TL-tråden - v2 !

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Ort
FALUN
Hoj
lös
God kväll alla TL-fantaster. Jag tänkte bara höra om någon har koll på hur mycket effekt man tjänar på att utföra luftburksmoden.

Jag ska nämligen snart bänka och justera min TL och jag har nu, KN-filter, bolt-on och en PCIII som jag ska justera den med. Är det lönt att ge sig på luftburksmodden eller hur ser det ut egentligen?

Ha de gott!
 
Last edited:

twinpower

Loud pipes save lives!!
Gick med
2 Jan 2008
Ort
GVD
Hoj
*Såld*
Har upptäckt ett litet lustigt fenomen på hojen. När man startar den kall så ryker det ur den högra pipan men bara den. Sen slutar det när den börjar bli varm. Sen när man stänger av den så ryker det ur den högra pipan igen. Har även sett att det kommer lite mer vatten ur den högra än ur den vänstra. Nån som har samma fenomen eller som kan förklara detta?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Har upptäckt ett litet lustigt fenomen på hojen. När man startar den kall så ryker det ur den högra pipan men bara den. Sen slutar det när den börjar bli varm. Sen när man stänger av den så ryker det ur den högra pipan igen. Har även sett att det kommer lite mer vatten ur den högra än ur den vänstra. Nån som har samma fenomen eller som kan förklara detta?
Det är för att ditt främre vevstakslager går torrt, för lite olja, kolven får jobba för hårt, och då uppstår det fenomenet eftersom avgassystemet är uppbyggt som två st 1-1 system med en rörstump som binder ihop dom.

Det finns 2 sätt att lösa problemet.

1. Häll i fil i motorn och låt stå 3månader.

2. Skicka grejorna bak i kutsen till Ronny, han ollar på dom o skickar tillbaka. Klart.
 

twinpower

Loud pipes save lives!!
Gick med
2 Jan 2008
Ort
GVD
Hoj
*Såld*
Det är för att ditt främre vevstakslager går torrt, för lite olja, kolven får jobba för hårt, och då uppstår det fenomenet eftersom avgassystemet är uppbyggt som två st 1-1 system med en rörstump som binder ihop dom.

Det finns 2 sätt att lösa problemet.

1. Häll i fil i motorn och låt stå 3månader.

2. Skicka grejorna bak i kutsen till Ronny, han ollar på dom o skickar tillbaka. Klart.

Okej låter ju inte bra. :confused: Hur fixar man det då??:confused:
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Det är för att ditt främre vevstakslager går torrt, för lite olja, kolven får jobba för hårt, och då uppstår det fenomenet eftersom avgassystemet är uppbyggt som två st 1-1 system med en rörstump som binder ihop dom.

Det finns 2 sätt att lösa problemet.

1. Häll i fil i motorn och låt stå 3månader.

2. Skicka grejorna bak i kutsen till Ronny, han ollar på dom o skickar tillbaka. Klart.

Du är elak Ricken. Elak. :hihi
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Har upptäckt ett litet lustigt fenomen på hojen. När man startar den kall så ryker det ur den högra pipan men bara den. Sen slutar det när den börjar bli varm. Sen när man stänger av den så ryker det ur den högra pipan igen. Har även sett att det kommer lite mer vatten ur den högra än ur den vänstra. Nån som har samma fenomen eller som kan förklara detta?
Ingen fara. Kan vara lite för lite avgasolja i främre TPS-ventilen, men är helt normalt. :tungan

Ärligt talat så tror jag att det beror på att det är olika insprutningskartor för cylindrarna (mer bränsle fram då den är kallare) och att det främre grenröret som är längre och rakare och därmed lite kallare som gör att du får lite mer rök från höger pipa.
Helt jättenormalt TL-beteende med andra ord.
 

twinpower

Loud pipes save lives!!
Gick med
2 Jan 2008
Ort
GVD
Hoj
*Såld*
Ingen fara. Kan vara lite för lite avgasolja i främre TPS-ventilen, men är helt normalt. :tungan

Ärligt talat så tror jag att det beror på att det är olika insprutningskartor för cylindrarna (mer bränsle fram då den är kallare) och att det främre grenröret som är längre och rakare och därmed lite kallare som gör att du får lite mer rök från höger pipa.
Helt jättenormalt TL-beteende med andra ord.

Phu. Lät ju som en rimlig förklaring. Blir ju lite orolig när det snackas om för lite olja etc.
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Inte för att jag har några fläktar på min men... det är Runt 110 grader C.

Vid runt 120-125 stänger motorn av som överhettningskydd.

