TL-tråden - v2 !

slowfinn11

Medlem
Gick med
8 Apr 2012
Ort
Nynäshamn
Hoj
1an,Tl 1000r-98, 2an TL1000R-98,3an TL1000R-98, KTM 530 exc -08,Husaberg 501fe-13
Jag har haft min Bitubo så länge så jag minns inte hur det kändes med originalet, jag åkte också shimsat då.
Hade aldrig några problem med originalet men då var det bara gatåkning och så mycket pressar inte jag på gata så att jag upplevde några problem. Jag skruvade in "Jamies settings" som alla gamla TL-rävar kanske minns. Första gången jag åkte bana med TL'n så hade jag redan monterat Bitubon, det är minst 10 år sen nu.
Största skillnaden är nog viktbesparingen, originalklumpen skulle man nog kunna ankra en silja line färja med...

Jo man spar en bit över 3kilo! Bitubon funkar hyfsat men e grov på retur instälningarna o dämpningen
okänslig! Fick till den rigtit bra på Gelleråsen 2013 o körde samma inställning 2014! Men när jag åkte mindre vägar(ca50mil) (+80 totalt på en dag) med gropar o spår tjälskador så slog den på returen, jag vet inte om den ger upp om den misshandlas för den e liten (liten oljemängd) så om den överhettas o tappar orken! Skulle nog satsa på någon annan eftermarknads dämpare om jag skulle köpa idag!:confused: funderar på att lämna in dämpar hos någon som kan sånt o kolla upp den! o montera på original klumpen på 1an! Det sitter ju en Öhlinare på 2an:tungan.
 

slowfinn11

Medlem
Gick med
8 Apr 2012
Ort
Nynäshamn
Hoj
1an,Tl 1000r-98, 2an TL1000R-98,3an TL1000R-98, KTM 530 exc -08,Husaberg 501fe-13
Kom hem från Idre precis, han iväg o hämta 2ans bateri Litium-Ion bateri Voltage: 12v
Capacity: 4,0 Ah (like a 14Ah lead/acid battery)
Type: Lithium; Maintenance free AGM
Capacity: 48 Wh
CCA (Cold crank amps) : 240 A
1389kr me frakt från N.C.C.R Har en i 1an o det har funkat bra! ca -2,5kilo
 

Gixxer1400

Medlem
Gick med
4 Sep 2013
Ort
Vallentuna
Hoj
GSXR1000 K9, TL1000R -98, GSX1400 -03, HVA FE 350 -17
Jo man spar en bit över 3kilo! Bitubon funkar hyfsat men e grov på retur instälningarna o dämpningen
okänslig! Fick till den rigtit bra på Gelleråsen 2013 o körde samma inställning 2014! Men när jag åkte mindre vägar(ca50mil) (+80 totalt på en dag) med gropar o spår tjälskador så slog den på returen, jag vet inte om den ger upp om den misshandlas för den e liten (liten oljemängd) så om den överhettas o tappar orken! Skulle nog satsa på någon annan eftermarknads dämpare om jag skulle köpa idag!:confused: funderar på att lämna in dämpar hos någon som kan sånt o kolla upp den! o montera på original klumpen på 1an! Det sitter ju en Öhlinare på 2an:tungan.

Man kanske ska satsa på nytt batteri i stället, spar ju nästan lika mycket vikt..
Är ju egentligen nöjd med chassiet som det är, ska däremot byta olja i gaffeln till i år:tummenupp
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Man kanske ska satsa på nytt batteri i stället, spar ju nästan lika mycket vikt..
Är ju egentligen nöjd med chassiet som det är, ska däremot byta olja i gaffeln till i år:tummenupp

Batteri -3kg, dämpare -3kg, helsystem -5kg minst
det är väl de stora grejerna
sen sitter det mycket skrot på bakramen och den stora plastbåten därunder... det är ett par, tre kilo
lättare fälgar gör mycket för egenskaperna.
luftburken kan modifieras eller bytas ut mot lättare
15 kilo är inga problem att bli av med. sen börjar det bli dyrt. ;)
kan man bli av med plasten där fram och det tunga lykthuset så är det några kilo det med.
 
Last edited:

Gixxer1400

Medlem
Gick med
4 Sep 2013
Ort
Vallentuna
Hoj
GSXR1000 K9, TL1000R -98, GSX1400 -03, HVA FE 350 -17
Batteri -3kg, dämpare -3kg, helsystem -5kg minst
det är väl de stora grejerna
sen sitter det mycket skrot på bakramen och den stora plastbåten därunder... det är ett par, tre kilo
lättare fälgar gör mycket för egenskaperna.
luftburken kan modifieras eller bytas ut mot lättare
15 kilo är inga problem att bli av med. sen börjar det bli dyrt. ;)
kan man bli av med plasten där fram och det tunga lykthuset så är det några kilo det med.

