TL-tråden - v2 !

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
Jevla idiot, du ska ju lägga upp en ny bild!!!


robster.jpg
 

TLRR

Guest
Nu ska vi ta det lugnt o vara snälla mot varandra "krama varandra i trafiken"
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Första bilden är på R, den syns det bäst på oxå, men det är lika på S.
 

Bifogat

  • TLR.JPG
    TLR.JPG
    95.8 KB · Visningar: 73
  • TLS (Large).JPG
    TLS (Large).JPG
    111.6 KB · Visningar: 71

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Meh, nu är Octo lite grinig. TL motorn är nästan skottsäker. Om man inte misshandlar den och wheelar mycket. För att vara en hoj som wheelar så enkelt är motorn ovanligt dåligt konstruerad för det ändamålet.
Wheela TL ==> kapputtski motor. (och spräckt styrhuvid på TLS'n)
tja... Den uppdaterade 98/99+ är iaf säkrare än 97 då de (Som Ronny nämnt) uppdaterat lite lager och oljekanaler.

Jag vet ju inte hur vanligt det är att vattenpumps grejen går sönder på TLS'n. Men jag tror Tråden haft lite otur på den fronten. Men man vet ju aldrig. Det är inte klassat som ett generellt problem på TL motorn, och det sitter väll samma vattenpumps grejer på både TLS och R motorn? (Octo ?? ).
Jo, samma delar. Av vad jag läst så har de en tendens att gå sönder, men om det beror på att de monterats fel eller om de är dåliga ska jag nog inte svara på. Min pajjade direkt när jag köpt min hoj. Jag bytte men monterade fel så det pajjade igen efter nån månad. Nu har jag kört i två år och ca 2000 mil utan problem.

Ett fel som dock är sjukt vanligt är att bakre avgaspackningen ger upp. Enklaste men dyraste sättet att lösa det är ett helsystem... :D

TPS'n har en liten tendens att "av-justera" sig. Men det är ett 10 minuters mek.
Båda sakerna är lätta att fixa. Inget som heller gör att hojen inte kan köras...
Jag tror att många här är lite pedanta med sina maskiner också att de ska gå så bra som möjligt och så. Lite nördiga helt enkelt. :rolleyes: :D

Octo nämde sprickor i ramen. Detta är särskillt viktigt att kolla om det sitter orginaldämparen bak. Kass konstruktion raktigenom gör att det kan glappa lite, och glappet "slår" sönder ramen. Så att säga. Man kan inte känna glappet... (såvida du inte tar med en spärrnyckel och kollar momentet på muttrarna... hehe )
Om öronen som bakdämparn sitter i har spruckit för att bakdämparn suttit lite löst är det egentligen bara Bitubo som är lösningen. Den ersätter bakdämparen och fjädern på höger sida så man inte längre har nån dämpare i de bakre fästena. Öhlins och Wilbers sitter i de bakre fästena så de hjälper inte i så fall...

Jag hade inte backat för att köpa en TLS. En klassiker som skänker dess ägare många goa stunder. Och den funkar bra vid korvmojen också. Hälften vet inte vad det är för en hoj, de hör bara det goa ljudet och så måste de ju komma fram och kommentera hur jävla gött det låter, och lite försynt fråga vad är det för en hoj??... :hihi

Priset däremot på den hojen är bra. Det ligger där runt om, och ska det under 30k så är det något fel på hojen.
Kan bara hålla med. Hade jag haft deg hade jag köpt den för 35 papp. Du får en hoj med underbar karaktär och en del i en TL-gemenskap som jag blev positivt överaskad av.
Att döma av din tvekan vad gäller mek kan jag bara hålla fast vid att kolla att den inte är 97-specad. Annars tycker jag du ska slå till. :tummenupp
 

TLRR

Guest
Första bilden är på R, den syns det bäst på oxå, men det är lika på S.

