TL-tråden - v2 !

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
Seriöst nu får vi faan börja sy ihop en liten pubrunda någonstans. detta väder dödar ju allt i sinnena så jag tänkte kolla om det fanns något intresse alls för detta?
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Vi hade ju en pubrunda förra helgen... :tungan

:dricka :cpparty :fyllisar :zpy :wiggle :trött
 
Last edited:

wissel

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2005
Ort
visby
Hoj
Suzuki TL 1000 R
Tja.
Har lite TL problem.. När motorn börjar komma i rätt temp så går den bara på en cylinder,på tomgång..,gasar du till lite så kommer den igång direkt,, svårstartad som satan när den ä lite ljummen me, har haft problem me reläet till bränslepumpen,knackar på de lite så börjar soppapumpen o surra igen.reläet får ja byta,(vet nån nånstans man kan få tag i ett billigt?). Tappar en cylinder,,kan de va ett stift eller nått...??? måste ju fixas till våren:gnissla
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
TPS justerning.

Kan ju förståss vara stiften också eller något annat trasigt.
Men, det låter precis så som min var 2006.
Inte så svårstartad kall, bara man "fast idla" den lagom. Men så fort den blev varm tapapde den främre cylindern på tomgång. Gasa jag, vaknade den till.
Att starta den efter en tankning gick inte om jag inte väntade minst 5 minuter efter tankningen (dvs, drygt 15 minuters vila).
Jag gjorde visserligen fullständig service, men det var TPS justeringen som fick den att inte tappa cylindern.
Jag bytade även till iridium stift, men hade samma problem tills jag (errr, mest Robban) fixade TPS justeringen. (för femtielfte gången)
TL motorn är über känslig för att TPS'n står rätt.
Lite fel kan den stå, men det kommer till ett läge när den börjar gå helt kasst och tappar cylindern på tomgång.

Hur man gör en TPS justering kan du hitta bland länkarna i första posten på denna tråden.

Lycka till
:hej
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
rackarns va gott ett par 3 -4 Murphy's Irish Red och en Rocky Marciano burgare på O´learys i Göteborg :fyllisar

ibland e de gött att jobba :D
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
rackarns va gott ett par 3 -4 Murphy's Irish Red och en Rocky Marciano burgare på O´learys i Göteborg :fyllisar

ibland e de gött att jobba :D
SYnd bara att det var i Göteborg, hade det varit i Sverige så hade det varit godare. :p
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
jo ja veeeeet Ricken med lite tur så blir det en tripp norröver någongång så kan vi ta en lappöl :)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Hmm

Gjorde en Blocket sökning på TL's.
Bara 3 st TLS'er till salu! :gnissla
Och ingen av dem speciellt billig heller.
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
heeeeeeeeeeeej hå julbord en gääääääääääng bärs och bowling Göteborg e inte så dumt att jobba i :D
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Jahapps då var det dax att skriva lite igen.
Fick ett litet ryck och tyckte det var dax att börja lite med hojjen.

Avgasläcka i ena skarven på det bakre/högra röret, jag försökte lossa hela och det slutade med en avdragen bult som numera sitter kvar i främre toppen.
Vad glad jag blev sen när jag insåg att det hade räckt med att bara lossa det bakre röret för att ta ner den halvan av systemet :( :huvet

Tyckte det skulle vara enkelt att göra ett depåstöd så svetsen åkte fram och lite söta små rör. den jag har på bilden e dock moddad då jag sen såg dem fina bulthålen där man kan sätta puckar :) Man lär sig nåt varje dag.. tillsvidare så är stöd v2.0 bultad direkt i svingen men det får bli nåt smidigare sen :)

Lossa luftburken var en kul uppgift. och fan va sakta soppan rinner genom returhålet i tanken :)
Dock har nåt fucko glömt att koppla ihop slangen som går från luftburken till "egr"prylen så den har sugit i sig lite ofiltrerad luft där. Och dessutom skitit i att skruva fast gummit till främre Spjällhuset :( :huvet

Termostaten ur riven, 50grader C var den stämplad med. Trodde att termostatstrulet bara var på 97or? :va

Ena bromsslangen i fram verkar vara dumt dragen så den har blivit klämd mellan klackarna för styrutslagsbegränsningen. :huvet

köpte mig en gullig liten ctek laddare för att hålla batteriet levande över vintern. :) smidigt att dem skickar med en kabel så man slipper lossa sadeln när man ska ladda i framtiden. :tuttar

Så nu ska jag kika på bilder för moddning av kylsystemet för att se om jag har en 97a med 98 papper eller vad fan det e för knas med tempen.

Nån i sthlm som e fräsig på att justera spjällen när man ändå har det isärplockat sen? Gärna med medföljande mätare o allt :)

Och sista bilden e från sista repan innan avställningen. 3grader varmt på hemvägen o rosenhill kändes spöklikt tomt. Dock så värmer ju dem söta flickorna där. :tuttar 3/11 sen fick den gå i ide.
 

Bifogat

  • DSC01557_.JPG
    DSC01557_.JPG
    43.4 KB · Visningar: 105
  • DSC01560_.JPG
    DSC01560_.JPG
    62.6 KB · Visningar: 92
  • DSC01562_.JPG
    DSC01562_.JPG
    57 KB · Visningar: 102
  • DSC01454_.JPG
    DSC01454_.JPG
    48.9 KB · Visningar: 103
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Har du tempgivaren monterad en bit ner på kylarens vänstra sida? Tycker det ser ut som om det går en sladd dit. I så fall har du nog det gamla kylsystemet. Om det betyder att du har en 97'a eller inte är svårt att svara på.
Dock tyder kylsystemet på det. Även TL1000S-dekalen påtanken ser ut som -97. Har din GPS-kontakt två stift? Kan du lyfta tanken utan att plocka sidokåpan för att få bort fästet för styrdämparen? (På 98+ är det delat...)
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Har du tempgivaren monterad en bit ner på kylarens vänstra sida? Tycker det ser ut som om det går en sladd dit. I så fall har du nog det gamla kylsystemet. Om det betyder att du har en 97'a eller inte är svårt att svara på.
Dock tyder kylsystemet på det. Även TL1000S-dekalen påtanken ser ut som -97. Har din GPS-kontakt två stift? Kan du lyfta tanken utan att plocka sidokåpan för att få bort fästet för styrdämparen? (På 98+ är det delat...)

Det sitter en kontakt nere på kylaren på vänster sida, trodde det var fläktkontakten, men det kanske är tempgivaren då?

Jag har ingen tls dekal på tanken men dock står det ju suzuki där?

Gps kontakten har jag inte tittat så noga på men jag tror att det var två stift på den, kollade lite hur han hade kopplat in tre-tjofräsen.

Det är tajt att plocka bort fästet till styrdämparen, men jag fick bort den utan att ta bort kåpan, två stycken m6 bultar som sitter bakom kåpan, den ena nästan nere vid kylaren.

Det står 98-07 på en dekal/tejp under tanken. :confused: :confused: :confused:
 

Bifogat

  • DSC01559_.JPG
    DSC01559_.JPG
    59.5 KB · Visningar: 85
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top