TL-tråden - v2 !

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Sådärja. Sista dagen på semestern :huvet så får jag ÄNTLIGEN tummen ur att försöka få ihop hojen.

Idag ska kylaren på och tanken ska monteras med det externa bränslefiltret.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Ni som kör TLR och har Bitubo bakdämpare. Tycker ni att orginalinställningen var hård? Det tycker nämligen jag.

Ställde in SAG:et idag till mellan 6-7mm olastad. Någon som kör med helt annant SAG mått?

Och för den delen läcker fanstyget inte olja längre efter att jag bytte packningen på utgående:banana

Ska ta och mäta nån dag, minns inte riktigt men jag har för mig att den var bra som den var direkt ur lådan, väger 84 kg ungefär (ska ner till 80 :huvet). Vad väger du? Vet du ditt lastade häng?
 

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
TLR 99
Ska ta och mäta nån dag, minns inte riktigt men jag har för mig att den var bra som den var direkt ur lådan, väger 84 kg ungefär (ska ner till 80 :huvet). Vad väger du? Vet du ditt lastade häng?

Väger också 84 pannor, men skulle själv behöva öka med ca 5-8kg.
Har inte mätt lastade SAG:et än, väntar på att damen ska komma hem så hon får assistera vid mätningen.

Nu efter lite körning så litar jag mer på bakänden än tidigare, törs nu gå på gasen tidigare ut ur kurvorna. MEN jag upplever den som lite för slapp nu. Ska ta och spänna åt preloaden lite till (efter jag mätt lastade SAG:et) så jag blir nöjd med den innan jag börjar pippla med rebounden och compressionen.

Om nu någon är intresserad av original framgaffelinställning som fungerar hyfsat för mig.
Preload: 3 av 8 ringar synliga.
Compression: 5 klick ut från hårdaste
Rebound: 5 klick ut från hårdaste.

Men som sagt: Det som funkar för mig får troligen någon annan inget förtroende för gällande känsla och uppförande.
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Om nu någon är intresserad av original framgaffelinställning som fungerar hyfsat för mig.
Preload: 3 av 8 ringar synliga.
Compression: 5 klick ut från hårdaste
Rebound: 5 klick ut från hårdaste.
Berätta mer för mig som inte vet. Vart gör jag dessa inställningar?
Vad är SAG?
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Berätta mer för mig som inte vet. Vart gör jag dessa inställningar?
Vad är SAG?
Sag är engelska för "häng", dvs hur mycket dämparen är hoptryckt i normalläget.
Statiskt häng är hur mycket dämparen trycks ihop av enbart hojens vikt. Är ca 5-10mm.
Lastat häng är hur mycket dämparen trycks ihop när föraren också sitter på. Är ca 30mm eller ca 25-30% av totala fjädringsvägen.

Man justerar det genom att spänna förspänningen på fjädern så att den blir hårdare.
 

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
TLR 99
Sag är engelska för "häng", dvs hur mycket dämparen är hoptryckt i normalläget.
Statiskt häng är hur mycket dämparen trycks ihop av enbart hojens vikt. Är ca 5-10mm.
Lastat häng är hur mycket dämparen trycks ihop när föraren också sitter på. Är ca 30mm eller ca 25-30% av totala fjädringsvägen.

Man justerar det genom att spänna förspänningen på fjädern så att den blir hårdare.

För er som genast ska ut fixa SAG:et: Tänk på att det skiljer mellan bak o fram fjädringen gällande mm spannet.

Berätta mer för mig som inte vet. Vart gör jag dessa inställningar?
Vad är SAG?

På orginalgaffeln för en TLR finns det 3 olika justeringsmöjligheter gällande fjädringen. 2 på toppen och 1 längst nere på "baksidan" av gaffelbenet. Hittar du inte dessa rekommenderar jag att du tankar hem Service manualen gällande hojen. Där står mkt matnyttigt.
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Det där tar nog en liten stud att få till. Hur mycket skillnad känner man på ett klick?
Det beror också på ifall justeringen är linjär eller exponentiell/logaritmisk.

T.ex returdämpningen på min Bitubo bakdämpare är lite skum. Det händer inget på de första 2/3 av justeringen, men sen kommer allt på en gång. Man får vara riktigt finkänslig när man ska justera den. Till råga på allt är den steglös. :rolleyes:
 

Dempen

Ja e de bästa ja vet
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RA
Har fått lite läckage på min slavcylinder till kopplingen...

Någon som vet var man kan hitta sån, typ kanske på e-bay. kollade igår men hittade ingen.

Eller ska man köpa en renoveringsats..
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Har några pryttlar att sälja:

PCII - 1000Kr (inte tillgänglig riktigt än men lägger ut iaf om nån vill tjinga den)
Pedros GPI (Växellägesindikator med små LED'ar, gjord för att kombineras med TRE'n), helt ny, aldrig monterad - Ge ett bud!
JSD switchable TRE - Ge ett bud!

Allt tillsammans blir billigt!
 

Stampep

but why?
Gick med
28 Feb 2009
Ort
Gränsen asfalt/grus
Hoj
XRV750
Har några pryttlar att sälja:

PCII - 1000Kr (inte tillgänglig riktigt än men lägger ut iaf om nån vill tjinga den)
Pedros GPI (Växellägesindikator med små LED'ar, gjord för att kombineras med TRE'n), helt ny, aldrig monterad - Ge ett bud!
JSD switchable TRE - Ge ett bud!

Allt tillsammans blir billigt!


Vet du om PCIIan passar till en TLS -97? gör den det är jag intresserad..
 

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
TLR 99
Har några pryttlar att sälja:

PCII - 1000Kr (inte tillgänglig riktigt än men lägger ut iaf om nån vill tjinga den)
Pedros GPI (Växellägesindikator med små LED'ar, gjord för att kombineras med TRE'n), helt ny, aldrig monterad - Ge ett bud!
JSD switchable TRE - Ge ett bud!

Allt tillsammans blir billigt!


PC 2 = Tjing!!

Betalning osv över pm.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Väger också 84 pannor

Om nu någon är intresserad av original framgaffelinställning som fungerar hyfsat för mig.
Preload: 3 av 8 ringar synliga.
Compression: 5 klick ut från hårdaste
Rebound: 5 klick ut från hårdaste.

Men som sagt: Det som funkar för mig får troligen någon annan inget förtroende för gällande känsla och uppförande.

Jag väger 10 kg mindre och har följande:

Preload: 3,5 av 8 ringar synliga.
Compression: 8 klick ut från hårdaste
Rebound: 5 klick ut från hårdaste.

Funkar bra för mig. Jag har dock +1mm svingarms grejen, och 8mm sänkt krona och Öhlinare bak (fram och bak sammarbetar-påverkar varandra), och lite annat tjafs. :)

:hej
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Jag väger 10 kg mindre och har följande:

Preload: 3,5 av 8 ringar synliga.
Compression: 8 klick ut från hårdaste
Rebound: 5 klick ut från hårdaste.

Funkar bra för mig. Jag har dock +1mm svingarms grejen, och 8mm sänkt krona och Öhlinare bak (fram och bak sammarbetar-påverkar varandra), och lite annat tjafs. :)

:hej

Med ställ, dojjor och hjälm?
Finns det blider på detta i verkstadshandboken?
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top