TL-tråden - v2 !

TLRR

Guest
:hihi Liten putte,det där var nog 2007 o 2008 års längsta inlägg.
Llåter det lite ensamt o ensligt så som du beskriver det. det kanske det inte alls är med risk för lappsjukan eller vad motsvarande heter på blåsslätten.
Kommer du trivas med det låter det väl inte fel.

Men det kommer alltid ett men,man har ju alltid en förmåga att fokusera på det bra sakerna och bagatellisera det mindre bra sakerna som "äsch det är ju bara att göra så eller si med en handviftning att det löser sig" stirra dig inte blind på "garaget" det jag reflekterar på är om det inte varit ett schyst värmesystem under alla år så undrar man ju hur stommen mår,med rätt ventilation ? så är nog inte det ett problem i sig.men jag skulle nog ta reda på lite mer vad ett elsystem,vattensystem och ett värmesystem kostar att köpa och installera med besiktningar och sådant.
Troligen mycket dyrt.Låter kallt och dyrt på vintern med englasfönster,jag har tvåglasfönster,sitter o huttrar o svär i soffan när det är kallt på vintern i vardagsrummet.

Köp det som känns rätt :tummenupp men kolla upp lite priser och få en kännsla för vad det kostar när du nämner om så stora saker som elsystem,värmesystem och vvs så vet du vad du kan buda med.

Seriöst
/Ronny

:hej

Lp spenderar du det där oxå,så är inte vägen lång till "mötet" :D
 
Last edited:

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
En värmepump låter inte mycket och monteras mot en ytterväg längst ifrån sovrummet. Om du inte köper en på Jula förstås ja dom har bra grejer där men inte värmepumpar av bästa kvalitet grannen satta in en ny tillluftsvärmepump och panna för ynka 110 000:-
1 glas fönster är kass när det gäller uppvärmning.
Kaminen,spisar och vedpannor är bra och ger en skön värme och det borde väll gå att få tag på billig eller gratis ved därute ?
Dra om elen är dyrt som du redan vet bergvärme svindyrt att installera.

Låter som du skulle behöve en repfond på cirka 200 000:- tyvärr
Beror ju lite på hur kinkik du är men känn efter en extra gång innan budgivning
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
-- klipp massa bra text --

Stefan

Det skumma är att de 90 kvm i huset känns mindre än mina 52 i lägenheten. Förvisso är det snudd på perfekt utnyttjade kvm i min lägenhet. Känns tex även större än min mors som är på 68 kvm...

Vattenburenvärme är ju det jag helst vill ha, ger flest möjligheter i framtiden. :)

Ingen av ekonimobygnaderna är uppvärmda, heh, ladugårdar är ju konstruerade att bli uppvärmda av kossor...


-- klipp massa bra text ---

Seriöst
/Ronny

:hej

Hehe, det är inte så ensligt som det kanske låter. "öde" och "obebott" har inte samma betydelse i Skåne som i resten av Sverige... :D
Dessutom är jag uppväxt på landet lite mer norrut, så jag är van och anser inte att det finns något som heter glesbygd i sydvästra skåne.

Jag ska väll erkänna att jag lockades väldigt mycket av de supa dupa bra ekonomibygdnaderna och det faktum att badrummet är tipptopp och helt nyrenoverat, med kakel och golvvärme. Redigt snyggt är det. :)
Men, att bygga om ett badrum kostar "bara" 100k, och en massa &¤&% tid. Så även om det är najsigt, så kan jag inte låta en sådan sak vara avgörande. Såvida det inte är två identiska gårdar/hus. Först då kan det ju bli viktigt. Så länge det finns ett fungerande badrum så kan man leva med det. Det är svårare att leva utan värme... :hihi

Jag tror gubben bara har bott där halva året och haft det som "sommarhus / renoveringsobjekt". För jag kan inte fatta hur man annars kan vänta till sist med att installlera ett fungerande värmesystem...

Och, det känns inte rätt längre att köpa detta huset. Hade det bara varit värmesystemet, hade jag köpt och fixat, men nu är det ju även vvs, lite skumm planlösning, ligger långt från jobbet, kassa förbindelser med allt, och för att inte glömma fönstrena - de kanske ska ingår i värmesystems problematiken, men massa, massa!! kosing kostar sådana där glas, och prexis som du säger, trippel glas är ju att föredra om man nu ändå köper nya... Det blåser ju lite i skåne har jag hört... :D


-- klipp massa bra text --

Det sitter redan en sortsvärmepump på huset, det är den som "fläktar" innomhus - låter lite mer än som var bekvämt för en bostad. Imho.
Men, den sortens värmepump jag vill har en en sådan där som är kopplad till ett vattenburet värmesystem.

