TL-tråden - v2 !

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
Tl 1000r
inställning av bakfjädringen

Tjenare!, min bakfjädring är stenhård. har aldrig pillat på fjäderinställnigarna.

Är det svårt, bör jag låta en fack man göra inställningarna, jag kär inte bana o så, det enda jag vill ha är mjukare fjädring. är det bara o minska på bägge dämpningarna, eller kan de bli skit då?

TOlf
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Tjenare!, min bakfjädring är stenhård. har aldrig pillat på fjäderinställnigarna.

Är det svårt, bör jag låta en fack man göra inställningarna, jag kär inte bana o så, det enda jag vill ha är mjukare fjädring. är det bara o minska på bägge dämpningarna, eller kan de bli skit då?

TOlf

Titta på fjädern. Under/nertill så sitter det 2 muttrar som fjädern ligger mot. Det är dom som du skruvar på för att ändra fjäderförspänningen. Har du orginalverktygen kvar så finns det en haknyckel som är till för operationen, annars så går det med en vanlig haknyckel som är anpassad för mutterstorleken.
 

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
TLR 99
Hello boys (and girls)!
Nu är premiärturen avklarad, precis lika skoj som i höstas:yoparty
Mina nuvarande grubblerier består av att jag tycker hojen går ryckigt när jag ligger och ska hålla jämn gas vid ca 70-90 km/h. Och sänker jag farten under 70 km på sexan vill Bettan inte alls vara med och börjar gå riktigt dåligt. Problemet är lätt avklarat bara jag växlar ner någon/några pinnar bara. Verkar också som att motorn missar att tända av och till. Inga problem att starta eller på tomgång dock.
Jag minns inte de här problemen från tidigare säsonger men jag kan ha fel. Men det ska väl inte vara så här??
Jag minnsinte när tändstiften byttes senast. Luftfiltret byttes i höstas och TPS:en justerades imorse innan premiären.
Kan det vara synkning av throtelbodies som behövs? Eller ventiljustering? Eller andra förslag??
Edit: ska tillägga att jag gjort om Bettan till Streethocker. Kan detta påverka intaget av luft så jag får dessa symtom??
Hilfe please:3freak

Tjenare!, min bakfjädring är stenhård. har aldrig pillat på fjäderinställnigarna.

Är det svårt, bör jag låta en fack man göra inställningarna, jag kär inte bana o så, det enda jag vill ha är mjukare fjädring. är det bara o minska på bägge dämpningarna, eller kan de bli skit då?

TOlf

Jag skulle rekommendera att ställa in fjädringen som den ska vara standard och utgå därifrån. Sen är det bara att glida utmed favoritsträckan fram o tillbaka och justerna lite åt gången tills du tycker det är hyfsat. Inga konstigheter. Justera små steg åt gången och inte flera olika saker åt gången.
Det är iaf så jag brukar göra.
 
Last edited:

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
TLR 99
1.jpg

3.jpg


MMmmmm, fint som snus Fredde:tuttar
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Ursäkta kvaliten på bilderna, men min kamera är på lagning.
Hojen:
Bild0064.jpg

Bild0063.jpg


Bitubo 3500kr (väntar på svar ifrån Newton83)
Bild0059.jpg

Pazzo 1000kr
Van´s rear reservoir 350kr (metkallica)
Scotts_DamperD1.jpg

Scotts steering damper 2500kr
Bild0068.jpg

GPI(med inbyggd TRE) 500kr (väntar på Stampep)

IMG_3951J.jpg

Justeringsprylar för fjädringsförspänning svarta 200kr

Bild0069.jpg

Luftburk som behöver kärlek 250kr (väntar på täppas)

Bild0066.jpg

Förardyna med ett lager gel i för mjukare upplevelse 250kr

Passagerardyna i bra skick 250kr

TLR bromspump med TLR sexkolvsok stålomspunna slangar(2 slangar) 1000kr

Framgafflar, bytte packboxar mitten på sommaren i fjol, satte in Öhlinsfjädrar och en tjockare olja. 2000kr

TLR motor, ca:4000mil. Hjular på 3:an ;) 10000kr

Ser ni nåt på bilderna som inte är med i texten så hojta till. Fälgarna är sålda, cuts och termostathus. Men annars tror jag allt är kvar.
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
TLR är väl inte något att rekommendera för en ovan förare egentligen... dels är karaktären på en twin ganska speciell, det är mycket av/på liksom eftersom du har väldigt mycket av kraften tillgänglig redan väldigt tidigt i varvtalsregistret. Den kommer inte alls så mjukt i botten som en fyra gör, det klipper bara till så fort du petar på rullen typ....

Sen behöver spjällhusen va bra synkade och TPS'en va ställd för att den ska få en (för att va twin) "mjuk" karaktär. Gärna en ommappad ECU också.

Utöver det så är en originalare ganska så tung och det krävs lite muskler (eller god vana) för att baxa runt den stillastående, i fart känns det dock inget. Styrdämparen är helt onödig så länge man inte har en väldigt aggro setup, skruva bort den eller byt till tunnare olja för den bidrar mycket till den "klumpighet" som man upplever när man känner på en första gången...

Till det så är originalsetupen kass, så att en TLR med icke tweakad fjädring understyr faktiskt om man pressar den lite. Farligt. Dåligt av Suzuki där...

Sen så är ljudet och gången i en twin otroligt bedräglig... man tycker att man tuffar på lite lugnt genom växlarna åsså tittar man ner på mätaren så går det 190 typ... sen ska du bromsa för nästa kurva, kan bli lite spännande innan man har fått en känsla för det där.

