TL-tråden - v2 !

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Är man dum i huvudet om man köper en BMW gs 1200 adventure ?
( kommer dock inte att sälja Tillern)

Tänker inte köpa korvätarhjälm och reflexväst eller åka på FIM-rallyn
 
Last edited:

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
fick hem offerten på försäkringen med suzukis märkesförsäkring.

När jag kollar på nätet: 8600kr/år
När jag ringer: 8600kr/år
Offerten som jag fick hem: 3000kr/år

Hel/Hel..

Snacka om att de har koll!!:huvet

För övrigt tar jag bort alla konton, pensionspar, bilförsäkringar och lån från Länsförsäkringar då de inte svarar upp mot vad de lovar.:dummer:3freak Blir SEB eller Handelsbanken istället...:glömdet
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Ville du ha en dyrare försäkring ? Det där lät väl bra

Nej, men jag vill samtidigt ha vettiga handläggare som kan sitt jobb..

Skulle använda försäkringen på bilen för första gången i livet då nyckeln hade gått sönder. LF vägrade hjälpa till för att det var söndag... trots att jag hade rätt till bärgning hem till dörren + rätt till hyrbil.. Inget av detta fick jag.. däremot fick jag släpa hem bilen själv. Efteråt ringde jag dem och fick förklaringen att "något gått fel" men de betalade inte ut någon ersättning eller ens bad om ursäkt.. enda jag fick ut av det var massor av bortslösad tid..

Damen i MC försäkringen var bara snorkig och menade på att en höjning max kunde vara 20% /år på premien.. men kunde inte förklara hur en ökning från 2600kr till 8600kr låg inom 20% påslag:brinnerup

Tillslut sa hon bara att du får väl byta då och la på luren.. trots att jag endast lungt och stilla ställde sakliga frågor om deras försäkring/premie..

Därav byter jag bank osv, för jag har inget förtroende för bolaget helt enkelt, betalar gärna en slant extra för att få rätt service samt kompetenta handläggare...
 

Raderad medlem 61114

Guest
Nu är det trots mitt inlägg inte så att jag vill vara ute å klra bakhjul i tid å otid, utan mest att jag var lite orolig att det kanske var min som är lite slöare än vad den borde vara...
Så jag tänker inte dreva om för att köra bakhjul :fakta Men alltid kul att känna framhjulet lätta när man accelererar iväg :banana

Rycker jag i styret på tvåan reser den sig, men jag tycker det är läskigt att rycka i styret i 100km/h :glömdet


Tror iofs egentligen inte att den är slöare än den borde, 0-100 på 3 sek å 0-200 på 10, som det borde...
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Rycker jag i styret på tvåan reser den sig, men jag tycker det är läskigt att rycka i styret i 100km/h :glömdet


Tror iofs egentligen inte att den är slöare än den borde, 0-100 på 3 sek å 0-200 på 10, som det borde...

Jag la den i 2an, gasade upp lite lugnt till ~6000 varv, slog av på gasen och smällde rullen i botten varpå framhjulet flög mot himmelen fortare än jesus himself och jag kladda i byxan...
Det går ännu lättare om man sitter lite längre bak, kramar till tanken med benen och gör en rörelse som jag närmast kan beskriva som en sit-up/benlyft(?) om du förstår hur jag menar...
Jag brukade slanga upp den i 60-80 och gå ner när det närmade sig 150, vågade aldrig köra någon längre sträcka på slangen utan bara powerwheelies för min del, halvförsäkring och sånt du vet :p
 

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
En helt annan fråga som ja vet har diskuterats till leda, men ja kan inte för mitt liv hitta en rekommendationstabell för lufttrycket till mina Michelin Power Pilot 2ct...

Som de e just nu, åker ja med 2.5 bar fram och bak... Har 120/70/17-190/50/17 på..

Nån mer med PP2ct som kan ge mig feedback på detta? Alternativt en bra tabell... :)
 

Raderad medlem 61114

Guest
Jag la den i 2an, gasade upp lite lugnt till ~6000 varv, slog av på gasen och smällde rullen i botten varpå framhjulet flög mot himmelen fortare än jesus himself och jag kladda i byxan...
Det går ännu lättare om man sitter lite längre bak, kramar till tanken med benen och gör en rörelse som jag närmast kan beskriva som en sit-up/benlyft(?) om du förstår hur jag menar...
Jag brukade slanga upp den i 60-80 och gå ner när det närmade sig 150, vågade aldrig köra någon längre sträcka på slangen utan bara powerwheelies för min del, halvförsäkring och sånt du vet :p


Hehe, ska testa det med knäna i tanken. Får jag fråga hur mkt du väger?

Tror iofs att min koppling slirar lite och därför blir det lite svårare med powerwheelie, den fick nog slirat för mkt innan jag bytte fjädrar. Får bli ett snabbt byte av lameller för ja vill kunna nyttja min drömhoj till fullo innam jag byter till något modernare :) Självklart fortfarande v-twin ;)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Hehe, ska testa det med knäna i tanken. Får jag fråga hur mkt du väger?

Tror iofs att min koppling slirar lite och därför blir det lite svårare med powerwheelie, den fick nog slirat för mkt innan jag bytte fjädrar. Får bli ett snabbt byte av lameller för ja vill kunna nyttja min drömhoj till fullo innam jag byter till något modernare :) Självklart fortfarande v-twin ;)

Jag vägde ~65 då, nu några öl senare är det väl strax över 70 ;)
Jag använde helst inte kopplingen då jag kände av lite slir på högre varv, med så mycket vrid som en TL har så behöver man absolut inte koppla upp den :)
 

Raderad medlem 61114

Guest
Haha, isf väger väl ja 105 nu då när jag klämt några kalla ;) jaja, sommaren närmar sig så drar väl ner mig 10kg snart, då ska väl det göra nån skillnad för hojen ;) Tro fan du powerwheelar lättare 35-40 kg lättare :krama
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Om jag inte missminner mig så var min även omdrevad med några kugg upp bak eller nån kugge ner fram, kan inte minnas vilket riktigt...
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Hahahaha, så pass!? Ja ska dit på lördag men ja har fegat å slängt på OEM-piporna...

Jupp.. roliga är att när jag kom dit tittade besmannen strängt på mig och sa att sådär får man inte göra..:mad: jag bedyrade att så gör jag ALLTID när jag ska ut och åka... ;)då sa han att plocka bort detdär skräpet.. en v-twin SKA mullra!!!:cool: fick en anmärkning på felmonterad skyltbelysning.. ska flytta den vid tilfälle.. inte dåligt med tanke på att man bytt halva hojen i vintras mot egna lösningar...
 

Holmgren0912

Medlem
Gick med
29 Dec 2013
Ort
Kungsör
Hoj
2000, Suzuki tl1000r
Någon som har en sån här till övers ImageUploadedByTapatalk1397889220.732648.jpg
Har ingen lust att lägga 700kr på en ny när man ändå är sugen att byta till en bi-turbo framöver;)

Den nuvarande hade tydligen lagret sagt upp sig på ?
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top