TL-tråden - v2 !

BeAnOaf

Ny medlem
Gick med
20 May 2010
Ort
Sura
Hoj
MV Agusta Brutale 910S och Suzuki TL1000S
Jo, du justerar den rätt. Den ska också luta lite bakåt... Man kan säga att vinkeln mellan kopplingsvajern och kopplingsarmen ska vara 80-85 grader.

Den måste justeras regelbundet, främst för att skivorna slits. Om de sväller så kommer du snarare få problem med att frikoppla, inte med slir.

Det låter som om allt är rätt nu. Ut å nöt asfalt!:hojsmilie

Absolut:)

Tack för alla tips. Kommer fortsätta följa tråden om det blir någon TL-träff nån gång i sommar. Nu blir det gasa av:yoparty
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Fredagens Sporthojskurs på Sviestad blev ett fiasko för mig. Det började med att jag i onsdags ringde till SMC för att höra hur det var ang buller. Mitt helsystem låter ju en hel del. Han jag pratade med rekommenderade att jag körde med originaldämparna på, då det annars finns en risk att man inte får åka.

Så jag skruvade av dämparna och satte på orginalburkarna. Ja det kändes som jag våldtagit hojen, för vackert lät den inte! Jag åkte ett par hundra m till macken och fyllde på med bensin, den funkade men tyst som fan gick den. När jag parkerat i garaget hör jag ett hånskratt från förådet. Gräsklipparn gladdes åt den kvästa hojen och var återigen i topp när det gäller buller!

0300 satt jag i bilen i riktning mot Linköping. Självklart började det snart regna ymmnigt ( som sen skulle vara en tröst för mig ) .
Så när det äntligen dags att köra på banan så startade jag upp hojen. Efter nån minut på tomgång började den misstända och gå ojämnt. Vad fan nu då! Den la av flera gånger och jag misstänkte först att allt regn gjort den sur. Bestämde mig för att köra ett varv och prova "dra ur den". Men nej hojen var helt okörbar och jag är glad att jag ens kom tillbaka till depån.

Hjärnan jobbade för högtryck, vad kunde det vara!? Men ganska snart började det klarna. Mitt helsystem är ju tillsammans med pc2an mappat för de dämpare som sitter på med sitt fria flöde. Med originaldämparna lirar det ju förstås inte! Ja, då var man en erfarenhet rikare. Jag visste att det kunde skilja sig lite, men att det gjorde sån stor skillnad!

Innan jag åkte hemifrån stog jag och funderade om jag inte skulle ta med trimdämparna i alla fall. Men nej, varför det, jag får ju ändå inte köra med dem, minns jag att jag tänkte. Sicket misstag! Speciellt när det visade sig att minst 1/3 av alla körde med öppna system.
Hursomhelst var det färdigåkt för mig efter 1 varv! Bara att ställa in hojen i vagnen och köra de 20 mil hem igen. Hade solen lyst så hade jag gråtit hela vägen hem! Men som sagt regnet öste ner, vilket var en liten tröst. Väl hemma satte jag på trimdämparna igen. Hojen gick som en dröm igen. Ifrån förådet hördes ett häftigt lipande...
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Inte för att vara den som är den, men varför kopplade du inte ur pc2:an och körd på en orginal mapp som ligger i ecu:n?
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Det lät ju lite extemt att orginalburkarna skulle störa så mycket...
Jag har besiktat min med orginalburkarna ett par gånger eftersom mitt gamla D&D inte hade en chans att klara sig igenom bullerkraven. Jag märkte inte alls så stor skillnad på hur den gick.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Inte för att vara den som är den, men varför kopplade du inte ur pc2:an och körd på en orginal mapp som ligger i ecu:n?

