TL-tråden - v2 !

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Håll dig till vad som har sagts vet ja! "Är irriterad på dig med " .... jada jada jada......
Så än en gång håll dig till sanningen !!!

Hoppla.... se vad som händer här då! :gnissla

Som det var så var det ingen här i tråden som visste vem det var
som hade "lurat" någon med en trasig TLR så jag fick jobba 64 timmar för
att få den hel igen efter fullständig total missskötsel......

Det var bara jag och en till som visste det och ingen har hängt ut
dig på sporthoj med ditt nick.... så grattis till att du hängde ut dig
själv till allmänhetens bedömning om du har gjort rätt eller fel! :va

Som jag har skrivit till dig så tycker jag att du har uppfyllt din åtagande
som säljare, att hojen sedan var brutalt missskött av dig eller annan person är inte min sak att avgöra "vems fel det var "men förvänta dig inget
medlidande i denna tråden för att någon är arg på dig för affären med den trasiga TLR:en!!

Upprepar än en gång... du har inte blivit uthängd här förrän nu
när du gjorde det själv......

Lycka till! :tummenupp

R
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Halloj!

Jag har tänkt mig att hoppa ner i TL-träsket så snart jag har blivit av med streetfightern. Efter att ha läst igenom båda trådarna och köpguiderna så har jag ändå lite funderingar som jag hoppas att ni veteraner kan hjälpa till med.

1: S eller R?
Ja jag vet att det är en fråga om tycke och smak men min fundering är hur stor skillnaden är i körställning? Hur funkar en R at köra i hyffsat lagliga hastigheter (well...) ? Märker man skillnad i motorkraft eller går det på ett ut? Hur är de att köra i stadstrafik (både körställning, ryckighet och manöverbarhet)?

2: Årsmodeller att undvika?
Jag har förstått att man vill se till att vissa moddar är gjorda om man ska köpa -97 års S eller -98 års R men om de är gjorda är det inga problem eller? Ska jag undvika de årsmodellerna helt och hållet om jag vill vara problemfri?

3: Underhåll och miltal?
Ska man akta sig för modeller med fler än x tusen mil på mätaren eller är det lugnt så länge de är servade ordentligt? Jag har precis byggt färdigt en streetfighter så jag är inte så mekningssugen för tillfället. Därför vill jag helst ha en hoj som det räcker att vrida om nyckeln på (och lämna in på service när det är dags). Är det mycket skruva eller är de som gamla gsxr-motorerna som mer eller mindre tuffar på tills man aktivt misshandlar dem? Vad är serviceintervallerna och vad brukar det kosta?

4: Förbrukning?
Jag har förstått att de är rätt törstiga och att vissa drar litern per mil och mer därtill vid mer inspirerad körning. Vad drar de när ni busar respektive tourar till tjocka släkten?

5: Försäkring?
Något speciellt bolag att rekommendera? Vad betalar ni? Stor skillnad i försäkringskostnad mellan årsmodeller och S och R?

All info mottages tacksamt!

/Danne
 

biker_dude

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2004
Ort
sthlm
Hoj
gsx-r 1100, gsx-r750(såld),xc430(såld),letar..
Hej!

Finns det några enkla medel som gör att en tillern blir mer anpassningsbar till lite längre förare? Är ca 190 lång och har endast provsuttit en "R", men satt knappast bra. Har haft suzuki tidigare med skarp knävinkel men ej jämförbart med denna. Har läst lite länkar som ni bidragit med i början av tråden där det jag tolkar det som att modellen är relativt känslig med justeringar.
Så vad rekomenderar ni?

Höja baken och justerade fotpinnar? kraftigare sitts?

Tack på förhand!
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Haha! :D

Ang. din kopplingskåpa....

Kåpeländet är av plast och brukar tydligen förlora sin form om de dras fel eller misshandlas på något sätt. Inte ovanligt enligt en verkstadskille jag pratade med, o risken är stor att det är det som hänt min...

Så innan jag beställer en ny för 1200:- :mad: , är det någon som har en begad kåpa för kopplingskorgen som passar min TLS -97?
98 verkar ju funka lika bra om inte bättre enligt Octo...

PP

Glöm det, jag torkade bort nån gammal typ av packningsmassa o bytte oring och nu verkar det vara tätt. Åker lite längre i morn o hoppas det håller...

(Sen e det stora synk- o mappningstorsdagen nästa vecka :) , o så får vi hoppas min TRE kommer innan dess! Mums!)
 
