TL-tråden - v2 !

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Angående TRE-moden:

Jag tog bort min som satt på när jag köpte den, just för att den gick så ojämnt på låg varv. Men nu när jag har fixat till en massa annat kanske jag ska prova den igen (om jag hittar den). Men rätta mig om jag har fel nu, men strypningen som finns i växel 1-4 försvinner ju när man vrider på rullen (Försvinner tidigare ju högre växel man har), så jag ser inte behovet egentligen, så länge motorn går som den ska när man finkör.

Eller?
 
Last edited:

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Kul med folk som förfinar sina TLR, jag är själv manisk på viktminskning! här kommer några tips:
Byt till ett helsystem spar ca 6 kg eller exakt väger ett M4 helsystem 5,5 kilo totalt och gör mumma för motorn!
Har man råd köp nya fälgar helst BST (BlackStone Tec) i kolfiber där spar du ytterligare 5,75 kg men du får en ny cykel som går som en gud på bana. Detta är de två saker som gör absolut mest för att förbättra din cykel. Själv hade jag turen att komma över mina BST begagnade (till en GSXR 1000 K5 som moddades). Byt batteri från original 3,5-4 kilo mot ett Li-ion på 780 gram för ca 1200 spänn (ett fynd). Har läst lite om luftburkstrim, har själv kolfiberburk med kolfiber kanaler (låg vikt och andas förträffligt) har luftfilter direkt på trattarna från pipercross! Min är bantad ca 20 kilo, en sak till du spar 3,4 kilo på att byta till en Bitubo bakdämpare som dessutom är bättre än original! Visste ni att en TLR original väger ca 229 kilo med fulltank, 197 torr är något okörbart som förmodligen inte ens har däck monterat! Har en -00 med kina kåpor i -98 utförande (snyggast om ni frågar mig)!

Jo, det är ett tungt as, men det är inga gratisprylar tyvärr som du nämner. På sikt ska jag göra det mesta du beskriver, men just nu är det utseendet som är i focus på min, sen blir förhoppnigsvis ny gaffel och bakdämpare nästa vinter (om jag får råd, det ska läggas undan pengar till Isle of Man-resan också). Fälgar har jag förstått gör underverk, men det får bli på längre sikt, om man inte springer på något riktigt fynd nånstans. Men är inte kolfiberfälgarna extremt känsliga, funkar de på gata över tiden? Har hört att de inte har hur lång livslängd som helst, men det är kanske bra skitsnack?

På min RSV mille jag hade för ett antal år sedan (Ja jag vet, jag skäms lite för den sidoaffären, men ordningen är återställd) tog jag bort luftburken helt. Den motorn gick bättre på mellanregistret, eftersom burken var för liten, så även om man tappade några hästar i högre hastighet, så gick den mycket bättre i det varvtalet man faktiskt använder mest, och insugsljudet blev helt sjukt underbart.

Är det någon som provat något liknande eller vet någon som gjort?

/Pajje
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Jo, det är ett tungt as, men det är inga gratisprylar tyvärr som du nämner. På sikt ska jag göra det mesta du beskriver, men just nu är det utseendet som är i focus på min, sen blir förhoppnigsvis ny gaffel och bakdämpare nästa vinter (om jag får råd, det ska läggas undan pengar till Isle of Man-resan också). Fälgar har jag förstått gör underverk, men det får bli på längre sikt, om man inte springer på något riktigt fynd nånstans. Men är inte kolfiberfälgarna extremt känsliga, funkar de på gata över tiden? Har hört att de inte har hur lång livslängd som helst, men det är kanske bra skitsnack?

På min RSV mille jag hade för ett antal år sedan (Ja jag vet, jag skäms lite för den sidoaffären, men ordningen är återställd) tog jag bort luftburken helt. Den motorn gick bättre på mellanregistret, eftersom burken var för liten, så även om man tappade några hästar i högre hastighet, så gick den mycket bättre i det varvtalet man faktiskt använder mest, och insugsljudet blev helt sjukt underbart.

Är det någon som provat något liknande eller vet någon som gjort?

