TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Cheifen.

esnipe.com Lägger ett bud 5,10,15 sekunder innan den stänger. :)

Hände mig oxå, fast jag ville att det skulle hända för jag fick ändrade planer... :)
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Div citat:

"Det är för att om den ena slangen från pumpen failar så tappar du trycket på det ena oket bara. om du har en crossover och slangen från pumpen failar så tappar du trycket på båda oken! eller hur?"
Båda slangarna är ju i samma krets, failar en slang eller nåt annat så blir du av med hela frambromsen vare sig delningen sitter i ena oket eller i handtaget.
Varför tror ni bilar har tvåkrets bromssystem. Tänk!

Ramnummer och motornummer kan skilja men jag tror att ordinarie motornummer står i regbeviset på nyare hojar (från nån gång i mitten av 90-talet). Men det behöver ju inte betyda att en annan motor är stulen, det händer ju att motorer rasas och byts ut.

Bokföringspapper måste sparas i 10 år. Rimligen sparar de då även uppgifter om hojarna men jag vet inte om det är lag på det.

Banjoskruvar är _inte_ dyra om man inte nödvändigtvis måste köpa från Suzuki. Jag köpte 14 mm till min oljekylare på Odal, kostade några tior. Dock är det ju inte säkert att de har alla gängor men kika runt här och var!
 

Majk

Guest
Robban_C skrev:
Div citat:
Banjoskruvar är _inte_ dyra om man inte nödvändigtvis måste köpa från Suzuki. Jag köpte 14 mm till min oljekylare på Odal, kostade några tior. Dock är det ju inte säkert att de har alla gängor men kika runt här och var!


Okej man ska traktor tillbehör på hojen :confused: jag menar Odal är väl dom som säljer hästfoder mm , allt som gör livet billigare är gott och gratis är godast tack för tipset Robban :tummenupp

/Majk
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Robban_C skrev:
Div citat:



Ramnummer och motornummer kan skilja men jag tror att ordinarie motornummer står i regbeviset på nyare hojar (från nån gång i mitten av 90-talet). Men det behöver ju inte betyda att en annan motor är stulen, det händer ju att motorer rasas och byts ut.

Ramnummer och Motornummer skiljer ALLTID!!
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Majk skrev:
Okej man ska traktor tillbehör på hojen :confused: jag menar Odal är väl dom som säljer hästfoder mm , allt som gör livet billigare är gott och gratis är godast tack för tipset Robban :tummenupp

/Majk
Det stämmer med traktortbh, men man behöver ju inte tala om det för någon :D . Jag tror mina banjoskruv kostade 20.- /st. Eller om det var 35.-/st kanske? Minns inte.
Men detta var ju alltså inte samma storlek som till hejdarna, de var M14 x 1,5 mm.
 

Majk

Guest
s_knug skrev:
Tja! Ni som kan grejerna ,va e servceintervallerna på hojarna o va kostar det.
Vill ha racer nuuuu! Fattar inte att jag klarat skjuta upp det så här länge :huvet

Srviceintervallerna på minTLR är första på 1000 km andra på 6000 km 3:dje är 12000 km 4:de 18000 km 5:te 24000 km 6:e 32000 km 7:e 38000 km 8:e 44000 km 9:e 50000 10:e 56000 11:e 62000 osv
priserna jag betalat ink material som oljor mm är 6000 km service 1500 kr 12000 km 2000 kr sen har jag inte gjort några fler..KÖPen racer NU :tummenupp

Kan nån svara på varför det skiljer sig mellan 5:te och 6:e (8000 km istället för 6000 km som i alla andra fall)? Eller är det feltryck i min servicebok ??

/Majk
 

Majk

Guest
Robban_C skrev:
Det stämmer med traktortbh, men man behöver ju inte tala om det för någon :D . Jag tror mina banjoskruv kostade 20.- /st. Eller om det var 35.-/st kanske? Minns inte.
Men detta var ju alltså inte samma storlek som till hejdarna, de var M14 x 1,5 mm.

Jag köper gärna bonjossarna på Odal om det finns :tummenupp man kan väl inte få dom i blingbling färger men det är jag inte intresserad av heller .

