TL-tråden - v2 !

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Kan bara hålla med att det är så osannolikt stört att jag ska betala tullavgift för en fraktkostnad?! Vad är det jag betalar för?
Dessutom moms på en kostnad som nån annat betalat till ett företag i USA. :huvet

Näe. Fram för mer "gåvor"! :D
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Tycker att hela det här momsandet är helt stört...
Säg att jag skickar en pryl till US för bearbetning. Då ska de betala tullavgifter och moms på den trots att den egentligen inte har nåt värde för dem. Sen ska jag återigen betala moms och tull på den när den kommer tillbaks, trots att jag redan betalat moms när jag köpte den från början i Sverige. :huvet

Det finns ett kryphål för det där. :)

Om man skickar saker för reparation så slipper man all moms, etc. kanske inte Tullavgiften. Men definitivt Moms eftersome det bara ska betalas på nya saker. Tror till och med om man köper begagnat så ska man slippa Moms. Men jag är lite mer osäker på den detaljen.
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Jag har eventuellt hittat en TLS som jag behöver ert råd om:

http://www.blocket.se/vi/14828924.htm?ca=15_s

Är det någon här som känner till den?
Bra eller anus?
Vad ska jag se upp med?
Är TLS-arna "svängiga", dvs är de något att ha när vi snackar krokiga 70-vägar? Jag hade siktat in mig på en TLR eller RSV Mille så därför är jag lite orolig för kurvegenskaperna med en så pass upprätt hoj.
Är priset det rätta?
Mycket att skruva med? Jag vill för en gångs skull ha en hoj där det mesta är gjort från början och ser helst framför mig några säsonger med enbart oljebyte och vrida på nyckeln...

Som vanligt är jag tacksam för all input, det är ju ni som är experterna!

/Danne
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Jag har eventuellt hittat en TLS som jag behöver ert råd om:

http://www.blocket.se/vi/14828924.htm?ca=15_s

Är det någon här som känner till den?
Bra eller anus?
Vad ska jag se upp med?
Är TLS-arna "svängiga", dvs är de något att ha när vi snackar krokiga 70-vägar? Jag hade siktat in mig på en TLR eller RSV Mille så därför är jag lite orolig för kurvegenskaperna med en så pass upprätt hoj.
Är priset det rätta?
Mycket att skruva med? Jag vill för en gångs skull ha en hoj där det mesta är gjort från början och ser helst framför mig några säsonger med enbart oljebyte och vrida på nyckeln...

Som vanligt är jag tacksam för all input, det är ju ni som är experterna!

/Danne
Frågar du Lasse så är bra och anus samma sak... :hihi

Seriöst - Du kan nog aldrig räkna med att köpa en 10 år gammal hoj och tro att du slipper undan meka. Den här är omlackad så nog har ägaren brytt sig såpass, men jag undrar om han inte marksynat. Inte snyggaste lacken och inga dekaler så jobbet var nog menat att gå fort.
TLS är inte så "upprätt" hoj som man kanske kan tro. Däremot finns det lite mer att önska vad gäller bakdämparen så en vanlig och prisvärd mod är att byta bakdämpare.
Kolla in första inlägget i den här tråden. Det innehåller bra-att-ha-länkar för den som funderar på att köpa eller som har en TL. Viktigast är att du synar den noga i styrhuvudet för eventuella sprickor.


---
Hämtade paketet idag...
Det var deklarerat som gåva för $60, men frakten var på $35 så tullen snöt 185:- för det. :huvet
Och Posten som inte vill vara sämre passade på att smälla dit en expeditionsavgift på 100:- dessutom! Varifrån den kom vet jag inte...
Nåja. Två papp för ett drivpaket... Som hittat! :huvet

Fast... EK 530 gold X-ring kedja, ett anonymt framdrev men inte minst ett überblingigt Tri Metal Stealth bakdrev!! :Bugar
 
Last edited:

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Jodå, de länkarna har jag kollat på tidigare (jag har tom plöjt igenom den förra TL-tråden...hela!). Tolkar jag tidigare inlägg och FAQer rätt så behöver jag INTE oroa mig för termostat-problem på en 98:a iaf va?

Byta bakdämpare snackas det ju mycket om, men det snackas också om att det är dyrt...

Skruva-biten låter inte så bra...jag är liksom trött på det för tillfället. Hur skottsäkra är motorerna? Det snackas ju mycket om diverse olika läckage i kylkretsen och det verkar meckigt...

Enligt ägaren så är den omlackad för en parkeringsskada, men det verkar ju alla säga...jag är mer oroad för andrahandsvärdets påverkan vad gäller det...vad tror ni? Är folk kräsna med orginallack?

Jag vet också att hojen var ute på annons i höstas...

Hur är dämparen i förhållande till andra hojar av motsvarande ålder? Är en gammal gixxer trevligare tex? I så fall är det ju superkass och måste bytas...

/Danne
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Hela gamla TL-tråden? :3freak

Du ska kolla noga på hojen så att det INTE sitter en inkopplad givare på kylarens vänstra sida. Då är den en -97spec och du ska nog backa då om du är mekless. Det sitter en givare på högra sidan som är till fläkten och den ska vara där på alla modeller.

