TL-tråden - v2 !

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Iridium stift sotar ju inte igen iförstataget... :hihi
Vi lyckades inte ens paja dem med en TPS som stog fete fel och min TL sköt sot som en gammal Mercedes diesel...
"Vanliga stift" dödade vi på 15 minuter... heh

Och, som Ricken, sa, inte Choke, utan det korrekta namnet är "Fast Idle" (På engelska, jag har ingen svenks mekbok... :tungan ), och det är precis samma sak som om du gasade lite lätt.

----------------


Putte :hej till Gummiankan.
Du vinka till fel hoj... :hihi
Jag satt på XR'n bakom den svarta Tillern (Japp, min den oxå...)

Polaren ville prova den så vi tog en 20 mila tur i solskenet. :)

----------------

:va

Det är något fel på Tråden!!
Den har bara 4 stjärnor... :mad:
Den gamla har alltid :mattias haft 5.

in och rösta upp betyget nu... :gnissla
 
Last edited:

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
Iridium stift sotar ju inte igen iförstataget... :hihi
Vi lyckades inte ens paja dem med en TPS som stog fete fel och min TL sköt sot som en gammal Mercedes diesel...
"Vanliga stift" dödade vi på 15 minuter... heh

Och, som Ricken, sa, inte Choke, utan det korrekta namnet är "Fast Idle" (På engelska, jag har ingen svenks mekbok... :tungan ), och det är precis samma sak som om du gasade lite lätt.

----------------


Putte :hej till Gummiankan.
Du vinka till fel hoj... :hihi
Jag satt på XR'n bakom den svarta Tillern (Japp, min den oxå...)

Polaren ville prova den så vi tog en 20 mila tur i solskenet. :)

Japp vinkade så jag höll på att ramla av hehe skoj att se dig...:tummenupp

the mad ducktoy
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Startfråga o lite resultat kraschade vakumnipplar.

Ångestfråga; :huvet
Jag försökte starta pärlan för första gången idag, och det enda som hände var att startrelät lät som en lite kulspruta o inte ett liv i startmotorn. :huvet
Bytte relät men med samma resultat. :va

Batteriet är nyladdat och ger 12,14 volt. Det är gammalt och jag misstänker att det inte är ok.:rolleyes:
Boken säger 12,5-12,6 v minimum. Är detta problemet eller måste jag börja riva elsystemet?


Sen lite resultat hur det gick med de avbrutna vakumnipplarna som jag fick hjälp med på sajten;

För det första: nipplarna är av plast och sitter gjutna eller värmda på ett ca 4 mm mässingsrör som går rakt ut från trottelhuset.
Så här efteråt så kunde jag ha fräst bort plasten runt mässingsröret och använt det, men röret är endast ca 5 mm, och det kändes lite kort.

Slutligen blev det två 4 mm mässingsrör som limmades med 2 komponents super epoxy, verkar som det kommer sitta bra.

På bilderna ser ni hur jag först borrat ett 3 mm hål, utan att komma åt mässingsröret som sticker ut från trottelhuset. Om man vill kan man montera ett plaströr från en enklare kulspetspenna i det hålet. Plasten e så mjuk att man kan brotcha upp det för hand, hållandes direkt i borren...

Det andra hålet är 4 mm, och för att borra det måste man vara jäkligt försiktig, för plasten är mycket mjuk, och om borren hugger i mässingröret så kan den spåra ut och förstöra för mycket plast...
Jag använde en 3,5 mm-borr och "fräste" mig i sidled mot mässringsröret tills jag fick in de nya rören.

Både plaströr från kulspetspenna o nya mässingsrör måste fasas lite/ slipas lite sneda, så att de inte sluter tätt mot botten i plasten. Om ni förstår vad jag menar... :rolleyes:

Det hade säkert kunna göras bättre, men så blev det...


PP
 

Bifogat

  • Nipplar1.JPG
    Nipplar1.JPG
    111.5 KB · Visningar: 73
  • Nipplar2.JPG
    Nipplar2.JPG
    118.6 KB · Visningar: 80
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag tänkte att det har ju dykt upp lite nytt folk här nu.
Så det kanske är nån som vill köpa ett set affischer, jag har 2 set med 5 kvar. O 3 lösa affischer.

1 Fuel injection o 2 Engine lubrication.

1 set 750 + frakt
1 bild 150 + frakt

Frakten gick på 125 sist, jag antar att det inte har ändrats.

Bilder.
 

