TL-tråden - v2 !

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Har han svarat dig?


Han gör även undertails.
Längre ner på sidan. Hur har ni gjort?

Nä, det har han inte.

Jag har fram-depåstöd. Så hur man gör utan vet jag inte. ;)

Men, som sagt, bara att lossa på bultarna som håller gaffelbenen i styrkronorna.
Jag har ju oftast gjort denna grejen när jag ändå hållt på med något annat, så jag har faktiskt aldrig haft famhjulet monterat, men det går säkert det med, frågan är bara om det är mer eller mindre jobb att demontera det.
Jag brukar även demontera toppkåpan, men så har jag inte orginalkåpor, så jag vet inte hur mycket kåpor som ni behöver demontera.
Man kan kanske komma åt de undre underifrån.

För att enklare röra benen upp och ner i kronan så kan man köra in en mejsel i springan på kronan. (när bultarna är lossade, alltså... :) )
OBS! När du spänner styrkronebultarna igen så ska det vara 24 Nm (har jag för mig), spänner man förhårt så finns det risk att man deformerar gaffelbenen och då är det bara att köpa nya...


10 mm tycker jag räcker gott. Det är faktiskt en ganska drastisk ändring.

Inget ska alltså ändras på sjäva dämparna eller i övrigt, det är bara infästningen av gaffelbenen.


PS, glöm inte lossa clip-on'en...


:hej

Det var redan gjort. dämparna var sänkta 9mm såg jag :)
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Jag har fram-depåstöd. Så hur man gör utan vet jag inte. ;)

Men, som sagt, bara att lossa på bultarna som håller gaffelbenen i styrkronorna.
Jag har ju oftast gjort denna grejen när jag ändå hållt på med något annat, så jag har faktiskt aldrig haft famhjulet monterat, men det går säkert det med, frågan är bara om det är mer eller mindre jobb att demontera det.
Jag brukar även demontera toppkåpan, men så har jag inte orginalkåpor, så jag vet inte hur mycket kåpor som ni behöver demontera.
Man kan kanske komma åt de undre underifrån.

För att enklare röra benen upp och ner i kronan så kan man köra in en mejsel i springan på kronan. (när bultarna är lossade, alltså... :) )
OBS! När du spänner styrkronebultarna igen så ska det vara 24 Nm (har jag för mig), spänner man förhårt så finns det risk att man deformerar gaffelbenen och då är det bara att köpa nya...


10 mm tycker jag räcker gott. Det är faktiskt en ganska drastisk ändring.

Inget ska alltså ändras på sjäva dämparna eller i övrigt, det är bara infästningen av gaffelbenen.


PS, glöm inte lossa clip-on'en...


:hej

Är detta någon man behöver kolla? Någon som har en blid?
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Okej. jag får testa.

Clip-onén? vad är det?

alla kåpor är av utom framkåopan med vindrutan :p

Heh, jag menade "styret". :)
jag kommer inte ihåg hur orginalen sitter, men visst är de väll bultade på liknande sätt som topp-styrkronan?

Jag hade precis tvärtom med kåporna, toppen av, resten på :hihi

FYI så har jag ca 8mm, men så har jag även "TLR 1mm Billet swingarm pivot eccentics" monterad, så det motsvarar några millimeter till.
Tyckte hojen blev så satans vinglig med 13mm och svingarms mojängen som jag först provade med, så bytte sedan till 10mm, men var inte helt nöd då heller. Nu har jag ca 8mm. Passar min körstil fin fint. :)

Lycka till
:hej
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Heh, jag menade "styret". :)
jag kommer inte ihåg hur orginalen sitter, men visst är de väll bultade på liknande sätt som topp-styrkronan?

Jag hade precis tvärtom med kåporna, toppen av, resten på :hihi

FYI så har jag ca 8mm, men så har jag även "TLR 1mm Billet swingarm pivot eccentics" monterad, så det motsvarar några millimeter till.
Tyckte hojen blev så satans vinglig med 13mm och svingarms mojängen som jag först provade med, så bytte sedan till 10mm, men var inte helt nöd då heller. Nu har jag ca 8mm. Passar min körstil fin fint. :)

Lycka till
:hej

Okej.

jag tycker att framdämparna är för mjuka. för varje gång jag kört så har stripesen jag satt på gaffelbenen gått i botten.
vet inte om det är för jag väger mycket (110kg)

Har ändå försökt justera dämparna men inte blivit bättre.
Har justerat på den skruven ner vid OKen.
Dom läcker inte så där är ju olja i dom.
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Okej.

jag tycker att framdämparna är för mjuka. för varje gång jag kört så har stripesen jag satt på gaffelbenen gått i botten.
vet inte om det är för jag väger mycket (110kg)

Har ändå försökt justera dämparna men inte blivit bättre.
Har justerat på den skruven ner vid OKen.
Dom läcker inte så där är ju olja i dom.
Har du skruvat ner fjäderförspänningen till på dem? Att justera dämpningen är steg två, se först till att du har rätt häng.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Om du väger 110 kg så skulle jag starkt rekomendera o byta upp dig i fjädrar. Både fram o bak.
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Har du skruvat ner fjäderförspänningen till på dem? Att justera dämpningen är steg två, se först till att du har rätt häng.

vilken är det då man skall skruva på ? den där uppe den blåa? den är på fjärde strecket.

