TL-tråden - v2 !

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Kanske starta en egen tråd om just detta så blir det mer överskådligt om du vill hänvisa sen.

Jo men det blir nog en massa oseriösa inlägg från den publika massan som inte har just en TL. Jag kommer vara där för att lotsa fram just de här sidorna

Det kommer kanske i nästa steg när det kan bli tal om flera olika märken och modeller.

OM det nu kommer att gå så lång och de är intresserade att marknadsföra sig när det blir lite fart på det hela. :)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
En till sak - Kan man skapa något snyggt fäste för orginalbromsoket bak som inte använder det fula staget?

Jag har sett nåt sådant som använder ett annat litet svindyrt bromsok. Lasse köpte väl ett? Det krävde att man svetsade på ett par klackar på insidan av svingen, men det kan man ju alltid ordna.

+1 på denna.

Skulle den även passa en GSXR ok? Jag fundear på att skaffa ett sådant där guldigt - skulle passa bättre och vara lättare dessutom. :)

+1 även på övrestyrkrona. Speciellt om det är lite blingit och inte väger mer än orginal.
En sak bara. Se till så att man kan placera clip-onen på samma höjd som idag. Jag kan f-n i mig inte sätta mina lägre och fortfarande bruka hojen på gata. Med Gilles styrpinnar och sänkt krona 13mm blev det rätt lågt... :hihi

En av de moddar jag är mest nöjd med rent funktionsmässigt på min hoj är Van's +1 svingarms. Så alla som kör TLR borde fixa den imho.
Ett aber att montera, men najs när man är klar. (man behöver en 50mm och en 46mm hylsa... :hihi eller nått. Robban vet mer exakt vilka nycklar det är)

Rent blingmässigt så finns det inget som slår kopplingskåpan och kopplingsplattan. :tummenupp

:hej

Okej. för TLR är istort sett min försa hoj, och jag tyckte inte den var så lätt körd första gången.

TLR kräver respekt av sin förare. Och är den 100% orginal så är den änn mer svårkörd. (kass rent ut sagt imho)
Men, tar man sig tid och kör insig på hojen och gilar twinn karaktären så kommer du få en rolig tid framöver med hojen. :yummenupp

Det är en sak ingen har nämnt ännu tror jag.
En TLR är känslig på fjädringsinställnignen, orginal är den tokfel. Med Jamies, som du kan hitta iförsta inlägget, får man en bra grundplåt (ta gata, för Svenska vägar är inte tillräckligt fina för ban-varianten). Sedan finjusterar man efter smak och jämfört med orginal har du på snudd en ny hoj.
Sedan så finns lite extra gratis grejer at göra. Men detta är överkurs som man inte ska pilla med innan man känner sin hoj, imho. :)

I grund och botten är hojen understyrd, men både jag och J-bone har fått våra neutrala och fina. :)
(fortfarande är det inte en gsxr från 2009 men, fan så mkt bättre än orginal TLR från 99...)

:hej
 
Last edited:

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
+1 på denna.

Skulle den även passa en GSXR ok? Jag fundear på att skaffa ett sådant där guldigt - skulle passa bättre och vara lättare dessutom. :)

+1 även på övrestyrkrona. Speciellt om det är lite blingit och inte väger mer än orginal.
En sak bara. Se till så att man kan placera clip-onen på samma höjd som idag. Jag kan f-n i mig inte sätta mina lägre och fortfarande bruka hojen på gata. Med Gilles styrpinnar och sänkt krona 13mm blev det rätt lågt... :hihi

En av de moddar jag är mest nöjd med rent funktionsmässigt på min hoj är Van's +1 svingarms. Så alla som kör TLR borde fixa den imho.
Ett aber att montera, men najs när man är klar. (man behöver en 50mm och en 46mm hylsa... :hihi eller nått. Robban vet mer exakt vilka nycklar det är)

Rent blingmässigt så finns det inget som slår kopplingskåpan och kopplingsplattan. :tummenupp

