TL-tråden - v2 !

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
TRE = Timing Retard Eliminator. Inte TRE=3. :)

Det ger ingen extra topp-effekt....


Oh, El G. Du borde få ett brev idag om inte posten supit bort det.

Jag monterade en TRE på min TL i höstas, strax innan den ställdes in för vintern. Jag blev mkt överraskad, gasresponsen blev helt klart annorlunda och hojen blev rappare på de lägre växlarna. Inget som är uppmätt digitalt men väl i verkliga livet. Före TRE fick jag pisk av kompisens gamla trimmade gsx1100r, men efter höll jag jämna steg hela vägen upp till ca 200. Över 200 fick han pisk både före o efter TRE :D

@ Octo
Tackar o bugar för paketet, hoppas att jag kan bistå med något i framtiden :Bugar
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Tricket är att Zuki lade in en liten tändningsjustering på de lägre växlarna på lägre gaspådrag, antagligen för att få ner ljudvolym, utsläpp eller helt enkelt för att göra den mindre benägen att åka upp på bakhjulet. Med TRE så blir gas-svaret lite exaktare och svarar tidigare än utan.

Som sagt, inget direkt mätbart, men det gör skillnad på körupplevelsen.

Klart värt.

Antar att dom där cyklarna går på bakan utan större problem, även utan TRE-moden. :)
 

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Björkeberg
Hoj
DR 650 RSE
Tjo

Ska få hjälp av en polare att serva min TL 1000S -97'a om jag bara fixar fram de saker som behövs för en 2400 mila service. Är det nån som vet fritt ur minnet vad för något som jag måste köpa? Jag hittar inte min servicebok i nu läget och han hade tänkt sätta igång i helgen ev. och då är ju den här trådens samlade kunskaper oslagbar ;)

BTW så åkte jag jungfruturen på den igår för iår. +1 grad och 3 mil att köra. Småkallt i 240km/h men ack så underbart ;)

Tack på förhand
 

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Björkeberg
Hoj
DR 650 RSE
Tjo

Ska få hjälp av en polare att serva min TL 1000S -97'a om jag bara fixar fram de saker som behövs för en 2400 mila service. Är det nån som vet fritt ur minnet vad för något som jag måste köpa? Jag hittar inte min servicebok i nu läget och han hade tänkt sätta igång i helgen ev. och då är ju den här trådens samlade kunskaper oslagbar ;)

BTW så åkte jag jungfruturen på den igår för iår. +1 grad och 3 mil att köra. Småkallt i 240km/h men ack så underbart ;)

Tack på förhand

Ingen som är bättre än mig på att läsa ut allt som ska köpas till en sån service ?

/oXy
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Virago 535 säger du!?

Nån ny Viagramodell? Börjar ni komma till åren!? :arsele
Kul kille. :FU :D

En sån här liten yamma...
virago535.jpg
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Godmorgon!

Nu sitter jag lite i saxen här. Står i garaget och ska byte till Helibars (högre styrhalvor). Har kommit så långt att jag nu ska lyfta av styrkronan, men tändningslåset följer ju med?! Frågan är om tändningslåset ska monteras av (finns inga instruktioner på det i de två manualer jag har). Det som oroar mig är att jag ska dra av något i kablaget, för det vill jag INTE.

Någon som kan komma med tips?

Helst NU.

De skruvar som håller tändningslåset ska vad jag förstår lossas underifrån, men de går inte att komma åt medan kronan sitter på plats. Den slutsats jag dragit är att tändningslåset monteras av efter att kronan är lös då man kanske kan vända lite på den. Men vad f.. vet jag :va


EDIT:
Puh .. skiten är på plats. Lite lirkande o trixande så gick det bra. Tändningslåset fick följa med kronan av. Nu väntar jag bara på ett mörkt kåpglas som jag beställt. Nya handtagsgummin ska köpas för det blev slakt på de gamla idag. Sen får det faktiskt vara nock för i år.
 
Last edited:

twinpower

Loud pipes save lives!!
Gick med
2 Jan 2008
Ort
GVD
Hoj
*Såld*
Najs:tummenupp , hur varmt var de när du var ute o drog?? Här de bara +3....:(


Fråga er alla: Va har ni för tändstift monterade på era motorer?

Kör med iridium stift. Vet inte ifall dom gör så mycket skillnad men dom ska tydligen tåla lite mer kallstarter än "vanliga". Dyra som skam e dom iallafall. :mad:
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top