Det var som f*n,det har jag missat.rev bara ut grejorna när jag demonterade motorn och verkstadboken är ju för att montera ihop den :tummenupp Kommer inte ihåg att det var så på mina andra hojar,men varför ?

Edit: Nu förstår jag varför,så var det inte förr.:)
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Vad är en TPS och TB justering? Är sugen som få på att köpa en TLs och håller på att läsa in mig på ämnet men det här greppar jag inte riktigt :va
TPS=Throttle Position Sensor. En sensor på bakre insugsröret som visar spjällets position. Används av ECU'n för att justera insprutning och kanske också tändning.
TB=Throttle Bodies, dvs insugsspjällen. Man justerar dem så att de är i synk mellan främre och bakre, precis som man synkar förgasare på en sådan hoj.
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
TPS=Throttle Position Sensor. En sensor på bakre insugsröret som visar spjällets position. Används av ECU'n för att justera insprutning och kanske också tändning.
TB=Throttle Bodies, dvs insugsspjällen. Man justerar dem så att de är i synk mellan främre och bakre, precis som man synkar förgasare på en sådan hoj.
Hur ofta behöver man justera detta? Och vad händer om man inte gör det?
 

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
gsxr 1000 K8
Vad är en TPS och TB justering? Är sugen som få på att köpa en TLs och håller på att läsa in mig på ämnet men det här greppar jag inte riktigt :va
Tjena köp min TLR det är mer hoj för pengarna:tummenupp .(Ja JAG kan säga så eftersom jag har åkt både S och R skriver så bara för att jag vet att det blir påhopp från S,arna:) :)
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Tja... TPS kanske nån gång per år kanske. Kräver inga andra verktyg än ett gem och en torx-bit.
TB-synk betydligt mer sällan. Kan väl helst göras om man monterat isär sakerna.

Effekten av dålig justering är att hojen går ryckigt och är lite svårkörd i stan.
 

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
Tjena köp min TLR det är mer hoj för pengarna:tummenupp .(Ja JAG kan säga så eftersom jag har åkt både S och R skriver så bara för att jag vet att det blir påhopp från S,arna:) :)

Har för mig att de var någon som letade en TLR, kolla ett par sidor bak.

Nästan så man skulle köpa den och ha en som prydnad :D

Tja... TPS kanske nån gång per år kanske. Kräver inga andra verktyg än ett gem och en torx-bit.
TB-synk betydligt mer sällan. Kan väl helst göras om man monterat isär sakerna.

Effekten av dålig justering är att hojen går ryckigt och är lite svårkörd i stan.

När kommer du och visar hur man ska göra då!? :D
 

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
ricken.... saknar du robster så mycket??? Jag vet att du är smygkär i honom speciellt efter du skickat "special" verktyget till honom.... med nånting homo robban....skrivet på kuvertet... grabbar det var något rosa som lät bzzzzzzzzz och gick på två batterier....

tror vår lilla robster jobbar väldigt mycket....

ricken.... saknar du robster så mycket??? Jag vet att du är smygkär i honom speciellt efter du skickat "special" verktyget till honom.... med nånting homo robban....skrivet på kuvertet... grabbar det var något rosa som lät bzzzzzzzzz och gick på två batterier....

tror vår lilla robster jobbar väldigt mycket....

kan berätta att jag saknar honom meeeeeeeeeed:pannkyss
 
Last edited:

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Tack för inputen allihopa!

Jag åker och kollar på hojen nu på torsdag om allt går som det ska. Jag ska kolla ordentligt efter sprickor, uppdaterad ECU och termostat på vänster sida förutom de vanliga sakerna.

Jag var egentligen inne på en TLR från början men den här fanns i närheten så det är lätt att åka och titta på den. Med andra ord: har ni tips på TLRer som är till försäljning är det bara att höra av sig! Har ni tips på någon som vill köpa min gixxer så går det också bra att höra av sig, det blir mindre betungande med finansieringen av den nya hojen då...

/Danne
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top