TL-tråden - v2 !

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Skepp o hoj! Någon som har tips på bra och prisvärda (läses; Jag är fattig som fan men behöver ändå köpa) drivpaket? Jag har ingen lust att betala ockerpriser men har heller ingen lust att köpa mög-grejer!
Anyone? Please?
addemoto.se
Köpte drivpkt till min TLR därifrån, bra pris, snabb leverans. Hann inte köra särskilt långt med det dock så jag kan inte gå i god för kvalitén men drev och kedja är väl knappast raketforskning kan man tycka.
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16

vad blir skillnaden på
17/41 och 16/40?

när man skall köpa nytt drivpaket. kan man bara säga vilken storlek man vill ha på dreven eller man måste köpa drev för sig och kedja för sig?

måste man andvända nitad kejda?
 

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
TL1000R
Okej. men vilket är att före dra? är inte ute efter så bra topp. är mer för bättre acc! 17/41? och en 540 kedja?

Ju "högre" drevad, desto högre toppfart. Ska själv byta drivpaket snart och tänkte köra på 17/42.

Kom ihåg att ändrar du utväxling så måste du mha speedohealer eller liknande justera hastighetsmätaren om du vill att den ska visa rätt.
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Okej. men vilket är att före dra? är inte ute efter så bra topp. är mer för bättre acc! 17/41? och en 540 kedja?

Tror man kan räkna såhär...

17/39 = 0.436
17/41 = 0.415
16/40 = 0.4

0.415 / 0.436 = 0.952 (17/41 är alltså ca 5% lägre utväxling än original)
0.4 / 0.436 = 0.917 (16/40 alltså ca 8% lägre utväxling än original)

Exempel:
Utgå från att verklig topphastighet är 265km/h med originalutväxling, då ger 16/40 ca (265*0,92) 245km/h vid samma varvtal om allt annat är konstanter (däckdiameter mm)

Då min åkning handlar om kurviga 70 och 90 vägar så är det sällan det går över 200 km/h, så en drevning för över 240km/h är helt bortkastat i mitt fall. Med min drevning kan man säga att jag "byter" bort 20-25 km/h i toppfart mot 8% bättre acceleration istället. Detta gör också i praktiken att jag aldrig behöver använda ettan annat än som ren startväxel, det gör den att den blir betydligt skönare i riktigt långsamma kurvor då jag kan ligga kvar på tvåan ända ner i krypfart och ändå kunna accelerera ut ur kurvan riktigt bra utan att byta växel.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
BTW: 530 är original så jag ser ingen anledning som helst att köra nåt kraftigare än så, själv har jag kört 520 länge utan problem.
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Okej. tack =) får se vad man väljer då.
men det kan vilken mc frima som helst skaffa fram till en ? drev.

Men måste man ha en nitad kedja? eller det går bra med kedjelås och silicon på det?
 

almost_famous

Adrenaline Mc/Mcbudet Sthlm
Gick med
14 Jul 2006
Ort
saltsjöboo
Hoj
nej
Okej. tack =) får se vad man väljer då.
men det kan vilken mc frima som helst skaffa fram till en ? drev.

Men måste man ha en nitad kedja? eller det går bra med kedjelås och silicon på det?

Ha absolut INGET annat än nitad kedja(installerad av firma om du är osäker) på en så vridstark hoj! fick kedjebrott på min förra tiller pga slarv med kedja ,den rev ungefär allt på vänster sida.
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Ha absolut INGET annat än nitad kedja(installerad av firma om du är osäker) på en så vridstark hoj! fick kedjebrott på min förra tiller pga slarv med kedja ,den rev ungefär allt på vänster sida.

Okej.
då blir det väll till att lämna in till någon här nere då.
har varken verktyg för det eller gjort det någongång.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
BTW: 530 är original så jag ser ingen anledning som helst att köra nåt kraftigare än så, själv har jag kört 520 länge utan problem.

Håller med.

Satte på en 530 kedja nu senast, fan jävla pansarvagnskedja ju!!! :brinnerup

Blir nog 520 igen nästa gång (glömde säga vid beställnginen att jag skulle ha smalare kedja... :rolleyes: ).


:hej

Ha absolut INGET annat än nitad kedja(installerad av firma om du är osäker) på en så vridstark hoj! fick kedjebrott på min förra tiller pga slarv med kedja ,den rev ungefär allt på vänster sida.

