TL-tråden - v2 !

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Okej... Tackar. :)
Låter kanske lite jobbigt, men det är värt det. Ta dig tiden och du kommer få en hoj inställd bättre för dig. Det finns mycket bra guider som kan hjälpa vilken amatör som helst. Tom jag lyckades. ;)

Tjenare, ny TL ägare, köpte mig hojen igår, har hunnit putsa en del och plockat ur bes "plåtar" ur M4 rören, vilken skillnad på sång!!:tummenupp

Ska bli intressant att se hur det känns med asfalt under hjulen, åkt enduro dom senaste åren sen 125a tiden..

Fick med kabel för TRE modd, kollade min ecu och den heter F01, är det lönt med modd då?
Alltid värt. :tummenupp


Välkommen till TL-träsket också.
Röd 97'a? Mycket bra val. :)
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Det här med TL1000R....

Har kommit på mig själv med att småsukta efter en blåvit TL1000R nu när SP1an är såld. Blåvita Suzukis ligger mig extra varmt om hjärtat men hittills har jag ratat Tillern pga designen (har alltid tyckt den ser klunsig ut). Den 99 jag provkörde när jag shoppade litertwin 2005 var heller ingen höjdare: bra knuff i motorn men hela hojen kändes både svampig och klumpig. Men men, tydligen har jag mognat (eller trubbats av...:D ) och ja...jag tror jag måste ha en, inte minst därför att den är en rätt udda fågel.

Så, till sakkunskapen: vad ska man tänka på? Vanliga fel/brister? Har hört att fjädringen är rätt mjuk, hur åtgärdas det? Andra moddar...läst om något som heter TRE modd, vad är det?

Vet att det skiljer en del mellan S och R men hur lika/olika upplevs de körmässigt?

Tar även gärna emot sansade, objektiva åsikter hur era hojar överglänser alla andra stora twinnar: SV1000, SP1, Mille mfl. :tummenupp

Tackar på förhand:)
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Har kommit på mig själv med att småsukta efter en blåvit TL1000R nu när SP1an är såld. Blåvita Suzukis ligger mig extra varmt om hjärtat men hittills har jag ratat Tillern pga designen (har alltid tyckt den ser klunsig ut). Den 99 jag provkörde när jag shoppade litertwin 2005 var heller ingen höjdare: bra knuff i motorn men hela hojen kändes både svampig och klumpig. Men men, tydligen har jag mognat (eller trubbats av...:D ) och ja...jag tror jag måste ha en, inte minst därför att den är en rätt udda fågel.

Så, till sakkunskapen: vad ska man tänka på? Vanliga fel/brister? Har hört att fjädringen är rätt mjuk, hur åtgärdas det? Andra moddar...läst om något som heter TRE modd, vad är det?

Vet att det skiljer en del mellan S och R men hur lika/olika upplevs de körmässigt?

Tar även gärna emot sansade, objektiva åsikter hur era hojar överglänser alla andra stora twinnar: SV1000, SP1, Mille mfl. :tummenupp

Tackar på förhand:)

TLR: Skruva bort onödigt skrot (finns massor), skaffa helsystem och en riktig dämpare så har du lättat den 15kg utan vidare. Flytta upp sen upp gaffeln i kronan några mm och ställ in hela baletten (OBS viktigt!! då standardinställningarna är magiskt dåliga) så svänger den som på räls sen! R har inga fel eller barnsjukdomar. Motorn på R är skottsäker så länge du inte är stuntkung och tillbringar mesta tiden på bakhjulet, då kan den bli lite missnöjd med oljetillförseln. Vikt/prestanda är likvärdig med din SP1 i originalutförande men jag tror att TLR'n har mera bantningspotential faktiskt. Pipa, filter och powercommander ger ca 125 på hjulet.

Varning utfärdas! Finns sjuuukt mycket godis att köpa till dem. Börja INTE surfa på www.tlzone.net om du inte har fett bankkonto.

TLS är en helt annan hoj så det överlämnar jag åt någon annan.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Jäpp en annan skulle helt klart kunna tänka sig att åka när man läst vilka band som ska uppträda. Faan vilket drag det måste vara. Kollade även hotell och än så länge så är det ju inga problem med det. Men måste dubbelkolla kalendern och vem som vill med för frugan tycker inte om samma musik som mig :yoparty :yoparty

090303
Metaltown presenterar nya namn till den redan gedigna bandlistan. Den här gången några av Sveriges allra finaste, med bland annat Opeth och Meshuggah i spetsen, som stod för två av förra årets bästa metalalbum och har hyllats världen över. Dessutom återvänder amerikanska All That Remains till Sverige.

