TL-tråden - v2 !

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TLR 99
Blir det TL träff är jag på, om inte jobbet hindrar :tummenupp

Och så vill jag be er att inte krascha med hoj i närheten av Karlskoga eller Laxå i sommar så jag blir tvungen att hämta er med ambulansen:krama

cannibal

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
CBR 600rr
Tjena.

Håller på och skaffa kort nu och funderar på att skaffa en TL1000s -00.

Är det en bra "första"-hoj eller tar jag mig vatten över huvudet eller bör jag kolla på något
mer lättkört.

Sen liten fundering kring priset. Den ligger på 39k nu och gått 3000 mil.

Från annonsen vad som följer med.
två sadelväskor + orginal ljud medföljer. samt två st hugger i kolfiber look, orginal vindruta + kutts.handbok + servicebok.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97
Tjena.

Håller på och skaffa kort nu och funderar på att skaffa en TL1000s -00.

Är det en bra "första"-hoj eller tar jag mig vatten över huvudet eller bör jag kolla på något
mer lättkört.

Sen liten fundering kring priset. Den ligger på 39k nu och gått 3000 mil.

Från annonsen vad som följer med.
två sadelväskor + orginal ljud medföljer. samt två st hugger i kolfiber look, orginal vindruta + kutts.handbok + servicebok.
Min högst personliga åsikt är att en TL inte är lättkörd och jag skulle inte rekommendera den som förstahoj. Det är klart att det kan funka bra, men det finns bättre hojar att skaffa sig erfarenhet på.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Min högst personliga åsikt är att en TL inte är lättkörd och jag skulle inte rekommendera den som förstahoj. Det är klart att det kan funka bra, men det finns bättre hojar att skaffa sig erfarenhet på.

Är nog beredd att hålla med där. En TL (i alla fall en S) är som en knappt inriden mustang, lite oberäknelig. En TLs måste köras aktivt. Vill man "åka" sporthoj så väljer man en annan modell, en cbr t ex, den kör alldeles själv.

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Är nog beredd att hålla med där. En TL (i alla fall en S) är som en knappt inriden mustang, lite oberäknelig. En TLs måste köras aktivt. Vill man "åka" sporthoj så väljer man en annan modell, en cbr t ex, den kör alldeles själv.

:D:yoparty

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16

Gäller Det TLR en med?

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
OK, nu har vi lärt oss att vi skall justera TPS:en.

Men VARFÖR? vad är det som blir bättre? Vad är det man justerar? (förutom det självklara faktum att man justerar Trottel positions angivelsen)

Det korta svaret är att gasresponsen blir bättre.

Mindre On/Off, märks mest vid låga varv och kör man på höga varv märker man inte så mkt skillnad, men det finns andra aledningar till att justera TPS.

Som att den blir mer lättstartad - TLR käkar lätt batteri om man måste stå och mata på startknappen för att få igång den.

Med mera... :)
(fick besök...)

:hej

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Japp, visst kan man "åka" TLR med men man måste visa lite vem som bestämmer för att det ska bli :D:Bugar:tummenupp:tuttar

annars kan det bli mera :gnissla:confused::brinnerup:död

Okej. för TLR är istort sett min försa hoj, och jag tyckte inte den var så lätt körd första gången.

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Hoj
Nu är jag seriös med denna fråga för en gångs skull.Jag skulle behöva svaren snabbt nu.:tummenupp

Vilka eller vilken del på i första hand på TLR-en (jag har ju en sån så delarna tas därifrån) skulle ni vilja ha tillverkade i lite roligare utförande än de gjutna originaldelarna i alu typ "de som man ser specialtillverkas på Tlz"

Nu är det så här att jag står i kontakt med en firma som vill satsa på det här med eftermarknadsdelar i aluminium tillverkade i Sverige för en gångs skull,med fullt konkuransmässiga priser jämfört med nätet.

Förslag: Övre gaffelkronan är min första tanke fräst i lite roligare utförande.(är den samma på TLS-en ?)

Tryckplatta till kopplingen ?

Kopplingskåpa i alu med glas i eller heltäckt ?

Bromsvätskebehållare i Alu ?

Dessa delar har jag från Vandriver och kan visa dom.men de måste komma med lite egna ändringar så de inte kopierar rakt av.det kommer jag vara mycket noga med för att inte trampa våran vän på fötterna. :tummenupp

Det här är i första hand en liten provserie som skall tillverkas,och vill det sig väl,självklart blir det oxå till TLS-en men då måste de delar som är specifikt för just den lånas in.

Så låt höra vad ni skulle vilja ha och köpa.

Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Nu är jag seriös med denna fråga för en gångs skull.Jag skulle behöva svaren snabbt nu.:tummenupp

Vilka eller vilken del på i första hand på TLR-en (jag har ju en sån så delarna tas därifrån) skulle ni vilja ha tillverkade i lite roligare utförande än de gjutna originaldelarna i alu typ "de som man ser specialtillverkas på Tlz"

Nu är det så här att jag står i kontakt med en firma som vill satsa på det här med eftermarknadsdelar i aluminium tillverkade i Sverige för en gångs skull,med fullt konkurensmässiga priser jämfört med nätet.

