TL-tråden - v2 !

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Någon i skåne "malmö" trakten som hade kunnat hjälpa mig mot betalning att fixa tps och synka spjällen?

har fått pris förslag på mappning nu med. från 852 - 3900kr :/
 
Last edited:

rob

Member
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
RSV4R
Dags o gå igenom hojen lite, orkar inte riktigt läsa igenom alla sidor i denna tråd.
Finns det någon vänlig själ som kan radda upp saker man ska ställa in/byta typ fjädring o sånt. E helt ny inom detta träsk o det verkar finnas hur mycket som helst att modda.

Förslag på drevning skulle även uppskattas då drivpaketet ska beställas i dagarna.

Hojen är en TL1000R -99, vet någon vart man kan få tag i färgkoderna till den?

Tack på förhand.
 

Bifogat

  • 4.JPG
    4.JPG
    124.3 KB · Visningar: 53

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Någon i skåne "malmö" trakten som hade kunnat hjälpa mig mot betalning att fixa tps och synka spjällen?

har fått pris förslag på mappning nu med. från 852 - 3900kr :/

Att mappa tar ca 2-4 h och jag skulle kolla upp vem det är som mappar, det är inte bara att klicka lite. Man behöver förstå vad som händer och hur insprutningssystem fungerar för att kunna göra det optimalt.
Kolla upp ryktet så du får valuta för pengarna. Ibland kan det vara värt att betala lite mer få att få det mycket bättre. :tummenupp

Dags o gå igenom hojen lite, orkar inte riktigt läsa igenom alla sidor i denna tråd.
Finns det någon vänlig själ som kan radda upp saker man ska ställa in/byta typ fjädring o sånt. E helt ny inom detta träsk o det verkar finnas hur mycket som helst att modda.

Förslag på drevning skulle även uppskattas då drivpaketet ska beställas i dagarna.

Hojen är en TL1000R -99, vet någon vart man kan få tag i färgkoderna till den?

Tack på förhand.

Du kommer få svar på alla dina frågor ifrån rävarna men först kommer de nog att gnälla lite över alla blåbär som finns och att de hela tiden måste uppreda det som redan sagts en gång på 400 sidor. :D :D

Men alla e hjälpsamma och bra på att förklara. Jag sätter högsta betyg på denna tråd.

:hördu PutteLiten
Detta kanske är något till förstasidan?
 
Last edited:

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Att mappa tar ca 2-4 h och jag skulle kolla upp vem det är som mappar, det är inte bara att klicka lite. Man behöver förstå vad som händer och hur insprutningssystem fungerar för att kunna göra det optimalt.
Kolla upp ryktet så du får valuta för pengarna. Ibland kan det vara värt att betala lite mer få att få det mycket bättre. :tummenupp

Ebos i malmö =) Riktigt Gryma på att trima =)

852 lol
känns viktigt med de 2 kronorna.

Det är vad dom tar i timmen :p
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Dags o gå igenom hojen lite, orkar inte riktigt läsa igenom alla sidor i denna tråd.
Finns det någon vänlig själ som kan radda upp saker man ska ställa in/byta typ fjädring o sånt. E helt ny inom detta träsk o det verkar finnas hur mycket som helst att modda.

Förslag på drevning skulle även uppskattas då drivpaketet ska beställas i dagarna.

Hojen är en TL1000R -99, vet någon vart man kan få tag i färgkoderna till den?

Tack på förhand.

Som Abrakadabra säger så har samma sak skrivits om och om igen i tråden... håller med om att det borde läggas på förstasidan.

Här står allt och lite till: http://www.tlzone.net/forums/frequent-tl-mods/

Lite basic grejer för att komma igång:
*Justera in fjädringen. Sätt ditt häng och för komp/retur börja med Jamies road settings som nu ska finnas på förstasidan.
*Höj gaffelbenen i kronan ca 5mm (en lagom början)
*Ställ in TPS (och synka spjällhus om det inte gjorts)
*Bättra på flödet i luftburken (Joe V's airbox mod)
*Få sprutet mappat (Powercommander, TFI, Yoshbox eller annat..)
*Byt olja i styrdämparen till 5w eller t o m 2,5w
*1/5 throttle insert (noll till full gas sker med 1/5 varv på rullen istället för 1/4 varv)
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
För er som har en smällande eldsprutande Tl vid gasavslag trots att era packningar och tätningar är korrekta och inte läcker i avgassystemet.

Ta en titt på Pair-valve modden.
Här är en överskådlig översikt.Ta bort alla rödmarkerade delar och släng i soptunnan och plugga slangen vid den svarta markeringen.Emulitionsrören vid cylindrarna tas bort och en "bricka" med tätnig skall ersätta rören istället.

:yoparty

Fråga 1
Den här modden är delvis utförd på min hoj av tidigare ägare, det mesta sitter däremot kvar endats pair valven är borttagen & slangarna är pluggade.
Om jag nu färdigställer modden undrar jag vad jag gör med hålen i luftburken där INTAKE AIR CONTROL VALVE grejorna nu sitter samt vad jag gör med spjällen som dessa styr, ta bort dem eller sitta kvar?

Fråga 2
Jag skall till & byta ventilkåps packning & gummibrickorna under de fyra skruvarna på bakre cylindern.
Läste i Haynes manual att man även skall använda tätmassa(bond) på de 2 halvcirklarna som sitter på ventilkåpspackningen, räcker det att göra det på halvcirklarna eller bör man använda bondmassa runt hela packningen ?
Tyckte att Haynes var lite otydlig på detta.
Vad är brukligt ? ngn som vet ?
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Fråga 1
Den här modden är delvis utförd på min hoj av tidigare ägare, det mesta sitter däremot kvar endats pair valven är borttagen & slangarna är pluggade.
Om jag nu färdigställer modden undrar jag vad jag gör med hålen i luftburken där INTAKE AIR CONTROL VALVE grejorna nu sitter samt vad jag gör med spjällen som dessa styr, ta bort dem eller sitta kvar?