Kort och gott en riktig skithoj helt enkelt, men jag älskar den, har haft min i 7 år nu tror jag och har inte tröttnat det minsta på den. Den enda andra hoj som dykt upp under alla dessa år som jag skulle tänka mig att ge upp min TL för är en RC8.


Kunde inte ha sagt det bättre själv. :tummenupp

Fast, jag har ju bara haft min i 5.5 år... :hihi

Det enklaste är väl att höja upp gaffelbenen en aning (sänka hojen fram).
På en TL1000s har jag för mig att jag läst att 15 mm är optimalt för körbarheten. Hur mkt det gör i sadelhöjd har jag ingen aning om, men ibland är det små justeringar som gör stora skillnader.

15 m är inte optimalt på en TLR. (det var väll en R han ville ha?)
Det är MAX 15 mm, sedan tar kylaren i vid kraftig inbromsning. Och som Jocke säger, man måste veta lite vad man gör och vad som är gjort tidigare (på hojen) när man ändrar geometrin på hojen, kan bli spännande annars. :hihi

Jag har 10mm, och +1 concentrisk swingarmsinfästning. :)

:hej
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag skulle rekommendera att ställa in fjädringen som den ska vara standard och utgå därifrån. Sen är det bara att glida utmed favoritsträckan fram o tillbaka och justerna lite åt gången tills du tycker det är hyfsat. Inga konstigheter. Justera små steg åt gången och inte flera olika saker åt gången.
Det är iaf så jag brukar göra.

Nja, inte standard för den är tokdålig.

Men det finns en inställning som kallas "Jamies" och finns för både gata och bana. Den för gata ska vara bra.
Jag har dock inte orginal trams dämparen bak, så jag har faktiskt noll koll på hur Jamie ställde om den. :)

Men, jag har för mig J-Bone körde med den innan han bytte dämpare bak.

:hej
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Nja, inte standard för den är tokdålig.

Men det finns en inställning som kallas "Jamies" och finns för både gata och bana. Den för gata ska vara bra.
Jag har dock inte orginal trams dämparen bak, så jag har faktiskt noll koll på hur Jamie ställde om den. :)

Men, jag har för mig J-Bone körde med den innan han bytte dämpare bak.

:hej

Japp, jag rattade in Jamies direkt innan jag bytte dämp bak och den funkar faktiskt riktigt ok tillsammans med 4-6mm schims (rideheight +) eller om man höjer gaffelbenen i kronan lite istället (10-12 mm synligt ovanför är en bra start).
 

twinpower

Loud pipes save lives!!
Gick med
2 Jan 2008
Ort
GVD
Hoj
*Såld*
Hej hej alla nu e det andra gången som hydralkopplingen börjar läcka nere vid kolven. Har tröttnat på att byta den packningen. E det svårt o konvertera om hydral kopplingen till vajerkopplingen och hur mycke kostar delarna ungefär?
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Japp, jag rattade in Jamies direkt innan jag bytte dämp bak och den funkar faktiskt riktigt ok tillsammans med 4-6mm schims (rideheight +) eller om man höjer gaffelbenen i kronan lite istället (10-12 mm synligt ovanför är en bra start).

Idag provkörde jag 13mm synligt (men jag har för mig orginal är 3mm synligt, så det är ju bara +10mm) och med +1 swingarmsinfärstningen så är detta nog max för vad man bör ha utan styrdämpare... :hihi
Fick den till att jiddra lite med styret vid max (tja, väldigt mycket i alla fall, det var ju ändå årets första TL runda...) pådrag i 2an. Inget att skriva hem om, men rätt bra indikation på att jag nog inte ska lyfa benen mer. Tur jag fegade lite vid monteringen. Hade dem först på 15.... heh :)


:hej

Många pygmér på TL1000 hör jag :3freak

1.82 och 74kg lätt. :)
Blir jag tyngre måste jag ju köpa ny fjäder till Öhlinaren, så det blir billigare att käka mindre... :hihi


:hej
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Ursäkta kvaliten på bilderna, men min kamera är på lagning.


Bitubo 3500kr (väntar på svar ifrån Newton83)Pazzo 1000kr
Van´s rear reservoir 350kr (metkallica)
Scotts_DamperD1.jpg

Scotts steering damper 2500kr
Bild0068.jpg

GPI(med inbyggd TRE) 500kr (väntar på Stampep)

IMG_3951J.jpg

Justeringsprylar för fjädringsförspänning svarta 200kr

Luftburk som behöver kärlek 250kr (täppas)

Förardyna med ett lager gel i för mjukare upplevelse 250kr (el garto)

Passagerardyna i bra skick 250kr

TLR bromspump med TLR sexkolvsok stålomspunna slangar(2 slangar) 1000kr

Framgafflar, bytte packboxar mitten på sommaren i fjol, satte in Öhlinsfjädrar och en tjockare olja. 2000kr

TLR motor, ca:4000mil. Hjular på 3:an ;) 10000kr

Ser ni nåt på bilderna som inte är med i texten så hojta till. Fälgarna är sålda, cuts och termostathus. Men annars tror jag allt är kvar.


Och så 175cm, 87kg, tog faktiskt 120kg i bänk innan jul,(lite stolt är man allt) :hihi
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Funkar den där Scotts på en TLR oxå?? (I så fall dibbs på den. :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top