TL-tråden - v2 !

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Right:tummenupp Strömbrytare har jag tänkt på och det kommer jag att köra på. Kanske är en god ide att se till att ingen ström kan gå fram om tändningen är avslagen, så får det bli. Tackar för tipsen Octo och Larsson :tummenupp

Jag hade även funderat på att montera en ladd-mätare så du kan hålla koll på att du inte laddar ur batteriet under färd.
Dvs om du plannerar att ha både rumpvärmare och värmehandtag.
TL'n är ju inte direkt känd för att ha en överdimmensionerad generator.

Har för mig det är (var, han sålde ju Tillisen) SteveTLS (Eller någon annan av Aussie killarna) som fick problem med laddning med värmeväst, och värmeandtag. Han kanske även hade värmesists. I alla fall, så drog tillbehören mer än vad hojen laddade, så det gick bara köra några mil med allt på, sedan fick han stänga av lite av komfort-blinget.

:hej
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Jag hade även funderat på att montera en ladd-mätare så du kan hålla koll på att du inte laddar ur batteriet under färd.
Dvs om du plannerar att ha både rumpvärmare och värmehandtag.
TL'n är ju inte direkt känd för att ha en överdimmensionerad generator.

Har för mig det är (var, han sålde ju Tillisen) SteveTLS (Eller någon annan av Aussie killarna) som fick problem med laddning med värmeväst, och värmeandtag. Han kanske även hade värmesists. I alla fall, så drog tillbehören mer än vad hojen laddade, så det gick bara köra några mil med allt på, sedan fick han stänga av lite av komfort-blinget.

:hej

Nja, värmehandtag är inte aktuellt. Ska försöka hitta en elsits med så lite effektuttag som möjligt. Idealet vore ju att hitta en som inte drar mer än ett par standard värmehandtag.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Men allvarligt... Hur ofta fryser du egentligen om :arsele? :va

Alltid. Har sitsvärmen på i bilen på sommaren också :tungan
Nja ... men tillräckligt ofta i alla fall. Tidigt på våren, sent på hösten, sena sommarnätter. ALLT för att få fler hojtimmar tillgängliga.
Sen tycker jag att det kan vara ett kul vinterprojekt.
Hittills blir vinterprojekten:
Sitsvärme
Högre styrhalvor

Vad kan man mer hitta på att pilla med i garaget mörka vinterkvällar?
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Alltid. Har sitsvärmen på i bilen på sommaren också :tungan
Nja ... men tillräckligt ofta i alla fall. Tidigt på våren, sent på hösten, sena sommarnätter. ALLT för att få fler hojtimmar tillgängliga.
Sen tycker jag att det kan vara ett kul vinterprojekt.
Hittills blir vinterprojekten:
Sitsvärme
Högre styrhalvor

Vad kan man mer hitta på att pilla med i garaget mörka vinterkvällar?
Byta olja, packningar, fjädrar och annat i gafflarna.
Lackera om.
Göra +/- mod.
Göra laddningsmod.
Smörja vajrar.
Synka TPS och spjäll.
Montera fullsystem.
Montera undertail och dra om och städa kabeldragningar.
Modifiera lyset.
Montera diodblinkersar med ett riktigt relä.
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
big bore
högkompskolvar
racekammar
lätta svänghjul
lätta veven
magnesium/kolfiber fälgar
öhlinsgaffel
kkolfibertank
kolfiberkåpor
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97

Växer de också i skkogen? :tungan

Vad blir det för förbättring av +/- mod? :va
Starkare gnista.
Tändspolarna har konstant matning av +12V, men den matningsspänningen passerar flera kontakter och reläer och tappar lite av sin spänning på väg till spolen. Lägre primärspänning ger en lägre sekundärspänning och då en lite svagare gnista.

Eftersom spolen styrs av att ECU'n styr jorden till den så kan man modda matningen till spolarna och låta ett relä triggas av den "vanliga" matningen till spolarna, och styra ström direkt från batteriet till spolarna. Då får man en mer direkt matning, bättre spänning och en starkare gnista.
 
Last edited:

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
TLR 99
Växer de också i skkogen? :tungan


Starkare gnista.
Tändspolarna har konstant matning av +12V, men den matningsspänningen passerar flera kontakter och reläer och tappar lite av sin spänning på väg till spolen. Lägre primärspänning ger en lägre sekundärspänning och då en lite svagare gnista.

Eftersom spolen styrs av att ECU'n styr jorden till den så kan man modda matningen till spolarna och låta ett relä triggas av den "vanliga" matningen till spolarna, och styra ström direkt från batteriet till spolarna. Då får man en mer direkt matning, bättre spänning och en starkare gnista.

Renare förbränning och mer effekt? Sorry för frågorna men jag är inte så haj på det här, speciellt när det kommer till elen.
Var in och kikade på länken till zonen som Larsson fixade. Har jag förstått det rätt att det är en moddning för + och en moddning för - (jordningen)? :huvet
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Åter till rövgrills-projektet.
Vaknade i morse exakt kl 07.00 med EN enda tanke i skallen:
- Såklart att jag ska lägga in handtagsvärmare i sadeln!
Och så får det bli.
Ett perfekt kit för ändamålet finns på:

www.touringbutiken.se

och har artkielnummer:
69-1332

Oftast är det de enkla lösningarna som är de bästa, eller hur.

Men hur är det nu Octo och Larsson? Är jag rätt på det, eller har jag förbisett någonting?
 

lumpa

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
säter
Hoj
bmw k1200s -08
Barnsjukdomar

Funderar starkt på att försöka hitta en TL. Många av mina Mc kompisar säger att jag ska akta mig för -97:eek:rna då dom har mängder av sk.barnsjukdomar.
Vad menas med detta eller är det skitsnack?
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Funderar starkt på att försöka hitta en TL. Många av mina Mc kompisar säger att jag ska akta mig för -97:eek:rna då dom har mängder av sk.barnsjukdomar.
Vad menas med detta eller är det skitsnack?

Läs i början av tråden och följ länkarna så kommer du snart att vara väldigt bra påläst på TL1000. Den här tråden är outstanding när det gäller modellspecifik information.
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Åter till rövgrills-projektet.
Vaknade i morse exakt kl 07.00 med EN enda tanke i skallen:
- Såklart att jag ska lägga in handtagsvärmare i sadeln!
Och så får det bli.
Ett perfekt kit för ändamålet finns på:

www.touringbutiken.se

och har artkielnummer:
69-1332

Oftast är det de enkla lösningarna som är de bästa, eller hur.

Men hur är det nu Octo och Larsson? Är jag rätt på det, eller har jag förbisett någonting?


jo gomorron bäste herrn har jag inte redan nämt just handtagsvärmare redan :D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top