Ja ett par PVM-fälgar vore mumma! Sett att de går att beställa via TLplanet för 1400 euro/set.
Helsystem vore nice men jag vill köpa ett utan burkar o det verkar inte gå att uppbringa?:(
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Ja ett par PVM-fälgar vore mumma! Sett att de går att beställa via TLplanet för 1400 euro/set.
Helsystem vore nice men jag vill köpa ett utan burkar o det verkar inte gå att uppbringa?:(

Du får nog ligga och fiska på ebay för att hitta det, möjligen att det kan dyka upp på TLP.
Det är ett jäkligt bra pris för PVM, bara slå till ;)
 

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Äntligen fått hem min bellypan! Paketet satt fast i Hamburg i två veckor av ngn underlig anledning, störigt...

Å nu e de husarrest pga förkylning på mig å kidsen, så de har blivit lite småpillande med fästena bara.. Främre fästena tänkte ja göra som SV650 använder, och bakre som SV1000 använder.. Mest för att fästet bakom oljekylaren känns krångligt att göra.. Men 3 av 4 e klara för test iaf!

 

slowfinn11

Medlem
Gick med
8 Apr 2012
Ort
Nynäshamn
Hoj
1an,Tl 1000r-98, 2an TL1000R-98,3an TL1000R-98, KTM 530 exc -08,Husaberg 501fe-13
Ja ett par PVM-fälgar vore mumma! Sett att de går att beställa via TLplanet för 1400 euro/set.
Helsystem vore nice men jag vill köpa ett utan burkar o det verkar inte gå att uppbringa?:(

M4 gör helsystem fortfarande till TLRen, och jag hittade en Japansk firma som byggde i titan:D men det kostar nog. På ettan har jag S-ens ormbo eget främre rör och rören upp till burkarna, finns nog bilder längre bak i tråden eller http://mattebusa.se/forum/viewtopic.php?f=31&t=512 . Främre röret går att använda om man kör mad S-ens oljekylare. Sen finns ju SV1000 vet ej hur det ser ut och om någon klämt dit ett sådant
2-1 system! Hitta några http://tiforce.com/2003/models_page/suzuki/tl1000r.htmlverkar vara klena rör 50.8mm.
http://japan.webike.net/products/1867878.html
Jag surfar lite idag vart förkyld som fan efter fjällen (eller är man för gammal för skogs åka med ungarna 16-20 åringar???)
http://www.hardracing.com/exhaust systems/akrapovic/suzuki.htm
Slut försäljning Akrapovic fina grejor J-Bone kör med sånt!
Kolla här!! Tyvärr så verkar dom bara svetsa Aprilia system svets porr!!
http://www.deksawyer.pwp.blueyonder.co.uk/new_dual.htm
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
http://www.hardracing.com/exhaust systems/akrapovic/suzuki.htm
Slut försäljning Akrapovic fina grejor J-Bone kör med sånt!

Blir nästan mörkrädd när jag inser hur omöjligt mitt system är att få tag på och vad delarna kostar till det :näsblod

Kolfiberhängarna till dämparna (vilka jag inte använder) kostar 1000 spänn styck. Två ljuddämpare ca 6000 spänn. Headers går inte ens att hitta längre == "unobtanium".
Men systemet gick ju på 20 lax en gång i tiden som nytt också.
Skönt att det enda jag använder av det är headers'en vilka sitter relativt skyddade, sen billiga burkar och hängare så man inte behöver begå harakiri ifall man skulle lägga omkull och pajja.

Börjar näääästan ångra att jag inte köpte 200mm längd på burkarna istället för 300mm. De ser förjävla fräna ut som riktiga kortisar.

$_57.JPG



Fast å andra sidan vore det ju jävligt najs om det går att köra med öppna rör på bana m tanke på ljudnivån. Kanske finns en sportkeps till det med 300mm rören :brinnerup
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Tigsvetsarna från Tigcraft var inte o leka med. Är det handsvetsat och inte robotsvetsat så är det jevligt bra gjort.

Benet: tycker 300 mm ser bättre ut. annars ser de ut som en klubba på en tunn pinne :rofl
 
Last edited:

Raderad medlem 61114

Guest
Hallå gubbar! Gör ett sista försök att bli av med några saker här. Om någon av någon outgrundlig anledning vill ha original bakskärm/kedjeskydd samt stänklappen till en tillis -97 så får han de. Har även manualen och passagerardynan.

Annars åker det till tippen :fakta

Fan nu äre inte långt kvar tills min nya sucka får komma ut å känna på bana :banana Ska bli kul att känna skillnaden från tillisen :musik
 

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Hallå gubbar! Gör ett sista försök att bli av med några saker här. Om någon av någon outgrundlig anledning vill ha original bakskärm/kedjeskydd samt stänklappen till en tillis -97 så får han de. Har även manualen och passagerardynan.