Fråga 2
Jag skall till & byta ventilkåps packning & gummibrickorna under de fyra skruvarna på bakre cylindern.
Läste i Haynes manual att man även skall använda tätmassa(bond) på de 2 halvcirklarna som sitter på ventilkåpspackningen, räcker det att göra det på halvcirklarna eller bör man använda bondmassa runt hela packningen ?
Tyckte att Haynes var lite otydlig på detta.
Vad är brukligt ? ngn som vet ?

Hålen på luftburken fixas med lite glasfiber.
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Hålen på luftburken fixas med lite glasfiber.

Ok! & de där spjällen som sitter under dessa "vacumprylar" ska även dessa bort helt eller sitta kvar? gissar att de ska bort men lika bra att fråga?


Ngn som kan ngt om min fråga 2 ?
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Ok! & de där spjällen som sitter under dessa "vacumprylar" ska även dessa bort helt eller sitta kvar? gissar att de ska bort men lika bra att fråga?


Ngn som kan ngt om min fråga 2 ?

Mina är borttagna så jag tror dom skall bort.
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_34/20370000-20379999/640x480/20378058.jpg?0

sen kan du även såga upp den plattan som luftfiltret sitter skruvat i

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_34/20370000-20379999/640x480/20378062.jpg?0

Sen din fråga 2. jag hade tagit tätningsmassa runt hela ventilkåpan.
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Mina är borttagna så jag tror dom skall bort.
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_34/20370000-20379999/640x480/20378058.jpg?0

sen kan du även såga upp den plattan som luftfiltret sitter skruvat i

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_34/20370000-20379999/640x480/20378062.jpg?0

Sen din fråga 2. jag hade tagit tätningsmassa runt hela ventilkåpan.

OK: Tackar för svaren.
Tätmassa runt om låter ju vettigt, tänkte bara att det kanske blir ett hel***e
att få bort kåpan nästa gång man måste göra ngt där.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Fråga 2
Jag skall till & byta ventilkåps packning & gummibrickorna under de fyra skruvarna på bakre cylindern.
Läste i Haynes manual att man även skall använda tätmassa(bond) på de 2 halvcirklarna som sitter på ventilkåpspackningen, räcker det att göra det på halvcirklarna eller bör man använda bondmassa runt hela packningen ?
Tyckte att Haynes var lite otydlig på detta.
Vad är brukligt ? ngn som vet ?

Du behöver inte nån tätningsmassa. Packninen är en tjock mjuk gummipackning som tätar bra. Läcker den ändå ska du köpa en ny istället.
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Du behöver inte nån tätningsmassa. Packninen är en tjock mjuk gummipackning som tätar bra. Läcker den ändå ska du köpa en ny istället.

Okej!
Jag har beställt en ny som är på G hem.
Pluggade bara lite i förväg & i Haynes manual rekommenderade de att man skulle sätta tätmassa på halvcirklarna.

Behöver man inte ens tätmassa på 1/2 cirklarna då packningen e ny tror du?
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
OK: Tackar för svaren.
Tätmassa runt om låter ju vettigt, tänkte bara att det kanske blir ett hel***e
att få bort kåpan nästa gång man måste göra ngt där.

Jag hade iallfall tagit på 1/2 månarna och andvändt Loctite 518.
 

Thor81

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2008
Ort
Uppsala
Hoj
TL1000R -00
Någon som har koll på hur MAP sensorn skall anslutas? Detaljnummer 18590-80C50.

Googlade lite och det verkar som att det finns 2? det sitter en liknande sensor på bakre vänstra hörnet av luftburken. Detta är inte den.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Någon som har koll på hur MAP sensorn skall anslutas? Detaljnummer 18590-80C50.

Googlade lite och det verkar som att det finns 2? det sitter en liknande sensor på bakre vänstra hörnet av luftburken. Detta är inte den.
Det där är TPS'en, och den sitter på vänster sida av bakre insugsspjället.

Har du köpt en ny?

På luftburken sitter två sensorer, IAT (Intake Air Temperature sensor) med artikelnummer 13650-61B00 och IAP (Intake Air Pressure sensor) med artikelnummer 15620-02F00.
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Modda växelpinnen?

Är det någon som gjort en lite mer racerinspirerad växlenpinne?
Hmmm, hur f-n ska jag förklara detta?
När man växlar upp så trycker man växelpinnen ned och tvärt om.
Så har ju alla de tuffa killarna på TV.

Bild på konstruktionen?

:yoparty
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Är det någon som gjort en lite mer racerinspirerad växlenpinne?
Hmmm, hur f-n ska jag förklara detta?
När man växlar upp så trycker man växelpinnen ned och tvärt om.
Så har ju alla de tuffa killarna på TV.

Bild på konstruktionen?

:yoparty


Bara att vända på länkaget ska det va...
 

Thor81

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2008
Ort
Uppsala
Hoj
TL1000R -00
Det där är TPS'en, och den sitter på vänster sida av bakre insugsspjället.

Har du köpt en ny?

På luftburken sitter två sensorer, IAT (Intake Air Temperature sensor) med artikelnummer 13650-61B00 och IAP (Intake Air Pressure sensor) med artikelnummer 15620-02F00.


Jag har mycket svårt att tro att det är possitionsgivaren då den har en vacuum anslutning.
Jag har en streetfightad hoj och när jag köpte den så var det inte ansluten till någon slang utan låg inkopplad men utan vacuum!

Du bor i Uppsala va?
Ring gärna mig om du har 5 minuter över att titta på hojen?
070-8844885
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top