TL-tråden - v2 !

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Score 3

SwingarmPivotEccentric-06.jpg

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97
För att inte behöva gasa så långt?
Standard är 1/4-gas, dvs du behöver 1/4 varv = 90⁰ på gashandtaget från noll till full gas. Handleden räcker inte riktigt till för detta om du inte greppar långt fram först eller vrider handleden alldeles för mycket vid full gas.
Ett 1/5 insert gör att det räcker med 1/5 varv = 72⁰, och det är mycket lättare. Gasen svarar snabbare också och det gör att hojen till och med känns rappare!

Don.T

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2006
Hoj
GPZ 1100 unitrak-84,GSX 750f-99 och Tl1000r-00
Riflemans

Tjaba.
Jag är på rifleman 1/5 köp.Kanske kan vi köpa ihop?.Jag har mejlat han förr men fick aldrig svar!!!!Kan en mekidiot montera den eller ska man be om hjälp??Jag såg på bilderna att man ska kapa o greja!!
M V H T:yopartyomas

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X

:yoparty

Najs!!

Ska bli kul och se hur du justerar in hela hojen. Jag fick meka, köra, meka, köra och meka lite till innan jag fick hojen så som jag ville ha den. :)

Jag har i pincip Jamies inställnignar på framgaffeln (lite justerat) och 10mm sänkt korna. (har jag för mig det blev till slut, kanske slutade på 8mm också... kommer inte ihåg exakt... :lol )

Okej, vad är detta?

vet är det är något man sätter på infästningen till svingen?
men vad gör den=?

"TLR 1mm Billet swingarm pivot eccentics"

Den kortfattade versionen är att du höjer hojen lite bak och därigenom motverkar hojens tendenser att "sätta" sig när man gaaasar på.
Det ger även en något mer aggresiv styrgeometri. Viket är bra på en plogbill som Tillern. :hihi

Monterad ser den ut såhär. :)

coloredeccentrics-03.jpg

Det ska vara den tunna biten uppåt Jocke, om du nu undrar.

:hej

Standard är 1/4-gas, dvs du behöver 1/4 varv = 90⁰ på gashandtaget från noll till full gas. Handleden räcker inte riktigt till för detta om du inte greppar långt fram först eller vrider handleden alldeles för mycket vid full gas.
Ett 1/5 insert gör att det räcker med 1/5 varv = 72⁰, och det är mycket lättare. Gasen svarar snabbare också och det gör att hojen till och med känns rappare!

Fattigmanstrimm... :hihi

Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
>1
Tjaba.
Jag är på rifleman 1/5 köp.Kanske kan vi köpa ihop?.Jag har mejlat han förr men fick aldrig svar!!!!Kan en mekidiot montera den eller ska man be om hjälp??Jag såg på bilderna att man ska kapa o greja!!
M V H T:yopartyomas

Är det inte superdyrt så kan jag också vara på. Spelar ingen roll vilken av 1/4 lr 1/5.. Snabbast är nog bäst. :yoparty

Last edited:

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Jag får inte tag i Rifleman, :/

Skall göra 3000mils servic på min maskin nu. något mer man skall göra/tänka på än.
Olja,filter, smörja lite överallt. spänna över lite skruvar?

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag får inte tag i Rifleman, :/

Skall göra 3000mils servic på min maskin nu. något mer man skall göra/tänka på än.
Olja,filter, smörja lite överallt. spänna över lite skruvar?
Har han inte svarat på ett dygn under en helg?
Och du är förvånad?

Du vet om att det skiljer några timmar i tidsskillnad va?

Han kan ju ha ett jobb, ett liv eller nån slags av fritidssyssla som gör att han inte har 24h jour på sin mail...

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Har han inte svarat på ett dygn under en helg?
Och du är förvånad?

Du vet om att det skiljer några timmar i tidsskillnad va?

Han kan ju ha ett jobb, ett liv eller nån slags av fritidssyssla som gör att han inte har 24h jour på sin mail...

2 dagar ;)

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Ska du serva själv och inte lämna in den på 3000mila?

gör det själv.

Har fixat med hojen hela dagen idag,

så tänkte jag ändra framdämparen lite. har för mig att någon har sagt att man skall sänka framdämparna 10mm, Jemis guide säger 12-13, men hur gör man?

sätter man en domkraft undermotorn och losar fjäderbenen och ändrar eller?

Sen en till fråga. G-Pack är det något som förbättrar TLR? med tanke på att man redan har PCII och TRE

Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag har fram-depåstöd. Så hur man gör utan vet jag inte. ;)

Men, som sagt, bara att lossa på bultarna som håller gaffelbenen i styrkronorna.
Jag har ju oftast gjort denna grejen när jag ändå hållt på med något annat, så jag har faktiskt aldrig haft famhjulet monterat, men det går säkert det med, frågan är bara om det är mer eller mindre jobb att demontera det.
Jag brukar även demontera toppkåpan, men så har jag inte orginalkåpor, så jag vet inte hur mycket kåpor som ni behöver demontera.
Man kan kanske komma åt de undre underifrån.

För att enklare röra benen upp och ner i kronan så kan man köra in en mejsel i springan på kronan. (när bultarna är lossade, alltså... :) )
OBS! När du spänner styrkronebultarna igen så ska det vara 24 Nm (har jag för mig), spänner man förhårt så finns det risk att man deformerar gaffelbenen och då är det bara att köpa nya...

10 mm tycker jag räcker gott. Det är faktiskt en ganska drastisk ändring.

Inget ska alltså ändras på sjäva dämparna eller i övrigt, det är bara infästningen av gaffelbenen.

PS, glöm inte lossa clip-on'en...

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Jag har fram-depåstöd. Så hur man gör utan vet jag inte. ;)

Men, som sagt, bara att lossa på bultarna som håller gaffelbenen i styrkronorna.
Jag har ju oftast gjort denna grejen när jag ändå hållt på med något annat, så jag har faktiskt aldrig haft famhjulet monterat, men det går säkert det med, frågan är bara om det är mer eller mindre jobb att demontera det.
Jag brukar även demontera toppkåpan, men så har jag inte orginalkåpor, så jag vet inte hur mycket kåpor som ni behöver demontera.
Man kan kanske komma åt de undre underifrån.

För att enklare röra benen upp och ner i kronan så kan man köra in en mejsel i springan på kronan. (när bultarna är lossade, alltså... :) )
OBS! När du spänner styrkronebultarna igen så ska det vara 24 Nm (har jag för mig), spänner man förhårt så finns det risk att man deformerar gaffelbenen och då är det bara att köpa nya...

10 mm tycker jag räcker gott. Det är faktiskt en ganska drastisk ändring.

Inget ska alltså ändras på sjäva dämparna eller i övrigt, det är bara infästningen av gaffelbenen.

PS, glöm inte lossa clip-on'en...

Okej. jag får testa.

Clip-onén? vad är det?

alla kåpor är av utom framkåopan med vindrutan :p

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...