TL-tråden - v2 !

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det enklaste är väl att höja upp gaffelbenen en aning (sänka hojen fram).
På en TL1000s har jag för mig att jag läst att 15 mm är optimalt för körbarheten. Hur mkt det gör i sadelhöjd har jag ingen aning om, men ibland är det små justeringar som gör stora skillnader.
Optimalt är nog o ta i, den kan bli en tankslapper utan dess like om man gör så, så kör försiktigt när ni sänkt tills ni känner om det blir lite nervöst.
 

cOj

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Visby
Hoj
TL1000R
Tack för svaren :)

Jag är nybörjare och har inte kört alls mycket. . .:3freak

Så jag antar att det är något man vänjer sig med oxå, gillar bara inte när marginalerna är så små.

Jobbigt om man skulle få för sig att stanna på en lite gropig väg:död

Fast mc kängor är väl lite fetare än mina sneeker iaf så liten hjälp där, men kunde man sänka hojen så att jag kommer ner 2-3 cm så får jag lätt ner trampdynan under tårna och då borde det inte vara några problem.

Hur funkar det för er andra ? eller är ni alla långa som få ?

Tacksam för vänligheten :)
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Tack för svaren :)

Jag är nybörjare och har inte kört alls mycket. . .:3freak

Så jag antar att det är något man vänjer sig med oxå, gillar bara inte när marginalerna är så små.

Jobbigt om man skulle få för sig att stanna på en lite gropig väg:död

Fast mc kängor är väl lite fetare än mina sneeker iaf så liten hjälp där, men kunde man sänka hojen så att jag kommer ner 2-3 cm så får jag lätt ner trampdynan under tårna och då borde det inte vara några problem.

Hur funkar det för er andra ? eller är ni alla långa som få ?

Tacksam för vänligheten :)

TLR är väl inte något att rekommendera för en ovan förare egentligen... dels är karaktären på en twin ganska speciell, det är mycket av/på liksom eftersom du har väldigt mycket av kraften tillgänglig redan väldigt tidigt i varvtalsregistret. Den kommer inte alls så mjukt i botten som en fyra gör, det klipper bara till så fort du petar på rullen typ....

Sen behöver spjällhusen va bra synkade och TPS'en va ställd för att den ska få en (för att va twin) "mjuk" karaktär. Gärna en ommappad ECU också.

Utöver det så är en originalare ganska så tung och det krävs lite muskler (eller god vana) för att baxa runt den stillastående, i fart känns det dock inget. Styrdämparen är helt onödig så länge man inte har en väldigt aggro setup, skruva bort den eller byt till tunnare olja för den bidrar mycket till den "klumpighet" som man upplever när man känner på en första gången...

Till det så är originalsetupen kass, så att en TLR med icke tweakad fjädring understyr faktiskt om man pressar den lite. Farligt. Dåligt av Suzuki där...

Sen så är ljudet och gången i en twin otroligt bedräglig... man tycker att man tuffar på lite lugnt genom växlarna åsså tittar man ner på mätaren så går det 190 typ... sen ska du bromsa för nästa kurva, kan bli lite spännande innan man har fått en känsla för det där.

Kort och gott en riktig skithoj helt enkelt, men jag älskar den, har haft min i 7 år nu tror jag och har inte tröttnat det minsta på den. Den enda andra hoj som dykt upp under alla dessa år som jag skulle tänka mig att ge upp min TL för är en RC8.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Tack för svaren :)

Jag är nybörjare och har inte kört alls mycket. . .:3freak

Så jag antar att det är något man vänjer sig med oxå, gillar bara inte när marginalerna är så små.

Jobbigt om man skulle få för sig att stanna på en lite gropig väg:död

Fast mc kängor är väl lite fetare än mina sneeker iaf så liten hjälp där, men kunde man sänka hojen så att jag kommer ner 2-3 cm så får jag lätt ner trampdynan under tårna och då borde det inte vara några problem.

Hur funkar det för er andra ? eller är ni alla långa som få ?

Tacksam för vänligheten :)
Jag är 1,67, så jag vet vad du pratar om.

Jag tog bort överdraget på dynan och skalade bort ett par centimeter på skumgummit så dynan blev lägre och lite smalare. En vass kniv och sen en grov sandpapperstrissa på borrmaskinen så blev resultatet mycket bra. Sen var det bara att med tålamod och lite våld limma och häfta tillbaks vinylen. Det gjorde klar skillnad på sitthöjden och blev ärligt talat snyggare. :tummenupp
 

cOj

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Visby
Hoj
TL1000R
Jag är 1,67, så jag vet vad du pratar om.

Jag tog bort överdraget på dynan och skalade bort ett par centimeter på skumgummit så dynan blev lägre och lite smalare. En vass kniv och sen en grov sandpapperstrissa på borrmaskinen så blev resultatet mycket bra. Sen var det bara att med tålamod och lite våld limma och häfta tillbaks vinylen. Det gjorde klar skillnad på sitthöjden och blev ärligt talat snyggare. :tummenupp

Ahh Tusen tack för tippset :banana
Du har ingen bild på hur din sitts ser ut ?

Det är inte lätt att vara liten :hihi
Hur funkar det för dig att köra då ? även med din modd kan du inte nå ner så bra eller ? eller köra är väl inget problem mera när man skall stanna :)

Känns det på gränsen eller är det en vanesak bara ?

Borde man inte kunna sänka den oxå (alltså hela cykeln)2-3 cm ?

