TL-tråden - v2 !

TLRR

Guest
Hmmm känns lite som om man sa nåt roligt som man själv inte fattar..:confused:


Roligare än du tror,men du kommer förstå senare :)

Ett tips, skaffa ett personligt visa o pay-pal samt en egen postbox i hemlighet från din bättre hälft ( om du har en fru/sambo vill säga) för hemfridens skull :D
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Hmmm känns lite som om man sa nåt roligt som man själv inte fattar..:confused:

jo du det har blivit rätt dyrt för alla som har tittat in där man börjar med nått litet som barnett fjädrar för nån hundring och slutar med kolfiber/magnesiumfälgar för 18 000 :D

Men oroa dig inte det finns mycket annat bra där massor av info och moddar alla du behöver veta faktiskt :tummenupp och ett och annat gruppköp av bling :tuttar
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
:nicka

Jag ser min TL som ett kontinuerligt bygge. Med planer som sträcker sig från allt från total ombyggnad till bara lite pimp. Det beror på vilken vecka du frågar... :hihi

Jag tycker att fixa med hojen är halva mc-hobby-nöjet. Hade jag bara velat köra hade jag köpt en [zzz]gixxer...
Som det ser ut denna veckan så funderar jag på att laga mina orginalkåpor och lackera om allt igen, och köpa en Monster 900 för solokörning och impa på :tuttar i city...
Nästa vecka har jag nog någon annan ide... :rolleyes:


Det finns en enorm kunskapsbank om TL hojar och dess motor och el-system i denna tråden, och det vi inte kan - det hittar du på TLZone. :tummenupp

:hej
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
jo du det har blivit rätt dyrt för alla som har tittat in där man börjar med nått litet som barnett fjädrar för nån hundring och slutar med kolfiber/magnesiumfälgar för 18 000 :D

Vad menar du.... :gnissla

Engine: M4 Full system(Alu), K&N Filter, TRE mod, Joe V moded, removed Pair valve. Yoshimura clutch cover, removed Scissor gears, Iridium plugs,
Chassis: Öhlins rear, Brembo front brakes.
Black TLR/R fairings, dark GP1 windscreen, Gilles Toolings rearset, Carbon fibre hugger, carbon fibre rearhugger, ET79 undertail. Pazzo levers.
Misc:
Diod indicators. Vandriver Billet rear reservoir.
And a couple of other minor mods I cant remember...


På hallbordet ligger ny Vandriver Alu-billet kopplingskåpa med tittglas och bling guldlist. Alu-billet kedjeskydd (Fram), ny vinklad billet bromskopp bak, ett par redigt blingiga alu-fotpinnar (som jag inte behöver längre, splejs nya, och redan paxade av en annan medlem om jag säljer dem igen (funderar starkt på det)).
Säkert glömt något...


Men, var inte oroligt. Vissa av oss är sjuka - det är redan konstaterat... :D
(det är lite smittsammt dock ;) )
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Photoshoptips kommer...

...för de som undrar var tipset om photoshop o färgläggning tog vägen så e det försenat. Fotokompisen har varit sjukskriven men e på g. Återkommer med det så fort han kan.
Då kommer förmodligen shoppade bilder på min hoj som vit, det var någon som ville se hur det såg ut...

Förövrigt va jag ute o åkte lite i måndags :D ...fast nedläggningsvinkeln var högst moderat :rolleyes:
Fast det lät bra !!!!:tummenupp :tummenupp
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Mmmmh Vit:)

Var för övrigt och hämtade mina pulverlackade fälgar idag, kan sammanfattas med ett ord:
SUPERNAJJS:D

Ska ta nån bild oxå:)
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
En korkad fråga. Surfade på på E-Bay och hittade en Bitubodämpare till Sv650 99-02. Passar den på Tl?

Misstänker att den inte gör det men frågar man inte får man inget veta:)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
En korkad fråga. Surfade på på E-Bay och hittade en Bitubodämpare till Sv650 99-02. Passar den på Tl?

Misstänker att den inte gör det men frågar man inte får man inget veta:)
SV:n har helt annan dämpare, dom har ingen rotationsdämpare så fjäder o allt sitter i samma, monterad mitt i svingen. Så då bör det vara en annan, men helt säker kan man ju aldrig vara. :)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Om jag håller Octo så slår du! :nicka

De är ju fan helt sjuka. 25% moms. 6% tull avgift. OK så långt kan jag väll sträcka mig. Men sedan så vill de ha ytterligare någon j¤%la avgift, som de DESSUTOM la moms på... :mad:
Jag menar, vad f-n är de 6%en om inte JUST TULLAVGIFT, vad fan ska de ha ytterligare avgifter för att hantera avgift nr 1 för... :mad:

:mad:
 

TLRR

Guest
Jag fattar inte,om de kryssar i paketet som gift (gåva) ska det ju inte bli moms o tull :va (vilket jag tror Octo ordnat vid köpet)

Men det är väl inte mer en rätt,så mycket som han sluppit moms/skatt :D då blev det inte SÅ mycket billigare som om du köpt drivpaketet här i Sverige ?
 
