Kawwa
Sporthojsnörd
Pffft en äkta lappjävel. 190cm och 105kg
Tssss, jag vägde iaf in 112 på mina 179 ....
Nu är det inte tresiffrigt längre Som vi brukar säga: en man väger tresiffrigt. Så jag har tappat min staus som man......
Pffft en äkta lappjävel. 190cm och 105kg
en man väger tresiffrigt. Så jag har tappat min staus som man......
Tjenare!, min bakfjädring är stenhård. har aldrig pillat på fjäderinställnigarna.
Är det svårt, bör jag låta en fack man göra inställningarna, jag kär inte bana o så, det enda jag vill ha är mjukare fjädring. är det bara o minska på bägge dämpningarna, eller kan de bli skit då?
TOlf
Tjenare!, min bakfjädring är stenhård. har aldrig pillat på fjäderinställnigarna.
Är det svårt, bör jag låta en fack man göra inställningarna, jag kär inte bana o så, det enda jag vill ha är mjukare fjädring. är det bara o minska på bägge dämpningarna, eller kan de bli skit då?
TOlf
TLR är väl inte något att rekommendera för en ovan förare egentligen... dels är karaktären på en twin ganska speciell, det är mycket av/på liksom eftersom du har väldigt mycket av kraften tillgänglig redan väldigt tidigt i varvtalsregistret. Den kommer inte alls så mjukt i botten som en fyra gör, det klipper bara till så fort du petar på rullen typ....
Sen behöver spjällhusen va bra synkade och TPS'en va ställd för att den ska få en (för att va twin) "mjuk" karaktär. Gärna en ommappad ECU också.
Utöver det så är en originalare ganska så tung och det krävs lite muskler (eller god vana) för att baxa runt den stillastående, i fart känns det dock inget. Styrdämparen är helt onödig så länge man inte har en väldigt aggro setup, skruva bort den eller byt till tunnare olja för den bidrar mycket till den "klumpighet" som man upplever när man känner på en första gången...
Till det så är originalsetupen kass, så att en TLR med icke tweakad fjädring understyr faktiskt om man pressar den lite. Farligt. Dåligt av Suzuki där...
Sen så är ljudet och gången i en twin otroligt bedräglig... man tycker att man tuffar på lite lugnt genom växlarna åsså tittar man ner på mätaren så går det 190 typ... sen ska du bromsa för nästa kurva, kan bli lite spännande innan man har fått en känsla för det där.
Kort och gott en riktig skithoj helt enkelt, men jag älskar den, har haft min i 7 år nu tror jag och har inte tröttnat det minsta på den. Den enda andra hoj som dykt upp under alla dessa år som jag skulle tänka mig att ge upp min TL för är en RC8.
Det enklaste är väl att höja upp gaffelbenen en aning (sänka hojen fram).
På en TL1000s har jag för mig att jag läst att 15 mm är optimalt för körbarheten. Hur mkt det gör i sadelhöjd har jag ingen aning om, men ibland är det små justeringar som gör stora skillnader.
Jag skulle rekommendera att ställa in fjädringen som den ska vara standard och utgå därifrån. Sen är det bara att glida utmed favoritsträckan fram o tillbaka och justerna lite åt gången tills du tycker det är hyfsat. Inga konstigheter. Justera små steg åt gången och inte flera olika saker åt gången.
Det är iaf så jag brukar göra.
Nja, inte standard för den är tokdålig.
Men det finns en inställning som kallas "Jamies" och finns för både gata och bana. Den för gata ska vara bra.
Jag har dock inte orginal trams dämparen bak, så jag har faktiskt noll koll på hur Jamie ställde om den.
Men, jag har för mig J-Bone körde med den innan han bytte dämpare bak.
Japp, jag rattade in Jamies direkt innan jag bytte dämp bak och den funkar faktiskt riktigt ok tillsammans med 4-6mm schims (rideheight +) eller om man höjer gaffelbenen i kronan lite istället (10-12 mm synligt ovanför är en bra start).
Många pygmér på TL1000 hör jag
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |