TL-tråden - v2 !

almost_famous

Adrenaline Mc/Mcbudet Sthlm
Gick med
14 Jul 2006
Ort
saltsjöboo
Hoj
nej
Snyggt fighterbygge!
Antar att du sparar ihop till ett par nya fotplattor som nästa steg. :)

jajjamen!! :) ska bli en hel del mer "bling" är ju såklart sugen på CCC från van också mm.. notera också att det bara sitter ETT rött titaxgrepp :D

Fasen måste få tag på en sån röv :D

Får man fråga hur du fick tag på den? Skrot eller import, var det mycket pyssel med att få dit den?

Tolf

ja det ser nog bra ut på en original tl också! hittade plasten på ebay, samt cuts och undertail ..alla från olika säljare och i olika kulörer :D
varit mest jobb med bakdelen faktiskt, svetsa om bakram så att den fortfarande håller för passagerare (tror faktiskt den e stabilare nu än innan) samt sadelmekanismen och alla smågrejjer så att allt fungerar som original samt få till rätta linjer och så.. men känns värt det ! men aldrig svurit så mycket som när jag klädde om sadeln!! :huvet som för övrigt är till en cbr 900 96 :)
 
Last edited:

Doohan4ever

Ny medlem
Gick med
2 May 2008
Ort
söder om söderomsöder
Hoj
Hojlös
Har aldrig sett en snygg fighter!

massa småpill o smågrejejr som ska dit kvar.. men i det stora hela klar.. vad tror ni?/almost_famous

Är det inte straffbart att bygga om snygga/udda hojar till skitfighters :va


Men du skall ha en eloge/tummen upp för att du har valt ett snyggt lyse fram. Det är ovanligt, det brukar sitta riktigt fula lampor fram på fighterbyggen.
 
Last edited:

almost_famous

Adrenaline Mc/Mcbudet Sthlm
Gick med
14 Jul 2006
Ort
saltsjöboo
Hoj
nej
:7peta
Är det inte straffbart att bygga om snygga/udda hojar till skitfighters :va

Meeeh!! :7peta anledningen till att jag EGENTLIGEN bygge sf var att jag ville få ner farten då jag inte kan bli av med kortet ...IGEN! Sen att killnaden inte kommer va jättestor är väl en annan sak, men jag är nöjd och kommer så fort jag får råd köpa mig en originalare igen och ha det bästa av 2 världar att välja på! plus att den e faaan så mycket roligare att köra nu än original med lite moddar :arsele :krama
 

Doohan4ever

Ny medlem
Gick med
2 May 2008
Ort
söder om söderomsöder
Hoj
Hojlös
:7peta

Meeeh!! :7peta anledningen till att jag EGENTLIGEN bygge sf var att jag ville få ner farten då jag inte kan bli av med kortet ...IGEN! :arsele :krama

:D Aha du har byggt in en kamera som kan läsa av hastighetsskyltar och begränsa farten med en styrning till CDI:n :Bugar Å då måste kåporna bort för annars så överhettar systemet då det aldrig rullar på ordentligt!!! :tungan

hahaha, jo jag läste att skillnaden inte var så stor :brinnerup

Ha en bra sommar och hoppas du hittar ett nytt objekt :yoparty
 

almost_famous

Adrenaline Mc/Mcbudet Sthlm
Gick med
14 Jul 2006
Ort
saltsjöboo
Hoj
nej
:D Aha du har byggt in en kamera som kan läsa av hastighetsskyltar och begränsa farten med en styrning till CDI:n :Bugar Å då måste kåporna bort för annars så överhettar systemet då det aldrig rullar på ordentligt!!! :tungan

hahaha, jo jag läste att skillnaden inte var så stor :brinnerup

Ha en bra sommar och hoppas du hittar ett nytt objekt :yoparty

:D :rofl där fick du till det!
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
:huvet Skiten läcker ff :huvet

Nu har jag bytt både pushrod och pushrod seal men det läcker ff.
Börjar nu misstänka att även generatorkåpan läcker och att det läckaget "rinner" upp snett bakåt när jag kör. Kan det vara så?
Jag bytte inte packningen till generatorkåpan och kom på efteråt att jag faktiskt fick rådet att sätta packning-på-tub där, men det glömde jag.

Har för mig att jag läst att det är vanligt med läckage fr generatorkåpan. Men gäller det även 00an? Är det ok att lägga på packning-på-tub? Ska ja i så fall ta bort befintlig packning, eller ska jag dutta på både bakom o framför bef packning?
Det är inte packningen för utgående axel då?
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
:huvet Skiten läcker ff :huvet

Nu har jag bytt både pushrod och pushrod seal men det läcker ff.
Börjar nu misstänka att även generatorkåpan läcker och att det läckaget "rinner" upp snett bakåt när jag kör. Kan det vara så?
Jag bytte inte packningen till generatorkåpan och kom på efteråt att jag faktiskt fick rådet att sätta packning-på-tub där, men det glömde jag.

Har för mig att jag läst att det är vanligt med läckage fr generatorkåpan. Men gäller det även 00an? Är det ok att lägga på packning-på-tub? Ska ja i så fall ta bort befintlig packning, eller ska jag dutta på både bakom o framför bef packning?


Så som jag ser det,måste du ju först ta reda på vart det läcker eller hur ?.rengör och torka motorn riktigt ren/torr och lägg på ett tunnt lager med potatismjöl (pensel ?)där du tror det läcker och på de ställena det kan läcka.Ut och kör en stund och kolla vart mjölet bundit oljan efter turen,där läcker det och åtgärda sedan felet. Enkelt :)
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
teaser...

20090602.jpg


20090602_001.jpg


20090602_002.jpg


20090602_003.jpg


20090602_004.jpg


:banana
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Jag är hyfsat säker på att det är generatorkåpan som läcker. Jag har tittat både på utg axel till växelpinnen och till drevet och där läcker det inte vad jag kan se.
Tror det var Ricken eller Octo som rekommenderade packningsmassa till generatorkåpan men det glömde jag såklart.
Letade på Biltema idag men hittade inget. Var hittar jag dylik smet att täta den där nedra kåpan med?

Ok,kan det här vara något. Funkar bra att täta motorblockhalvor med.

Biltema med artikelnr: 36-193 :)

Kom ihåg att det skall vara ett tunt lager du smetar på.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
teaser...

- klipp -
:banana


Najs. abåjt fåcking tajm som man säger på ren svenska!! :yoparty

Satan vad snygga grejer där! :) :yoparty

Vart hittar jag en PC 2 eller 3 för en vettig peng till min tiller? Måste jag vara medlem för att kunna söka i frumet på TLZ :va eller är det idogt letande som ger resultat.......

Jag köpte min i USA. "Bra" pris kan man ju diskutera, men den var i alla fall 1000kr billigare än här hemma. Fast, då låg ju dollarn på 6kr... :gnissla

Man kanske måste vara medlem på TLZ för att söka, men inte "subscriber".

Har för mig i alla fall att det är SpeedKing som sålde till mig.

Men, regga på TLZ, mycket bra info där. :)
man får solla bort skiten bara ;)
Octo är ju rätt aktiv i en väldans bra tråd där annars... :hihi

massa småpill o smågrejejr som ska dit kvar.. men i det stora hela klar.. vad tror ni?/almost_famous

Najs! :tummenupp

Men, du kan slänga den högra backspegeln om du inte använder den så där mkt. Jag besiktigade precis min hoj (idag faktiskt) med bara vänstra styrändspegel. Kom på när jag stog utanför att jag f-n hade glömt montera den högra... :gnissla
Gick igenom utan problem. :)

Hade bara kopplat +/- på min skyltbelysning fel och lyset lös lite lågt efter att jag droppat styrkronan 10mm... men ingen återbesiktning. :yoparty
Allt åtgärdat, så nu är Bettan helt legal!
(besiktigade till och med med M4 systemet på... pallar fan inte att bygga om hela hojen för en sketen besiktning, får bära eller brista varje gång...)

Och, kopplingsplattan tilldrog sig en viss uppmärksamhet! Var ett par av besiktningsgubbarna som kom fram och kollade på den! :D

:hej
 
Last edited:

almost_famous

Adrenaline Mc/Mcbudet Sthlm
Gick med
14 Jul 2006
Ort
saltsjöboo
Hoj
nej
Najs! :tummenupp

Men, du kan slänga den högra backspegeln om du inte använder den så där mkt. Jag besiktigade precis min hoj (idag faktiskt) med bara vänstra styrändspegel. Kom på när jag stog utanför att jag f-n hade glömt montera den högra... :gnissla
Gick igenom utan problem. :)

Hade bara kopplat +/- på min skyltbelysning fel och lyset lös lite lågt efter att jag droppat styrkronan 10mm... men ingen återbesiktning. :yoparty
Allt åtgärdat, så nu är Bettan helt legal!
(besiktigade till och med med M4 systemet på... pallar fan inte att bygga om hela hojen för en sketen besiktning, får bära eller brista varje gång...)

Och, kopplingsplattan tilldrog sig en viss uppmärksamhet! Var ett par av besiktningsgubbarna som kom fram och kollade på den! :D

:hej[/QUOTE]

tackar! :) vet inte riktigt med backspegeln än ..just bes.mässigt är det väl inget krav?? men kanske skönt att bli av med några cm på ett styre redan lika brett som en amerikansk busa är lång... typ :va :tungan

så den gick altså igenom med m4 systemet??.. inte illa ! kan tänka mig dem gillade kopplingsplattan!! vill också haa! :yoparty
 

almost_famous

Adrenaline Mc/Mcbudet Sthlm
Gick med
14 Jul 2006
Ort
saltsjöboo
Hoj
nej
kopplingsfjädrar

har såklart fått lite kopplingsslir nu efter bygget ,dels så tror jag det är pga oljan som är motuls delsyntet så tänkte köra biltemas sen som verkar beprövad men tänkte i vilket fall köpa upp mig på ett paket barnetts.. nu är frågan ,ska man beställa till TLn eller kör ni på busas barnetts? vet att diskuterats förut men minns fan inte. :va Har nära till roffes motor som jag vet säljer . Har 99ans Tiller
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Jocke fina grejer det där,dina skivor liknar mina :)

Kommer ni ihåg min svarta original TLR.

Nu jevlar är det för lite bilder i tråden,bidrar med lite jag med för lite inspiration för moddning. :tuttar
 
Last edited:

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Sist men inte minst "the finger from terminator" som jänkarna kallar den. Pumpen till MV-Augusta oken.Sen en på portningen och lättade raceslipade ventiler.:rolleyes:

Finns fler bilder på fler bling-bling delar till och motordelar i "Listan",men det blir vid ett senare tillfälle :yoparty
 
Last edited:

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
satans satan va porriga grejjer!! :yoparty kom oken från agustan!?? vill ha!

Modellen av Nissinoken är samma som Augustan men hålindelningen skilljer.så det går inte att ta rakt av från den moppen. Bilden är lite missvisande i färgen då oken är i guld.
 

Dempen

Ja e de bästa ja vet
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RA
Jocke fina grejer det där,dina skivor liknar mina :)

Kommer ni ihåg min svarta original TLR.

Nu jevlar är det för lite bilder i tråden,bidrar med lite jag med för lite inspiration för moddning. :tuttar

Va e de för något som ligger brevid vevstakarna på bild nr 3:confused:
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Va e de för något som ligger brevid vevstakarna på bild nr 3:confused:

En ombelaggd cylinder :brynad

har såklart fått lite kopplingsslir nu efter bygget ,dels så tror jag det är pga oljan som är motuls delsyntet så tänkte köra biltemas sen som verkar beprövad men tänkte i vilket fall köpa upp mig på ett paket barnetts.. nu är frågan ,ska man beställa till TLn eller kör ni på busas barnetts? vet att diskuterats förut men minns fan inte. :va Har nära till roffes motor som jag vet säljer . Har 99ans Tiller

Busans originalfjädrar som är något hårdare funkar i alla fall enligt dom som provat.fjädern är 2 mm längre än TL fjädern dock.

Tar du Barnetts busa fjädrar som är ännu hårdare och längre misstänker jag du får problem med att få dit dom på ett tillfredställande sätt så att kopplingsfunktionen funkar bra.

De flesta har Barnett som är avsedd till TL-en.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top