/Pajje

Ja jag har kört utan lock ett tag och upplevde samma sak fast har inga dynobevis för det. Fnular lite på om jag ska mappa med eller utan lock. Lutar nog åt att det blir locket av.:rock
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Angående TRE-moden:

Jag tog bort min som satt på när jag köpte den, just för att den gick så ojämnt på låg varv. Men nu när jag har fixat till en massa annat kanske jag ska prova den igen (om jag hittar den). Men rätta mig om jag har fel nu, men strypningen som finns i växel 1-4 försvinner ju när man vrider på rullen (Försvinner tidigare ju högre växel man har), så jag ser inte behovet egentligen, så länge motorn går som den ska när man finkör.

Eller?

Ja, timing retarden verkar inte vid full gas eller alls på växel 5 och 6. Det som många upplever är bättre respons vid partiellt öppnade spjäll på växlarna 1-4.
 

Tomas TL1000R

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2010
Ort
Romakloster
Hoj
Suzuki TL1000R-00
Enligt allt jag läst om kolfiber fälgar så åldras dom inte till skillnad mot magnesium som har en livslängd och som jag förstår det inte mår bra av exvis solljus! Jag var oxå skeptisk till en början men är så j***a såld på dom. Dessa är lättare än Marchesini magnesium som oxå är svindyra men framför allt dom håller hojens livstid. Jag lyckades få en komplett uppsättning för 10 800 spänn begagnade som jag skrev. Det är det absolut bästa jag gjort och kommer aldrig att byta bort dom. Bakdämpare Bitubo kostar 5-5,5 tusen och är i sammanhanget en riktigt god viktminskare förutom att den kommer inställd för din totalvikt (jag har aldrig skruvat på min). Har du öppnat upp din originalluftburk? det gjorde jag först+K&N filter men jag ville gå längre alltså beställde jag via eBAY från England kolfiber grejer, det spar kanske 2 kilo och volymen är större med ett mera direkt flöde. Har inte testat mina egna kanaler än (köpter i november-13) men tror att det nog gör något i fart! Det är dyrt att "banta" en gammal skorv som våra fetknoppar men jag bestämde mig för att inte satsa på en 750 eller 1000 radfyra. Jag vill få min att bli så bra det går. Har säkert lagt ut 45 000 på all "förädling". Jag är Suzuki nörd och gillar V tvin sporthoj helt enkelt. Nu skall jag bara bli vass på bana mao komma över lite demoner! Årskort på GotlandRing är införskaffat till säsong 2014! Som jag längtar! :tungan
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Eftersom det vräker ned snö ute så måste jag balansera upp det med lite vårsol.

20130802_140237_zps8e61c07e.jpg
 

Tomas TL1000R

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2010
Ort
Romakloster
Hoj
Suzuki TL1000R-00
Snajsigt.. Vad lyckades du krama ut med locket av?

Jag hade 122 på hjulet med moddad burk och Bolt-on.

Har bytt till Helsystem nu bla.. skall försöka hitta lite fler ideér att testa vid mappning....

Har ingen aning om vad "andningen" ger men helt klart är att om man ser till att mängden luft in blir så hög som möjligt samtidigt som utblåset är avgjort större. Borde resultatet tillsammans med lägre vikt resultera i väsentligt högre prestanda. Jag tror att ett Bolt-on inte ger något, det är kröken och all skit innan som stryper. Det är ingen tillfällighet att alla snackar helsystem. Tyvärr kostar det flis och ca 11 000 för ett M4 från USA, men belöningen är klart märkbar. Mitt focus är dock lägre vikt istället för fler hästar, sen att man med helsystem får mer pulver gör givetvis ingenting (och allt annat trix man gjort under åren). Har inte bänkat min men jag tror att ärliga ca 130 på bakhjulet borde det vara!
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
View attachment 399790View attachment 399791

Bilder på min förädlade Tiller! Läste att luftburk kan ge 8-9 hk (här över) och har läst att helsystem ger ca 5-8 % . BST kolfiberfäljar ger ca 3 hk (pga minskade förluster i överföring till bakhjulet)! Jag tror inte riktigt på att det bara är att addera isf skulle jag ha säkert 135-140 hk på bakhjulet vilket jag tvivlar på men att den är vassare nu är alldeles uppenbart. Borde bänkköra men nöjde mig med att mappa den mot helsystem och öppnad luftburk. Säkert går det att få ut mer pulver optimerad. Vore kul att veta fakta!