Förslag: Övre gaffelkronan är min första tanke fräst i lite roligare utförande.(är den samma på TLS-en ?)

Tryckplatta till kopplingen ?

Kopplingskåpa i alu med glas i eller heltäckt ?

Bromsvätskebehållare i Alu ?

Dessa delar har jag från Vandriver och kan visa dom.men de måste komma med lite egna ändringar så de inte kopierar rakt av.det kommer jag vara mycket noga med för att inte trampa våran vän på fötterna. :tummenupp

Det här är i första hand en liten provserie som skall tillverkas,och vill det sig väl,självklart blir det oxå till TLS-en men då måste de delar som är specifikt för just den lånas in.

Så låt höra vad ni skulle vilja ha och köpa.

Tycker Van's grejer är grymma och det är bra priser, det som är surt för oss är den förbannade momsen+tullen och frakten som gör att det inte blir så billigt ändå att handla av honom, har trots det en del av hans grejer och har "signat upp" för mera. Om de/ni kan matcha honom i kvalitet/passform och hamna på ett lägre pris (vilket borde vara fullt möjligt eftersom man slipper tull och dyr(are) frakt) så skulle jag gärna handla lite prylar :tummenupp

Utöver det du har redan nämnt som är högintressant (tryckplatta, kopplingskåpa, behållare, övre styrkrona...) så en grej jag skulle hoppa på direkt är länkaget till dämparen. Har en Bitubo och den använder originallänkaget som inte är så sexigt direkt... Vet att Wilbers och Hyperpro har eget länkage till sina dämpare för TLR. Skulle gärna se ett sånt som passar för Bitubon (och följdaktligen även original). Sen jobbar ju Van på en komplett styrkrona, där den övre kan vara endast ersättning för original eller kombineras med en undre med custom spec för att passa i första hand GSXR gaffelben med radiella ok. Den hoppar jag på direkt när/om den kommer. Eller om du/ni vill göra något annat än exakt samma grejer som Van gör så är det ju många som efterfrågar bottnarna till TL/Busa gaffeln så man kan montera radiella ok på originalgaffeln. En grej till som Van säger att han inte ska göra flera av är ju +1mm svingarmsinfästningen. Den skulle jag också hoppa på. Om ni kan komma på något snyggt sätt att ändra på armen som håller i bakre bromsoket + själva hängaren så är det också en het grej för originalet är fan inte tjusigt.

Om ni gör länkaget för dämparen så ska jag fan ha ett ex gratis för det kom jag på alldeles själv... duktigt va? :D

En till grej... en snygg hållare för GPI Pro displayen vore najs...

Riktigt snygga hållare för ljuddämparna med lite olika distanser för att få det att passa som man vill vore trevligt också.

:banana

Last edited:

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Hoj
Tycker Van's grejer är grymma och det är bra priser, det som är surt för oss är den förbannade momsen+tullen och frakten som gör att det inte blir så billigt ändå att handla av honom, har trots det en del av hans grejer och har "signat upp" för mera. Om de/ni kan matcha honom i kvalitet/passform och hamna på ett lägre pris (vilket borde vara fullt möjligt eftersom man slipper tull och dyr(are) frakt) så skulle jag gärna handla lite prylar :tummenupp

Utöver det du har redan nämnt som är högintressant (tryckplatta, kopplingskåpa, behållare, övre styrkrona...) så en grej jag skulle hoppa på direkt är länkaget till dämparen. Har en Bitubo och den använder originallänkaget som inte är så sexigt direkt... Vet att Wilbers och Hyperpro har eget länkage till sina dämpare för TLR. Skulle gärna se ett sånt som passar för Bitubon (och följdaktligen även original). Sen jobbar ju Van på en komplett styrkrona, där den övre kan vara endast ersättning för original eller kombineras med en undre med custom spec för att passa i första hand GSXR gaffelben med radiella ok. Den hoppar jag på direkt när/om den kommer. Eller om du/ni vill göra något annat än exakt samma grejer som Van gör så är det ju många som efterfrågar bottnarna till TL/Busa gaffeln så man kan montera radiella ok på originalgaffeln. En grej till som Van säger att han inte ska göra flera av är ju +1mm svingarmsinfästningen. Den skulle jag också hoppa på. Om ni kan komma på något snyggt sätt att ändra på armen som håller i bakre bromsoket + själva hängaren så är det också en het grej för originalet är fan inte tjusigt.

Om ni gör länkaget för dämparen så ska jag fan ha ett ex gratis för det kom jag på alldeles själv... duktigt va? :D

En till grej... en snygg hållare för GPI Pro displayen vore najs...

Riktigt snygga hållare för ljuddämparna med lite olika distanser för att få det att passa som man vill vore trevligt också.