Last edited:

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Jag fattar inte,om de kryssar i paketet som gift (gåva) ska det ju inte bli moms o tull :va (vilket jag tror Octo ordnat vid köpet)

Men det är väl inte mer en rätt,så mycket som han sluppit moms/skatt :D då blev det inte SÅ mycket billigare som om du köpt drivpaketet här i Sverige ?

borde vara så men det verkar inte finnas några regler :huvet fick ett paket med deklarerat värde $40 och fick betala tull och skit för det ändå :va så gåva eller inte $0 eller $1000 spelar ingen roll :mad:

Det verkar handla mest om tur allt jag köpte i början slank igenom och det var ändå rätt dyra grejor TLR swing kopplett R bromssystem mm

Men man tjänar ändå på att köpa från US drivpaket mm ett par hundra i avgifter men fortfarande ca 400:- billigare än här :)

Det dyraste var ändå Akro systemet som blev ca 1700:- i avgifter men med frakt, tull och moms så betalade jag bara ca 9500:- för systemet + en pcII
som i Svedala skulle ha kostat ca 26 000:-

Kanske läge att kolla med tullen vad som verkligen gäller:rolleyes:

Octo sluta grina smuglar man prylar så blir man påsatt ibland och det gillar ju du :D

AVGIFTER VID IMPORT:
Normalt betalar du tull och moms vid importtillfället. Du måste veta vilken varukod din vara har för att få reda på vilken tullavgift som du ska betala. Att hitta rätt varukod kallar vi för klassificering.
Momsen för de flesta varor är 25 procent. För livsmedel är den 12 procent (förutom för alkoholhaltiga drycker och tobak) och för bland annat tidningar och böcker är den sex procent.
Tullvärdet ligger till grund för hur du räknar ut tullavgiften och momsen. I tullvärdet ska förutom fakturan även transportkostnaden fram till EU:s gräns ingå. Om du som köpare står för transportkostnaden ska du ta med den vid beräkning av tullvärdet. Om det är köparen eller säljaren som står för transportkostnaden styrs av det så kallade leveransvillkoret som alltid ska finnas på fakturan.

Du har i vissa fall möjlighet att betala en lägre tullsats eller ingen tull för varor med ursprung i vissa länder.

DEN HÄR E FIN:
Vid import beräknas tullavgiften som du ska betala, på tullvärdet. Tullvärdet grundar sig i normalfallet på det pris du betalar till leverantören när han eller hon säljer varan till EU, transportkostnaden fram till EU:s gräns samt transportförsäkringskostnaden.

Man får pröjsa tull för varan, transporten och försäkringen:huvet

GÅVOR:
Gåva från ett land utanför EU
För att du ska slippa betala tull och moms för en present som du fått från någon utanför EU gäller att:
det är en enstaka försändelse avsedd för dig eller din familjs personliga bruk och
försändelsens värde inte överstiger 500 kronor.
Du kan också slippa betala tull och moms om försändelsens totala värde överstiger 500 kronor men innehåller gåvor till flera personer i samma familj, under förutsättning att:

gåvorna från varje givare till varje mottagare har ett värde av högst 500 kronor och
det klart framgår, genom till exempel adresslappar på respektive gåva, vem som är givare och vem som är mottagare av gåvan.
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Så vi ska börja be dom skriva att det är böcker då istället, så om grejorna blir stoppade så blir det bara 6% moms, och då kan man ju till o med skriva riktiga värdet på det oxå så är det ju försäkrat rätt oxå då.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
:hihi

Det bästa jag varit med om var att jag fick betala Tullavgiften ( 6% ) men ingen Moms... Det var ändå rätt dyra grejer, så ibland undrar jag vad de håller på med...

Van skickade i alla fall "a late x-mas present" till mig, och den vart det inga skatter på :hihi
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Tycker att hela det här momsandet är helt stört...
Säg att jag skickar en pryl till US för bearbetning. Då ska de betala tullavgifter och moms på den trots att den egentligen inte har nåt värde för dem. Sen ska jag återigen betala moms och tull på den när den kommer tillbaks, trots att jag redan betalat moms när jag köpte den från början i Sverige. :huvet
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Yes systemet är helt vansinnigt dom adderar ursprungsvärde+frakt+fraktförsäkring och sen moms och skit på allt :huvet

Borde ju bara vara varans värde :mad:

Mitt köp:
Valuta USD, Fakturabelopp 40, Taxeringsbelopp :SEK 588

Normalt nej så fan heller $40=260:- ingen tull men sen smäller vi på frakten och skit och adderar och kommer upp i 588:- 88 spänn över gränsen:arsele

Allt detta job medans knarksmugglarna vandrar över gränserna nynnandes på "we shall overcome" :gnissla

Så vi ska börja be dom skriva att det är böcker då istället, så om grejorna blir stoppade så blir det bara 6% moms, och då kan man ju till o med skriva riktiga värdet på det oxå så är det ju försäkrat rätt oxå då.

vad fan ska du med böcker till du kan ju inte ens läsa dj%¤#a pucko :dummer


ahhh känns redan bättre finns inget som går upp emot att racka ner på Ricken en fredag :pannkyss

Tycker att hela det här momsandet är helt stört...
Säg att jag skickar en pryl till US för bearbetning. Då ska de betala tullavgifter och moms på den trots att den egentligen inte har nåt värde för dem. Sen ska jag återigen betala moms och tull på den när den kommer tillbaks, trots att jag redan betalat moms när jag köpte den från början i Sverige. :huvet

tänk dig då att köpa den från US, skicka dit för bearbetning, sedan hem :D
avgiter ggr 3 som en satans strike rätt upp i skymningslandet :arsele
 
Last edited:

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
:hihi

Det bästa jag varit med om var att jag fick betala Tullavgiften ( 6% ) men ingen Moms... Det var ändå rätt dyra grejer, så ibland undrar jag vad de håller på med...

Van skickade i alla fall "a late x-mas present" till mig, och den vart det inga skatter på :hihi

tror inte latexdräkter och dildos omfattas av moms :D

(har för mig att Octo nämde det på fyllan :fyllisar)
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top