104 grader C är mitt personliga max i en bilkö. Men så fort jag kör ligger den på 83-85, beroende på ytter temepratur. Mitt i sommaren brukar det bli runt 85 med lite inspirerad körning. :)
Min ligger på runt 83-85 grader under normal körning...
Har vart uppe på 112 grader som mest... stängde då av motorn och den vägrade starta tills den kom under 110 grader.
Har stått i bilkö till 110 grader, senast igår faktiskt, sen gick den ner till 105 har jag för mig... ngt kylde ner den iaf.

Kollade på vad man skulle få i inbyte för min pärla.... runt 30-39000 fick jag som erbjudande... låter inte så mkt med tanke på vad som finns på den/servicebok och den har bara gått 5700 mil.
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
God kväll alla TL-fantaster. Jag tänkte bara höra om någon har koll på hur mycket effekt man tjänar på att utföra luftburksmoden.

Jag ska nämligen snart bänka och justera min TL och jag har nu, KN-filter, bolt-on och en PCIII som jag ska justera den med. Är det lönt att ge sig på luftburksmodden eller hur ser det ut egentligen?

Ha de gott!

om du ändå skall bänka så gör den innan.
det är lite svårt att säga exakt men jag hade 118 innan modden och fick 117,1 och 100,7Nm efter MEN efter injustering i bänk så slutade det på 123,6 och 103Nm så visst finns det power att hämta sen beror det ju lite på hur duktig bänkoperatören är :)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Kollade på vad man skulle få i inbyte för min pärla.... runt 30-39000 fick jag som erbjudande... låter inte så mkt med tanke på vad som finns på den/servicebok och den har bara gått 5700 mil.

Du får 10-15k mer om du säljer den privat. De som ligger ute på Blocket brukar gå för mellan 45-55k.

Men, inte för att jag för bok över det eller så, min TL är inte till salu, och kommer nog aldrig bli det heller. Det enda som kan få mig att sälja den är om jag blir backrupt av någon anledning. Eller om jag skrutar den under en körning och jag överlever. Men de blir det väll typ försäljning i delar...

Skulle motorn skära får jag väll baxa in skrotet i vardagsrummet och sätta hojen på en pidestal som prydnad... :D
 

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
Hej hå!

Nyligen bytte jag dator, och då försvann mina bokmärken. Har inte tänkt på det förrän i helgen när jag började pynta med hojen inför säsongen (service, larm, TRE-mod..) och kom på att jag borde synka TPS/TB. Innan hade jag en länk till en "TL-bibel"-on line där det fanns instruktionsfilmer på bl.a. hur man gör det.

Det är inte så att någon här vet vilken sida jag menar, och kan lägga upp en länk? :)
 

TLRR

Guest
För den som kanske undrar vad som händer med det jag började på med gaffelkronan,så är intresset för vagt här (20st) för att starta upp en liten tillverkning.
Så nu vet ni svart på vitt i kutsen sumprunkare o fjollor.:rolleyes:

Jag gör/köper en till mig själv :D:yoparty
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Hej hå!

Nyligen bytte jag dator, och då försvann mina bokmärken. Har inte tänkt på det förrän i helgen när jag började pynta med hojen inför säsongen (service, larm, TRE-mod..) och kom på att jag borde synka TPS/TB. Innan hade jag en länk till en "TL-bibel"-on line där det fanns instruktionsfilmer på bl.a. hur man gör det.

Det är inte så att någon här vet vilken sida jag menar, och kan lägga upp en länk? :)
Kolla första inlägget i den här tråden. Där har du en hög med matnyttiga länkar.

För den som kanske undrar vad som händer med det jag började på med gaffelkronan,så är intresset för vagt här (20st) för att starta upp en liten tillverkning.
Så nu vet ni svart på vitt i kutsen sumprunkare o fjollor.:rolleyes:

Jag gör/köper en till mig själv :D:yoparty
Tycker att en respons på 20 pers här är en bra respons. Hur många hade du "behövt"?
 
Last edited:

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Ort
FALUN
Hoj
lös
om du ändå skall bänka så gör den innan.
det är lite svårt att säga exakt men jag hade 118 innan modden och fick 117,1 och 100,7Nm efter MEN efter injustering i bänk så slutade det på 123,6 och 103Nm så visst finns det power att hämta sen beror det ju lite på hur duktig bänkoperatören är :)

Du vann alltså drygt 5 Hk på det, det är ju inte alls illa. Har du helsystem eller bara bolt-on på din hoj då?
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Du vann alltså drygt 5 Hk på det, det är ju inte alls illa. Har du helsystem eller bara bolt-on på din hoj då?

ett sånt här + kn-filter + tre + pc II :)
Akrapovic helsystem :yoparty
PB020237.JPG
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top