NYA ARTISTER:
Opeth (S)
Meshuggah (S)
Cult of Luna (S)
Mustasch (S)
All That Remains (US)
Evergrey (S)
All Hell (S)
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
TLR: Skruva bort onödigt skrot (finns massor), skaffa helsystem och en riktig dämpare så har du lättat den 15kg utan vidare. Flytta upp sen upp gaffeln i kronan några mm och ställ in hela baletten (OBS viktigt!! då standardinställningarna är magiskt dåliga) så svänger den som på räls sen! R har inga fel eller barnsjukdomar. Motorn på R är skottsäker så länge du inte är stuntkung och tillbringar mesta tiden på bakhjulet, då kan den bli lite missnöjd med oljetillförseln. Vikt/prestanda är likvärdig med din SP1 i originalutförande men jag tror att TLR'n har mera bantningspotential faktiskt. Pipa, filter och powercommander ger ca 125 på hjulet.

Varning utfärdas! Finns sjuuukt mycket godis att köpa till dem. Börja INTE surfa på www.tlzone.net om du inte har fett bankkonto.

TLS är en helt annan hoj så det överlämnar jag åt någon annan.

Ok, tack för infon. Låter rätt likt SP1: lite överviktig original men med bra bantningspotential. Sen kan man lägga hur mkt cash som helst på eftermarknadsgodis....

Vad gäller dämpare (antar att det är den bakre som avses), vad rekommenderas? Pris? Kan man ställa de främre själv?

Hojen jag tittar på har Yoshi slipon, PC3 och KN-filter...en bra början låter det som:tummenupp
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Ok, tack för infon. Låter rätt likt SP1: lite överviktig original men med bra bantningspotential. Sen kan man lägga hur mkt cash som helst på eftermarknadsgodis....

Vad gäller dämpare (antar att det är den bakre som avses), vad rekommenderas? Pris? Kan man ställa de främre själv?

Hojen jag tittar på har Yoshi slipon, PC3 och KN-filter...en bra början låter det som:tummenupp

Bakdämpare finns från Wilbers, Penske, WP, Öhlins, Bitubo, Maxton och kanske någon fler... vilken som är bäst vet jag inte men alla är väldigt mycket bättre än original. Jag har själv en Bitubo (italienskt märke, www.bitubo.com) som jag är toknöjd med. Finns många medlemmar på tlzone som har likadan och jag har aldrig sett någon som haft något negativt att säga om den. De hör dessutom till de billigare märkena av de som räknats upp. Enda kruxet är väl att det inte verkar finnas någon agentur för dem i Sverige. Min är hemtagen från England. WP eller Öhlins kanske är lättast att få tag på i Sverige(?)

Fram justerar man själv... :)

IMGP0458.JPG
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
En till "mod" som gör skillnad är styrdämparen. R'en behöver ingen sån... Suzuki blev lite paranoida efter att S'en bjöd på lite tankslappers på premiärtesterna året innan så de smackade dit en på R'en också. Det finns tre vägar att gå...
1. Skruva bort junket bara
2. Byt oljan i den mot en tunnare. ex 5w gaffelolja
3. Byt till en justerbar eftermarknads

Jag har en justerbar från ExtremeTech själv... men hade jag ingen sån så skulle jag köra utan. Har kört utan i flera månader trots att jag hade höjd rideheight (ändrad chassiegeometri) och hojen är bergstadig.

IMG_0219_web.jpg


TRE i olika varianter finns på bikersneed.se
 

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Ort
FALUN
Hoj
lös
nån som testat / vet något om dessa funkar bra?
GI Pro med inbyggd TRE
gipro_atre_06_h.jpg

Har en sådan på min TLS 98. Hade strul i början med att min GPS gav fel signaler, men efter att fått hjälp av en elektriker med att plocka av o löda på alla lödningar i den så funkar den bra.

