Spondon kör väl med Alu legering i sina ramar,rätta mig gärna om jag har fel.
Sen tycker jag inte UNO ramen är sexig,tycker den ser väldigt hemsnickrad ut o inte alls fabriksbyggd. Däremot svingen ser cool ut.
Här kommer de bilder jag har av den.
(edit, jag såg att det faktiskt inte var samma hoj, den nakna och de påklädda, men fan, rätt likt var det i alla fall )
Hmm... jag kan inte sätta fingern på det,
men påminner inte vissa av byggena om nått Italienskt
Tja, så länge de står stilla så...3211909Hmm... jag kan inte sätta fingern på det,
men påminner inte vissa av byggena om nått Italienskt
Hmm... jag kan inte sätta fingern på det,
men påminner inte vissa av byggena om nått Italienskt
Den var vacker, jag tror jag börjar gråta...3212206
Ja, tittar man lite mer på designen så ser man att UNO och Duccati (på 916-1098) följer ungefär samma skola hur de drar rören och använder motorn som bärande element.
Ska man vara ärlig så tittade nog Suzuki en del på Duccen när de gjorde sin TL motor, sedan att japps mekanikkillarna inte kan göra stegramar i stål gjorde ju att de fick försöka gjuta en i Alu - aka gummiramen.
När sedan de lite mer begåvade europeiska konstruktörerna fick sina händer på den så blir det ju lätt att ramarna blir lika då motorfästena är likartat placerade.
Här är exempel på en annan filosofi:
Jag tycker inte de utnyttjar det faktum att motorn är en bärand del. Denna ramen må så vara bling bling, men ser väldigt tung ut.
Swingen däremot är pjoor sexy.
Vet inte om du har tittat dig vindtyrig på ramarna men på Spondon´s hemsida står det att det är Alu ramar med öhlinsdämpare på.
http://www.spondonengineering.co.uk/prices.htm
Då hade ja ju rätt, UNO är alltså en vedbosnickare omgiven av en massa illaluktande koskit på den Engelska slätten. Ok jag dömer inte ut ramen,kanske den har en vettig geometri och hanterbarhet likt en TLR .Den är säkert lättare oxå ,den ser ut som fan förutom svingen då.
Hmm, måste säga att jag ibland inte fattar mig på de där engelskpratiga (ink USA). De kallar aluminium för "alloy" i dagligt tal.
Men duh.. nästan all metal är en legering. Dvs. Alloy.
Utan en betäckning så säger mig deras "alloy" notering inget. Dock så står det att de även säljer alloy tankar, vilket jag inte kan tänka mig är något annat än aluminium. Men, jag är rätt säker på att det inte är samma sorts aluminium som i rören. För i så fall måste det antignen vara världen dyraste tankar, eller skräpramar.
Och, Chrome Molybdenum är en alloy. Cr + Mo
http://en.wikipedia.org/wiki/Molybdenum
http://en.wikipedia.org/wiki/Chromium
Viktigpetter Putte
PS. UNO är tyskar, men annars var det helt rätt
Har varit för lite rött på sistone. Vakna upp och skicka bild på era röda pärlor! Här är iallafall min.
Ok, nu ska jag ställa en sådan där newbie fråga (för jag orkar inte söka igenom tråden...)
Är TLS'n väldigt mycket billigare att fösäkra än TLR'n??
Jag betalar ca 11k Halv/Helår - men med avställnings möjligheter (IF, så tydligen får man bara stälal av/på 10ggr per år enlig en tråd här på SH... ). Så jag brukar sluta på ca 3-4k + garage försäkringen (1k) per år. Innan 32% höjningen var den inte så farligt dyr däremot...
Men, jag har för mig att det brukar pratas om runt 5k hel/hel för S'n??
Kolla min på dig då, enklast, STG 199, alias STYGG3215641Ok, nu ska jag ställa en sådan där newbie fråga (för jag orkar inte söka igenom tråden...)
Är TLS'n väldigt mycket billigare att fösäkra än TLR'n??
Anlednignen till att jag frågar är ju att jag funderar på att bygga om en hoj, och jag vill ju inte lägga 20-30k på en hoj som jag sedan inte har råd att försäkra... (Min Tiller börjar faktiskt bli dyr att försäkra...)
Jag betalar ca 11k Halv/Helår - men med avställnings möjligheter (IF, så tydligen får man bara stälal av/på 10ggr per år enlig en tråd här på SH... ). Så jag brukar sluta på ca 3-4k + garage försäkringen (1k) per år. Innan 32% höjningen var den inte så farligt dyr däremot...
Men, jag har för mig att det brukar pratas om runt 5k hel/hel för S'n??
du får ta en tur till skansen akvariet där har dom massa firrar
Tror inte jag sett en röding IRL...
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |