TL-tråden - v2 !

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Har varit för lite rött på sistone. Vakna upp och skicka bild på era röda pärlor! Här är iallafall min.
 

Bifogat

  • Picture 547.jpg
    Picture 547.jpg
    76.1 KB · Visningar: 106

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Spondon kör väl med Alu legering i sina ramar,rätta mig gärna om jag har fel.

Sen tycker jag inte UNO ramen är sexig,tycker den ser väldigt hemsnickrad ut o inte alls fabriksbyggd. Däremot svingen ser cool ut.:näsblod


T509 har en Spondon och den är gjord av Chrome molybden.
(PS, jag vet dock inte exakt vad som ingår i en såda legering, men det räknas som "stål", dock ej SS. Och ramen ser ut att hålla runt 35-38mm i diameter, och det verkar för smalt för att vara Alu, såvida det inte är solida pinnar :hihi )

UNO är INTE fabriksbygd. Den är bättre... :hihi :yoparty
Faktum med är att UNO är en Super Mono ram byggare som bygger starkt och lätt och inte för att ha mest bling vid kormojen.
Sådan borde du gilla Ronny :)

Jag kan själv erkänna att det tog ett litet tag innan jag fullständigt föll för UNO ramen, men den har växt mer och mer i mina ögon, och jag vill heldre ha den än Spondon ramen.
En anledning är att Spondon ramen har exakt samma fel som orginalramen.
Fet som fläsk. Den är en "bolt on" utbytesram mot orginal, dvs den är anpassad till orginaldämparen. Hur sjukt är inte det?? :va
Vem fan lägger 3700 Brittiska Pund på en ram och slänger på (behåller) orginal skräp dämparen? +£900 för en sving (om man köper ramen, dubbelt annars).
Nä, tyvärr sjönk Spondon lite där i min ranking.
UNO ramen är däremot smal och smäcker som en Ducati ram, och orginal dämparen får man använda som brevpress :tummenupp

:hej
 
Last edited:

TLRR

Guest
Japp,lätt utan en massa konstigt bling-bling o kråmat skit,blankpolerade fälgare eller ramar är min melodi pure räjs ska d va.

Vet inte om du har tittat dig vindtyrig på ramarna men på Spondon´s hemsida står det att det är Alu ramar med öhlinsdämpare på.
http://www.spondonengineering.co.uk/prices.htm

Då hade ja ju rätt, UNO är alltså en vedbosnickare omgiven av en massa illaluktande koskit på den Engelska slätten.:D Ok jag dömer inte ut ramen,kanske den har en vettig geometri och hanterbarhet likt en TLR :) .Den är säkert lättare oxå ,den ser ut som fan förutom svingen då.

49 925 :- plus sving 12 144 :- + brittisk moms 17.5 % + frakt är lite väl dyrt för en vedbosnickrad ram även om den är lätt.:rolleyes: Förstod att priset du angav är för spondonramen men skulle tro att UNO ligger prismässigt ganska lika om än lite billigare då.
Engelska maffian o kartell vett du.
 
Last edited:

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
TL1000s bygge v2 = GP500 style, TL1000s bygge v1=Husqvarna V1000GT, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450-06 bygge = CRF Tracker, FC250-16, SX250-11 bygge = KX500 lookalike, FE450-09, CRF450-05, CAKE Makka, sxf250-16
Här kommer de bilder jag har av den.
(edit, jag såg att det faktiskt inte var samma hoj, den nakna och de påklädda, men fan, rätt likt var det i alla fall :p )

uno_fotolove_07_132-1.jpg


UNO_yyimg_5752_151.jpg

Tack för bilderna!! :tummenupp Läckra byggen men varför envisas de med att behålla original frontkåpa och tank? Så uberballa är de inte. Men UNO ROCKS!! :yoparty

Den sista är ju klockren!!! Vore ballt som bygge i framtiden...

uno_tl1000_131.jpg
 

Redliner

Devilfish Productions
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Monster S2R 1000
Hmm... jag kan inte sätta fingern på det,
men påminner inte vissa av byggena om nått Italienskt :D
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Hmm... jag kan inte sätta fingern på det,
men påminner inte vissa av byggena om nått Italienskt :D

:D

Ja, tittar man lite mer på designen så ser man att UNO och Duccati (på 916-1098) följer ungefär samma skola hur de drar rören och använder motorn som bärande element.
Ska man vara ärlig så tittade nog Suzuki en del på Duccen när de gjorde sin TL motor, sedan att japps mekanikkillarna inte kan göra stegramar i stål gjorde ju att de fick försöka gjuta en i Alu - aka gummiramen.
När sedan de lite mer begåvade europeiska konstruktörerna fick sina händer på den så blir det ju lätt att ramarna blir lika då motorfästena är likartat placerade.