Annars åker det till tippen :fakta

Fan nu äre inte långt kvar tills min nya sucka får komma ut å känna på bana :banana Ska bli kul att känna skillnaden från tillisen :musik

Ska du bara slänga passagerardynan så tar jag den gärna! :tummenupp
 

Castrol

Här ska det säkert stå något roligt...
Gick med
23 Nov 2004
Ort
Där det mullrar...Dalsland
Hoj
Mean Streak 1600 -06 / ZX9R -99
Hallå gubbar! Gör ett sista försök att bli av med några saker här. Om någon av någon outgrundlig anledning vill ha original bakskärm/kedjeskydd samt stänklappen till en tillis -97 så får han de. Har även manualen och passagerardynan.

Annars åker det till tippen :fakta

Fan nu äre inte långt kvar tills min nya sucka får komma ut å känna på bana :banana Ska bli kul att känna skillnaden från tillisen :musik

Jag kan ta manualen om du ändå tänker göra dig av med den! :)
 

Raderad medlem 61114

Guest
Det fixar vi! Skicka pm med uppgifter så får vi lösa avhämtning eller om det swishas över några kronor för porto.

Sadeln lämnas över imorgon :tummenupp
 

Raderad medlem 61114

Guest
Det fixar vi! Skicka pm med uppgifter så får vi lösa avhämtning eller om det swishas över några kronor för porto.

Sadeln lämnas över imorgon :tummenupp
 

Raderad medlem 61114

Guest
Nån av er gubbar som har koll på att koppla in ledblinkers?

Det satt ledblinkers bak från början, som jag iofs bytt till sånna inbyggda i bakljuset, strunt samma egentligen, led som led. Hur som hade han använt glödlampor som motstånd, allt blinkade som det ska.

Nu har jag bytt till led även fram och givetvis började det blinka snabbt, även bak :huvet

Så jag tänkte va lika smart och lödde på kablar på de gamla blinkerslamporna, en på sidan och en i botten, och paralellkopplade in den första, satte sedan tillbakabden ena vanliga blinkers fram och led på andra sidan för att testa om det fungerade... Ajjemän! Blinka perfekt. Så tog loss den gamla lampanfram igen och lödde på kablar på samma sätt och paralellkopplade med den andra gamla lampan bak under cutsen.

Provade, förat blinka ena sidan bra, slog över till andra och inget hände. Testade några ggr och det började ryka ifrån en av de lampor jag lött på där bak som motstånd.

Stängde av tändningen och packa upp lampan men hitta ingen kortis.

Vad händer?? Plocka loss mina grejor och nu blinkar allt givetvis snabbt igen.

Borde inte detta fungerat? Eller hade jag otur när jag tänkte?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Varför inte köpa riktiga motstånd i stället ?
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Räkna ut : U=spänning 12V R=motstånd (Ohm) I= Ampere (Strömförbrukning)
P=Watt (effekt)

U=R x I
R=U/I
I=U/R
P=U x I

400px-Ohm_law_lathund.png

I behövs få svar på först. I= P/U
I=5W/12V (5w mest förekommande lampa för blinkers,läs på lampan)
I= 0.416 Ampere.

Använd effekt motstånd minst 5 W och parallellkoppla över anslutningar på blinkers.tänk på att motståndet kan bli varmt med allt vad det innebär.

Nu får ni tänka lite.....allt fås inte på silverfat :)

Samma med TRE modden, den ger en massa gömda hästkrafter på en TL
 
Last edited:

Raderad medlem 61114

Guest
Haha! Jo men givetvis kan man använda motstånd, men de gamla lamporna funkar väl minst lika bra och har rätt styrka eftersom ledens förbrukning är obefintlig...

Men jag har kommit på missen själv tror jag. En glödlampa spelar ju ingen roll åt vilket håll strömmen går, men paralellkopplar jag meden anan är det ju en bra idé att de båda är kopplade på samma sätt, något jag inte tänkte på.

Så när jag kommit hem igen får jag ju givetvis ta en kik på de gamla lamporna som är kopplade och vända rätt de jag lagt till. Givetvis har jag kopplat loss de helt igår så inget dramatiskt händer när jag inte är hemma :gnissla
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Haha! Jo men givetvis kan man använda motstånd, men de gamla lamporna funkar väl minst lika bra och har rätt styrka eftersom ledens förbrukning är obefintlig...

Men jag har kommit på missen själv tror jag. En glödlampa spelar ju ingen roll åt vilket håll strömmen går, men paralellkopplar jag meden anan är det ju en bra idé att de båda är kopplade på samma sätt, något jag inte tänkte på.

Så när jag kommit hem igen får jag ju givetvis ta en kik på de gamla lamporna som är kopplade och vända rätt de jag lagt till. Givetvis har jag kopplat loss de helt igår så inget dramatiskt händer när jag inte är hemma :gnissla

El är svart magi för mig, jag har minisar på mina hojar och de blinkar rätt, det enda jag gjort är bytt relän. Finns hur mycket som helst på ebay.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top