatar.. :) )
 

TLS JÖRGEN

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
flygrakan sjöbo
Hoj
TL 1000 S
Åhhh!
Jag vill också ha en bitubo!
Får man fråga vad en bitubo kostar å var du köpte den??
Är själv på gång att sätta i öhlinsfjädrar+racetech goldvalves
i framgaffeln,det skulle varit fixat i helgen men killen som gjorde
jobbet åt mig kom på när han rivit ner gaffeln att han saknar ett
specialverktyg!! Så han tvätta av allt montera ihop ställde in det
åt mig utan å ta en krona respect till den mekanikern!:yoparty
Jag tyckte faktiskt lite synd om killen men så e det,det ska bli kul sen
å få känna på ny ventiler å fjädrar!
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Åhhh!
Jag vill också ha en bitubo!
Får man fråga vad en bitubo kostar å var du köpte den??
Är själv på gång att sätta i öhlinsfjädrar+racetech goldvalves
i framgaffeln,det skulle varit fixat i helgen men killen som gjorde
jobbet åt mig kom på när han rivit ner gaffeln att han saknar ett
specialverktyg!! Så han tvätta av allt montera ihop ställde in det
åt mig utan å ta en krona respect till den mekanikern!:yoparty
Jag tyckte faktiskt lite synd om killen men så e det,det ska bli kul sen
å få känna på ny ventiler å fjädrar!

Kolla på zonen, går att köpa Bitubo via gruppköp där. Får man fråga vart du köpt öhlinsfjädrar och racetech goldvalves ifrån?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Åhhh!
Jag vill också ha en bitubo!
Får man fråga vad en bitubo kostar å var du köpte den??
Är själv på gång att sätta i öhlinsfjädrar+racetech goldvalves
i framgaffeln,det skulle varit fixat i helgen men killen som gjorde
jobbet åt mig kom på när han rivit ner gaffeln att han saknar ett
specialverktyg!! Så han tvätta av allt montera ihop ställde in det
åt mig utan å ta en krona respect till den mekanikern!:yoparty
Jag tyckte faktiskt lite synd om killen men så e det,det ska bli kul sen
å få känna på ny ventiler å fjädrar!
3k + 700 för den styvare fjädern + frakt.

Vad betalar du för racetech ventilerna?
 

TLS JÖRGEN

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
flygrakan sjöbo
Hoj
TL 1000 S
Öhlinsfjädrarna tar min lokala mc-nasare från motospeed kostar typ
1300 riksdaler..
ventilerna har jag inte fått pris på än men dom ska monteras av en firma
som heter kumlins motor alltså min lokala mc mek skruvar av gaffeln
å skickar benen till kumlins för montering av öhlinsfjädrar å ombyggnad
för goldvalves...
Kumlins är återförsäljare för racetech och ska enligt en del vänner som
åker motocross vara väldigt duktiga på allt inom fjädringsteknik!!!!!
Enligt Jerry min lokala mcförmåga så e det inte helt å få till en
lyckad installasion av goldvalves det ska tydligen borras upp standardhål
och shimsas osv osv!!!

www.factoryconnection.org är webbadressen till Kumlins...

mvh J
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Hojta till när du fått pris o spec då.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Tänk vad 120000 varv skulle göra då. :hihi
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Någon som har "maxat" sin hoj i hastighet:
som original?
moddad/trimmad?
skillnader?
årsmodell?
vilken hastighet?
TLS/TLR?






*Får se om någon av dem gamla vanliga ska bajsa ner den här frågan också*

TLR -99 - Moddad.
Helsystem, K&N filter, bla bla bla etc, en massa tjafs helt enkelt.
299 på mätaren och lite till... :hihi
(med kåpor, utan kåpor och en ryggsäck så orkar den inte upp till 299 mätarfart... :gnissla )

Men, "riktig" fart låg nog runt 280 eller så.

:mattias Naturligtvis så gjordes detta test på avlyst bana utan Poliser och övrigt patrask i vägen. :tungan

Jag läste någonstans att TLen kan skjuta ur sig kylarvätska vid lite mer inspirerad körning men nu kan jag inte komma ihåg var jag läste det.
Någon som vet?
Eller är det någon som kan berätta lite om det här, vilka årsmodeller är drabbade av detta? Är det alla? Kan man i så fall åtgärda? Jag vill minnas att i den texten jag läste så stod det att man inte skulle ha mer kylarvätska än max upp till min-strecket.