Om du väger 110 kg så skulle jag starkt rekomendera o byta upp dig i fjädrar. Både fram o bak.

dyrt dyrt dyrt. är inte allt för lätt att fixa det häler :/
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
dyrt dyrt dyrt. är inte allt för lätt att fixa det häler :/

Ja, men vill man justera in den ordentligt så att man kan trivas fullt ut med körningen så är det nästintill livsviktigt.

Du sitter ju uppenbart o justerar fjädring antagligen för att det finns nåt du inte är nöjd med, så vore jag du skulle jag lägga 1000-1500 på fram fjädrar o sen se över vad man kan göra med bakdelen. Det blir så sjukt mycket roligare o köra om man har fjädringen ordentligt inställd.

okej. vad är lagom? jemis säger 4 streck. testa 2? men skall man inte ha någon speciel nycket eller det är bara fram med schifnycklen
Om Jamies säger 4 så är 2 lösare, jag gissar på att du bör ha den hårdare om du väger 110kg.

Sätt en katt strypare på framgaffelns inner ben, långt upp.
Ut o gör en par ordentliga inbromsningar. Närapå panikbroms.

Då ska dämparna använda runt 80-90% av fjädringsvägen men utan att bottna.
Sen justerar du utefter det o prova igen.
 
Last edited:

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Ja, men vill man justera in den ordentligt så att man kan trivas fullt ut med körningen så är det nästintill livsviktigt.

Du sitter ju uppenbart o justerar fjädring antagligen för att det finns nåt du inte är nöjd med, så vore jag du skulle jag lägga 1000-1500 på fram fjädrar o sen se över vad man kan göra med bakdelen. Det blir så sjukt mycket roligare o köra om man har fjädringen ordentligt inställd.

jo förvisso. får bli i vinter.

men vad kan det kosta att fixa framdämparna? 5000kr?
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
okej. vad är lagom? jemis säger 4 streck. testa 2? men skall man inte ha någon speciel nycket eller det är bara fram med schifnycklen
Fram med skiftnyckeln.

[ironi]Sen tycker jag att om Jamie säger att det ska vara fyra varv, då ska du inte ha något annat. Att, som det har sagts hundra gånger här att fjädringsinställning är individuellt för både förare, körstil och motorcykel är helt irrelevant. Tabeller är det enda som kan ge rätt inställning. Läs inte de länkar som postats om hur man egentligen justerar sin fjädring.
Sist, men inte minst - prova dig fram. Skruva lite på de skruvar du hittar så kommer allt bli perfekt. Det spelar ingen roll åt vilket håll du skruvar, bara du skruvar på dem.[/ironi]

Seriöst, läs lite om inställningar och gör rätt från början. Vill du ha hjälp med engelskan så säg till.

http://www.vtwo.demon.co.uk/firestorm/suspension.htm
http://www.gostar-racing.com/club/motorcycle_suspension_set-up.htm

Om Jamies säger 4 så är 2 lösare, jag gissar på att du bör ha den hårdare om du väger 110kg.
Pratar man streck kvar på förspänningsskruven så är två streck hårdare än fyra...
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Dumma mig, nu ställer jag mig i skamvrån o skäms en stund....
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Fram med skiftnyckeln.

[ironi]Sen tycker jag att om Jamie säger att det ska vara fyra varv, då ska du inte ha något annat. Att, som det har sagts hundra gånger här att fjädringsinställning är individuellt för både förare, körstil och motorcykel är helt irrelevant. Tabeller är det enda som kan ge rätt inställning. Läs inte de länkar som postats om hur man egentligen justerar sin fjädring.
Sist, men inte minst - prova dig fram. Skruva lite på de skruvar du hittar så kommer allt bli perfekt. Det spelar ingen roll åt vilket håll du skruvar, bara du skruvar på dem.[/ironi]

Seriöst, läs lite om inställningar och gör rätt från början. Vill du ha hjälp med engelskan så säg till.

http://www.vtwo.demon.co.uk/firestorm/suspension.htm
http://www.gostar-racing.com/club/motorcycle_suspension_set-up.htm


Pratar man streck kvar på förspänningsskruven så är två streck hårdare än fyra...

Okej. får bli till att sätta sig och försöka förstå dom länkarna när man har tid. :/
 

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
TLR 99
Ni som kör TLR och har Bitubo bakdämpare. Tycker ni att orginalinställningen var hård? Det tycker nämligen jag.

Ställde in SAG:et idag till mellan 6-7mm olastad. Någon som kör med helt annant SAG mått?

Och för den delen läcker fanstyget inte olja längre efter att jag bytte packningen på utgående:banana
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Last edited:

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
:fatta!

:hihi


Det tar en dag men är helt klart värt.
Det var som att ha en ny hoj när jag fixade mina dämpare. Ska justera om dem snart igen. Oljan och annat åldras...

okej. men har läst något att man skall byta till några andra fjödrar och packboxar i dämparna. ?
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
okej. men har läst något att man skall byta till några andra fjödrar och packboxar i dämparna. ?
Ta en sak i taget.

Börja med att försöka justera det du har. Om det visar sig att dina fjädrar är för mjuka, dvs om du inte får något statiskt häng (static/unladen sag) när du har rätt lastat häng (laden sag) så kan du fundera på att byta dem. Annars är det onödigt, och TLR'en har bättre fjäderstyrka än TLS.

Packboxarna har inget med justeringen att göra, men du ska byta dem om de läcker eller om du har haft isär gaffeln.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top