Köper du en hoj som är 10 år tycker jag inte du ska bekymra dig för andrahandsvärdet... Orginallack eller inte, men för mig visar det på bättre vård än mattsvart, men det är jag.

Motorerna är inte världens stabilaste, framförallt inte på -97, men håller man bara intervallerna på oljebyte och håller sig på båda hjulen är det inte nåt problem. Min 97'a har gått 5000 mil och visar då inga tendenser till problem. 98+ är lite moddade motorer så de håller lite bättre. Det är ingen stunthoj då den går torr om man kör för länge på bakslangen. Standardskruvande är byte av packningar bakom vattenpumpen som är lite meckigt då man måste plocka högra motorkåpan, men har man gjort det en gång så är det lite rutin sen. Tips finns det gott om att hämta här i så fall och gör man det noga håller det ett par år.

Är du en lätt person är bakdämparn superkass. Den kan gå att justera hjälpligt men jag gav upp och köpte en Bitubo som du får för ca 3 papp i nåt gruppköp på TLZ.

35 papp är ändå ett bra pris om den är i någorlunda skick.
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Hela gamla TL-tråden? :3freak

Japp, lite småpervers är man...jag postade ju en del här i början av hösten eftersom jag tänkte byta till en TL då. I samband med det så passade jag på att läsa på lite.

Du ska kolla noga på hojen så att det INTE sitter en inkopplad givare på kylarens vänstra sida. Då är den en -97spec och du ska nog backa då om du är mekless. Det sitter en givare på högra sidan som är till fläkten och den ska vara där på alla modeller.

Just det, så var det. Tack, det ska kollas noggrannt!

Köper du en hoj som är 10 år tycker jag inte du ska bekymra dig för andrahandsvärdet... Orginallack eller inte, men för mig visar det på bättre vård än mattsvart, men det är jag.

Sant. Sen gillar jag personligen mattsvart men det kan ju tyda på att den har vurpats med ordentligt och då är det inte lika kul. TLSen har ju dessutom helt ok (enligt mig då) orginalfärger, till skillnad från sportiga radfyror från nittiotalets mit...brrr.

Motorerna är inte världens stabilaste, framförallt inte på -97, men håller man bara intervallerna på oljebyte och håller sig på båda hjulen är det inte nåt problem. Min 97'a har gått 5000 mil och visar då inga tendenser till problem. 98+ är lite moddade motorer så de håller lite bättre. Det är ingen stunthoj då den går torr om man kör för länge på bakslangen. Standardskruvande är byte av packningar bakom vattenpumpen som är lite meckigt då man måste plocka högra motorkåpan, men har man gjort det en gång så är det lite rutin sen. Tips finns det gott om att hämta här i så fall och gör man det noga håller det ett par år.

Urk, det låter sådär faktiskt. Jag är iofs ingen wheelie-kung så det är mest båda hjulen i backen som gäller. Jag är van med gsx/gsxr-motorer och de tål ju nästan vad som helst så det här låter onekligen lite oroande.

Är du en lätt person är bakdämparn superkass. Den kan gå att justera hjälpligt men jag gav upp och köpte en Bitubo som du får för ca 3 papp i nåt gruppköp på TLZ.

Jag vet inte om jag törs gå in på TLZ, verkar ju livsfarligt ju! :näsblod
Men 3 papp var ju inte så farligt (lite småfet är man ju, en dryga 80 pannor brukar jag iaf klampa runt på.). Det är förresten såhär TLZ-missbruket börjar va ?

35 papp är ändå ett bra pris om den är i någorlunda skick.

Tack för inputen, keep it coming!

/Danne
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
-98 bra
helsystem från laser, powercommander, kn filter kalas
3800 mil är inte mycket för en 10 år gammal hoj 35 brakare är inte heller dyrt så varför inte.

Behövs inte så mycket justeringar för att den ska bli lite mera lättsvängd :)

Polaren gjorde storservice på sin efter 7000mil och mecken undrade varför han skulle byta kolvar nästan obefintligt slitage.

En annan polare köpte en -00 i kalasskick men efter 2 dagar rasade ett drev i lådan så han va inte lika nöjd Suzuki skulle "bjuda" på delarna men jobbet skullle bli typ 3-5 lusentappar så han va inte lika nöjd

hade jag haft deg så hade jag köpt den istället för att byggt en egen :)

Frågar du Lasse så är bra och anus samma sak... :hihi

men det är ju för att jag ger och inte som du tar emot :D
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Hej alla hopa.

Nu sitter jag här en lördag, dagen innan skiweek i Vemdalen, och känner en liksom gnagande känsla i magen. Hade lite svårt att placera det först, men sen efter en stund kom jag på det, det är saknad jag känner.

Saknaden av en av våra trogna medlemmar, en medlem som tror att han vet mycket, och vi låter honom hållas, en medlem som vi inte har sett till på ett bra tag nu.

Så då tycker jag att vi ska ändra på det.
Visst, nu tänker du, Varför inte bara ringa puckot då om du saknar honom?