:banana

Tack Benet för ditt inlägg,jag är just ute efter det du eftersöker för min egen del oxå.:tummenupp

"Bottnarna" till gaffeln ligger på tapeten hos mig med.Men jag tror att det är i överkurs just nu,utan jag tänker ge dom ett par delar de kan kopiera med förändringar så inte andra får ömma tår. sen tänker jag ge dom ett förslag på en övre gaffelkrona allá ducati eller Kawasaki zx10.som det är lite mera jobb på än just kopiera av originalet.

Eftersom vi redan trycker upp gaffelbenen 10 mm i gaffelkronan på TLR tänkte jag mig som att man bygger in den förhöjningen direkt i gaffelkronan så att ovansidan av gaffeln ligger jäms med kronan precis som original och då finns det material(tjockare)över vid just infästningen för gaffelbenen som man kan göra fina urfräsningar och då blir det nivåskillnader på gaffelkronan och inte bara en rak alubit som originalet är.

svinginfästningen +1 tänker jag ta med :tummenupp

Jag gav en idee till ett företag som tillverkar delar i aluminium till industrin och alla vet ju hur industrierna går idag i denna finanskris. Och de tände på alla 12om detta.

Just nu är siktet inställt på att ta med för presentation :

övre gaffelkronan.
tryckplattan för kopplingen. passar även TLS 6-fjäders
bromsvätskebehållare bak. -----"----
Kopplingskåpa med fönster eller utan för race.passar även TLS
+1 mm svinginfästning.
Clip on styre.

Tycker dom det verkar intressant.så kan man gå vidare med andra delar likt de du tar upp men då behövs mera jobb med mått så de passar.(som även finns i mina tankar och lite till):tummenupp
Länkaget har jag oxå i tanken.
så det är nog bara fantasin som har sina begränsningar.

jag TROR nog inte det är något problem med att den del du/ni lånar ut för tillverkning och de nappar på det i sitt sortement kan fås ett exemplar gratis som tack.jag har inte pratat och kommit dit med dom ännu.

Jag skall ha ett möte med dom på ons och en presentation på delar.

Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97
Övre gaffelkrona vore grymt sexigt, men det är inte samma på TLR och TLS. I alla fall sitter inte tändningslåset på samma platser.

Snyggt vattenskurna skyddsgaller för kylarna?

Jag eftersöker också ett SNYGGT kedjeskydd. Inte nåt apastort som täcker allt, utan just bara tillräckligt för att inte få kedjefett upp på plasten.

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Hoj
Tack Octo för dina ideer. Ok då kan det tänkas att det behövs en till en TLS lite senare .

Jag tänker hänvisa dom till den här tråden lite senare om det blir något utav planeringsstadiet till produktion.
Så får dom se vad det handlar om i mc kretsen.

Där de kan se och läsa om era tankar och ideer.

(Så fortsätt med seriösa inlägg om det här som hitentills)

Tack.:tummenupp

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag gissar att enhänvisning hit inte ger så mycket.
Infon liksom drunknar i alla sidorna.

Men det är ett bra initiativ (svårt ord) av dig farfar. :tummenupp
Det var ju nån som gjorde nya kåpstag ett tag oxå, som gick direkt ifrån tank/styrhuvudet till speglarna. Då slipper man att styret tar i staget.

Sen är ju det en klassiker med kedjespännare.

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Hoj
Jag gissar att enhänvisning hit inte ger så mycket.
Infon liksom drunknar i alla sidorna.

Men det är ett bra initiativ (svårt ord) av dig farfar. :tummenupp
Det var ju nån som gjorde nya kåpstag ett tag oxå, som gick direkt ifrån tank/styrhuvudet till speglarna. Då slipper man att styret tar i staget.

Sen är ju det en klassiker med kedjespännare.

Det är sant,men visar jag dom specifikt just de här sidorna vi ventilerar det här om så kan de få ett hum om vad som är attraktivt.och att det finns köpglada mc ägare som gärna skaffar fina cnc frästa delar för att personifirer sina bågar.

Köpkraft helt enkelt.

Detta gäller just TL just nu,eftersom det finns lättilgängligt med delar de kan ta efter från och för våra kära TL hojar.Andra modeller kommer säkert om det här projektet går iland.

Eftersom de inte är insatta i mc-världens eftermarknadsprylar kan de ju få ett hum om hur bågeägare lyriskt suktar efter coola raceprylar :)

Tack,Ricken för ditt förslag med kåpstag o kedjespännare.

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97
En till sak - Kan man skapa något snyggt fäste för orginalbromsoket bak som inte använder det fula staget?

Jag har sett nåt sådant som använder ett annat litet svindyrt bromsok. Lasse köpte väl ett? Det krävde att man svetsade på ett par klackar på insidan av svingen, men det kan man ju alltid ordna.

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
En till sak - Kan man skapa något snyggt fäste för orginalbromsoket bak som inte använder det fula staget?

Jag har sett nåt sådant som använder ett annat litet svindyrt bromsok. Lasse köpte väl ett? Det krävde att man svetsade på ett par klackar på insidan av svingen, men det kan man ju alltid ordna.

Det var precis det jag var ute efter också... men en lösning där man slipper svetsa och skit. Och själva hängaren som oket sitter i är inte vacker, ersätt den med något smäckert litet CNC fräst istället.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024