:hej

Japp de har utrustning för att fixa det mesta. Jag håller med,bakokshållaren är inte sexig alls likaså länkaget till bakfjädringen.Den kan ju göras i originalutförande så GSX mindre ok passar,då det oket passar redan idag åtminstode årsmodell -00 och -01.rätta mig om jag har fel. :)
 

twinpower

Loud pipes save lives!!
Gick med
2 Jan 2008
Ort
GVD
Hoj
*Såld*
En av de moddar jag är mest nöjd med rent funktionsmässigt på min hoj är Van's +1 svingarms. Så alla som kör TLR borde fixa den imho.
Ett aber att montera, men najs när man är klar. (man behöver en 50mm och en 46mm hylsa... :hihi eller nått. Robban vet mer exakt vilka nycklar det är)

Rent blingmässigt så finns det inget som slår kopplingskåpan och kopplingsplattan. :tummenupp

En liten fråga vad är +1 svingarms och vad gör den? :confused:
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
En liten fråga vad är +1 svingarms och vad gör den? :confused:

:hihi

Det är en förkortning.
Fullständiga namnet är: Swingarm pivot eccentrics +1mm.
Men, jag glömmer alltid bort det... :rolleyes:


I alla fall, så är det svingarmsinfästningen. Och, eftersom jag är en lat jävul så tar jag och klipper in Burnies förklaring.

How do these work... The forward force against the pivot is trying to raise the back of the bike. As a practical example lay a hand flat on your desk and get a pen or pencil. Put one end of the pen on the desk the other end on your hand (see the relation to swing-arm angle). Push the pen toward your hand and the angle will increase. Like the pen, the greater the angle of the swingarm, the more force is transferred into lift.

The trick is to utilize the anti-squat principles of the pivot location and swingarm angle. It’s anti-squat we are dealing with; something that’s countering the natural tendency to squat under acceleration with weight transfer. Too much of that weight transfer exiting a turn and you can find yourself running wide in turns (raise you hand if you’ve never heard of a TLR running wide… Didn’t think so). Increasing the angle such as I have done increases the portion of forward thrust that acts to lift the back of the bike.


Kortfattat. Det gör så att din TLR plogar mindre. :tummenupp

det är de två små "tuberna".
DSC00103.jpg


(Ok, nu visar dessa bilderna igentligen min bling bling kopplingskåpa, men man ser +1 svingarms bla bla oxå )

Monterad:
2008_Juli_DSC00125.jpg


Före:
DSC00120.jpg



:hej
 

twinpower

Loud pipes save lives!!
Gick med
2 Jan 2008
Ort
GVD
Hoj
*Såld*
:hihi

Det är en förkortning.
Fullständiga namnet är: Swingarm pivot eccentrics +1mm.
Men, jag glömmer alltid bort det... :rolleyes:


I alla fall, så är det svingarmsinfästningen. Och, eftersom jag är en lat jävul så tar jag och klipper in Burnies förklaring.

How do these work... The forward force against the pivot is trying to raise the back of the bike. As a practical example lay a hand flat on your desk and get a pen or pencil. Put one end of the pen on the desk the other end on your hand (see the relation to swing-arm angle). Push the pen toward your hand and the angle will increase. Like the pen, the greater the angle of the swingarm, the more force is transferred into lift.

The trick is to utilize the anti-squat principles of the pivot location and swingarm angle. It’s anti-squat we are dealing with; something that’s countering the natural tendency to squat under acceleration with weight transfer. Too much of that weight transfer exiting a turn and you can find yourself running wide in turns (raise you hand if you’ve never heard of a TLR running wide… Didn’t think so). Increasing the angle such as I have done increases the portion of forward thrust that acts to lift the back of the bike.