Last edited:

biker_dude

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2004
Ort
sthlm
Hoj
gsx-r 1100, gsx-r750(såld),xc430(såld),letar..
--> TwinLoveRace

Har faktiskt ingen aning om det var höjda fotpinnar på den jag provade. Den stod i en butik, och på info:t så var det ingenting sådant som framgick.
Då det igentligen bara är fråga om några centimeter så är det nog lugnt, får testa mig fram senare vad som fungerar bäst. Har ännu ej införskaffat mig någon, men blir garanterat en till nästa sommar. Tack för snabbt svar!
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Någon som högtryckstvättar er TL? Vågar man spola av motor osv, eftersom den saknar kåpor så är den ganska "öppen"? Tänker mest på lager/packningar osv..

Tacksam för tips!
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Moddad?!?!

Hallå!

Har börjat göra service idag på min knarr och har hittat lite roliga saker...
Lyfte på tanken för att kolla om det behödes byta luftfilter, men sidär fanns det ett K&N filter... Tack Tack förra ägaren.

Sen så kikade jag på en annan TLs här om dagen och vi hade inte likadana ok fram. Misstänker att jag har sexkolvsok.. sitter nämligen likadana på polarens -98 gixxer 750, är det bara att köpa gixxerbelägg då eller??

//

Stefan
 

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
svar till pidde den glade

:D TJENA PETER! Där är du ju!!! Välkommen in i tl tråden!:tummenupp

PS Robban tack för att du fick mig att lugna ner mig och dina råd.

Kan ju bara hålla med och säga det är ju lite roligt att du hänger ut dig själv som den säljare som har "berättat" allt för mig om motorcykeln.

Håll dig till vad som har sagts vet ja! "Är irriterad på dig med " Jag förklarade alla saker som var på hojen mm,

Ja just det förklarat allt för mig hmmm vänta nu här vi tar det lugnt och metodiskt.

Ja kedjan var ju inte bra det har du rätt i! Och den var ju lite skitig för du inte hunnit tvätta den på sista tiden! RÄTT!:tummenupp Men annars var den så jävla välservad och fin. Allt var gjort hos den här snubben som jobbade på suzuki någonstans. Glöm inte att du sa att den var ventiljusterad av samma hemliga snubbe. Han gjorde det svart så det fanns ju inga kvitton!

Bytar du kedja så försvinner ju felet med rycket!!! ehh eller lindras rejält inga problem den är så välservad.

Glöm inte att du ägt den sedan 00 som jag faktiskt fick uppfräschat av min vän som var med! ETT HALV ÅR ÄR JU NÄSTAN början på 2007

Så nu skrider vi till verket! Observera eftersom att du inte ägt denna hoj mer än i ett halvår som vi till allt eftersom så kan jag inte lasta dig för alla dessa fel jag nu noterar.... obs glöm inte vad jag precis skrev.

Ordet välservad är ett ord som du sa till mig flertalet gånger

Är det då detta som är välservad

* Bromsvätska som ser ut som kaffet jag dricker varje morgon "något skumt fält i Colombia"

* Kedja som är styvare än Roccos ... i någon halvdålig 70 tals porr rulle.

Det nämnde du för mig faktiskt och jag tar inte det ifrån dig alls. Däremot än en gång... Byter du kedja och drivpaket så är felet borta. 1ans växeldrev går inte bota med en kedja och ett drivpaket och går under kategorin dolt fel.

* Kopplingsvätska som har samma färg som kaffet!

* Du sa att luftfiltret var bytt. Jaha? närdå? 1999 kanske?

* Vänta just det skylthållare! Hmm vänta kapat den och borrat in en miniskylt!

* Ventiljusteringen var mest skit! om jag inte missminner mig! och detta fick vi fixa med. Glöm inte att du sa att det var gjort av hemliga snubben på Suzuki

Undrar nu varför jag inte fått namnet på honom "hmmm"

* Läs hemsidan så ser du mer vad jag har fått göra med hojjen.

Så snacka välservad med andra...
:arsele

så håll dig till sanningen :mad: "Har rent mjöl i min påse" vad som gäller vår affär och i alla mina affärer, berättade allt om MC-n som jag visste om den, och det är ju upp till dig att avgöra eller ???????+ du fick en summa tillbaka med, för att visa att jag är seriös mm och inte en som blåser folk som du nu påstår mm . Vet hut :arsele

Nu tar vi upp dina lite mer oseriösa kommentarer också

jag skapade tlr sidan för ett par anledningar.

