TL-tråden - v2 !

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Stor risk att min TL1000s -00 lämnas i inbyte i morgon, såvida det inte är någon här som vill lägga ett bättre bud än vad handlaren gjort.

Alla bud över 36k kan vara intressanta :)

Men det gäller att vara snabb. Jag kör hemifrån vid 10 draget i morgon fm.
 

Slycke

bor i mitt nick
Gick med
21 Jan 2008
Ort
Slycke (utanför Linköping)
Hoj
1984 Suzuki Gsx 1100 EF"dragbikebygge" Åker Harley Davidsson Night Rod Special -08 trimmad och custad
Stor risk att min TL1000s -00 lämnas i inbyte i morgon, såvida det inte är någon här som vill lägga ett bättre bud än vad handlaren gjort.

Alla bud över 36k kan vara intressanta :)

Men det gäller att vara snabb. Jag kör hemifrån vid 10 draget i morgon fm.

Byta in?? :va Vad blir det för hoj nu då??
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Försäkringsbolaget tar nämligen betalt för max effekt (99Kw) oavsätt vad hojen är reggad för och jag vill inte betala för något jag inte använder.

Är denna strypt?
Är det någon som har en strypt TLR och kan via bilder på det (insuget)?
Jag undrar om man kan se om insuget är strypt?
Eller är det på något annat sätt man stryper den?

Du har "förminskningarna" kvar i trattarna och är därmed strypt.
Nu är det ju nästan 10 år sen man höll på med nåt sådant,otroligt att det fortfarande existerar strypta TLR-er. Nu kommer jag inte ihåg om det gick att pressa ur förminskningen ur trattarna efter man tagit bort punktsvetsarna eller i fall man fick skaffa nya.

Sen är det en kabel som skall klippas vid kontakten till cdi boxen.Och jag tänker inte sitta här och försöka minnas med risk att det blir fel svar.
Men den justeringen tar bort "soft limiter" den tidigarelagda varvtalsbegränsningen och låter båda insprutarna per cylinder jobba upp till maxvarv.Med andra ord mera soppa och högre maxvarv. ca 700- 1000 rpm.på varvräknaren sett. I verkligheten ?

Kör nu inte hela tiden på maxvarv vid varje växling för vridet tar slut strax efter 9000 rpm och det är ingen idé och varva mera. det finns en anledning till att de satt in den tidiga varvtalsbegränsningen.

Har du K&N filter,slipon eller helsystem så är rådet att mappa om den. tror nog även du behöver det även om du inte har det och du tar bort strypningen och kabeln vid cdi boxen.

Kolla med en verkstad som är vana med TL maskinerna eller leta dig fram på internet (första sidan här) för det var länge sedan sådan info var upp to date. Och jag minns fan inte det i detalj.
 
Last edited:

NHZ

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Hemma
Hoj
TLR
Du har "förminskningarna" kvar i trattarna och är därmed strypt.
Nu är det ju nästan 10 år sen man höll på med nåt sådant,otroligt att det fortfarande existerar strypta TLR-er. Nu kommer jag inte ihåg om det gick att pressa ur förminskningen ur trattarna efter man tagit bort punktsvetsarna eller i fall man fick skaffa nya.

Sen är det en kabel som skall klippas vid kontakten till cdi boxen.Och jag tänker inte sitta här och försöka minnas med risk att det blir fel svar.
Men den justeringen tar bort "soft limiter" den tidigarelagda varvtalsbegränsningen och låter båda insprutarna per cylinder jobba upp till maxvarv.Med andra ord mera soppa och högre maxvarv. ca 700- 1000 rpm.på varvräknaren sett. I verkligheten ?

Kör nu inte hela tiden på maxvarv vid varje växling för vridet tar slut strax efter 9000 rpm och det är ingen idé och varva mera. det finns en anledning till att de satt in den tidiga varvtalsbegränsningen.

Har du K&N filter,slipon eller helsystem så är rådet att mappa om den. tror nog även du behöver det även om du inte har det och du tar bort strypningen och kabeln vid cdi boxen.

Kolla med en verkstad som är vana med TL maskinerna eller leta dig fram på internet (första sidan här) för det var länge sedan sådan info var upp to date. Och jag minns fan inte det i detalj.

Jag misstänker att de sitter kvar, för det ser lite "konstigt" ut. Är det någon annan som vet helt säkert hur man åtgärdar detta (både kabel och trattarna)?
När jag ringde Din MC sa de att jag ev. var tvungen att svarva bort dem?
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Byta in?? :va Vad blir det för hoj nu då??

