TL-tråden - v2 !

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Tjena kolla så det funns kylarvätska i hela systemet så att det inte är ngn luftficka:gnissla

Okej !
& hur gör man det ? :confused:
Om det ser fullt ut i kylaren (vilket jag inte kollat) så har man väl inte så mkt mer att gå på eller!

Nu skall jag ut i garaget :gnissla
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Okej !
& hur gör man det ? :confused:
Om det ser fullt ut i kylaren (vilket jag inte kollat) så har man väl inte så mkt mer att gå på eller!

Nu skall jag ut i garaget :gnissla


Fixat :yoparty
Vad som var fel vet jag inte riktigt, efter att pillat lite under tanken på givaren
så hoppade det hela igång, den fick stå på tomgång samtidigt som jag klämde & "pumpade" på diverse vattenslangar så fanns det helt plötsligt grader på displayen.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Fixat :yoparty
Vad som var fel vet jag inte riktigt, efter att pillat lite under tanken på givaren
så hoppade det hela igång, den fick stå på tomgång samtidigt som jag klämde & "pumpade" på diverse vattenslangar så fanns det helt plötsligt grader på displayen.
Då har du nog lite glapp i givaren eller kablarna till den.

Bra att veta om du tappar tempen igen. Tänk bara på att utan tempsignal så kommer ECU'n köra kallmappning så hojen går lite för fett.
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Fixat :yoparty
Vad som var fel vet jag inte riktigt, efter att pillat lite under tanken på givaren
så hoppade det hela igång, den fick stå på tomgång samtidigt som jag klämde & "pumpade" på diverse vattenslangar så fanns det helt plötsligt grader på displayen.

Det kallas för luftficka och du hade inget flöde i systemet.
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Låg temp nu istället

Det kallas för luftficka och du hade inget flöde i systemet.

Ja det kanske det var/är men jag har nu varit ute & kört & märkt att jag är inte helt problemfri ännu.

När jag kör så sjunker tempen hela tiden & lägger sig vid 24°-25°, körde väl inte så hårt normal körning,lite motorväg & ett & annat kortare pådrag körde väl ca 20-25min.

Vad kan detta bero på? fortfarande luftficka? eller pajko termostat kanske?
Borde det inte bli lite varmare än ~25° även om termostaten står helt öppen?
Det är iofs bara 11° ute nu men iaf

Tyckte förra säsongen att motorn höll lite låg temp men då pendlade den iaf mellan 79° - 82° & redan då misstänkte jag termostaten.

Ngn som har en gissning på problemet?
 

twinpower

Loud pipes save lives!!
Gick med
2 Jan 2008
Ort
GVD
Hoj
*Såld*
Hejsan hejsan. Här kommer en liten fråga. Ni som har bytt hydralik kopplingen till vajer koppling på TLR:en hur har ni löst det med den lilla fjädern som ska sitta nere vid kopplings arm grejen (vet inte vad det heter) nere vid motorn? Hittar nämligen inget bra ställe att sätta den på. Tacksam för snabbt svar.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European


-Bitubo 3500kr
-Scotts steering damper 2500kr
..................................................



Rickens prylar rockar fett :banana

Sadeln kom idag. Tackar Ricken :tummenupp
Den lilla revan som du sa fanns, den finns inte mer :)

Visst blev det snyggt?!
 

Bifogat

  • P1060458 (Small).JPG
    P1060458 (Small).JPG
    59 KB · Visningar: 45
  • P1060460 (Small).JPG
    P1060460 (Small).JPG
    71.9 KB · Visningar: 40

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Hejsan hejsan. Här kommer en liten fråga. Ni som har bytt hydralik kopplingen till vajer koppling på TLR:en hur har ni löst det med den lilla fjädern som ska sitta nere vid kopplings arm grejen (vet inte vad det heter) nere vid motorn? Hittar nämligen inget bra ställe att sätta den på. Tacksam för snabbt svar.