Här är exempel på en annan filosofi:
100_1049.JPG

100_1048.JPG

2.jpg


Jag tycker inte de utnyttjar det faktum att motorn är en bärand del. Denna ramen må så vara bling bling, men ser väldigt tung ut.

Swingen däremot är pjoor sexy. :)

1.jpg



:hej
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
3212206 :D

Ja, tittar man lite mer på designen så ser man att UNO och Duccati (på 916-1098) följer ungefär samma skola hur de drar rören och använder motorn som bärande element.
Ska man vara ärlig så tittade nog Suzuki en del på Duccen när de gjorde sin TL motor, sedan att japps mekanikkillarna inte kan göra stegramar i stål gjorde ju att de fick försöka gjuta en i Alu - aka gummiramen.
När sedan de lite mer begåvade europeiska konstruktörerna fick sina händer på den så blir det ju lätt att ramarna blir lika då motorfästena är likartat placerade.

Här är exempel på en annan filosofi:
100_1049.JPG

100_1048.JPG

2.jpg


Jag tycker inte de utnyttjar det faktum att motorn är en bärand del. Denna ramen må så vara bling bling, men ser väldigt tung ut.

Swingen däremot är pjoor sexy. :)

1.jpg



:hej
Den var vacker, jag tror jag börjar gråta...
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X

Vet inte om du har tittat dig vindtyrig på ramarna men på Spondon´s hemsida står det att det är Alu ramar med öhlinsdämpare på.
http://www.spondonengineering.co.uk/prices.htm

Hmm, måste säga att jag ibland inte fattar mig på de där engelskpratiga (ink USA). De kallar aluminium för "alloy" i dagligt tal.
Men duh.. nästan all metal är en legering. Dvs. Alloy. :rolleyes:

Utan en betäckning så säger mig deras "alloy" notering inget. Dock så står det att de även säljer alloy tankar, vilket jag inte kan tänka mig är något annat än aluminium. Men, jag är rätt säker på att det inte är samma sorts aluminium som i rören. För i så fall måste det antignen vara världen dyraste tankar, eller skräpramar.

Och, Chrome Molybdenum är en alloy. :hihi Cr + Mo
http://en.wikipedia.org/wiki/Molybdenum
http://en.wikipedia.org/wiki/Chromium

Viktigpetter Putte :rolleyes:



Då hade ja ju rätt, UNO är alltså en vedbosnickare omgiven av en massa illaluktande koskit på den Engelska slätten.:D Ok jag dömer inte ut ramen,kanske den har en vettig geometri och hanterbarhet likt en TLR :) .Den är säkert lättare oxå ,den ser ut som fan förutom svingen då.

PS. UNO är tyskar, men annars var det helt rätt :hihi


:hej
 
Last edited:

TLRR

Guest
Hmm, måste säga att jag ibland inte fattar mig på de där engelskpratiga (ink USA). De kallar aluminium för "alloy" i dagligt tal.
Men duh.. nästan all metal är en legering. Dvs. Alloy. :rolleyes:

Utan en betäckning så säger mig deras "alloy" notering inget. Dock så står det att de även säljer alloy tankar, vilket jag inte kan tänka mig är något annat än aluminium. Men, jag är rätt säker på att det inte är samma sorts aluminium som i rören. För i så fall måste det antignen vara världen dyraste tankar, eller skräpramar.

Och, Chrome Molybdenum är en alloy. :hihi Cr + Mo
http://en.wikipedia.org/wiki/Molybdenum
http://en.wikipedia.org/wiki/Chromium

Viktigpetter Putte :rolleyes:



PS. UNO är tyskar, men annars var det helt rätt :hihi


:hej

:hej utan att gå in för mycket i detalj så är mycket riktigt "Alloy" det vardagliga utalet för Aluminiumram för oss. Sen finns det ju tusentals blandningar av Alu legering som det då kallas när Alu blandas med andra kemikalier eller metaller. var blandning har sitt syfte och är många gånger starkare än stål mm. Likt detta gäller för stållegeringar typ mollybdenrör som även fanns på laverdahojarna från sent 70-tal

Ok UNO är Tyskt då men är säkert lika dyrt för det och kor finns det ju där med o lika illa lär ju skiten lukta där :brynad
 
Last edited:

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Ngn som vet ngt om denna ?

Har en kompis som kikar på denna,
http://www.blocket.se/vi/13379700.htm?ca=11_s

Undrar bara om ngn här i TL tråden vet ngt om den.

