TL-tråden - v2 !

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
:confused:

6 fjädrar kom inte förrän 99 (på tls...) så det var en väldigt sen 97'a i så fall. :hihi

Har inte du TLR-motor?

Sa att min hoj är förvirrad... jo jag har TLR motor men
även i min gamla är det 6 fjädrar och den är -97 på regpappret. :tummenupp

Lite halvimport nån gång för 100år sedan kan vara problemet också, men jag
tror inte det är en -99 som blev reggad som -97.

Jag vet folk som bytade koppling tidigare än -99 på garantin så jag är
inte helt säker på att du har rätt med -99 med kopplingen....? :va

Putte... lat besiktningsman, eller... vår hoj saknar centralstöd!
Bara ignorera honom.... helt oviktig information på besiktningspappret!

Andy... Nice! :tummenupp Börjar bli några mil nu ju med den
ny ihopsatta motorn! Ju fler mil den går desto tryggare känns det för mig!
:tungan

EDIT: Tittade precis ut... fan vad glad jag är att jag inte skall
besikta hojen idag!!! Monsunregn fick ett ansikte utanför mitt fönster precis!

:arsele

R
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Jag fattade det som att tls 97-98 hade femfjädrat, kanske några sena 98'or fick nya kopplingen. Det var väl tlr-kopplingen som de valde att montera. Sen uppdaterades tlr-kopplingen också nåt år med fler plattor.

Enda jag vet är att jag har en 97'a med femfjädrat. Fast snart sexfjädrat med en tlr-98-koppling. :hihi

Kul med moddar! :Bugar
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Besikningsmannen ville att jag vid nästa däckbyte skulle kontrollera hjullager för han kunde inte göra de nu pga Tillerns konstruktion (som det står i besiknings protokollet). Är detta Suzuki specifikt, eller var han bara lite lat? Det var första hojen efter hans semster :hihi

Som Robster skrev vi saknar centralstöd och dom får inte tillta upp hojen på sidostödet eller be ägaren göra det längre efter ett par olyckor med knäckta stöd & vältande hojar
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Appropå Besikning.


Ser att dina bakblinkers sitter precis där jag även har mina placerade.

Har inte besiktat min hoj med dessa blinkers & undrar därför om besiktningen har några synpunkter angående placeringen.

Skulle ju vara skönt att slippa göra iordning en bakblinkersbesiktningsanordning då det är dags.
 

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
Sa att min hoj är förvirrad... jo jag har TLR motor men
även i min gamla är det 6 fjädrar och den är -97 på regpappret. :tummenupp

Lite halvimport nån gång för 100år sedan kan vara problemet också, men jag
tror inte det är en -99 som blev reggad som -97.

Jag vet folk som bytade koppling tidigare än -99 på garantin så jag är
inte helt säker på att du har rätt med -99 med kopplingen....? :va

Putte... lat besiktningsman, eller... vår hoj saknar centralstöd!
Bara ignorera honom.... helt oviktig information på besiktningspappret!

Andy... Nice! :tummenupp Börjar bli några mil nu ju med den
ny ihopsatta motorn! Ju fler mil den går desto tryggare känns det för mig!
:tungan

EDIT: Tittade precis ut... fan vad glad jag är att jag inte skall
besikta hojen idag!!! Monsunregn fick ett ansikte utanför mitt fönster precis!

:arsele

R


på tal om det med besiktning. det står i mitt protokoll att han inte kan kolla hjullager osv tydligen är det standard

ja ca 7+7+7 mil plus lite till eftersom att det är sol i helsingborg.

någon skruvad på kranen till vattnet och hela malmö blev överfullt.

nu skall jag dra för att solen började precis skina....:yoparty
 

birro

Evil Twin
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR1000
Sååå... då har hojjen passerat besiktningen UA, ny ost fram pålagd (Pilot Power) samt Discacciati skivorna på plats, avsluta det hela med bulten/mörkö tur o retur :tungan
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
3079932 Sååå... då har hojjen passerat besiktningen UA, ny ost fram pålagd (Pilot Power) samt Discacciati skivorna på plats, avsluta det hela med bulten/mörkö tur o retur :tungan
Jag tänker varken tro dig eller läsa dina inlägg förrän jag ser ett antal bilder på dessa Discacciati-skivor! :7peta

Jag har såååå velat ha ett par såna och jag måste få se om de är så snygga som jag tänkte mig innan jag snålade ur och köpte ett par beg EBC. :rolleyes:
 

newton83

Medlem
Gick med
28 Apr 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
TL1000s -97

Nu e jag inte hemma för tillfället, kommer tillbaka i garaget i morgon tisdag, men jag är i stort sett helsäker på att jag har kablar o kontakter in i både vänster o höger sida av kylaren + en kabel över enligt tidigare bild.
Pratade med tidigare ägaren och han försäkrade att kylaren kom från 98:an...

Ta och snegla in på termostat huset.. Sitter det inte en givare där så kan jag inget annat än rekomendera dej att flytta dit givaren från kylarens vänstra sida. Har gjort min -97 till en helt ny motorcykel.. Går så grymt mycket bättre när temperaturen är rätt... Octo hjälpte mej och ställer säkert upp för dej med.. :)

Tack ännu en gång för hjälpen Octo!
ps: när ska du lägga upp bilder på hojen??
 
Last edited:

birro

Evil Twin
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR1000
Jag tänker varken tro dig eller läsa dina inlägg förrän jag ser ett antal bilder på dessa Discacciati-skivor! :7peta

Jag har såååå velat ha ett par såna och jag måste få se om de är så snygga som jag tänkte mig innan jag snålade ur och köpte ett par beg EBC. :rolleyes:

Here you go!
 

Bifogat

  • tl1.jpg
    tl1.jpg
    102.5 KB · Visningar: 88
  • tl2.jpg
    tl2.jpg
    93.7 KB · Visningar: 84
  • tl3.jpg
    tl3.jpg
    89 KB · Visningar: 81

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Peter Pan... lite bilder som kanske hjälper dig!



Detta är min TLS motor och där ser du kontakten
på termostathuset mellan cylindrarna.

Den ser annorlunda ut på TLR:en så jag använde
TLS termostat huset och satte det på TLR motorn.



Som andra har sagt här... sätt ditt ett nyare termostathus om du kan!

R
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Hallå i sommarregnet!

Har nu kört i drygt 1 1/2 månad med min TLS och har upptäck två rätt irriterande grejer.

1. Motorn tjuvstannar när den är varm, speciellt efter att jag tankat den full, misstänker luftfilter eller bränslefilter. Har dock inte haft tid att kolla ännu. Kan det vara så enkelt?

2. Huvudsäkringen har gått två gånger på två veckor nu, är det ngt som brukar hända frekvent eller är det nåt elfel som ligger och lurar?

Någon av er TL gudar här inne på SH som har några ideér?

MvH

Stefan
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Ingen har svarat än så jag tar mig friheten att gissa lite...
1. Ingen aning. Är det när den är fulltankad eller är det efter ett tankstopp? Bränslefilter är inte heller "enkelt" tyvärr, men luftfiltret är. Blir tomgången låg när den är varm? Hur går den annars?
2. Ska inte hända alls. Om jag var du skulle jag omedelbart börja gräva elsystem. Mest sannolikt har du någon kabel som ligger och skaver mot ramen eller någon annan metalldel och kortsluter ibland. Jag har inga tips om var det är mest sannolikt tyvärr. Slå på tändningen och börja rycka i kablarna, sväng med styret mellan ändlägena osv och hoppas att säkringen ryker igen så du kan lokalisera felet.

Återstår att höra om nån av gudarna har bättre svar. :)
 

gixxer1000

...nu på en svart retta...
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Täby
Hoj
Yamaha R1 -04a.../Tidigare; TL1000R -00, Gsxr1000K2, KTM520, KX250, Stiga Villa Pro...
Tja ta mig faan i lingonskogen...... nu e man tbax på banan igen efter 3 långa år i mörker (blev tvilling farsa).... o vad ser man .. jo en ny TL tråd! d e så att man får en tår i ögat...o inte nog med d utan jag har även nu den stora äran att få gäääsa runt på en mullrande tlr
-00:a med den rätta färgsättningen o allt, man e lycklig mao..... finns d många o 08området som styr omkring på tls:er och r:er så att man kanske en solig julidag i augusti kan sammanstråla nånstans o skrämma slag på halva stan??:yoparty
 

gixxer1000

...nu på en svart retta...
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Täby
Hoj
Yamaha R1 -04a.../Tidigare; TL1000R -00, Gsxr1000K2, KTM520, KX250, Stiga Villa Pro...
ombyggnad?

Jag har för mig att jag har sett en tlr med gixxer1000 tail har jag för mig eller nått liknande..... ere omständigt att byta, blir d till o göra en ny ram eller går d på ett enkelt sett att modda den befintliga? ere nån som vet.....:confused:
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Ingen har svarat än så jag tar mig friheten att gissa lite...
1. Ingen aning. Är det när den är fulltankad eller är det efter ett tankstopp? Bränslefilter är inte heller "enkelt" tyvärr, men luftfiltret är. Blir tomgången låg när den är varm? Hur går den annars?
2. Ska inte hända alls. Om jag var du skulle jag omedelbart börja gräva elsystem. Mest sannolikt har du någon kabel som ligger och skaver mot ramen eller någon annan metalldel och kortsluter ibland. Jag har inga tips om var det är mest sannolikt tyvärr. Slå på tändningen och börja rycka i kablarna, sväng med styret mellan ändlägena osv och hoppas att säkringen ryker igen så du kan lokalisera felet.

Återstår att höra om nån av gudarna har bättre svar. :)

Alltid när den är varm och fulltankad, känns lite skumt dock. Annars brukar den gå som en klocka. Lite pendling i tomgången när den är varm då och då men annars inget speciellt.

Får väl börja undersöka elsystemet till helgen då, känns mindre kul...

Någon som har en Haynes rephandbok till TL1000S -97?

Tack för svaret:)

//

Stefan
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Peter Pan... lite bilder som kanske hjälper dig!

Detta är min TLS motor och där ser du kontakten
på termostathuset mellan cylindrarna.

Den ser annorlunda ut på TLR:en så jag använde
TLS termostat huset och satte det på TLR motorn.

Som andra har sagt här... sätt ditt ett nyare termostathus om du kan!

R

Det kallar jag hängiven TL-ägare!!! Att för en okänd TL-kompis, någonstans i världen, riva hela hojen och blottlägga termostathus bara för att ta ett par bilder o visa mig! Jag är rörd! :klappar

Allvarligt, tack för hjälpen :tummenupp , nu ser jag väl inte alla detaljerna som du menar, men jag har ju faktiskt den skurna motorn från 98:an, visserligen i 2000 delar, men där borde ett 98:ans termostathus finnas någonstans... Kan jag byta/modda termostathuset någorlunda enkelt eller måste jag riva en massa? Kommer jag åt? Beställa packningar etc?

Om inte; vilket är det lättaste sättet för mig att få starta min motorcykel för första gången NÅGONSIN:huvet , utan att göra massa svåra saker som tar tid.
Kan jag helt enkelt förlänga kabeln som skall gå till 98:ans termostathus, bort till vänster hörn på 97:ans kylare (om det nu är en sådan trots allt) ???

Jag vill bara starta, bara en gång, snälla ! :gråta
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top