Kortfattat. Det gör så att din TLR plogar mindre. :tummenupp

det är de två små "tuberna".
DSC00103.jpg


(Ok, nu visar dessa bilderna igentligen min bling bling kopplingskåpa, men man ser +1 svingarms bla bla oxå )

Monterad:
2008_Juli_DSC00125.jpg


Före:
DSC00120.jpg



:hej


AAAHH!! Solklart tack för svaret. Kanske borde ta o beställa ett par då..
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag bör kanske nämna att de är lite krångliga att montera om man inte har mekarvana.
Man måste ta av svingen, och den (svingarms pivån) sitter inte enbart i de där två skruvarna som man ser, utan även en stor mutter (storlek 50/46 ungefär) på baksidan, och det är pga denna man måste demontera svingen helt. Och så behöver man en "kronhysla" (eller vad man nu vill kalla den) för att demontera Suzukis puko-låsmutter på svingen.

Kan man meka är det en piss i nilen. Man gör det enkelt själv om man har verktygen. :tummenupp:
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Men va fan Fredde. Du bor ju ett stenkast från Robban!

Nu har han ju flyttat, så han kanske / kanske inte är lite generösare med besök? Om inte så kan du kanske få låna de få som behövs. ( :bendover-du-vetvad-som-krävs-smiley: ) Hade jag haft dem hade du fått låna dem, men jag lånade Robbans.... :)

:hej
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Sånadär har jag liggandes i byrån...



Har inte gett mig på att montera dom än...


Har inte vertygen som behövs :(

Skicka dem till mig... så ska jag testa om de fungerar bra. OK? :D

Du kan ju börja med att montera o prova dina fälgar som har ett bäst före datum sen 2001 :arsele

Hahah.. det är väl ingen brådis? Eller har jag missat nåt farfar... ? :D
 
Last edited:

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
Tl 1000r
Sladd som jag inte har en aning vad den är till för

Jag tog bort sadel idag o såg då denna sladd, vad är den till? :va

Den sitter på höger sida under sadeln.

Vad är det? Vad säger ni de lärde :)

Tolf
 

Bifogat

  • IMG_4855.jpg
    IMG_4855.jpg
    229.6 KB · Visningar: 62

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag tog bort sadel idag o såg då denna sladd, vad är den till? :va

Den sitter på höger sida under sadeln.

Vad är det? Vad säger ni de lärde :)

Tolf

Det är en sensor till motorstyrningen, lufttryck har jag för mig, men kommer inte ihåg exakt. Det kvittar igentligen, du kommer få konstant FI och rödlysande diod på din instrumentpanel om den är urkopplad, och ECU'n kommer troligen mata på med fel mängd bänsle.
Kort och gott. Koppla in den igen. :)

:hej

-:Edit:-
den var kanske inte urkopplad?? Den ska vara där i alla fall. Den har en liten "plastflärp" som den ska sitta fast i på högrasidan om ECU'n. (i själva "trunken") Flärpen passar perfekt till den där skåran i gummi som du ser på sensorn. :tummenupp
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Min hemmasnickrade gumpvärmare värmer FÖR bra.
Jag har den igång på low-läge ca 1 min sedan stänger jag av o värmen håller i sig en bra stund vilket är helt ok.

Jag skulle vilja kunna ha den igång konstant men då måste jag få ner effekten lite. Effekten ligger nu på 20w. Kan jag bara sätta ett motstånd var som helst i "slingan"? Typ ett sådant här:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=55368492

Eller hur ska jag göra? Hur stort motstånd ska jag ha om jag vill sänka effekten med ca 50%?
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Såja de var på mig redan i morse och ville ha presentationen idag på eftermiddan.så jag hade ett möte med dom på 2 tim och visade lite roligt godis för dom och pratate mig svettig om alla möjligheter att skapa coola grejer till sporthojar.

Så de behöll gaffelkronan och +1 mm sving arm pivot fästet.
Så får vi se vad de vill göra.

en liten rapport från ÅKE :yoparty
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Tjena!
Ska iväg och kolla på en TLs -97 med 3900 mil på nacken.
Är det nåt speciellt man ska kolla på TL:n.
Visst är det några moddar som rekommenderas!?
Kylsystemet är redan ordnat.
Priset känns rätt, men det vore ju trist att t.ex få en fetservice på en gång.
När ställs ventiler, vilka serviceintervaller är det?

//David
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top