Finns en kamin/vedspis monterad. Detta är husets primära uppvärmings system känns det som... Den ser relativt gammal ut, men är nog inte "orginal". Men det finns något som ser ut som en platta längst upp, så det är ju najs, man slippper ränna ut i köket (dvs, gå 3 meter till...) för att hålla kaffet/tee't/etc varmt... :hihi
Jag hade dock flyttat ut den till verkstaden och monterat in en modernare där man kan se elden genom något glas eller dyligt. Alternativt byggt en modern kakelung. Min morbro har en sådan och det är rätt bra. Ved skulle jag kunna fixa gratis, kanske, men då mina släktingar med mark bor längre norrut så blir det ett hyfsat dyrtpris på veden ändå. Mao. veden är inte gratis utan troligen blir det rätt dyrt att ha vedelden som primär värmekälla.




Avslutningsvis.
Jag kommer inte att lägga bud på denna gården. Känns lugnare nu när anda har ungefär samma tankegångar som mig.
Alltid bäst att fråga folk som redan är husägare. :)

Så, det blir till att fortsätta leta och försöka spara pengar till en högre kontantinsats / betala de sjuka pappers excersis kostnaderna.

:hej
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Inte fan kan ni behöva värme inomhus där nere i söder....
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Inte fan kan ni behöva värme inomhus där nere i söder....

PS. om vi fortsätter släppa ut en massa avgaser och skit så kommer vi har sydtyskt klimat är inom 10-20 år. (enligt någon klimatrapport...)
Så för fan, fortsätt skita ner!! :hoppa
 

JET A1

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Veberöd
Hoj
KTM 640SM-05,TL 1000s-97,Husqvarna ...
Ett litet OT post, men men...

Var och kollade på ett hus (En Gård faktiskt).
Innan jag var där (hade gott om bilder, bra infor, etc) så var jag 99% klar på att lägga ett bud.
Gården har lixom ALLT jag letar efter. 2 'ekonomibyggnader' (dvs en ladugård och en snickarboa/vedbod) båda i ganska bra skick. "Stallbiten av ladugården" har varit en verkstad, fanns till och med en kompressor där redan :hihi
"Fordonsdelen av ladugården" var sjukt stökig, men gott om plats om man röjer upp och slänger ut BMW 2002 (altså, 70tals modellen) som stog och rostade längst in. Storlek? Tänk er 2.5 - 3 dubbel-bilgarage på fordonsdelen och 3 vanliga garage på stalldelen... :) Nya portar.


Men efter att ha kollat på allt är jag så satans obeslutsam nu.... :va
Någon här med lite erfarenheter?
Ska jag eller ska jag inte lägga ett bud?? (läs hela posten innan ni svarar, hehe, finns lite speciella nackdelar)


Fakta:

Bra:
+ Byggt 1920, helrenoverat 2000-2007, ej helt klart (se nedan på Dåligt...). Bla, nytt tak, nyputs, mm. Det är renoverat av en pensionerad snickare, så jobbet är säkerligen bra utfört, men de brukar ju inte jobba på så där satans fort precis...
+ Huset är sunt. Ingen "luktbar" mögel.
+ Ca 90 m^2. I minsta laget, men va fan, jag har 52 m^2 nu. (Kanske skulle stå under dåligt, men det är ju varken bra eller dåligt. Med enbart 90m2 så slipper man buda mot barnfamiljer...)
+ Ca 2500 m^2 tomt. Mycket upptas av ekononomibygnaderna och gårdsplanen. Skulle gissa att man kan trixa till en gräsmatta på run 400 m^2 om man nu skulle vilja det. Inga åkrar, så man slipper buda mot hästtokiga babes. Och bonden närmst arrenderar inte ut till djur - det påpekade mäklaren specifikt. :tummenupp
+ Sprillan nytt helkaklat badrum (utan badkar dock). Golvvärme, plats för tvätt och torktumlare.
+ OK kök - inget att jubla över, men behöver inte bytas.
+ Trägolv överallt, Bra skick men behöver putsas till och lackeras eller oljas.
+ Ekonomibyggnaderna har enorm potential!
+ Billigt (eller, :lol relativt dvs för att vara skåne...) Men, det finns ju en anledning, se "Dåligt"
+ Sjukt goa MC vägar till och från "området". Att bara ha hittat dessa vägarna var värt att ta ledigt en halv dag från jobbet!! :rock (dock så är sista 500 metrarna grusväg...)

+ Ekonomibygnaderna :rock :rock


Dåligt:
Tja, var ska jag börja... :hih
Ok, jag börjar med i rangordning på dålighet - enligt mig.