Bifogat

  • coolingsystem.jpg
    coolingsystem.jpg
    29.7 KB · Visningar: 137
  • engine.jpg
    engine.jpg
    36.7 KB · Visningar: 146
  • enginelubrication.jpg
    enginelubrication.jpg
    36.9 KB · Visningar: 127
  • wiringdiagram.jpg
    wiringdiagram.jpg
    35.4 KB · Visningar: 127
  • fuelsystem.jpg
    fuelsystem.jpg
    35.2 KB · Visningar: 132

AndreasH

Onödig vikt
Gick med
9 Jul 2005
Ort
Norrland
Hoj
TL1000S
Hur funkar det att byta till hyrdaulisk koppling på tls97an, är det bara att bulta över sakerna från en R?
eller finns det nå eftermarknadssaker som passar? gsxr kanske eller nå?
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Hur blir man av med en slirande koppling? Från början märkte jag bara sliret på 6:ans växel, men nu visar det sig på flera växlar. :( Jag har för mig att man kunde byta till en specifik Shell olja och byta en fjäder för att få bort problemet? Isåfall, vilken olja och vilken fjäder? Bör man lämna in den på verkstad för att åtgärda problemet eller fixar olja/fjäder verkligen detta?

Tacksam för tips!
 

ChrilleO

V-Twin power!
Gick med
5 Apr 2007
Ort
Ängelholm
Hoj
TL1000S-97
Tjenare allihopa!!
Fick tillbaka min Tl i fredag efter att jag hade lämnat in den för synkning, det gick väldigt illa innan jag lämnade in den, Men mek killen sa att det berodde på att tändstiften var kassa fast jag bytte dom för en månad sedan, Han sa till mig att ge fan i choken så blir det bättre han föklarade att den har bågen äter tändstift om man chokar den fullt. Låter konstigt tyckte jag efter som det ändå finns choke på den då skall den väl användas. undrar om det är mer än jag som har detta problem har även hört att det finns bättre dyrare tändstift till TL..och om det behövs

Mvh
Örjan

Jag har ingen knapp till (choken) på min, den är bortplockad:va Fick till svar när jag frågade förra ägaren att det var bara till att gasa lite extra vid start. O än så länge fungerar det helt perfekt, prova det kan ju inte bli sämre?:rolleyes:
 

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
Hur blir man av med en slirande koppling? Från början märkte jag bara sliret på 6:ans växel, men nu visar det sig på flera växlar. :( Jag har för mig att man kunde byta till en specifik Shell olja och byta en fjäder för att få bort problemet? Isåfall, vilken olja och vilken fjäder? Bör man lämna in den på verkstad för att åtgärda problemet eller fixar olja/fjäder verkligen detta?

Tacksam för tips!

Jag beställde Barnett kopplingsfjädrar. De gjorde susen. Kör på Shell Advance olja. Och alla tendenser till slir är borta.

Kolla med Roffes Motor, http://www.roffesmotor.se/

Hur funkar det att byta till hyrdaulisk koppling på tls97an, är det bara att bulta över sakerna från en R?
eller finns det nå eftermarknadssaker som passar? gsxr kanske eller nå?

De flesta vill ju byta till vajerkoppling då du har bättre känsla i vajer. Men de borde ju gå och byta åt bägge hållen.
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
3090101 Hur funkar det att byta till hyrdaulisk koppling på tls97an, är det bara att bulta över sakerna från en R?
eller finns det nå eftermarknadssaker som passar? gsxr kanske eller nå?
Jag har kolven o slang, inte pumpen.

Hojta till im do ska köpa, jag ska även ha den tryckstången som hör till hydraulkopplingen.
 

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
Jag tänkte att det har ju dykt upp lite nytt folk här nu.
Så det kanske är nån som vill köpa ett set affischer, jag har 2 set med 5 kvar. O 3 lösa affischer.

1 Fuel injection o 2 Engine lubrication.

1 set 750 + frakt
1 bild 150 + frakt

Frakten gick på 125 sist, jag antar att det inte har ändrats.

Bilder.

jag kan tänka mig ett set fast till månadskiftet eller nått är liksom lite pank nu efter reppen som jag gjort på min baby
 

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
friskar upp tråden med ett jänkebygge
 

Bifogat

  • IMG_9925.jpg
    IMG_9925.jpg
    112.3 KB · Visningar: 108
  • SSB2.jpg
    SSB2.jpg
    114.5 KB · Visningar: 87
  • IMG_9611.jpg
    IMG_9611.jpg
    75.1 KB · Visningar: 107

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Kom igen, Octo eller någon annan av er gurus. Köper nytt batterie idag, men om ni vet någon annan vanlig anledning på nedan vore jag tacksam;

"Jag försökte starta pärlan för första gången idag, och det enda som hände var att startrelät lät som en lite kulspruta o inte ett liv i startmotorn.
Bytte relät men med samma resultat.