Insåg att jag jobbat hela vintern med att bygga om en sporthoj till touring - patetiskt - JA. Så nu har jag gjort slag i saken och skaffat mig en touring MED väskor o hela kittet.
Tittar nog in då o då här i tråden ändå, här finns ju kompetensen :tummenupp

Bilder på det gamla vraket dyker upp i mitt garage om en stund.
 

Slycke

bor i mitt nick
Gick med
21 Jan 2008
Ort
Slycke (utanför Linköping)
Hoj
1984 Suzuki Gsx 1100 EF"dragbikebygge" Åker Harley Davidsson Night Rod Special -08 trimmad och custad
Insåg att jag jobbat hela vintern med att bygga om en sporthoj till touring - patetiskt - JA. Så nu har jag gjort slag i saken och skaffat mig en touring MED väskor o hela kittet.
Tittar nog in då o då här i tråden ändå, här finns ju kompetensen :tummenupp

Bilder på det gamla vraket dyker upp i mitt garage om en stund.

Ja en del av oss växer tydligen upp och har så pass mycket självinsikt och själva inser vad dom ska eller inte:Bugar, vi andra är fortfarande kvar i tron att vi fortfarande är lika spänstiga som för 20 år sedan:D
Jag snart 40 bygger streetfighter:yoparty hur jävla normalt är det??:confused:
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Ja en del av oss växer tydligen upp och har så pass mycket självinsikt och själva inser vad dom ska eller inte:Bugar, vi andra är fortfarande kvar i tron att vi fortfarande är lika spänstiga som för 20 år sedan:D
Jag snart 40 bygger streetfighter:yoparty hur jävla normalt är det??:confused:

Bara svennar som tänker så...

Bygg på du :yoparty
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Vet inte om jag vill handla hos nån som nitar till mig... :rolleyes:

:D

:tungan

Jag misstänkte att de satt kvar, för det ser lite "konstigt" ut. Är det någon annan som vet helt säkert hur man åtgärdar detta (både kabel och trattarna)?
När jag ringde Din MC sa de att jag ev. var tvungen att svarva bort dem?

Din MC kan tydligen inte meka TLR är mitt svar... :hihi

Nej, de är bara att skruva loss. Typ, ta loss luftburken och lite till. Kommer inte ihåg så här, var 2 år sedan jag var så långt nere under burken.
Sedan är det som Ronny sa, en kabel. Jag har för mig det är den bruna. Men, bäst att kolla på TLzone med folk som har lite bättre koll på det.

:hej
 
Last edited:

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
:tungan



Din MC kan tydligen inte meka TLR är mitt svar... :hihi

Nej, de är bara att skruva loss. Typ, ta loss luftburken och lite till. Kommer inte ihåg så här, var 2 år sedan jag var så långt nere under burken.
Sedan är det som Ronny sa, en kabel. Jag har för mig det är den bruna. Men, bäst att kolla på TLzone med folk som har lite bättre koll på det.

:hej

Liten Putte ! Läs om läs rätt du har för bråttom :D . Du har missuppfittat,det är förminskningstrattarna inne i trattarna som ska bort o ja det låter troligt att de går svarva bort.en baggis. Sen tror jag inte Jänkarna har den nordiska/tyska strypningen där,så på Tlzone hittar man nog inte svaret så lätt,kanske i den tysktalande delen på zonen då.

Men OM jag minns rätt så är det #kabel 25 som är brunsvart. Men ta INTE det som ett givet svar och gör för fan inget med kablarna till cdi boxen innan du kollat upp det. :yoparty
 
Last edited:

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Liten Putte ! Läs om läs rätt du har för bråttom :D . Du har missuppfittat,det är förminskningstrattarna inne i trattarna som ska bort o ja det låter troligt att de går svarva bort.en baggis. Sen tror jag inte Jänkarna har den nordiska/tyska strypningen där,så på Tlzone hittar man nog inte svaret så lätt,kanske i den tysktalande delen på zonen då.

Men OM jag minns rätt så är det #kabel 25 som är brunsvart. Men ta INTE det som ett givet svar och gör för fan inget med kablarna till cdi boxen innan du kollat upp det. :yoparty


måste fråga en dum sak. jag kan nästan igen engelska så hur skall jag kunna hitta det då?
 

