TL-tråden - v2 !

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nyfiken på styrdämparen.
Men hur vet den om jag kör fort eller långsamt?
Givetvis så är det inbyggd gps, tracker och dirktlänk till polisen så dom vet exakt hur var när du kör o kan korrigera varenda felsteg du gör.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Givetvis så är det inbyggd gps, tracker och dirktlänk till polisen så dom vet exakt hur var när du kör o kan korrigera varenda felsteg du gör.

Det där hade jag redan räknat ut :rolleyes:

Men det jag undrar hur "low speed valve" resp hight speed valve" funkar.
Och vad är "swept control"?

Hmm .. borde googlat först, här avslöjar man ju att man är novis på styrdämpare och det är ju inte så bra, sorry.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det där hade jag redan räknat ut :rolleyes:

Men det jag undrar hur "low speed valve" resp hight speed valve" funkar.
Och vad är "swept control"?

Hmm .. borde googlat först, här avslöjar man ju att man är novis på styrdämpare och det är ju inte så bra, sorry.
Low speed valve är den som träder in vid långsamma rörelser i styret, som när du svänger runt på gårdsplan med stort styrutslag t.ex

High speed valve är den som motarbetar styrfladder, sånt som sker JETTEfårt.

Swept control är det område som dämparen ska jobba inom, man kan justera så att den arbetar fulla 180grader eller bara 22.5grader åt vardera håll.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Low speed valve är den som träder in vid långsamma rörelser i styret, som när du svänger runt på gårdsplan med stort styrutslag t.ex

High speed valve är den som motarbetar styrfladder, sånt som sker JETTEfårt.

Swept control är det område som dämparen ska jobba inom, man kan justera så att den arbetar fulla 180grader eller bara 22.5grader åt vardera håll.

:Bugar
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Får man studentrabbat,jag bjuder 500 kr för allt :yoparty
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Hmm, min kuts bak börjar ge sig i sina fogar för fästena. Antingen måste jag dra till en grym plastfirma som fixar sprickorna elleer så måste jag köpa en helt ny bakdel...

billigt :gnissla:
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
MEN TJÖP SKITEN DÅ!!!! :hihi

App app jag har dibbs... :mattias

Seriöst, jag ställde frågan på TLZ om den passar så borde väll få svar inom någon dag. :)

(Jag brukar ju säga att man inte behöver en på en TLR, men om man kör +1 swingarms infästing och 13mm sänkt krona så behövs det lite grann... En körning, och en skakning, ännu så länge... :tungan )
 

Thor81

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2008
Ort
Uppsala
Hoj
TL1000R -00
Är det ingen jävel som vet om det går att montera styrdämparen på annat sätt än orginal på TLR? Med RENTHAL styre så får den inte plats på orgional platsen....
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Är det ingen jävel som vet om det går att montera styrdämparen på annat sätt än orginal på TLR? Med RENTHAL styre så får den inte plats på orgional platsen....

Är det svårt och tänka själv ? :hihi

Montera den som de gjorde på 90-talet då.köp en öhlinare och montera den med ett fäste på gaffelbenet och det andra fästet på dämparen direkt utmed/under tanken på ramen allá kawasaki zx750. Orginalet får du aldrig dit med ett blöjåkarstyre utan att fräsa egna fästen. :cpparty
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Är det svårt och tänka själv ? :hihi

Montera den som de gjorde på 90-talet då.köp en öhlinare och montera den med ett fäste på gaffelbenet och det andra fästet på dämparen direkt utmed/under tanken på ramen allá kawasaki zx750. Orginalet får du aldrig dit med ett blöjåkarstyre utan att fräsa egna fästen. :cpparty
Håller med, sv1000 har väl sin styrdämpare monterad så, o en del "nyare" gixxrar.
 

Thor81

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2008
Ort
Uppsala
Hoj
TL1000R -00
Håller med, sv1000 har väl sin styrdämpare monterad så, o en del "nyare" gixxrar.

Jag tycker mig ha sett att GSXR av samma ÅM (-01) har den framför framgaffeln, kanske att man kan använda denna?

Men det är ingen som har monterat en dämpare på sina streetfighterbyggen?
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Håller med ovanstående talare.
Antingen en GPR eller Scotts kanske kan passa, annars en längre rak styrdämpare som monteras mellan ramen och ena gaffelbenet.
 

Slycke

bor i mitt nick
Gick med
21 Jan 2008
Ort
Slycke (utanför Linköping)
Hoj
1984 Suzuki Gsx 1100 EF"dragbikebygge" Åker Harley Davidsson Night Rod Special -08 trimmad och custad
Jag tycker mig ha sett att GSXR av samma ÅM (-01) har den framför framgaffeln, kanske att man kan använda denna?

Men det är ingen som har monterat en dämpare på sina streetfighterbyggen?

Kommer att montera min under nedre gaffelkronan, har en fin uppgjutning som är som gjord för att borra/gänga och montera dämparen i sen liggande in mot ramen straxt över den något sänkta kylaren. :tummenupp
Eller annars får det bli fästen framför som flertalet andra hojar har, får se vilket som känns smidigast att genomföra. :yoparty :hihi
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.

Bild0068.jpg

GPI(med inbyggd TRE) 500kr (väntar på Stampep)



Lånar din bild lite... jag har en likadan liggandes, flång ny, aldrig monterad. Till salu. Åsså har jag en JSD switchable TRE åxå, till salu.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag reserverar den åt Fredde då. Han var sugen igår kväll när jag hade sålt min....
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono


-Bitubo 3500kr
-Scotts steering damper 2500kr
-Justeringsprylar för fjädringsförspänning svarta 200kr
-TLR bromspump med TLR sexkolvsok stålomspunna slangar(2 slangar) 1000kr
-Framgafflar, bytte packboxar mitten på sommaren i fjol, satte in Öhlinsfjädrar och en tjockare olja. 2000kr
-TLR motor, ca:4000mil. Hjular på 3:an ;) 10000kr
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top