Batteriet är nyladdat och ger 12,14 volt. Det är gammalt och jag misstänker att det inte är ok.
Boken säger 12,5-12,6 v minimum. Är detta problemet eller måste jag börja riva elsystemet? "
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
kolla alla kontakter kanske oxiderat någonstans kabel lös från startrelät till startmotorn ??????

12,14 e inte tillräckligt tror jag prova med laddaren inkopplad se ser dom om hon går igång och då kan du nog va säker på att batteriet e skräp tl:n kräver mycket mos
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
kolla alla kontakter kanske oxiderat någonstans kabel lös från startrelät till startmotorn ??????

12,14 e inte tillräckligt tror jag prova med laddaren inkopplad se ser dom om hon går igång och då kan du nog va säker på att batteriet e skräp tl:n kräver mycket mos

Jo jag har hört samma sak, mycket kräm annars blir det en massa olika fel. Det blir nog ett nytt batteri som sagt o sen gör jag som du säger, gör en allmän sökning mellan batteri, relä o startmotor. Håll tummarna, jag har ny besiktningstid på torsdag...
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Kära Bullen!

Kära Bullen!

Jag är en kille på snart tretti höstar och jag har ett problem. Min TL dricker väldigt mycket! Vet att det är vanligt att vuxna människor dricker men jag är orolig, den vill ha kring en liter/mil. Är detta normalt?

I detta ingår förvisso en del inspirerad körning men mestadels pendling till jobbet.

Inte ens min gamla skördetröska till VTR var så här törstig. Tror jag ska ta och kolla tändstift och luftfilter. Någon som har några andra tips?

MvH

Orolig 77:a;)

Som vanligt är det inte killen som skrivit brevet som är med i filmen!
 

Thommy

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Ort
By
Hoj
Gixxer
Jag hade samma problem för ett tag sen o då var det batteriet som hade gett med sig!!


Kom igen, Octo eller någon annan av er gurus. Köper nytt batterie idag, men om ni vet någon annan vanlig anledning på nedan vore jag tacksam;

"Jag försökte starta pärlan för första gången idag, och det enda som hände var att startrelät lät som en lite kulspruta o inte ett liv i startmotorn.
Bytte relät men med samma resultat.

Batteriet är nyladdat och ger 12,14 volt. Det är gammalt och jag misstänker att det inte är ok.
Boken säger 12,5-12,6 v minimum. Är detta problemet eller måste jag börja riva elsystemet? "
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Kom igen, Octo eller någon annan av er gurus. Köper nytt batterie idag, men om ni vet någon annan vanlig anledning på nedan vore jag tacksam;

"Jag försökte starta pärlan för första gången idag, och det enda som hände var att startrelät lät som en lite kulspruta o inte ett liv i startmotorn.
Bytte relät men med samma resultat.

Batteriet är nyladdat och ger 12,14 volt. Det är gammalt och jag misstänker att det inte är ok.
Boken säger 12,5-12,6 v minimum. Är detta problemet eller måste jag börja riva elsystemet? "

Lite sent kanske, men koppla den till bil-batteriet. Går den igång då är det ju batteriet. Tickar det fortfarande är det något annat.
men, det låter ganska typiskt "klet batteri"/"ingen laddning".

Har för mig att är det under 12,4 så är det att betrakta som slut.


Japp vinkade så jag höll på att ramla av hehe skoj att se dig...:tummenupp

the mad ducktoy

Jag var lite stressad annars hade jag vänt upp och stannat till. :)

Men, :gnissla: jag hade precis stått och kickat den sketna XR'n i 20 minuter utanför konserthuset efter att den surnat till av stadsfiskörandet så vi vart "lite" försenade...
El-start är för kvinnor... :hihi

:hej
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Jag hade samma problem för ett tag sen o då var det batteriet som hade gett med sig!!

Har varit o köpt nytt batteri idag på lunchen, i kväll då j-vlar ska Vance&Hines-piporna få tala till grannarna:yoparty.

Hoppas jag, snälla.... :Bugar

Lite sent kanske, men koppla den till bil-batteriet. Går den igång då är det ju batteriet. Tickar det fortfarande är det något annat.
men, det låter ganska typiskt "klet batteri"/"ingen laddning".

Har för mig att är det under 12,4 så är det att betrakta som slut.

Du har rätt. Provade aldrig bilbatteritricket eftersom 12,14 var för lite ändå....

PP
 
Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top