Var ute & provkörde den åt honom idag (Han har inget MC kort ännu) & maskinellt känns den riktigt bra.

Men den har en buckla på tankens höger sida & ett "skrapsår" på kåpans vänstersida men det är inga vurpskador, tankskadan måste vara att den är tappad mot ngt & kåpskadan borde vara en skrapning när man baxat in/ut hojen där det varit trångt.

Jäkligt mysko den där kameljontlacken, det blir olika färg på hojen beroende på ljuset & vinkeln man kollar in hojen på.

Ibland e´ den skitsnyggt blå & ibland e´ den fult lila/grön.

Som sagt, är det ngn som vet ngt om hojen ?

Edit 2007-10-08
Objektet är ej längre intressant.
Säljaren ovillig att gå ner i pris, tank & lack e´ så pass skadad att det går åt endel tusingar att fixa hojen.
 
Last edited:

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Snyggt Fredde! Du har lite coola grejer på din som man skulle vilja ha. Vita fälgar är ju riktigt najs. Men det måste finnas fler röda pärlor än min och freddes? Kom igen nu och fixa lite bilder. Skulle vara lite kul att veta hur många röda som rullar på våra vägar. Ni andra har ju också fina färger, förstås...
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Röda TLR är super ovanliga. Såldes väll bara ett år i Sverige??

Tror inte jag sett en röding IRL... :näsblod
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Ok, nu ska jag ställa en sådan där newbie fråga (för jag orkar inte söka igenom tråden...)

Är TLS'n väldigt mycket billigare att fösäkra än TLR'n??

Anlednignen till att jag frågar är ju att jag funderar på att bygga om en hoj, och jag vill ju inte lägga 20-30k på en hoj som jag sedan inte har råd att försäkra... (Min Tiller börjar faktiskt bli dyr att försäkra...)

Jag betalar ca 11k Halv/Helår - men med avställnings möjligheter (IF, så tydligen får man bara stälal av/på 10ggr per år enlig en tråd här på SH... :gnissla ). Så jag brukar sluta på ca 3-4k + garage försäkringen (1k) per år. Innan 32% höjningen var den inte så farligt dyr däremot... :gnissla

Men, jag har för mig att det brukar pratas om runt 5k hel/hel för S'n??

:hej
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Ok, nu ska jag ställa en sådan där newbie fråga (för jag orkar inte söka igenom tråden...)

Är TLS'n väldigt mycket billigare att fösäkra än TLR'n??

Jag betalar ca 11k Halv/Helår - men med avställnings möjligheter (IF, så tydligen får man bara stälal av/på 10ggr per år enlig en tråd här på SH... :gnissla ). Så jag brukar sluta på ca 3-4k + garage försäkringen (1k) per år. Innan 32% höjningen var den inte så farligt dyr däremot... :gnissla

Men, jag har för mig att det brukar pratas om runt 5k hel/hel för S'n??

:hej

5k för en S låter rimligt men 11k för din Tiller låter väldigt mkt.

Jag betalar 5.8k för min Tiller halv/helår, kollade nyss vad jag skulle fått betala för en S & det blev ~4.8k & jag försäkrar hos TH.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
3215641 Ok, nu ska jag ställa en sådan där newbie fråga (för jag orkar inte söka igenom tråden...)

Är TLS'n väldigt mycket billigare att fösäkra än TLR'n??

Anlednignen till att jag frågar är ju att jag funderar på att bygga om en hoj, och jag vill ju inte lägga 20-30k på en hoj som jag sedan inte har råd att försäkra... (Min Tiller börjar faktiskt bli dyr att försäkra...)

Jag betalar ca 11k Halv/Helår - men med avställnings möjligheter (IF, så tydligen får man bara stälal av/på 10ggr per år enlig en tråd här på SH... :gnissla ). Så jag brukar sluta på ca 3-4k + garage försäkringen (1k) per år. Innan 32% höjningen var den inte så farligt dyr däremot... :gnissla

Men, jag har för mig att det brukar pratas om runt 5k hel/hel för S'n??

:hej
Kolla min på dig då, enklast, STG 199, alias STYGG :hihi
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Försäkring...

Min S är dyyyr att försäkra isf. TH var billigast och där kostar den ca. 5k halv/hel. Dyrast var nog folksam som skulle ha 13-14k nånstans.

Tror det var bilsport & mc som vägrade försäkra den... Jag bor ju för fan i Boden, är 30 år och har haft hojkort sen 2001... Varför är era S så billiga att försäkra?:mad:

Fast nu när jag fyllt 30 (September) ska jag kolla vad en 30+ försäkring går på!

//Stefan:yoparty
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top