Ja, det är ju lite pinsamt, men jag vet helt enkelt inte hur pc2án är kopplad. Men när det är dags för besiktning tar jag gärna emot tips och råd om hur jag ska gå till väga. En fundering bara; med original mappen igång, hur påverkas det av att helsystemet sitter monterat - bara originaldämparna används ju då?
Konstigt är det men med originaldämparna på så var motorn i princip okörbar, sen när jag monterade tillbaka trimdämparna; Voi´la gick så underbart skönt som den brukar!
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Ja, det är ju lite pinsamt, men jag vet helt enkelt inte hur pc2án är kopplad. Men när det är dags för besiktning tar jag gärna emot tips och råd om hur jag ska gå till väga. En fundering bara; med original mappen igång, hur påverkas det av att helsystemet sitter monterat - bara originaldämparna används ju då?
Konstigt är det men med originaldämparna på så var motorn i princip okörbar, sen när jag monterade tillbaka trimdämparna; Voi´la gick så underbart skönt som den brukar!
PCII'an sitter inkopplad på ECU-kontakterna. Bara att lyfta dynan och plocka bort den.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Asså... jag blir lite lätt förvirrad här, har du ett helsystem eller original med bolt-on? :va
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Asså... jag blir lite lätt förvirrad här, har du ett helsystem eller original med bolt-on? :va

Förlåt om det blivit lite oklart. Så här är det:
Innan jag åkte till Sviestad hade hojen, en TLR, helsystem med kolfiberdämpare från Atom Racing. Tillsammans med en PC2 är allt mappat och inställt i bänk. Hojen går väldigt bra, och presterade 130 hk på hjulet.
Men sen för att få ner ljudvolymen skruvade jag av kolfiberdämparna och satte dit originaldämparna direkt på helsystemet. Tydligen behövdes inte mer för att motorn skulle gå som en påse nötter. Hoppas det klarnade lite nu.
Mvh Jonas.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Förlåt om det blivit lite oklart. Så här är det:
Innan jag åkte till Sviestad hade hojen, en TLR, helsystem med kolfiberdämpare från Atom Racing. Tillsammans med en PC2 är allt mappat och inställt i bänk. Hojen går väldigt bra, och presterade 130 hk på hjulet.
Men sen för att få ner ljudvolymen skruvade jag av kolfiberdämparna och satte dit originaldämparna direkt på helsystemet. Tydligen behövdes inte mer för att motorn skulle gå som en påse nötter. Hoppas det klarnade lite nu.
Mvh Jonas.

Aha, ett helsystem med bultade ljuddämpare till alltså.. har inte sett nåt sånt tidigare utan att man varit tvungen att göra adapters slipon-till-bolton då alla system jag sett använder slipon typen med fjädrar som håller dämparna på plats... :)

Men jag kan tänka mig att den går illa med originaldämpare på ett öppet system faktiskt.... den får ju alldeles för lite luft i förhållande till soppa då originalen är väldigt restriktiva. Som RickAn sa, enklast hade varit att bara koppla ur PCII'an och provat köra på defaultmappen.
 

Per_85

Ny medlem
Gick med
31 May 2009
Ort
esk
Hoj
yamaha
Hej!

Tänkte höra ifall de är någon som är ute efter en TLR.
Har en fin blå/vit-00 som jag funderar på att sälja.

Mvh Per
 

Bifogat

  • TL1000R (WinCE).jpg
    TL1000R (WinCE).jpg
    9.2 KB · Visningar: 155

cOj

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Visby
Hoj
TL1000R
Behöver ett kedjeskydd men kostar apa på den lokala mcbutiken :(
Dock har jag hittat ett på nätet från en TLR 03 någon som vet om det kommer att passa ?

Edit: Glömde skriva att jag har en tLR 99´s :)
Mvh
cOj
 

Dempen

Ja e de bästa ja vet
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RA
Behöver ett kedjeskydd men kostar apa på den lokala mcbutiken :(
Dock har jag hittat ett på nätet från en TLR 03 någon som vet om det kommer att passa ?