På "huset" i blocket där tätningen sitter för axeln som växelpedalen sitter påskruvad på,finns en gjuten upphöjd förstärkning. borra ett litet hål rakt igenom den gjutna förstärkningen och fäst änden på fjädern där och den andra änden finns ju hålet redan i länkaget för den manuella delen du skruvar dit.Men kom ihåg att korta kopplings "tryckstången" eller vad fen det heter på svängelska. Eller använd den för TLS. :yoparty
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Rickens prylar rockar fett :banana

Sadeln kom idag. Tackar Ricken :tummenupp
Den lilla revan som du sa fanns, den finns inte mer :)

Visst blev det snyggt?!

Köpte du Bitubon? Efter Riflemans 1/5 och termostatmodden är det de grymmaste jag gjort. Kostade mest men blev gryyyyyym skillnad:)

Octo: du är skyldig mig nya skor, öppnade luftningsskruven och klämde på nedre slangen= fick kylarvätska på dojjorna :D
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Köpte du Bitubon? Efter Riflemans 1/5 och termostatmodden är det de grymmaste jag gjort. Kostade mest men blev gryyyyyym skillnad:)

Octo: du är skyldig mig nya skor, öppnade luftningsskruven och klämde på nedre slangen= fick kylarvätska på dojjorna :D

Jag är sugen på både Bitubon o styrdämparen men snart har jag hängt på grejor på hojen som tillsammans betingar ett högre värde än hojen själv.
Men, sista tanken är inte tänkt ännu. Inte omöjligt att jag tvingar iväg Ricken till posten en gång till :D
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Men kom ihåg att korta kopplings "tryckstången" eller vad fen det heter på svängelska. Eller använd den för TLS. :yoparty
Glöm inte att om du tar tryckstången från en TLS, ta en från 99+ som hade sexfjädrad koppling, annars blir den fel längd.

Ja det kanske det var/är men jag har nu varit ute & kört & märkt att jag är inte helt problemfri ännu.

När jag kör så sjunker tempen hela tiden & lägger sig vid 24°-25°, körde väl inte så hårt normal körning,lite motorväg & ett & annat kortare pådrag körde väl ca 20-25min.

Vad kan detta bero på? fortfarande luftficka? eller pajko termostat kanske?
Borde det inte bli lite varmare än ~25° även om termostaten står helt öppen?
Det är iofs bara 11° ute nu men iaf

Tyckte förra säsongen att motorn höll lite låg temp men då pendlade den iaf mellan 79° - 82° & redan då misstänkte jag termostaten.

Ngn som har en gissning på problemet?
Termostaten sitter upp-och-ned så att luftningshålet sitter i underkant?

Eller TL-termostaten kanske man inte kan råka vända på... :va
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
På "huset" i blocket där tätningen sitter för axeln som växelpedalen sitter påskruvad på,finns en gjuten upphöjd förstärkning. borra ett litet hål rakt igenom den gjutna förstärkningen och fäst änden på fjädern där och den andra änden finns ju hålet redan i länkaget för den manuella delen du skruvar dit.Men kom ihåg att korta kopplings "tryckstången" eller vad fen det heter på svängelska. Eller använd den för TLS. :yoparty

Den borde hela "push rod" eftersom "packningen" som den går igenom heter "push rod seal". :hihi
Beställ en ny på närmsta Suzuki återförsäljare. Tar normalt sett ca 2-3 veckor att få hem från Japan då detta inte är något de normalt har på hyllan.
Jag fick två sådana istället för två Push rod seals senast jag beställde... :gnissla så det tog nästan 2 ¤#&% månader att få hem två push rod seals... :lol
Jag lämnade naturligtvis tillbaka dem, för vad skulle jag med dem till...