:7peta

Det är ju KTM RC8:an som gör så. :tungan
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Hej TL-gänget!

Man ser en TL1000 då och då här i Stockholm, trevligt att se och höra!! :)

Var ute och körde med mitt TLS 97 bygge och så bara tvärdör den på motorvägen i omkörningsfilen!

Sedan dess:
-Inget livstecken alls på instrumenteringen
-Ingen respons från bränslepump eller startmotor, helt tyst
-Endast lite småklickande ljud från vad jag tror är bränslepump reläet.

Om ni minns tidigare fadäs så är jag ingen fena på el-system :gnissla

-Så har ni några tips vad det kan vara?
-Bästa tillvägagångsätt vid felsökning?

Solen skiner som fan :huvet så jag hoppas komma ut igen snart! Hjälp!

/Marcus


Jag har inte läst alla förslag ännu.
Men ungefär så gjorde min också, fast jag parkerade och skulle starta igen efter en stund. Från fin fin till stendöd. Så när som på att relät till bränslerelät tickade.
Min fix var enkel - fast dyr, ca 1495 kr för att var exakt.
Nytt batteri var allt. Det gamla bara dog, och kopplade jag bilbatteri till så startade hojen, men kopplade jag loss bilen dog hojen direkt - någon typ av kortslutning i batteriet hindarade hojen från att köra med batteriet monterat. Jag har sett liknande saker på en Laptop, så jag hade mina misstankar.

Prova koppla till bilens batteri, eller en annan hoj och starta med den kopplad.
Lita inte blint på att mäta med multimeter - mitt kortslutna batteri visade ~13V utan belastning (men bara 0.25 V med lyset på och startförsök... :hihi )
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
BTW.

Jag tror jag har kommigt på "felet" med min vandrande tomgång.

Symtom: den ställer sig på 2200 rpm efter att jag kört en stund.

Fattade inte vad f-n det var som gjorde att den alltid återvände till runt 2200 rpm, fast jag ställde om den gång på gång.

Men nu tror jag att jag hittat "felet".
Den #¤%& vajern skruvar ju tillbaka sig och "centrerar" på 2200 rpm. :gnissla

Någon som haft samma "problem" ? enkelt att lösa, eller måste man plocka ner allt och justera vid TB bryggan? (höger sida under luftburken). Vilket jag igentligen inte pallar, inte nu - kanske till vintern. jag menar, 2200 rpm är ju rätt OK tomgång... :hihi
I alla fall när man vant sig, låter ju som om hojen är döende när jag justerar ner till 1400 rpm... :hihi
Tar ju bara 5 minuters körning, sedan är den ju tillbaka till 2200rpm. Men det går ju fint att justera i farten när man kommer in till stan...

:hej
 

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
TL1000s bygge v2 = GP500 style, TL1000s bygge v1=Husqvarna V1000GT, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450-06 bygge = CRF Tracker, FC250-16, SX250-11 bygge = KX500 lookalike, FE450-09, CRF450-05, CAKE Makka, sxf250-16
Jag har inte läst alla förslag ännu.
Men ungefär så gjorde min också, fast jag parkerade och skulle starta igen efter en stund. Från fin fin till stendöd. Så när som på att relät till bränslerelät tickade.
Min fix var enkel - fast dyr, ca 1495 kr för att var exakt.
Nytt batteri var allt. Det gamla bara dog, och kopplade jag bilbatteri till så startade hojen, men kopplade jag loss bilen dog hojen direkt - någon typ av kortslutning i batteriet hindarade hojen från att köra med batteriet monterat. Jag har sett liknande saker på en Laptop, så jag hade mina misstankar.

Prova koppla till bilens batteri, eller en annan hoj och starta med den kopplad.
Lita inte blint på att mäta med multimeter - mitt kortslutna batteri visade ~13V utan belastning (men bara 0.25 V med lyset på och startförsök... :hihi )

Åh, tusan! Batteriet! OK, testar imorgon! Återkommer till er alla i följetongen! Tack för hjälpen!
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Mina bromsskivor fram har börjat glappa "wave" i nitarna. Fursten snackade om att det brukar gå att sätta dit nitar från ISR. Någon som har koll på detta?
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top