Edit: Glömde skriva att jag har en tLR 99´s :)
Mvh
cOj

Menar du de skyddet som är på svingen?
De lär passa.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Behöver ett kedjeskydd men kostar apa på den lokala mcbutiken :(
Dock har jag hittat ett på nätet från en TLR 03 någon som vet om det kommer att passa ?

Edit: Glömde skriva att jag har en tLR 99´s :)
Mvh
cOj

Inte en skruv är ändrad mellan årsmodellerna, förutom färgen på gaffel och ok på den sista (03). Så, ja det ska passa.
 

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Nyköping
Hoj
1998 Suzuki TL1000R
Hmm, åkte en lugn sväng på byn idag, vatten tempen steg till 108 grader, tyckte inte det var roligt att krypa längre, utan stack ut på landsvägen, där tempen gick ner till ca 90 grader.
Min fråga, när ska fläkten starta?, enligt boken ska man inte åka om temperaturen överstigit 120 grader, låter klokt :rolleyes:.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Hmm, åkte en lugn sväng på byn idag, vatten tempen steg till 108 grader, tyckte inte det var roligt att krypa längre, utan stack ut på landsvägen, där tempen gick ner till ca 90 grader.
Min fråga, när ska fläkten starta?, enligt boken ska man inte åka om temperaturen överstigit 120 grader, låter klokt :rolleyes:.
112grader eler nåt sånt har jag för mig.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Hmm, åkte en lugn sväng på byn idag, vatten tempen steg till 108 grader, tyckte inte det var roligt att krypa längre, utan stack ut på landsvägen, där tempen gick ner till ca 90 grader.
Min fråga, när ska fläkten starta?, enligt boken ska man inte åka om temperaturen överstigit 120 grader, låter klokt :rolleyes:.
Fläkten ska starta vid 105° och slå av igen vid 100°.

Bästa sättet att testa det är att värma upp olja i en kastrull med en ugnstermometer i. När den når 105° så ska fläktswitchen börja leda ström. När den sen svalnar under 100° ska den sluta med det.

Testa också koppla 12v direkt till fläkten så att du ser om den funkar.
 

Dempen

Ja e de bästa ja vet
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RA
Beställde packningar till avgassystemet, packningarna som sitter direkt mot toppen och grenröret, sen den som är mitt under där avgassytemet är delat, de ska vara samma typ av packning,men de har tydligen utgått utan ersättning.:confused:
De ska ha art-nr 14181-31D00. Nr 3 på den här bildsidan

Någon som har tips på vart man kan köpa såna?
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Beställde packningar till avgassystemet, packningarna som sitter direkt mot toppen och grenröret, sen den som är mitt under där avgassytemet är delat, de ska vara samma typ av packning,men de har tydligen utgått utan ersättning.:confused:
De ska ha art-nr 14181-31D00. Nr 3 på den här bildsidan

Någon som har tips på vart man kan köpa såna?
Ska inte vara nåt problem att få tag på den delen. Ringde Sulas MC i Uppsala för att dubbelkolla, och den finns på Suzukis lager och går lätt att ta hem. Kostar 99:-

Finns inte en chans att den utgår än, iaf inte utan ersättare, eftersom den packningen sitter på TLS, TLR, SV, DL etc fram till åtminstone 2008 års modeller.
 

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Nyköping
Hoj
1998 Suzuki TL1000R
Fläkten ska starta vid 105° och slå av igen vid 100°.

Bästa sättet att testa det är att värma upp olja i en kastrull med en ugnstermometer i. När den når 105° så ska fläktswitchen börja leda ström. När den sen svalnar under 100° ska den sluta med det.

Testa också koppla 12v direkt till fläkten så att du ser om den funkar.

Tack,tack för svaret, har ett svagt minne att jag lossade en kontakt på höger sida innanför den stora kåpan i vintras, när jag lackade om.
Har inget minne faktiskt att jag satte tillbaks någon kontakt när jag plockade ihopp, kanske så enkelt att jag själv har slarvat :rolleyes:, får plocka bort och kolla.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top