:hej
 

twinpower

Loud pipes save lives!!
Gick med
2 Jan 2008
Ort
GVD
Hoj
*Såld*
Tackar för svaren. Fick grejerna från ricken.. men han har ju en 97:a men det verkar fungera bra iallafall.. :) Provade lite idag. Nån som vet om det spelar nån egentlig roll?? Med tryckstången alltså.. Grym skillnad mot hydral kopplingen iallafall mycke bättre känsla.. :) och ja jag har druckit några öl :fyllisar
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Visst hade Ricken en 97:a, men med en TLR motor om inte jag minns fel...

Jo, du måste ha rätt längd på tryckstången. Om du köper ny, eller kapar befintlig spelar ju ingen roll, men de kostar 100 kr eller så (minns inte riktigt), liten summa för att slippa problem. :)
 

twinpower

Loud pipes save lives!!
Gick med
2 Jan 2008
Ort
GVD
Hoj
*Såld*
Visst hade Ricken en 97:a, men med en TLR motor om inte jag minns fel...

Jo, du måste ha rätt längd på tryckstången. Om du köper ny, eller kapar befintlig spelar ju ingen roll, men de kostar 100 kr eller så (minns inte riktigt), liten summa för att slippa problem. :)

Den tryckstången han skickade med passade precis. E det så det ska va eller??
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Du fick rätt tryckstång, ifrån en R motor, nemas problemas.

Vad som finns kvar...



-Scotts steering damper 2500kr
-Justeringsprylar för fjädringsförspänning svarta 200kr
-TLR bromspump med TLR sexkolvsok stålomspunna slangar(2 slangar) 1000kr
-Framgafflar, bytte packboxar mitten på sommaren i fjol, satte in Öhlinsfjädrar och en tjockare olja. 2000kr
-TLR motor, ca:4000mil. Hjular på 3:an ;) 10000kr
 
Last edited:

twinpower

Loud pipes save lives!!
Gick med
2 Jan 2008
Ort
GVD
Hoj
*Såld*
Kanon då behöver jag inte fundera mer.. :) Ha en bra kväll och helg.. alla..
 

almost_famous

Adrenaline Mc/Mcbudet Sthlm
Gick med
14 Jul 2006
Ort
saltsjöboo
Hoj
nej
Tackar för svaren. Fick grejerna från ricken.. men han har ju en 97:a men det verkar fungera bra iallafall.. :) Provade lite idag. Nån som vet om det spelar nån egentlig roll?? Med tryckstången alltså.. Grym skillnad mot hydral kopplingen iallafall mycke bättre känsla.. :) och ja jag har druckit några öl :fyllisar

tja! Jag köpte packningen "push rod seal" till Suzuki sv1000s 03- som är lite tätare/djupare än tl, tror att den kan funka bättre då original brukar ge upp efter ett tag. kostar som några påsar chips :tummenupp kan vara värt att dra dit om man ändå är där o pular,man får slipa upp skyddet som sitter vid drevet lite (för hålet där packningen sitter) men annars samma diameter.. aja blablabla ,,lycka till! :)
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Jag är sugen på både Bitubon o styrdämparen men snart har jag hängt på grejor på hojen som tillsammans betingar ett högre värde än hojen själv.
Men, sista tanken är inte tänkt ännu. Inte omöjligt att jag tvingar iväg Ricken till posten en gång till :D

Det är den "dyra" mod jag gjort på min hoj som varit väl värd pengarna. Vikken skillnad mot originalankaret...
 

almost_famous

Adrenaline Mc/Mcbudet Sthlm
Gick med
14 Jul 2006
Ort
saltsjöboo
Hoj
nej
paniiik!

Ingen som råkar ha en bakre hjulaxel med låsmutter liggandes?? kan bytas mot en cuts i fint skick/kopplingshandtag med cylinder eller något annat jag har liggandes el helt enkelt betalas för .. HELST i typ natura eller trädgårdsarbete/kaffepåfyllare i 2 månader då jag precis beställt en bitubo också!:näsblod måste snart besiktiga kärringen och hon e långt ifrån färdig! :huvet
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top