* För att jag kan göra en snygg sida. :D (utmaning)

* För att under den här långa 3 veckors reparationen på den välservade hojen behövt ha en plats där jag skriver ner vad jag gjort eftersom att det inte finns någon servicebok och servicemanual eller ägandemanual med. Och hur mycket tid och pengar och dom kostnader jag noterat DOCK!!! INTE ALLT OCH LÅNGT IFRÅN ALLT JAG VERKLIGEN HAR LAGT NER PÅ HOJJEN.

Dessa kostnader har du fått av robban via mail.

* För att hjälpa ANDRA som går i tankar att köpa en motorcykel och vad man skall tänka på. Saker som jag inte tänkt på eller haft en aning om att titta efter.

Jag har skrivit vad du berättat om hojjen och jag har ju en här på sporthoj till som varit med och lyssnat på ditt fina säljarsnack om hojen. Som intygar att det jag skriver dels på hemsidan och dels här i tråden att det är sant.

Den summa jag fått tillbaka förnekar jag inte. Den täckte grundservicen som var tvungen att göras på hojjen för att hitta tillbaka till en vettig standard. Allt annat går under kategorin DOLT FEL. Hur i *** skulle jag ha en aning om att någon du eller förra ägaren kört som *** och sabbat växellådan. Man kan också säga så att den täckte 40% av min växellådsrenovering.

Och det är bra att informera köparen att " den här hojjen kommer inte gå igenom besiktningen som den ser ut idag du måste bygga om halva hojjen för att få den godkänd"

Så jag konstaterar att du har rätt i en sak du skrivit här. Du resonerar om att ditt vita mjöl i påsen är rent och inte utspätt så är jag villig att hålla med dig.:tummenupp

Ingen har hängt ut dig på något av dessa forumen. Det har du själv gjort och det måste du vara stolt över!

Det JAG är mest stolt över

* Är att jag har en grym hoj nu som är fruktansvärt genomgången och välservad. OCH det är dokumenterat.

* Att jag funnit många nya goda vänner både här på forumet och det som har gett mig glädje är de nya vännerna i södra sverige som hjälpt mig samt blivit mycket goda vänner till mig (alla är inte ashål tills dom bevisat motsatsen) Vissa är godhjärtade rakt igenom.

* Att jag rett ut alla dessa problem dock inte själv men lyckats rädda min mc säsong och inte ruinerat mig helt!

Hehe

Sista ordet från mig i denna frågan : PIDDE DEN GLADE, Nu är jag inte förbannad på dig.

Jag bara myser för JAG ÄR DEN som har en fin hoj idag.

**********************************************************


Ha en trevlig dag och :D för det gör jag och lycka till med ditt köp av HAYABUSA eftersom du skulle ut och göra långturer och inte vill köra TLR!

Gummiankan! (Den lille jäveln på Ag´s för 29.90)


(HEHE JAG TROR INTE ATT NÅGON IGENTLIGEN VAR INTRESSERAD AV DETTA INLÄGG)

Hoppla.... se vad som händer här då! :gnissla

Som det var så var det ingen här i tråden som visste vem det var
som hade "lurat" någon med en trasig TLR så jag fick jobba 64 timmar för
att få den hel igen efter fullständig total missskötsel......

Det var bara jag och en till som visste det och ingen har hängt ut
dig på sporthoj med ditt nick.... så grattis till att du hängde ut dig
själv till allmänhetens bedömning om du har gjort rätt eller fel! :va

Som jag har skrivit till dig så tycker jag att du har uppfyllt din åtagande
som säljare, att hojen sedan var brutalt missskött av dig eller annan person är inte min sak att avgöra "vems fel det var "men förvänta dig inget
medlidande i denna tråden för att någon är arg på dig för affären med den trasiga TLR:en!!

Upprepar än en gång... du har inte blivit uthängd här förrän nu
när du gjorde det själv......

Lycka till! :tummenupp

R

TACK R

/andy
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
:corn

Nu saknas det snart bara en smaskig sex scen så har vi oss en riktig jävla dokusåpa här i TL-tråden.

Jag kommer sitta som klistrad o vänta.

:corn
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
1: S eller R?

2: Årsmodeller att undvika?

3: Underhåll och miltal?

4: Förbrukning?

5: Försäkring?

All info mottages tacksamt!

/Danne

Jag gör ett par försök att svara vad jag kan på några av dina frågor. Andra kan förhoppningsvis stämma in och komplettera.

1. Beror mest på stil och smak.
Annars är hojen bra i stadstrafik om den är korrekt justerad. En twin är känslig för justering av insprutning och sådant, men fixar man bara det har man en bottenstark trevlig gathoj.

