TL-tråden - v2 !

mr_hman

Köra bil är sista utvägen!!!
Gick med
13 May 2005
Ort
I Hembyn
Hoj
Trajja Scrambler
Kolla på bilden som El Garto lade upp.
Du ska beställa nummer 3-2, 4 och 10. Om du inte känner hojen kanske du vill byta 5 också.

Sök i tråden så ska du se lite tips här och var om saker att tänka på.
Först och främst, se till att ha laddat hem servicehandboken och följ instruktionerna där.
Var rädd om impellern när du ska ta loss den. Den sitter HÅRT och är gjord av mjuk alu. 556, en värmepistol och tålamod brukar vara ett bra recept för att få loss den i ett stycke.
När du monterar tillbaks, TA INTE på de keramiska ytorna i vattentätningen (den med en fjäder i) för då tätar de inte och du får riva igen. Lägg lite olja i oljetätningen innan du för tillbaks motorkåpan.
Sätt också lite gladpack eller en kondom över impelleraxeln när du monterar tillbaks så minskar du risken att skada oljetätningen på gängorna på impelleraxeln.

:tummenupp

Jag hade ju isär hela motorn för 300 mil sedan efter ett skuret vevstakslager, med ovärderlig hjälp av Ricken, men vi kan ha varit för brutala,, ingen gladpack eller kondom bara glada miner...
Ska det vara 3-1 eller 3-2. Jag har en 97-a
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Jag hade ju isär hela motorn för 300 mil sedan efter ett skuret vevstakslager, med ovärderlig hjälp av Ricken, men vi kan ha varit för brutala,, ingen gladpack eller kondom bara glada miner...
Ska det vara 3-1 eller 3-2. Jag har en 97-a
Jag vill minnas att jag köpte 3-2. Den är likadan men kostar en tredjedel så mycket...

Ta lite smärgelduk eller fint sandpapper och putsa också på impelleraxeln där oljetätningen ska ligga så får den det lite bättre också.

Vattentätningen är kinkig. Dels tål den varken olja eller fett på de keramiska ytorna, dels måste den sitta ganska rakt för att vara tät. Första gången jag monterade min så satte jag andra halvan av den tätningen fel väg...
Du har en del med en fjäder bakom en keramisk ring, och en del som ser ut som en bricka med en keramisk yta och en gummiyta. De två keramiska sidorna ska vara mot varandra. Jag satte gummiytan mot keramisk och den var utnött efter 50 mil. Gör om gör rätt. :)

Jag förstår er. Det är skönare utan kondom. :hihi
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
undrar en sak. rätt många av dom som har tlr skriver att dom har TRE. läste någonstans att den gjorde något bättre på låga växlar.
Men är det värt att skaffa sådan till sin hoj?
och är det svårt att koppla in?
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
undrar en sak. rätt många av dom som har tlr skriver att dom har TRE. läste någonstans att den gjorde något bättre på låga växlar.
Men är det värt att skaffa sådan till sin hoj?
och är det svårt att koppla in?
Sök i tråden. Finns mycket info.

Den är lätt att koppla in.

Ingen som har en kylare till en tl1000s liggades?

Då min gått sönder i en lagning som förra ägaren verkar har gjort, med nått plastikpadding liknande matrial. Eller vågar man hälla i kylarcement?vad tycker ni?
Malen kanel. :)
 
Last edited:

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Till alla som meckat framgaffel!

Jag skall riva isär gaffelbenen på min TLR -98. Finns det några speciella tips och trix att ta del av? Det jag egentligen är mest nyfiken på är hur ni har löst det där med att skruva isär "bottenskruven". Vad är det för storlek på verktyget? Hur har ni gjort?
 

Ekerholm

Guest
hej hej.. så nu är man TL1000R ägare... så nu tillhör jag oxå er tuffa grabbar... premiär turen blev på 30mil igår kväll i nästan minus grader... men jag är hur nöjd som helst med hojen... så jag lär säkert har lite frågor och sånt sen om den... för det är första v-tvinen jag äger... MVH andreas
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Till alla som meckat framgaffel!

Jag skall riva isär gaffelbenen på min TLR -98. Finns det några speciella tips och trix att ta del av? Det jag egentligen är mest nyfiken på är hur ni har löst det där med att skruva isär "bottenskruven". Vad är det för storlek på verktyget? Hur har ni gjort?
Första gången så fulgjorde jag ett vrktyg att koprimera fjädern med, 2 långa m8 gängstångar med muttrar på, L-bockad i ena änden.

Andra gången så tog jag isär i botten, funkar om man är försiktig, men ingen mutterknackare på monteringen, bara demontering.

3-4:e gången så...

