Ni som kör TLR och har Bitubo bakdämpare. Tycker ni att orginalinställningen var hård? Det tycker nämligen jag.
Ställde in SAG:et idag till mellan 6-7mm olastad. Någon som kör med helt annant SAG mått?
Och för den delen läcker fanstyget inte olja längre efter att jag bytte packningen på utgående
Ska ta och mäta nån dag, minns inte riktigt men jag har för mig att den var bra som den var direkt ur lådan, väger 84 kg ungefär (ska ner till 80 ). Vad väger du? Vet du ditt lastade häng?
Berätta mer för mig som inte vet. Vart gör jag dessa inställningar?Om nu någon är intresserad av original framgaffelinställning som fungerar hyfsat för mig.
Preload: 3 av 8 ringar synliga.
Compression: 5 klick ut från hårdaste
Rebound: 5 klick ut från hårdaste.
Sag är engelska för "häng", dvs hur mycket dämparen är hoptryckt i normalläget.Berätta mer för mig som inte vet. Vart gör jag dessa inställningar?
Vad är SAG?
Sag är engelska för "häng", dvs hur mycket dämparen är hoptryckt i normalläget.
Statiskt häng är hur mycket dämparen trycks ihop av enbart hojens vikt. Är ca 5-10mm.
Lastat häng är hur mycket dämparen trycks ihop när föraren också sitter på. Är ca 30mm eller ca 25-30% av totala fjädringsvägen.
Man justerar det genom att spänna förspänningen på fjädern så att den blir hårdare.
Berätta mer för mig som inte vet. Vart gör jag dessa inställningar?
Vad är SAG?
För er som genast ska ut fixa SAG:et: Tänk på att det skiljer mellan bak o fram fjädringen gällande mm spannet.
Absolut.
Länkarna jag postade ovan har lite med specad info om det.
Det där tar nog en liten stud att få till. Hur mycket skillnad känner man på ett klick?
Det beror också på ifall justeringen är linjär eller exponentiell/logaritmisk.Det där tar nog en liten stud att få till. Hur mycket skillnad känner man på ett klick?
Har några pryttlar att sälja:
PCII - 1000Kr (inte tillgänglig riktigt än men lägger ut iaf om nån vill tjinga den)
Pedros GPI (Växellägesindikator med små LED'ar, gjord för att kombineras med TRE'n), helt ny, aldrig monterad - Ge ett bud!
JSD switchable TRE - Ge ett bud!
Allt tillsammans blir billigt!
Nej..Vet du om PCIIan passar till en TLS -97? gör den det är jag intresserad..
Har några pryttlar att sälja:
PCII - 1000Kr (inte tillgänglig riktigt än men lägger ut iaf om nån vill tjinga den)
Pedros GPI (Växellägesindikator med små LED'ar, gjord för att kombineras med TRE'n), helt ny, aldrig monterad - Ge ett bud!
JSD switchable TRE - Ge ett bud!
Allt tillsammans blir billigt!
Väger också 84 pannor
Om nu någon är intresserad av original framgaffelinställning som fungerar hyfsat för mig.
Preload: 3 av 8 ringar synliga.
Compression: 5 klick ut från hårdaste
Men som sagt: Det som funkar för mig får troligen någon annan inget förtroende för gällande känsla och uppförande.
PC 2 = Tjing!!
Betalning osv över pm.
Jag väger 10 kg mindre och har följande:
Preload: 3,5 av 8 ringar synliga.
Compression: 8 klick ut från hårdaste
Funkar bra för mig. Jag har dock +1mm svingarms grejen, och 8mm sänkt krona och Öhlinare bak (fram och bak sammarbetar-påverkar varandra), och lite annat tjafs.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|