3000 mil med kedjelås och silicon. Har aldrig haft problem. utom... med just nitad kedja som gick av i nitningen för puckot (firma) som gjorde det slarvade. Bara ren tur att jag inte slog sänder halva hojen.
Så nu byter jag kedjor själv. Och man får ju kolla siliconen ibland, men det gäller även vanlig kedja.

Finns nog inget bättre än en bra nitat kedja, men finns fan inget sämre än en dåligt nitad kedja. :gnissla

Och hade sprintlåset varit så farligt som alla tror hade det varit förbjudet i USA, vilket det inte är.
 
Last edited:

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Håller med.

Satte på en 530 kedja nu senast, fan jävla pansarvagnskedja ju!!! :brinnerup

Blir nog 520 igen nästa gång (glömde säga vid beställnginen att jag skulle ha smalare kedja... :rolleyes: ).


:hej



3000 mil med kedjelås och silicon. Har aldrig haft problem. utom... med just nitad kedja som gick av i nitningen för puckot (firma) som gjorde det slarvade. Bara ren tur att jag inte slog sänder halva hojen.
Så nu byter jag kedjor själv. Och man får ju kolla siliconen ibland, men det gäller även vanlig kedja.

Finns nog inget bättre än en bra nitat kedja, men finns fan inget sämre än en dåligt nitad kedja. :gnissla

Och hade sprintlåset varit så farligt som alla tror hade det varit förbjudet i USA, vilket det inte är.

du putte som bor i skåne. var köper du kedja och drev någonstans?
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Bröderna Nillson (http://www.nilssonsmc.se - ligger i Helsingborg, vid nya Polishuset), men Pååarps MC (sök på Eniro, han har ingen hemsida) har även han bra priser.
Tillgänglighet styrde mitt handlande denna gången.

Pååarps nitar även till dig om du vill (ialla fall om du köper grejerna där) :tummenupp

:hej
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Bröderna Nillson (http://www.nilssonsmc.se - ligger i Helsingborg, vid nya Polishuset), men Pååarps MC (sök på Eniro, han har ingen hemsida) har även han bra priser.
Tillgänglighet styrde mitt handlande denna gången.

Pååarps nitar även till dig om du vill (ialla fall om du köper grejerna där) :tummenupp

:hej
Vet inte om jag vill handla hos nån som nitar till mig... :rolleyes:

:D
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Strypt TLR ?

Försäkringsbolaget tar nämligen betalt för max effekt (99Kw) oavsätt vad hojen är reggad för och jag vill inte betala för något jag inte använder.

Är denna strypt?
Är det någon som har en strypt TLR och kan via bilder på det (insuget)?
Jag undrar om man kan se om insuget är strypt?
Eller är det på något annat sätt man stryper den?
 

Bifogat

  • DSC05864.jpg
    DSC05864.jpg
    239.7 KB · Visningar: 84
  • DSC05861.jpg
    DSC05861.jpg
    239.9 KB · Visningar: 60

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Vet inte om jag vill handla hos nån som nitar till mig... :rolleyes:

:D
:p hehe låter ju inte så trevligt ;)
Bröderna Nillson (http://www.nilssonsmc.se - ligger i Helsingborg, vid nya Polishuset), men Pååarps MC (sök på Eniro, han har ingen hemsida) har även han bra priser.
Tillgänglighet styrde mitt handlande denna gången.

Pååarps nitar även till dig om du vill (ialla fall om du köper grejerna där) :tummenupp

:hej
frågade nilssons,
Framdrev 249:- (28402-17)
Bakdrev 526:- (17404-41)
Kedja X-Ring 1260:- (46-11-34-106

Det är rätt okej pris. sen kan det väll inte vara allt för dyrt att få en firma att sätta på sakerna till en?
Eller skall man köpa på biltema http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1683&iItemId=148018
Och göra det själv?

Försäkringsbolaget tar nämligen betalt för max effekt (99Kw) oavsätt vad hojen är reggad för och jag vill inte betala för något jag inte använder.

Är denna strypt?
Är det någon som har en strypt TLR och kan via bilder på det (insuget)?
Jag undrar om man kan se om insuget är strypt?
Eller är det på något annat sätt man stryper den?

är inte säker på att min ser ut så.
så här ser min mer ut.
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_34/20370000-20379999/640x480/20378064.jpg?270

lånade bilden av någon snäll :fyllisar
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top