Och även tack till dig J-Bone men jag har bestämt mig för en TLR bara jag kan nå ner så :)
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Optimalt är nog o ta i, den kan bli en tankslapper utan dess like om man gör så, så kör försiktigt när ni sänkt tills ni känner om det blir lite nervöst.


Då kanske din styrdämpare kan komma väl tillpass för den som ger sig på dylika moddar :tummenupp

Jag är 1,67, så jag vet vad du pratar om.

Jag tog bort överdraget på dynan och skalade bort ett par centimeter på skumgummit så dynan blev lägre och lite smalare. En vass kniv och sen en grov sandpapperstrissa på borrmaskinen så blev resultatet mycket bra. Sen var det bara att med tålamod och lite våld limma och häfta tillbaks vinylen. Det gjorde klar skillnad på sitthöjden och blev ärligt talat snyggare. :tummenupp

Är där verkligen så mkt skumgummi i sadeln? Jag hade av överdraget i vintras när jag stoppade i handtagsvärmare till gumpen och vad jag kan minnas så blir det inte mkt kvar om man börjar karva.
Du har inte några bilder på "ombyggnaden"?
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Då kanske din styrdämpare kan komma väl tillpass för den som ger sig på dylika moddar :tummenupp



Är där verkligen så mkt skumgummi i sadeln? Jag hade av överdraget i vintras när jag stoppade i handtagsvärmare till gumpen och vad jag kan minnas så blir det inte mkt kvar om man börjar karva.
Du har inte några bilder på "ombyggnaden"?
Tyvärr inga bilder...

Men det är bra med skumgummi i den. Sett från sidan är det i princip en rät linje mellan fram- och bakkant på dynan så gummit är väl nästan 5cm tjockt i mitten.

Kan ta en profilbild på min och om nån plåtar sin orginaldyna så kan vi se skillanden.
 

Slycke

bor i mitt nick
Gick med
21 Jan 2008
Ort
Slycke (utanför Linköping)
Hoj
1984 Suzuki Gsx 1100 EF"dragbikebygge" Åker Harley Davidsson Night Rod Special -08 trimmad och custad
Jag var och provsatt en TLR idag men nådde faan knappt ner kom bara ner med tårna i backen och jag är 172 cm :S

Är det ingen fara tror ni ?
Kan man sänka en TLR några cm ? ( få ner halva foten vore najs)

Hoppas på bra svar :D


He,he jag förstår ditt problem, är själv endast 162:yoparty men det har jag löst på min TLS med just sänkning av hela hojen.
Fram sitter det en GSX750R gaffel(något lägre än TL)
Bak har jag ändrat stötdämparfästena, håller på och byter till Wilbergs bakdämpare och har andra fästplattor som gör hela hojen lägre med bibehållen fjädringsväg.
Sen kan jag väl rekommendera att använda styrdämpare, en annan har ju varit utan och det har ju resulterat i streetfighterombyggnation pga crash:huvet
 

NakenBandit

Mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Östersund
Hoj
TL1000S -97, Bandit 600 N -97 o XS 650 SE -81
Men vad fan är TL:ägare för genetiskt snedknullad grupp :va

Undertecknad mäter in på 163, eller tja, 162,7, men den där avrundningen är jäkligt viktig :D Jag får ta och karva lite i dynan jag också, även om jag inte tycker att det har varit några större problem med hanteringen.
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Jag är 1,67, så jag vet vad du pratar om.

Jag tog bort överdraget på dynan och skalade bort ett par centimeter på skumgummit så dynan blev lägre och lite smalare. En vass kniv och sen en grov sandpapperstrissa på borrmaskinen så blev resultatet mycket bra. Sen var det bara att med tålamod och lite våld limma och häfta tillbaks vinylen. Det gjorde klar skillnad på sitthöjden och blev ärligt talat snyggare. :tummenupp

Jag var och provsatt en TLR idag men nådde faan knappt ner kom bara ner med tårna i backen och jag är 172 cm :S

Är det ingen fara tror ni ?
Kan man sänka en TLR några cm ? ( få ner halva foten vore najs)

Hoppas på bra svar :D

He,he jag förstår ditt problem, är själv endast 162:yoparty men det har jag löst på min TLS med just sänkning av hela hojen.
Fram sitter det en GSX750R gaffel(något lägre än TL)
Bak har jag ändrat stötdämparfästena, håller på och byter till Wilbergs bakdämpare och har andra fästplattor som gör hela hojen lägre med bibehållen fjädringsväg.
Sen kan jag väl rekommendera att använda styrdämpare, en annan har ju varit utan och det har ju resulterat i streetfighterombyggnation pga crash:huvet

Men vad fan är TL:ägare för genetiskt snedknullad grupp :va

Undertecknad mäter in på 163, eller tja, 162,7, men den där avrundningen är jäkligt viktig :D Jag får ta och karva lite i dynan jag också, även om jag inte tycker att det har varit några större problem med hanteringen.

Vikka jävla dvärgar... Jag som har sameblod är iaf 190cm:)
 

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
1.jpg

3.jpg
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Bitubo 3500kr
Pazzo 1000kr
Van´s rear reservoir 350kr
Scotts steering damper 2500kr
GPI(med inbyggd TRE) 500kr
Justeringsprylar för fjädringsförspänning svarta 200kr
TLR bromspump med TLR sexkolvsok 1000kr

Bilder kommer

Bild på pazzo inlagd
 

Bifogat

  • Bild0059.jpg
    Bild0059.jpg
    99.7 KB · Visningar: 34
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top