Najs! :tummenupp:

Jag ser att du kör utan kåpstag. Du upplever inte att det är sladdrigt? Eller är den nya rutan så vridstyv att den väger upp att staget är borta (plus att du såklart inte har backspeglarna kvar. :) )
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Last edited:

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Det där är dom priserna jag sett också (fast fälgarna var billigare!). Givetvi är burken öppnad och k/N filter sitter i. Har monterat bredbandslambdor på min, ger iof lite extravikt, men jag kan å andra sidan kontinuerligt finlira ed mappningen, och kan prova att tex köra både med öppen och stängd luftburk, och ha hojen rätt mappad för båda alternativen.
Tycker helt klart det är roligare att ta en hoj som TL:n och sen bättra på den. Visst är det förmodligen billigare att köpa en radfyra några år nyare, men hur roligt är det med en R1 som man ser i varje gathörn:zpy

Har tappat kollen vad jag lagt ut, köper grejer när jag har råd, vissa saker får vänta. Kommer dock att prioritera fjädringskomponenter och fäljar framför att lägga pengar på motorn, det är inte brist på pulver som problemet:rock

Behöve jag renovera motorn blir det förmodligen 1040 cylindrarna samt högkompskolvar när man ändån håller på, men det står långt ner på priolistan.

Men öppen burk blir det nog i sommar:banana

/Pajje
 

Tomas TL1000R

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2010
Ort
Romakloster
Hoj
Suzuki TL1000R-00
Eftersom det vräker ned snö ute så måste jag balansera upp det med lite vårsol.

20130802_140237_zps8e61c07e.jpg

Ser riktigt ball ut, va har du för slutburkar på? Har du höjt upp bakramen eller är det en synvilla, jag höjde min för utseendet men det är ingen hit på bana kan jag säga (sitter med ballen i tanken mest hela tiden-inte bra)! Fick därför bygga om sadeln lite, höja fram o sänka bak (blev sådär men ett steg i rätt riktning! Blå-vit är jävligt snyggt :)
 

Tomas TL1000R

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2010
Ort
Romakloster
Hoj
Suzuki TL1000R-00
Det där är dom priserna jag sett också (fast fälgarna var billigare!). Givetvi är burken öppnad och k/N filter sitter i. Har monterat bredbandslambdor på min, ger iof lite extravikt, men jag kan å andra sidan kontinuerligt finlira ed mappningen, och kan prova att tex köra både med öppen och stängd luftburk, och ha hojen rätt mappad för båda alternativen.
Tycker helt klart det är roligare att ta en hoj som TL:n och sen bättra på den. Visst är det förmodligen billigare att köpa en radfyra några år nyare, men hur roligt är det med en R1 som man ser i varje gathörn:zpy

Har tappat kollen vad jag lagt ut, köper grejer när jag har råd, vissa saker får vänta. Kommer dock att prioritera fjädringskomponenter och fäljar framför att lägga pengar på motorn, det är inte brist på pulver som problemet:rock

Behöve jag renovera motorn blir det förmodligen 1040 cylindrarna samt högkompskolvar när man ändån håller på, men det står långt ner på priolistan.

Men öppen burk blir det nog i sommar:banana

/Pajje

Det där fattade jag inte, öppen eller stängd luftburk och monterat bredbandslambdor! Menar du att du har rensat original luftburken men har kvar dom där spjällen som sitter där till ingen nytta? Antingen rensar man väl ut allt skit i luftburken o tar bort vakumslangarna och tar bort överflödig plast eller om pengarna finns köper kolfiber burk plus ramair kanaler oxå i kolfiber (kostar ca 5K).

