TL-tråden - v2 !

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Mina bromsskivor fram har börjat glappa "wave" i nitarna. Fursten snackade om att det brukar gå att sätta dit nitar från ISR. Någon som har koll på detta?


Det kan vara svårt att hitta "nitar". Men om Acke (ISR) har som passar så är det bara att köpa.
Men, det är inte helt gratis.
Jag lyckades ta sönder en till mina Brembo (nitarna som sitter på mina Beringer ser identiska ut, så jag tror det är någonsorts standard på nitar) och hade SUPER svårt att hitta några. Mest kanske för att jag trodde att jag var tvugnen att ha Brembo nitar (bobbins på engelska, samma namn som de man hänger depåstödet där bak på, fast namnet är det enda gemensamma).
Jag köpte mina i England. Om du vill kan jag skaka fram en länk (men jag har länken bara på min jobbedator). I alla fall.
De kostade typ runt 50kr stycket, med allt inkluderat, som låsring, bricka etc. Inklusive frakt då, och frakten stog nog för 50% av kostnaden...

Det är väll drygt 14 per skiva, så kolla med ISR vad de kostar innan du börjar montera ner allt.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Kolla på zonen, går att köpa Bitubo via gruppköp där. Får man fråga vart du köpt öhlinsfjädrar och racetech goldvalves ifrån?

Om det e nån mer som ska köpa gaffel-kit från typ Öhlins, WP eller liknande så är jag meget intresserad av att haka på. Hojta till!
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Här måste man ju sticka ut hakan och kasta in en
brandfackla i hastighetsdebatten eftersom man sitter
med långt skägg i en stuga i Blekinge och inte kan köra
hoj just nu.......

265 synkade km/h med Speedo Healer och hojen varvade fortfarande!
Gixxer 1000 som låg bakom hade 299 på mätaren och kom inte om! :D

Egenknackat avgassystem
Massa småmoddar, inga större saker egentligen :rolleyes:
TLR motorn
Men det som har gjort all skillnad för mig är min Wideband commander
så jag själv kan ställa in sprutet på väg in real life så att så säga och
inte på en fejkad bromsbänk.......

Brandfacklan inkastad...... :tungan

Det finns rykten om att min hoj går ganska bra.......

Ha en fortsatt skön sommar......

R
 

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
TL1000s bygge v2 = GP500 style, TL1000s bygge v1=Husqvarna V1000GT, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450-06 bygge = CRF Tracker, FC250-16, SX250-11 bygge = KX500 lookalike, FE450-09, CRF450-05, CAKE Makka, sxf250-16
det först man ska kolla :fakta

Absolut! Nyladdat och kollat med multimeter i förrgår innan felsökningstart men det finns en chans att det är denna dolda kortslutning i batteriet som inte går att upptäcka med multimeter. Vill bara hitta felet nu! :huvet
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Absolut! Nyladdat och kollat med multimeter i förrgår innan felsökningstart men det finns en chans att det är denna dolda kortslutning i batteriet som inte går att upptäcka med multimeter. Vill bara hitta felet nu! :huvet

förstår det har du inget annat batteri alt ett bilbatteri som du kan koppla kablar från och testa om det funkar då vet du om det är batteriet eller inte
 

Akke

Sur på utsidan o Glad på insidan
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
SUZUKI TL1000S -97
förstår det har du inget annat batteri alt ett bilbatteri som du kan koppla kablar från och testa om det funkar då vet du om det är batteriet eller inte

Lasse sluta va så jävla seriös nu! Fan saknar ditt ordbajs kom igen nu, va ett tag sen! :tuttar
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Här måste man ju sticka ut hakan och kasta in en
brandfackla i hastighetsdebatten eftersom man sitter
med långt skägg i en stuga i Blekinge och inte kan köra
hoj just nu.......

265 synkade km/h med Speedo Healer och hojen varvade fortfarande!
Gixxer 1000 som låg bakom hade 299 på mätaren och kom inte om! :D

Egenknackat avgassystem
Massa småmoddar, inga större saker egentligen :rolleyes:
TLR motorn
Men det som har gjort all skillnad för mig är min Wideband commander
så jag själv kan ställa in sprutet på väg in real life så att så säga och
inte på en fejkad bromsbänk.......

Brandfacklan inkastad...... :tungan

Det finns rykten om att min hoj går ganska bra.......

Ha en fortsatt skön sommar......

R

Jojo, det skulle ju min göra om jag OXÅ vägde 50 kg. Nu väger jag ju lite mer och den matar på bra ändå upp till 255 km/h och jag tror det finns mer potential. Ska köpa mig en Pc3 och se vad jag får ut då...