[YOUTUBE-ID]62YyCsF267I[/YOUTUBE-ID]
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
nu när ni snackar om framdämpare tänkte jag fråga en sak.
nu väger jag lite mer än 100 kg och tänkte skall man sätta dämparna lite hårdare fram till? för dom sakar hoppa rätt mycket så fort jag släpper gas.?

hur har ni era framdämpare inställda?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
nu när ni snackar om framdämpare tänkte jag fråga en sak.
nu väger jag lite mer än 100 kg och tänkte skall man sätta dämparna lite hårdare fram till? för dom sakar hoppa rätt mycket så fort jag släpper gas.?

hur har ni era framdämpare inställda?
Ta o köp en rulle vulktejp. Sen drar du 1 eller 2 varv runt innerbenet och rullar det så det ser ut som en O-ring.

Låt denhärda över natten eller nåt, sen placerar du den längst upp mot ytterbenet och kör. När du bromsar som mest så ska den inte gå ner till botten, fjädringen måste ha utrymme att spela på även fast du bromsar från 180 till stillastående framför en älg, eller för er danskar, ett får.
 

Icecold

Medlem
Gick med
29 Apr 2006
Ort
Sthlm
Hoj
TL1000Ssstreetfighter-99, Yamaha XS650 -81 soon to become a flattracker, DRZ400SM -06, R6-08
Till alla som meckat framgaffel!

Jag skall riva isär gaffelbenen på min TLR -98. Finns det några speciella tips och trix att ta del av? Det jag egentligen är mest nyfiken på är hur ni har löst det där med att skruva isär "bottenskruven". Vad är det för storlek på verktyget? Hur har ni gjort?


Jag tillverkade ett verktyg själv. Eller snarare 4st olika specialverktyg krävdes för att totalrenovera gaffeln. Bottenskruven är vanlig insex men det krävs ju ett verktyg att hålla emot med innen i gaffeln.

Jag tog ett stålrör som jag sågade till enligt denna bild. Oj, det var den fulaste ritning som jag någonsin skapat, sorry för det. Men du kanske förstår principen. Tyvärr har jag inte dimensionen på röret i huvudet just nu. Men det kanske nån annan har?!
 

Bifogat

  • tool.JPG
    tool.JPG
    5.1 KB · Visningar: 49

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Ta o köp en rulle vulktejp. Sen drar du 1 eller 2 varv runt innerbenet och rullar det så det ser ut som en O-ring.

Låt denhärda över natten eller nåt, sen placerar du den längst upp mot ytterbenet och kör. När du bromsar som mest så ska den inte gå ner till botten, fjädringen måste ha utrymme att spela på även fast du bromsar från 180 till stillastående framför en älg, eller för er danskar, ett får.

Går lika bra med selleri .... NEJ ... med buntband menar jag :död
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Ta o köp en rulle vulktejp. Sen drar du 1 eller 2 varv runt innerbenet och rullar det så det ser ut som en O-ring.

Låt denhärda över natten eller nåt, sen placerar du den längst upp mot ytterbenet och kör. När du bromsar som mest så ska den inte gå ner till botten, fjädringen måste ha utrymme att spela på även fast du bromsar från 180 till stillastående framför en älg, eller för er danskar, ett får.

vad er danskar :p du måste mena er riktiga svenskar :tuttar

Får göra det då. andvända buntband låter lättare :tummenupp
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Jag tillverkade ett verktyg själv. Eller snarare 4st olika specialverktyg krävdes för att totalrenovera gaffeln. Bottenskruven är vanlig insex men det krävs ju ett verktyg att hålla emot med innen i gaffeln.

Jag tog ett stålrör som jag sågade till enligt denna bild. Oj, det var den fulaste ritning som jag någonsin skapat, sorry för det. Men du kanske förstår principen. Tyvärr har jag inte dimensionen på röret i huvudet just nu. Men det kanske nån annan har?!

Aha, det är en KM-mutter!?
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Hur är det med bakdäck till tlr? är det viktigt med något super däck? har fått ett bra pris på ett brigstone BT 010 R 190/50 ZR17 TL 73W monterat på fälg för 1400kr nytt. är det ett vättigt däck eller?
 

Tompo

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2008
Ort
Umeå
Hoj
1997 Suzuki TL1000
Hej!

Har åkt på den klassiska lågtemp-sjukan! min kommer upp i 59 grader då det är +10 ute, har då legat och pressat i 15 mil så det känns som det klassiska problemet. Har som läst en hel del kring det där och vet hur jag ska göra.

Ni som gjort det redan, vars har ni köpt era delar? Har kollat runt lite och hittat i usa för halva priset av vad säljarna i stan tar, någon som har bra erfarenhet av detta?

Äntligen är säsongen inne! :D
 

cOj

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Visby
Hoj
TL1000R
Hej alla Tláre :) ny här

Jag är på jakt efter en TLR hellst Svart, men det känns som att det mest är gula och blå/vita som finns :(

Ni som har koll är det bara något viss årsmodell som finns i svart eller hur funkar det ?

Tacksam för svar
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top