Du prioriterar som jag ungefär :) Jag klurar på vad jag skall stoppa i för framfjäder? och vilken hårdhet? Race tec 1,1 har jag klurat på, kan det vara för hårt för mina 80 kilo (inkl all utrustning)! Det finns ju linjära och progressiva (progressiva har jag hört är kass). Original som jag har nu är för mjukt (bottnar vid bankörning-inte bra). Hur tänker du om framfjädrar? Det kanske låter som jag har hur mycket flis som helst att lägga på allsköns moddar men nu är det ansträngt även här så förädlingstakten har gått ner på min hoj tyvärr, men det är lite grejen att prioritera och spara ihop till smått som stort sas!
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Ser riktigt ball ut, va har du för slutburkar på? Har du höjt upp bakramen eller är det en synvilla, jag höjde min för utseendet men det är ingen hit på bana kan jag säga (sitter med ballen i tanken mest hela tiden-inte bra)! Fick därför bygga om sadeln lite, höja fram o sänka bak (blev sådär men ett steg i rätt riktning! Blå-vit är jävligt snyggt :)

Tackar, det är ett par måttbeställda slutburkar från DanMoto på ett Akrapovic helsystem.
Har inte höjt baken, personligen tycker jag tailraisers förstör både linjerna och sittställningen. Man ska va jävligt lång om det ska va någon nytta med det :)
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Angående fjädrar så vill man ha linjära i en modern gaffel där man kan justera både komp och retur, speciellt på bana. I gaffeln i min Bandit t ex så finns endast förspänning så där passar det perfekt med progressiva fjädrar, speciellt eftersom det är en gathoj som körs på lite varierande underlag. Progressiva fjädrar lämpar sig bäst i en ren gatapplikation. Det är iaf vad jag har sökt mig fram till.
Själv tänkte jag .95 eller 1.00 i min GSXR gaffel som sitter på TLR'en... men jag väger 90kg i kalsonger så det kanske är för mjukt trots allt? Det sitter .85 original i den gaffeln.
 

Tomas TL1000R

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2010
Ort
Romakloster
Hoj
Suzuki TL1000R-00
Najs! :tummenupp:

Jag ser att du kör utan kåpstag. Du upplever inte att det är sladdrigt? Eller är den nya rutan så vridstyv att den väger upp att staget är borta (plus att du såklart inte har backspeglarna kvar. :) )

Faktum är att jag efter en bandag inte orkade skruva tillbaka all skrot utan vande mig rätt snart med att vrida på huvudet. Det funkar rätt bra fast lite sladdrigt kan det vara men vad gör man inte för att sänka vikt och öka toppfarten :) Är inte så manisk på att testa toppfarten raktfram dock men jag funkar så att tar man ett steg framåt vill jag inte gärna backa tillbaka. Kanske jag nångång snickrar ihop ett stag men troligen inte. Ta mitt batteri till exempel, det är 1/4 så stort som original lådan det sitter i, klurar på hur jag skall bygga ett nytt lättare "hus" till det, även om original huset inte väger så mycket vill jag förädla även den biten (är lite skruvad, jag vet)! Har tom en extra tank ligger hemma som jag "nån gång" skall försöka knacka in för att jag tycker den är för bred, vill sitta mer i hojen (tror det blir bättre på bana då)! Drömmen är en kolfiber tank som inte väger ett skit men frågan är om den tål vanlig vägsoppa och så är det förmodligen olagligt men det vore fräckt! Finns en racing dåre i Canada som gjort en sådan och den är dessutom smalare än original givetvis! Som sagt: vill mycket kanske inte reder ut allt men vägen är en del av glädjen, kanske själva grejen!
 

Tomas TL1000R

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2010
Ort
Romakloster
Hoj
Suzuki TL1000R-00
Tackar, det är ett par måttbeställda slutburkar från DanMoto på ett Akrapovic helsystem.
Har inte höjt baken, personligen tycker jag tailraisers förstör både linjerna och sittställningen. Man ska va jävligt lång om det ska va någon nytta med det :)

Du har rätt i att jag skapade mig ett problem genom att höja baken (är inte nöjd med sittställningen). Förövrigt ser ditt system riktigt nice ut :yoparty Jag ville få till ett lite modernare stuk men lite lägre hade varit bättre!
 