Lightweight:tungan
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Absolut! Nyladdat och kollat med multimeter i förrgår innan felsökningstart men det finns en chans att det är denna dolda kortslutning i batteriet som inte går att upptäcka med multimeter. Vill bara hitta felet nu! :huvet

Hur reagerar hojjen om stödets kontakt börjar jävlas? Soppapumpar o allt e ju stendött med växel i o stödet nere. Har inte kopplingsschemat här just nu så jag sitter bara o finurlar lite.
 

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
TL1000s bygge v2 = GP500 style, TL1000s bygge v1=Husqvarna V1000GT, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450-06 bygge = CRF Tracker, FC250-16, SX250-11 bygge = KX500 lookalike, FE450-09, CRF450-05, CAKE Makka, sxf250-16
Jag har inte läst alla förslag ännu.
Men ungefär så gjorde min också, fast jag parkerade och skulle starta igen efter en stund. Från fin fin till stendöd. Så när som på att relät till bränslerelät tickade.
Min fix var enkel - fast dyr, ca 1495 kr för att var exakt.
Nytt batteri var allt. Det gamla bara dog, och kopplade jag bilbatteri till så startade hojen, men kopplade jag loss bilen dog hojen direkt - någon typ av kortslutning i batteriet hindarade hojen från att köra med batteriet monterat. Jag har sett liknande saker på en Laptop, så jag hade mina misstankar.

Prova koppla till bilens batteri, eller en annan hoj och starta med den kopplad.
Lita inte blint på att mäta med multimeter - mitt kortslutna batteri visade ~13V utan belastning (men bara 0.25 V med lyset på och startförsök... :hihi )

PutteLiten, DU ROCKAR!!! :yoparty Säger bara 0,19V med lyset på och startförsök!

Tack till alla för tips och förslag! Allt hjälpte mig då man lätt fastnar och inte ser nya möjliga felkällor.

Hittade ett gammalt duccebatteri och då funkade bränslepump och startmotor! Ska bara iväg och köpa specialbatteriet som jag har på bygget för att få plats, sedan ska det KÖRAS!!!

Återkommer när allt är 100% säkert men det ser mkt lovande ut! :banana

Jag trodde att mina ommöbleringar i elsystemet kunde ha ställt till med något men man ska lita mer på sig själv. Läxan: From nu kommer jag kolla batteriet först av allt!

/Hoppfull Carlsson
 

Slycke

bor i mitt nick
Gick med
21 Jan 2008
Ort
Slycke (utanför Linköping)
Hoj
1984 Suzuki Gsx 1100 EF"dragbikebygge" Åker Harley Davidsson Night Rod Special -08 trimmad och custad
:yoparty Såhär ser den ut min maskin :yoparty
Bromsarna och rätt bakhjul kommer snart på plats................:D :D
 

Bifogat

  • Tlsr 1.jpg
    Tlsr 1.jpg
    230.3 KB · Visningar: 97
  • Tlsr 2.jpg
    Tlsr 2.jpg
    191.3 KB · Visningar: 89
  • Tlsr 3.jpg
    Tlsr 3.jpg
    173.4 KB · Visningar: 75

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
PutteLiten, DU ROCKAR!!! :yoparty Säger bara 0,19V med lyset på och startförsök!

Tack till alla för tips och förslag! Allt hjälpte mig då man lätt fastnar och inte ser nya möjliga felkällor.

Hittade ett gammalt duccebatteri och då funkade bränslepump och startmotor! Ska bara iväg och köpa specialbatteriet som jag har på bygget för att få plats, sedan ska det KÖRAS!!!

Återkommer när allt är 100% säkert men det ser mkt lovande ut! :banana

Jag trodde att mina ommöbleringar i elsystemet kunde ha ställt till med något men man ska lita mer på sig själv. Läxan: From nu kommer jag kolla batteriet först av allt!

/Hoppfull Carlsson



:krama

Woohoo! :)

Glad att vara till hjälp!
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
lassemaja: du är mod på tlzone väl?
kan du aktivera mitt konto? kan inte logga in längre... =(
 

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
TL1000s bygge v2 = GP500 style, TL1000s bygge v1=Husqvarna V1000GT, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450-06 bygge = CRF Tracker, FC250-16, SX250-11 bygge = KX500 lookalike, FE450-09, CRF450-05, CAKE Makka, sxf250-16
:krama

Woohoo! :)

Glad att vara till hjälp!

Nu lirar den igen! :yoparty

Åkte en sväng till Ducati Stockholm för att förklara hur en twin ska vara... :arsele Men det var stängt. :gnissla

Ska låta den sträcka ut på kurviga skärgårdsvägar imorgon! :yoparty

Ja, vad skulle man göra utan all hjälp på TL-tråden?
Tack! :banana Ska lägga upp en film-snutt snart med lite TL-ljud.