Danne1981

Brum på dig!
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki TL1000r
Batteri

Tjo!

Mitt batteri är dött... Kollade med batteri gubben i Norrköping (firman heter faktiskt så) Och dom skulle ha 1800:- Vilket jag tyckta var lite saftigt... Började kolla på lite olika tillverkare och hittade ett biltema (ja jag vet... FUSSBALL IS THE DEVIL) Men det kostade 500:- och om det ger mig två år med bra kräm så kommer jag gladeligen fortsätta använda det... Men här kommer min lilla fråga då. Vilken storlek är max att kräma in i batterihållaren? Enligt firma så är måtten på ett ersättningsbatteri 150mm x 87mm x 130mm. Har dock inte mätt hur stor plats det är. Tänkte om någon visste... ;) Biltemas är 151x87x145. Vilket ger 1,5 cm större på en av längderna. Vad tror ni???
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Tjo!

Mitt batteri är dött... Kollade med batteri gubben i Norrköping (firman heter faktiskt så) Och dom skulle ha 1800:- Vilket jag tyckta var lite saftigt... Började kolla på lite olika tillverkare och hittade ett biltema (ja jag vet... FUSSBALL IS THE DEVIL) Men det kostade 500:- och om det ger mig två år med bra kräm så kommer jag gladeligen fortsätta använda det... Men här kommer min lilla fråga då. Vilken storlek är max att kräma in i batterihållaren? Enligt firma så är måtten på ett ersättningsbatteri 150mm x 87mm x 130mm. Har dock inte mätt hur stor plats det är. Tänkte om någon visste... ;) Biltemas är 151x87x145. Vilket ger 1,5 cm större på en av längderna. Vad tror ni???

Jag har oxå tänkt att leta nytt batteri, och jag hade tänkt att leta på BT. Vad har det där batteriet för artikelnr?
 

Danne1981

Brum på dig!
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki TL1000r
Jag har oxå tänkt att leta nytt batteri, och jag hade tänkt att leta på BT. Vad har det där batteriet för artikelnr?

Tyvärr så har jag fått nya bud i mitt letande... Nu är sista måttet 105 vilket gör det omöjligt att få i det batteriet... asså Längd 150xBredd 87x Höjd 105
Kan någon som vet hjälpa oss ;)
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Tyvärr så har jag fått nya bud i mitt letande... Nu är sista måttet 105 vilket gör det omöjligt att få i det batteriet... asså Längd 150xBredd 87x Höjd 105
Kan någon som vet hjälpa oss ;)

Det är lungt, min cykel står isärskruvad i garaget. Så i morgon skall jag ta mått på batterilådan och känna om det går att pressa i lite större grejjer!!!


För övrigt så fick jag nyss tag på en PCII till min tiller!!! :banana 109 Pund med frakt på Egay :yoparty Det stället rockar fett!!! Det är med instuktionsbok, CD, USB-kabel. Så snart så startar den väl säkert som den skall....På med PC:n, nya Iridiumstift, lossat alla kontaktsocklar och sprejat med elektronikspray, klippt 10 mm på tändkabeln, nytt batteri och en TPS justering. Sen skall ta mig faan aset gå....:fyllisar
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
måste fråga en dum sak. jag kan nästan igen engelska så hur skall jag kunna hitta det då?

Länge leve google translate =)

The TLR has a soft and hard rev limiter. This simple mod will remove the soft rev limiter on the TLR and give you an extra 500rpm.

Remove the seat to get to the ECU then remove the larger of the two conenctors. You will see some white tabs in the side of the connector push it side ways and this unlocks the wires. Pull out the #25, black/brown and voila, soft rev limit removed.

synd bara att översättningen blir så dålig. fattar ändå inte :p för det verkar vara mer än en kabel som skall tas bort ?
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Tjo!

Mitt batteri är dött... Kollade med batteri gubben i Norrköping (firman heter faktiskt så) Och dom skulle ha 1800:- Vilket jag tyckta var lite saftigt... Började kolla på lite olika tillverkare och hittade ett biltema (ja jag vet... FUSSBALL IS THE DEVIL) Men det kostade 500:- och om det ger mig två år med bra kräm så kommer jag gladeligen fortsätta använda det... Men här kommer min lilla fråga då. Vilken storlek är max att kräma in i batterihållaren? Enligt firma så är måtten på ett ersättningsbatteri 150mm x 87mm x 130mm. Har dock inte mätt hur stor plats det är. Tänkte om någon visste... ;) Biltemas är 151x87x145. Vilket ger 1,5 cm större på en av längderna. Vad tror ni???