Men så enkelt ska det inte vara.

Vi ska ha en tävling här i tråden. :)

Jag lägger upp en bild, och i den bilden har jag gömt en Robster bild, den som först hittar Robster får då äran att lägga upp en ny bild.

Här har vi den första av MÅÅÅÅÅÅÅÅNGA Where´s Robster? bilder. :yoparty
 

Bifogat

  • findrobster (Large).jpg
    findrobster (Large).jpg
    128.7 KB · Visningar: 96

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
kan det vara han som står på knä och suger av gubben med keps och brillor :va
Hej alla hopa.

Nu sitter jag här en lördag, dagen innan skiweek i Vemdalen, och känner en liksom gnagande känsla i magen. Hade lite svårt att placera det först, men sen efter en stund kom jag på det, det är saknad jag känner.

Saknaden av en av våra trogna medlemmar, en medlem som tror att han vet mycket, och vi låter honom hållas, en medlem som vi inte har sett till på ett bra tag nu.

Så då tycker jag att vi ska ändra på det.
Visst, nu tänker du, Varför inte bara ringa puckot då om du saknar honom?

Men så enkelt ska det inte vara.

Vi ska ha en tävling här i tråden. :)

Jag lägger upp en bild, och i den bilden har jag gömt en Robster bild, den som först hittar Robster får då äran att lägga upp en ny bild.

Här har vi den första av MÅÅÅÅÅÅÅÅNGA Where´s Robster? bilder. :yoparty
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Urk, det låter sådär faktiskt. Jag är iofs ingen wheelie-kung så det är mest båda hjulen i backen som gäller. Jag är van med gsx/gsxr-motorer och de tål ju nästan vad som helst så det här låter onekligen lite oroande.


Tack för inputen, keep it coming!

/Danne


Meh, nu är Octo lite grinig. TL motorn är nästan skottsäker. Om man inte misshandlar den och wheelar mycket. För att vara en hoj som wheelar så enkelt är motorn ovanligt dåligt konstruerad för det ändamålet.
Wheela TL ==> kapputtski motor. (och spräckt styrhuvid på TLS'n)

Jag vet ju inte hur vanligt det är att vattenpumps grejen går sönder på TLS'n. Men jag tror Tråden haft lite otur på den fronten. Men man vet ju aldrig. Det är inte klassat som ett generellt problem på TL motorn, och det sitter väll samma vattenpumps grejer på både TLS och R motorn? (Octo ?? ).

Men, du bör verkligen provköra den. Och. Som du säkert vet så SKA det ticka som f-n från ventilerna, och är den "tick-lös" så står ventilerna fel (för tight).

Ett fel som dock är sjukt vanligt är att bakre avgaspackningen ger upp. Enklaste men dyraste sättet att lösa det är ett helsystem... :D

TPS'n har en liten tendens att "av-justera" sig. Men det är ett 10 minuters mek.

Octo nämde sprickor i ramen. Detta är särskillt viktigt att kolla om det sitter orginaldämparen bak. Kass konstruktion raktigenom gör att det kan glappa lite, och glappet "slår" sönder ramen. Så att säga. Man kan inte känna glappet... (såvida du inte tar med en spärrnyckel och kollar momentet på muttrarna... hehe )


Är du mektrött så kan jag inte odelat säga "köp köp köp" en TLS, för som Octo sa, en 10 år gammal hoj är sällan helt mekfri. Gäller dock alla hojar, imho. Allt slits, t.ex packboxar kommer du nog få byta på den hojen om han inte kört den på länge, men det är ju ingen skillnad från på andra äldre hojar. 3800 mil är ingen ålder på TL motor.

Jag hade inte backat för att köpa en TLS. En klassiker som skänker dess ägare många goa stunder. Och den funkar bra vid korvmojen också. Hälften vet inte vad det är för en hoj, de hör bara det goa ljudet och så måste de ju komma fram och kommentera hur jävla gött det låter, och lite försynt fråga vad är det för en hoj??... :hihi


Priset däremot på den hojen är bra. Det ligger där runt om, och ska det under 30k så är det något fel på hojen.


Loctite är ett måste inköp, för alla skruvar du rör måste loctitat tillbax...
 

TLRR

Guest
:hihi Jag vet inte hur du gör Liten Putte,men Loctite behövs inte överallt utan dra bultar o skruvar med rätt moment.Hojen är inte en stor vibrerande dildo som skakar loss alla bultar.Behandla TL motorn med respekt och sköt om den som den skall så är den skottsäker.Skippa -97-orna och tidiga -98 så är det lugnt.Sent -98 kom den med spec för -99 som är lika med TLR motorn i oljekanaler och vevhus.

:felämne men jag tror Ricken verkar ledsen och olyckligt kär i Robster :)
 
Last edited:

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
Hej!
Ska den/dom sista (2 sista(längst ut)) lamellerna sitta vridna olikt än dom andra, om ni förstår min dumma fråga :tungan
Bytte lameller men dum som man är lag man ju inte märke till om det var 1 eller 2 lameller som satt olikt än dom andra.
Tackar för alla svar :)
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top