--- Värmesystemet. Ligger på 1920 tals nivå. Dvs. nästan obefintligt. Inga (!) element över huvudtaget i huset! Det finns en värmefläkt (ser ut som en AC) i "vardagsrummet" på botten planet. Och en värmekamin som ska funka bra. Men, sovrummer ligger på ovanvåningen, eller, är så plannerad, men till ordentligt värmesystem installerats så vetefan om man kan sova där på vintern.
Ska nämna, jag flyttar från stan för att slippa oväsendet. Så en värmepump som väser dygnetrunt går FETBORT.
Enda kortsiktiga alternativet som jag ser är att installera eluppvärmda olje- eller vattenelement. Och placera ut dessa som vanliga element. Behövs i alla fall 4-5 st skulle jag gissa. Elvärme är ju billigt... (tror dock att det finns mark tillräckligt för att smälla upp ett vindkraftverk... :D fast de låter ju...) Och sätter man in element i hela huset får man kanske kolla vad el-stammarna klarar, och från vilket decenium de är i från... heh


-- Avlopp. Septisktank på ynkliga 3000 liter, och allt vatten gick dit! (Alltså, även dush och köksavlopp). Det var förberett för ett 3 kammarsystem. Bra, men mer $$$ att spendera.

- 1 glasfönster. OK, inte världens svåraste sak att fixa. Men sjuuuuuuukt dyrt om man vill få dit stilmässigt rätt fönster. Och tro mig, det vill man. Det är STORA jättefina fönster där nu, och att sätta dit moderna aluramade fönster är helgerån. :nicka En liten slickepinna tt suga på är dock att det ska finnas innefönster att montera så att man i princip får 2 glas fönster (dock, ej öppningsbara helt plötsligt...)
1 glas fönster och antik uppvärming... :hihi (någon som förstår att jag är liite tveksamm?)

- Golvvärmen i badrummer är eluppvärmt. Sjukt dyrt i drift. :nicka

- Takhöjd där upp. OK, inget alvarligt "fel" men strax över 190 i takhöjd där uppe med bjälkar som sticker ner till ca 187 (jag är 183, och slår inte i huvet med dojor på, men det är på snudd att man duckar för bjälkarna... :D

- Elen. Jag är lite osäker på om det var 50tals el, eller om det var nytt med gammalt stuk. Jag kom att tänka på att det där gammel-look sakerna nyproduceras nuförtiden. Men kablarna var definitivt inte 50 tal, de såg relativt nya ut. Men det var INTE :fakta en fackman som monterat elen. Jag har gått som elektrikerlärling och kan nog göra det jobbet bättre som halvfull sömngångare... :rolleyes:

"-" Lite udda planlösning. Men på 1920 talet så bygde man fina husstommar, men det där med planlösning var inte lika hipt som nu. Den där "stora feta väggen som stog helt fel" skulle i alla fall inte vara bärande enligt mäklaren, men sådant får man ju kolla liiite mer noggrant än att lita på en mäklare. Även omdetta var en ovanlig kunnig mäklare.

"-" Läget är, uhm,,, err, "lite off", om man är snäll. Är ca 1.5 mil närmre till jobbet, men tog 10 minuter längre att köra (med bil)... :hihi Ingen risk att man somnar av tristess på vägarna, för det är inte många meter det går raktfram. Och får man Olga som bara kör bil 1 gång var 3dje månad framför sig så är det med risk för livet som man gör en omkörning (med bil)...
Men va fan, läget är inte viktigt för mig. Så den igentliga enda nackdelen är att det blir 3000+ kr i bensin kostnader för att enbart köra till jobbet. Bussar/tåg kan man ju glömma att det går i närheten. Skulle visst komma pågatåg 2012 till närmsta by (5km bort). scooter avstånd sommar halvåret i alla fall..



Så vad säger ni. Skulle ni vågat??
(seriöst altså)
:hej

Är priset rätt kan man kanske tänka sig och lägga ett par år på renovering,när det gäller värmesystem så hade jag satsat på någon typ av värmepump,har själv lagt in jordvärme:tummenupp sparar många slantar:tummenupp ,passa på innan du skaffar familj....
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Sadel till TLS?

Är det någon som har en extra sadel till TLS:en att sälja? :7peta Den behöver inte vara fräsch, jag skall klä om den...

PP
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Är priset rätt kan man kanske tänka sig och lägga ett par år på renovering,när det gäller värmesystem så hade jag satsat på någon typ av värmepump,har själv lagt in jordvärme:tummenupp sparar många slantar:tummenupp ,passa på innan du skaffar familj....

enda nackdelen med berg/jordvärme är den dyra installationen :huvet

tar ju några år innan man har tjänat in den men när det är gjort så går man ju plus :)
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
fredag era små lökar :tuttar ronny har du vägt staken :confused: har du fått något i :arsele än Octo
:yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty
 
Last edited:
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top