TL-tråden - v2 !

almost_famous

Adrenaline Mc/Mcbudet Sthlm
Gick med
14 Jul 2006
Ort
saltsjöboo
Hoj
nej
Mycket vackert. Ser fram emot slutresultatet.

Vad är det för bromsskivor?


Ja tackar! ja man kan knappt sluta glo på grejjerna, får inget gjort!
Det är faktiskt Kinaskivor (Arashi) men dem verkar inte heeelt dumma faktiskt!
kollade runt riktigt länge efter dessa "billigare" varianter för att hitta dem som såg minst dåliga ut haha! vi får se dem funkar sen.. vad tror ni,ska man köra originalbelägg på dessa? altså inte sintrade?
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Någon som vet råd på detta.

Min koppling knackar HÅRT.

Har jag kopplingen intryckt så låter motorn som den ska men när jag släpper ut kopplingen så börjar det knacka ganska hårt, det är så att man känner det i hojen & hör det. (Växeln i friläge)

Skulle mappa hojen idag men Suzuki-meken vågade sig inte på att pressa hojen i bänken för knackandet var alldeles för hårt.
Visst ska TL knacka,rassla & ticka men INTE SÅ HÅRT sa han.

Tog hem hojen & rev kopplingen & har inte kunnat hitta ngt speciellt som ser VÄLDIGT onormalt ut. (Vet inte riktigt hur allt SKA se ut)

Det enda jag misstänker är att kopplingskorgen satt löst/glappt.
Centrum muttern satt fast men ändå kunde man känna tydligt glapp som jag inbillar mig att det kanske är för stort... Eller? (Svårt att förklara tydligt)

Ska kopplingskorgen sitta fast helt utan glapp (Ej rotations riktningen) eller skall det vara lite "glappt" ?

I övrigt har jag mätt upp lameller, stålskivor & fjädrar & allt ligger inom angivna toleranser.

Ngn som har förslag på vad det kan vara eller är det så att jag råkar ha fått en STORknackare till TL?

Jag har haft hojen 1.5 år & detta blir min 2:a hela säsong på hojen & den har knackat hela tiden & jag tycker inte att det har blivit värre men jag vill ändå inte strunta i Suzuki-mekens uppmaning att kolla upp knackandet.

Som sagt, ngn som vet råd på detta ?


Nu vet jag vad som knackade så satans hårt.
Det var den dära CAM SET medbringaren/slirkopplingen (bussning med 3 "fingrar") som var sliten.
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Hmm, hojen har stått lite dammigt i vinter och startad då och då.. körde för abra någon månad sen.
MEN, om hojen stängs av och när jag ska starta den igen så svarar inte startknappen. Låter liksom ingenting från startmotorn, efter några försök så går den igång klockrent, så det känns inte som ett batteriproblem. Kan det vara oxidation mellan startknapp och där den går mot? Eller har ni något annat tips?
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Hmm, hojen har stått lite dammigt i vinter och startad då och då.. körde för abra någon månad sen.
MEN, om hojen stängs av och när jag ska starta den igen så svarar inte startknappen. Låter liksom ingenting från startmotorn, efter några försök så går den igång klockrent, så det känns inte som ett batteriproblem. Kan det vara oxidation mellan startknapp och där den går mot? Eller har ni något annat tips?
Det låter rimligt. Pumpen "primar" när su slår på tändningen? Det är bara när du verkligen ska få runt startmotorn som det verkar glappa?

Annars, kolla även kontakt för koppling och sidostöd. Alla dessa måste funka för att den ska starta.
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Det låter rimligt. Pumpen "primar" när su slår på tändningen? Det är bara när du verkligen ska få runt startmotorn som det verkar glappa?

Annars, kolla även kontakt för koppling och sidostöd. Alla dessa måste funka för att den ska starta.

Ja, pumpen "primar", om det är det där surrande ljudet du menar när man slår på tändningen. Det är när jag trycker på startknappen det inte händer ett jota, men som efter ngra tryckningar funkar.

Man blir lite kallsvettig :)

Tack för tipset. Ska kolla koppling och sidostöd också. :tummenupp
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Ja, pumpen "primar", om det är det där surrande ljudet du menar när man slår på tändningen. Det är när jag trycker på startknappen det inte händer ett jota, men som efter ngra tryckningar funkar.

Man blir lite kallsvettig :)

Tack för tipset. Ska kolla koppling och sidostöd också. :tummenupp
Framförallt kopplingen. Sidostödet är bara inblandat om du har en växel i. Kopplingen måste alltid hållas inne för att startmotorn ska gå.

Om jag vore du skulle jag försöka öppna upp startknappens kontakt och se om den går att slipa ren vid kontaktytorna.
 

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
Tl 1000r
rensa upp där bak på tillern

Tjenre! någon som kan ge lite tipps på hur man kan göra om där bak på tillern, tänkte få till det snyggt med blinkers o få bort flärpen. Någon av er som har fixat till det o som kan visa med bild på hur det ser ut. Och vart ni köpt det.
JAg tänkte börja med en ny undertail http://www.nilssonsmc.se/product.php?ID=4608
Tolf
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Nån som fått sin originalgaffel "kittad" här på hemmaplan, helst i Tokholmsområdet? Har sett många fina exempel på installationer av nyare Gixxer/Busa gafflar men jag är ute efter något billigare alternativ till en bra uppgradering... Blir ju inte lika bling'igt som guldeloxerat och radialok men borde kunna bli minst lika bra funktionsmässigt och till en billigare peng. Tips? Nån WP eller Öhlins firma kanske?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nån som fått sin originalgaffel "kittad" här på hemmaplan, helst i Tokholmsområdet? Har sett många fina exempel på installationer av nyare Gixxer/Busa gafflar men jag är ute efter något billigare alternativ till en bra uppgradering... Blir ju inte lika bling'igt som guldeloxerat och radialok men borde kunna bli minst lika bra funktionsmässigt och till en billigare peng. Tips? Nån WP eller Öhlins firma kanske?
Jag kikade runt lite i somras, inte ringt runt dock. Men ska man ha det gjort så är det o skicka dom utomlands som gäller. Tyvärr.

Jag stoppade i öhlins fjädrar o bytte olja. Tyvärr så bottnade framänden ändå vid medelinställd förspänning, fick lov o nästan dra den i botten.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Tjenre! någon som kan ge lite tipps på hur man kan göra om där bak på tillern, tänkte få till det snyggt med blinkers o få bort flärpen. Någon av er som har fixat till det o som kan visa med bild på hur det ser ut. Och vart ni köpt det.
JAg tänkte börja med en ny undertail http://www.nilssonsmc.se/product.php?ID=4608
Tolf

Tokgammal bild på min knarr... hon var nästan ny här, blir ju nostalgisk och grejjer ;)
 

Bifogat

  • rear_right_lo3.jpg
    rear_right_lo3.jpg
    145.9 KB · Visningar: 62

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
TL1000R

Bifogat

  • IMGP1336.jpg
    IMGP1336.jpg
    210.2 KB · Visningar: 56

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Nu när man räknar på det så är det ju i princip vad styckpriset blir för pazzos från usa... Det var bättre i våras :gnissla





Fin :) Visst är den höjd bak?

Snyggare med svart undertray än vit, som min har:

Tack, dämparn var schimsad 6mm där har jag för mig. Numera sitter det en Bitubo därbak.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
En lite nyare bild.. den här är bara 4-5 år gammal :gnissla
IMG_2038_web.jpg
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top