Ta måtten på ditt batteri, det finns ett som passar perfekt, men kommer inte ihåg art.nr.

OBS OBS OBS!
Det är ett gelbatteri som inte är de mest avancerade, så de tål INTE att underhållsladdas av vanliga (typ Q-tec) batteriladdare.
Men, i övrigt så är det helt OK batteri. 8Ah i stället för 10 som orginal, så man har några färre försök på att starta.

1800kr är för dyrt! Jag betalade 1400 för ett Yuasa, och bättre än dem får man leta efter. :fakta

Liten Putte ! Läs om läs rätt du har för bråttom :D . Du har missuppfittat,det är förminskningstrattarna inne i trattarna som ska bort o ja det låter troligt att de går svarva bort.en baggis. Sen tror jag inte Jänkarna har den nordiska/tyska strypningen där,så på Tlzone hittar man nog inte svaret så lätt,kanske i den tysktalande delen på zonen då.

Men OM jag minns rätt så är det #kabel 25 som är brunsvart. Men ta INTE det som ett givet svar och gör för fan inget med kablarna till cdi boxen innan du kollat upp det. :yoparty

Jaja, OK, trattarna då. Men det kvarstår. man ksa inte behöva svarva eller något sådant. Vanligt bonnmek ska funka, men å andrasidan har jag inte gjort det själv, så jag vill inte svära på hur man gör, men nog f-n ska man kunna banka ut dem "underifrån". Det ser ut som vanliga inlägg som kilats fast. :va
 
Last edited:

Danne1981

Brum på dig!
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki TL1000r
1800kr är för dyrt! Jag betalade 1400 för ett Yuasa, och bättre än dem får man leta efter. :fakta

Du har ingen anning om vart du köpte det??? Jag hittade YT12A-BS (Det ska tydligen vara just det.) För 1750:- som billigaste... Och orkar inte alls leta igenom ALLA mc butiker efter ett bättre pris. ;)
Orkar inte Biltemas med underhållsladdning?
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Sen är det en kabel som skall klippas vid kontakten till cdi boxen.Och jag tänker inte sitta här och försöka minnas med risk att det blir fel svar.
Men den justeringen tar bort "soft limiter" den tidigarelagda varvtalsbegränsningen och låter båda insprutarna per cylinder jobba upp till maxvarv.Med andra ord mera soppa och högre maxvarv. ca 700- 1000 rpm.på varvräknaren sett. I verkligheten ?

Kör nu inte hela tiden på maxvarv vid varje växling för vridet tar slut strax efter 9000 rpm och det är ingen idé och varva mera. det finns en anledning till att de satt in den tidiga varvtalsbegränsningen.

Kabeln är väl ändå inte en del av strypningen?

Sen skulle jag inte vilja rekommendera någon att flytta upp varvtalsstoppet, dels för det du nämner att det ändå inte ger mer effekt utan andra moddar, men framförallt för att höga varvtal är den största faran för våra motorer.
De klarar ganska höga moment, men inte höga varvtal...

I mitt tycke är det inte värt det.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Jag har ett fultema batteri åxå som passar i boxen med lite vilja våld och vaselin... det e samma som putte surrar om, så det finns där men jag kan inte artikelnumret :/
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Kabeln är väl ändå inte en del av strypningen?

Sen skulle jag inte vilja rekommendera någon att flytta upp varvtalsstoppet, dels för det du nämner att det ändå inte ger mer effekt utan andra moddar, men framförallt för att höga varvtal är den största faran för våra motorer.
De klarar ganska höga moment, men inte höga varvtal...

I mitt tycke är det inte värt det.

Men som frågan löd först "få ut fulleffekt" så ingår kabeln i strypninen.
Sen får väl de som utför moddningen ha lite eget huvvud från våra rekomendationer.Men som jag skrev,det är inte att rekomendera när motorn är original för man har inget för det,knotan tar "slut" efter ca 9000 rpm.

Motorn i TLR-en klarar 10 000 verkliga rpm utan problem (varvräknaren visar 10% fel) men det är när man går över det som problemen uppstår,TLS motorena med tyngre internal maskindelar är kännsligare på varvtalet och bör inte alls laboreras med maxvarvet om den inte är ombyggd för det med massa andra lättare motordelar.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top