Tomas TL1000R

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2010
Ort
Romakloster
Hoj
Suzuki TL1000R-00
Angående fjädrar så vill man ha linjära i en modern gaffel där man kan justera både komp och retur, speciellt på bana. I gaffeln i min Bandit t ex så finns endast förspänning så där passar det perfekt med progressiva fjädrar, speciellt eftersom det är en gathoj som körs på lite varierande underlag. Progressiva fjädrar lämpar sig bäst i en ren gatapplikation. Det är iaf vad jag har sökt mig fram till.
Själv tänkte jag .95 eller 1.00 i min GSXR gaffel som sitter på TLR'en... men jag väger 90kg i kalsonger så det kanske är för mjukt trots allt? Det sitter .85 original i den gaffeln.

Shit då är 1,1 kanske väl styvt för min taniga kropp! Tack för värdefull information! Tror du att det sitter 0,85 original på en TLR isf borde det räcka med 0,9-1,0 om jag vill vara på den säkra sidan! Vad tror du? Resten går ju att skruva sig fram till!
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Shit då är 1,1 kanske väl styvt för min taniga kropp! Tack för värdefull information! Tror du att det sitter 0,85 original på en TLR isf borde det räcka med 0,9-1,0 om jag vill vara på den säkra sidan! Vad tror du? Resten går ju att skruva sig fram till!

Har för mig att TLR fjädrarna är 0.9 original men ska inte svära på det.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Faktum är att jag efter en bandag inte orkade skruva tillbaka all skrot utan vande mig rätt snart med att vrida på huvudet. Det funkar rätt bra fast lite sladdrigt kan det vara men vad gör man inte för att sänka vikt och öka toppfarten :) Är inte så manisk på att testa toppfarten raktfram dock men jag funkar så att tar man ett steg framåt vill jag inte gärna backa tillbaka. Kanske jag nångång snickrar ihop ett stag men troligen inte. Ta mitt batteri till exempel, det är 1/4 så stort som original lådan det sitter i, klurar på hur jag skall bygga ett nytt lättare "hus" till det, även om original huset inte väger så mycket vill jag förädla även den biten (är lite skruvad, jag vet)! Har tom en extra tank ligger hemma som jag "nån gång" skall försöka knacka in för att jag tycker den är för bred, vill sitta mer i hojen (tror det blir bättre på bana då)! Drömmen är en kolfiber tank som inte väger ett skit men frågan är om den tål vanlig vägsoppa och så är det förmodligen olagligt men det vore fräckt! Finns en racing dåre i Canada som gjort en sådan och den är dessutom smalare än original givetvis! Som sagt: vill mycket kanske inte reder ut allt men vägen är en del av glädjen, kanske själva grejen!


Det där med smalare tank har jag också funderat på. Vet du om den där killen tillverkar flera, och säljer?? :)
(PS. som du ser har jag redan varit på och smalnat av min tank på vänstersidan... :D )

Jag har en liten styrbackspegel på vänster sida. "fisheye" funkar faktiskt bättre än original som bara visar armbågarna...
2008_08_07_DSC00134.jpg2009_Maj_DSC00115.jpg2009_Maj_DSC00126.jpg


Jag har haft 299 (dvs max) på mätaren och den drog vidare... (tror verklig fart var nog 280:ish)
Det var naturligtvis på avlyst sträcka, ingen trafik och blah blah blah... :rolleyes:
Jag hade en aerodynamisk ryggsäck på mig, undrar om det gav någon extra kilometer i toppfart? Sedan så är jag rätt tanig och väger lite och ger inte mycket extra luftmotstånd utöver kåpor etc..

Läskigt blev det först när man skulle bromsa, det är då man inser hur mycket energi man byggt upp...
Men fantastiskt hur stabil en TLR är i hög fart. :tummenupp

:hej
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag kontaterade att min visade drygt 15 % fel på hastighetsmätaren gentemot GPS i lite högre fart.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top