Kan vara lite skum i N ibland och visa lite andra siffror, men så fort jag lägger i växel funkar den bra. I det stora hela väldigt nöjd. Nu slipper man växla från 6 till 6 på motorvägen så många gånger som förut:gnissla
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
En till "mod" som gör skillnad är styrdämparen. R'en behöver ingen sån... Suzuki blev lite paranoida efter att S'en bjöd på lite tankslappers på premiärtesterna året innan så de smackade dit en på R'en också. Det finns tre vägar att gå...
1. Skruva bort junket bara
2. Byt oljan i den mot en tunnare. ex 5w gaffelolja
3. Byt till en justerbar eftermarknads

Jag har en justerbar från ExtremeTech själv... men hade jag ingen sån så skulle jag köra utan. Har kört utan i flera månader trots att jag hade höjd rideheight (ändrad chassiegeometri) och hojen är bergstadig.

IMG_0219_web.jpg


TRE i olika varianter finns på bikersneed.se

Man bugar o bockar :tummenupp :)

Verkar som jag inte får köpa den jag kollade på:gnissla :huvet ....en -99 i fantastiskt skick, 1900 mil och massa godis. Men den är engelsk och säljaren vill att den stannar i UK....det jävliga är att han funderar på att acceptera ett bud på 2100 pund...gratis ju :3freak
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Man bugar o bockar :tummenupp :)

Verkar som jag inte får köpa den jag kollade på:gnissla :huvet ....en -99 i fantastiskt skick, 1900 mil och massa godis. Men den är engelsk och säljaren vill att den stannar i UK....det jävliga är att han funderar på att acceptera ett bud på 2100 pund...gratis ju :3freak

Varför är han mån om att den stannar i UK? :va
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Varför är han mån om att den stannar i UK? :va

Ja bra fråga...tror snarare det handlar om att han inte riktigt litar på att jag ska fullfölja affären, logistiken för hämtning mm. Han har sannolikt inga problen att bli av med hojen så varför hålla på att göra det svårt för sig? Har mailat igen och viftat med sedelbunten, får se om han nappar.:D

Tänk på att en hoj från UK har fel profil på lyset. Vette f*n om du får den godkänd som import.

Ja i nio fall av tio är det fel och då är det tvärstopp hos bilprovningen. Men det går att hitta utbytesstrålkastare för en tusenlapp på ebay så det löser sig.:tummenupp
 
Last edited:

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
nån som testat / vet något om dessa funkar bra?
GI Pro med inbyggd TRE
gipro_atre_06_h.jpg

Har också en sådan. Funkar som den ska.
Har dock inte provat utan, så jag kan inte uttala mig om skillnad i flås på de lägre växlarna.
 

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Varför är ni så förtjusta i 3moden? Vad jag fattar så lurar man hojen att tro att den går på 6ans växel hela tiden och tändningen ställs om lite. Kan det verkligen ge så mycket?

Förtjust och förtjust... Den satt på när jag köpte maskinen. Men jag håller med om att de flesta verkar vara ytterst sugna på att slänga på en sådan om det inte sitter nån där redan.
Som jag fattat det så är det precis som du säger; man lurar motorn så att den går på "högväxelmapp" hela tiden.
Men som sagt, jag kan inte uttala mig om någon skillnad i drag.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Varför är ni så förtjusta i 3moden? Vad jag fattar så lurar man hojen att tro att den går på 6ans växel hela tiden och tändningen ställs om lite. Kan det verkligen ge så mycket?
TRE = Timing Retard Eliminator. Inte TRE=3. :)

Det ger ingen extra topp-effekt.
Det är inget som i lyckats mätas på någon dyno.
Den gör bara skillnad på tändningen på växel 1-4 då man har mindre än halvt gaspådrag. (Ok, lite skillnad på växel 5 eller 6 med bränsleinsprutningen beroende på vilken TRE man har)
Den kan lura ECU'n att tro att man antingen har växel 5 eller växel 6 i.

Tricket är att Zuki lade in en liten tändningsjustering på de lägre växlarna på lägre gaspådrag, antagligen för att få ner ljudvolym, utsläpp eller helt enkelt för att göra den mindre benägen att åka upp på bakhjulet. Med TRE så blir gas-svaret lite exaktare och svarar tidigare än utan.

Som sagt, inget direkt mätbart, men det gör skillnad på körupplevelsen.

Klart värt.


Oh, El G. Du borde få ett brev idag om inte posten supit bort det.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top