35a6d0o.jpg
 
Last edited:

Dempen

Ja e de bästa ja vet
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RA
BTW.

Jag tror jag har kommigt på "felet" med min vandrande tomgång.

Symtom: den ställer sig på 2200 rpm efter att jag kört en stund.

Fattade inte vad f-n det var som gjorde att den alltid återvände till runt 2200 rpm, fast jag ställde om den gång på gång.

Men nu tror jag att jag hittat "felet".
Den #¤%& vajern skruvar ju tillbaka sig och "centrerar" på 2200 rpm. :gnissla

Någon som haft samma "problem" ? enkelt att lösa, eller måste man plocka ner allt och justera vid TB bryggan? (höger sida under luftburken). Vilket jag igentligen inte pallar, inte nu - kanske till vintern. jag menar, 2200 rpm är ju rätt OK tomgång... :hihi
I alla fall när man vant sig, låter ju som om hojen är döende när jag justerar ner till 1400 rpm... :hihi
Tar ju bara 5 minuters körning, sedan är den ju tillbaka till 2200rpm. Men det går ju fint att justera i farten när man kommer in till stan...

:hej


Har typ samma fel att tomgången e hög efter en stund körning, men med kopplingen intryckt ett tag så går den ner men för lågt så att den nästan stannar eller stannar. kan inte röra vajern för då blir tomgången haldeles för hög eller ingen alls.

Har TRE på nu, men har inte provat utan

Direkt vid start då ja har kopplingen intryckt så ligger den rätt, sen när ja släpper ut kopplingen så sjunker den ner under tusen varv/min. o kanske stannar.

så ja vet inte va ja ska göra...

Om det e nån mer som ska köpa gaffel-kit från typ Öhlins, WP eller liknande så är jag meget intresserad av att haka på. Hojta till!

Va kostar de då???
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Har typ samma fel att tomgången e hög efter en stund körning, men med kopplingen intryckt ett tag så går den ner men för lågt så att den nästan stannar eller stannar. kan inte röra vajern för då blir tomgången haldeles för hög eller ingen alls.

Har TRE på nu, men har inte provat utan

Direkt vid start då ja har kopplingen intryckt så ligger den rätt, sen när ja släpper ut kopplingen så sjunker den ner under tusen varv/min. o kanske stannar.

så ja vet inte va ja ska göra...

Hmm, bestäm dig. :)
Går varvtalet UPP eller NER om du drar in kopplingen?

Steve på TLZ har visat att om man har en statisk TRE, dvs en som ALLTID mappar in 6'an, så kan du få konstiga varvtalsförändringar om du rö rkopplingen.

Testa koppla ur din TRE, koppla ur eventuell PC, och sen justera din TPS och dina insugsspjäll. Om det jävlas därefter så har jag ingen aning om vad som är fel...

Ohh, bajj de väjj...

Testade igår och fick ca 250km/h vid 9400rpm. Kan inte påstå att den drog speciellt starkt efter det... :rolleyes:
 
Last edited:

Dempen

Ja e de bästa ja vet
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RA
Hmm, bestäm dig. :)
Går varvtalet UPP eller NER om du drar in kopplingen?

Steve på TLZ har visat att om man har en statisk TRE, dvs en som ALLTID mappar in 6'an, så kan du få konstiga varvtalsförändringar om du rö rkopplingen.

Testa koppla ur din TRE, koppla ur eventuell PC, och sen justera din TPS och dina insugsspjäll. Om det jävlas därefter så har jag ingen aning om vad som är fel...

Ohh, bajj de väjj...

Testade igår och fick ca 250km/h vid 9400rpm. Kan inte påstå att den drog speciellt starkt efter det... :rolleyes:

när ja trycker in kopplingen vid kall start så har ja normal tomgång, släpper ut den så sjunker den ner alldeles för långt.

kan prova o koppla ur TRE o se va som händer... har varit lite i bakhuvudet, men har inte orkat göra någe åt de..


Kollade på TLzone, beställde du någon c/f windscreen någon gång??
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Nu lirar den igen! :yoparty

Åkte en sväng till Ducati Stockholm för att förklara hur en twin ska vara... :arsele Men det var stängt. :gnissla

Ska låta den sträcka ut på kurviga skärgårdsvägar imorgon! :yoparty

Ja, vad skulle man göra utan all hjälp på TL-tråden?
Tack! :banana Ska lägga upp en film-snutt snart med lite TL-ljud.

35a6d0o.jpg

Det var nog för att de var ett Duccebatteri som den gick igång...:D

Ska du ut å svänga skärgårdsvägar! Vart då? Jag vill gärna se din hoj!:tungan

PP
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top