2. Jag skulle nog rekommendera att köpa TLS 99+, då är barnsjukdomarna fixade. TLR är väl samma från 98 har jag för mig. :confused:

3. Se 2, annars är väl lägre miltal att föredra som med alla maskiner. :rolleyes: Finns ingen "magisk gräns" för när allt rasar. Kolla in vad du kan som lager och TLS'ens ramsprickor, och allt sånt så har du gjort vad du kan. Har noll koll på serviceintervall då jag gör allt själv. Motorn dör fort vid bakhjulsåka så en stunt-TL är inget att ha.

4. Min drar 0.65-0.70 beroende på. Har sällan fått den över 0.75, men lyckats snålåka på höga 0.5'or.

5. För egen del har Trygg Hansa varit billigast med 5400:-/helår helförs. Jag är 33, bor i Uppsala och har en TLS -97.

Lycka till!

Hallå!

Sen så kikade jag på en annan TLs här om dagen och vi hade inte likadana ok fram. Misstänker att jag har sexkolvsok.. sitter nämligen likadana på polarens -98 gixxer 750, är det bara att köpa gixxerbelägg då eller??

Lätt att se. Räkna de "runda bullarna" på oken. Ser du tre per sida har du sexkolvsok. :) Jag har för mig att några gamla gixxer och tlr har samma bromsar, men det är nog lätt kollat bland reservdelarna på www.ronayers.com
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Jag gör ett par försök att svara vad jag kan på några av dina frågor....

3. Se 2, annars är väl lägre miltal... Motorn dör fort vid bakhjulsåka så en stunt-TL är inget att ha.

Min e tyvärr en som gått mycket på bakhjulet. Vad är det som slits? Funderar om jag kan mota olle i grind i vinter om jag river hojen...
 

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
Vet inte om jag vill se en sexscen med de deltagare som finns i roll-listan idag...:zpy

Andreas bjuder till:

Andreas glider in.

Sliter av sina ehh shorts... visar sin håriga bringa!!!.....

tar fram sin borat kostym och börjar dansa vilt till girls just wanna have fun med cindy lauper......

:slicka :eek: :Rockbanan
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Andreas bjuder till:

Andreas glider in.

Sliter av sina ehh shorts... visar sin håriga bringa!!!.....

tar fram sin borat kostym och börjar dansa vilt till girls just wanna have fun med cindy lauper......

:slicka :eek: :Rockbanan

Hur kommer hojen in i bilden? Ska han glida runt på den eller...? :D
Nej nu vet jag! Det kan bli en blandning mellan såpa och motorcyklarnas Herbie! (Ibland e man bra smart, vilken idé va! )
Vad slåss dom om nu då, det va en Tiller va?
Tiller i Monte Carlo, Tiller vinner MotoGP, Tiller blir kär... :rofl

(Tror det e nu man ska använda :felämne )
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Andreas bjuder till:

Andreas glider in.

Sliter av sina ehh shorts... visar sin håriga bringa!!!.....

tar fram sin borat kostym och börjar dansa vilt till girls just wanna have fun med cindy lauper......

:slicka :eek: :Rockbanan

Äntligen....

Få höra fortsättningen, vill ha mer MERMER MER
MER!!!!! :yoparty :tuttar :arsele
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
3111161 Min e tyvärr en som gått mycket på bakhjulet. Vad är det som slits? Funderar om jag kan mota olle i grind i vinter om jag river hojen...
TL'ens oljesystem pallar inte bakhjulsåka. Den plockar oljan i botten på motorn och om man går långt på slangen så rinner oljan bakåt i motorn och den kan börja dra luft och tappa oljetrycket. Med andra ord kan allt ha slitits. En öppning och genomgång av alla lager där inne är väl enda sättet.

3111194 Andreas bjuder till:

Andreas glider in.

Sliter av sina ehh shorts... visar sin håriga bringa!!!.....

tar fram sin borat kostym och börjar dansa vilt till girls just wanna have fun med cindy lauper......

:slicka :eek: :Rockbanan
Nu är jag svettig!! :arsele :slicka
 
Last edited:

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Äntligen....

Få höra fortsättningen, vill ha mer MERMER MER
MER!!!!! :yoparty :tuttar :arsele

Ni e fan inte kloka.... men om detta utvecklade sig till en
dokusåpa pga vår lilla debatt så vet i alla fall JAG vem som får
rollen som den storögda blondinen med alla tre hjärncellerna i sina
upppumpade silikonbröst som hamnar i konflikt med alla pga
sin inställning till resten av Världen....... :tuttar

Jag känner att ett Darwin award är på väg till någon i tråden.....

:rolleyes:

R
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top