/Majk
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Majk skrev:
Jag köper gärna bonjossarna på Odal om det finns :tummenupp man kan väl inte få dom i blingbling färger men det är jag inte intresserad av heller .

/Majk
Snackade med en snubbe som tillverkar di därninga slangarna. Blingbling färgerna är ganska ovanligt bland vanligt folk för de är gjorda i aluminium. Aluminiumet ska då på något vänster ingå nån kemisk process med stålet som gör att skiten inte håller så bra helt enkelt. Det är (enligt honom) inte många som kör med den typen av material på banjosarna längre.
Jag beställde slangarna av honom och han ska räkna lite på priset tills på fredag. Han var dyrare än vad jag trodde dock. Han brukar räkna på 500:- per meter och sladd inkl. banjosarna. Men som den smålänning jag är så menade jag på att slangarna inte är såååå långa (ca 64cm resp 47cm) så jag ska jela ha rabatt!! Han babblade om titanium o kevlar o fan vet vad men det verkar som om det är bra grejor :tungan
Återkommer mer om det på fredag.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Majk skrev:
Srviceintervallerna på minTLR är första på 1000 km andra på 6000 km 3:dje är 12000 km 4:de 18000 km 5:te 24000 km 6:e 32000 km 7:e 38000 km 8:e 44000 km 9:e 50000 10:e 56000 11:e 62000 osv
priserna jag betalat ink material som oljor mm är 6000 km service 1500 kr 12000 km 2000 kr sen har jag inte gjort några fler..KÖPen racer NU :tummenupp

Kan nån svara på varför det skiljer sig mellan 5:te och 6:e (8000 km istället för 6000 km som i alla andra fall)? Eller är det feltryck i min servicebok ??

/Majk


Feltyck i serviceboken...
Alla servicar ska ligga med 6000 km mellanrum. (I alla fall så sa det så när jag frågade på verkstaden).
Varannan "billig" och varannan dyr.

Fan, när man har kört en stånka ett tag och läser service intervallen på en sporthoj blir man ju lyrisk...
XR service intervall. 1.)150km 2.)1000km 3.)2000km 4.)3000km 4.)4000km När man gör 2dra servicen på TL gör man sin 7de på XRen... :rofl
Visserligen är de inte så dyra men ändå...


2000 för 12000km service låter billigt? :)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Majk skrev:
Okej man ska traktor tillbehör på hojen :confused: jag menar Odal är väl dom som säljer hästfoder mm , allt som gör livet billigare är gott och gratis är godast tack för tipset Robban :tummenupp

/Majk


:mad: :mad:
Fan NU kommer folk att kalla Tillern för traktor ju!! :mad: :huvet :fatta!

Lika bra att koppla på hölassen på en gång... :7peta

:rofl :rofl
 

Majk

Guest
PutteLiten skrev:
:mad: :mad:
Fan NU kommer folk att kalla Tillern för traktor ju!! :mad: :huvet

Lika bra att koppla på hölassen på en gång... :7peta

Traktor har alltid betytt god kvalitet :yoparty Jag kör gärna japansk traktor :D Ang serviceboken tog jag fram den igen för jag blev osäker men det står faktiskt så , har du kollat i din ? Jag menar det är ju konstigt om dom trycker upp böckerna en och en , så det borde ju inte kunna bli fel tycker jag, Chiefen : då kanske inte mina slangar va så dyra i jämmförelse blir max 750kr för 4st kanske billigare :yoparty
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Robban_C skrev:
Div citat:

"Det är för att om den ena slangen från pumpen failar så tappar du trycket på det ena oket bara. om du har en crossover och slangen från pumpen failar så tappar du trycket på båda oken! eller hur?"
Båda slangarna är ju i samma krets, failar en slang eller nåt annat så blir du av med hela frambromsen vare sig delningen sitter i ena oket eller i handtaget.
Varför tror ni bilar har tvåkrets bromssystem. Tänk!


Jaja, jag insåg min tankevurpa ganska fort och har ju visat det med ett senare inlägg också... läs. :7peta

jag hade f.ö. inte ett rätt igår på hela dan.... måste sluta sniffa lim :huvet
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Majk skrev:
Traktor har alltid betytt god kvalitet :yoparty Jag kör gärna japansk traktor :D Ang serviceboken tog jag fram den igen för jag blev osäker men det står faktiskt så , har du kollat i din ? Jag menar det är ju konstigt om dom trycker upp böckerna en och en , så det borde ju inte kunna bli fel tycker jag, Chiefen : då kanske inte mina slangar va så dyra i jämmförelse blir max 750kr för 4st kanske billigare :yoparty


Det är ju fel i alla Tillerböcker... :tungan
För enligt verkstaden har Suzuki 600 mils service på alla sina sporthojar, och någon måste helt enkelt räknat fel när de skrev denna boken, och de har ju inte ändrat år från år eftersom det är ju samma hoj 98-03...

Vad menar du med att rycka dem en och en :va
De har med största sannolikehet tryckt upp flera tusen åt gången, en gång per år, eller så. OCh eftersom det vart fel i orginalet så lär det ju vara fel på alla kopiorna oxå (alla år har väll samma bok...)
 

Majk

Guest
PutteLiten skrev:
Det är ju fel i alla Tillerböcker... :tungan
För enligt verkstaden har Suzuki 600 mils service på alla sina sporthojar, och någon måste helt enkelt räknat fel när de skrev denna boken, och de har ju inte ändrat år från år eftersom det är ju samma hoj 98-03...

Vad menar du med att rycka dem en och en :va
De har med största sannolikehet tryckt upp flera tusen åt gången, en gång per år, eller så. OCh eftersom det vart fel i orginalet så lär det ju vara fel på alla kopiorna oxå (alla år har väll samma bok...)

Det var det jag menade alla bör se ut som min :tummenupp
 

Majk

Guest
Nu har man funderat ett tag på soffan ang drevning : Hur ska man dreva om man vill ha kvickare hoj i starten men inte tappa allt för mycket i sluthastighet , samt märke på drev kedja mm vad kostar ett sånt kitt och vart köper man det ? Mycket på en gång men ack så viktigt...

/Majk
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Majk skrev:
Nu har man funderat ett tag på soffan ang drevning : Hur ska man dreva om man vill ha kvickare hoj i starten men inte tappa allt för mycket i sluthastighet , samt märke på drev kedja mm vad kostar ett sånt kitt och vart köper man det ? Mycket på en gång men ack så viktigt...

/Majk

vet ej...men gissar på 1 lr 2 kuggar större bakdrev...


om du byter fram drev till ett mindre tappar du toppfart (om du varvar ut nu??)
 

Davo

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tullinge
Hoj
2005 KTM 625
PutteLiten skrev:
Feltyck i serviceboken...
Alla servicar ska ligga med 6000 km mellanrum. (I alla fall så sa det så när jag frågade på verkstaden).
Varannan "billig" och varannan dyr.

Varför skulle varannan vara billig o varannan dyr? Det som skiljer i pris är ju när man ska göra ventiljustering, den första vid 2400 mil. Alla mina sörvisar so far har kostat samma lika ungefär, däremot så blir nästa service dyrare då hojen snart har rullat 2400 mil.
 

Davo

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tullinge
Hoj
2005 KTM 625
obruT skrev:
vet ej...men gissar på 1 lr 2 kuggar större bakdrev...


om du byter fram drev till ett mindre tappar du toppfart (om du varvar ut nu??)

Om ett kugg ner fram motsvarar ca två upp bak så borde sluthastigheten rimligtvis bli samma vilket drev man än byter, eller?
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Davo skrev:
Om ett kugg ner fram motsvarar ca två upp bak så borde sluthastigheten rimligtvis bli samma vilket drev man än byter, eller?


nja....1 fram är som tre bak......ungefär......( i min värld )

du är den ende (utanför Umeå i TL tråden) som jag träffat IRL
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Davo skrev:
Varför skulle varannan vara billig o varannan dyr? Det som skiljer i pris är ju när man ska göra ventiljustering, den första vid 2400 mil. Alla mina sörvisar so far har kostat samma lika ungefär, däremot så blir nästa service dyrare då hojen snart har rullat 2400 mil.


japp........................(men du kan ju kolla själv om det behövs)
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top