TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
hmm.. original är 17/39 = 0,436 ratio
två upp bak ger 17/41 = 0,415 ratio (lägre utväxling)
ett ner fram ger 16/39 = 0,410 ratio (alltså väldigt nära 17/41)

kan man räkna så?? :confused:

Jag kommer att testa 16/39 nu med 520 kedja och drev... har även ett 40 bak att testa :)


Kommer detta även att innebära att jag får 6% felvisning av antalet km på hojen? 410/436 = 0,94, eller ska man räkna 436/410=1,06? vilket ger samma felvisning iofs.... :va

0,94 blir nog rätt... skulle innebära att om jag kör 10000km i år med den drevningen så har den egentligen bara gått 9400km. :)
 
Last edited:

-[stiXen]-

hellre 1 liter i tanken än 10 på backen
Gick med
20 Jan 2004
Ort
G-Hammarby
Hoj
Svart TLS -97
Drevning....

Majk skrev:
Nu har man funderat ett tag på soffan ang drevning : Hur ska man dreva om man vill ha kvickare hoj i starten men inte tappa allt för mycket i sluthastighet , samt märke på drev kedja mm vad kostar ett sånt kitt och vart köper man det ? Mycket på en gång men ack så viktigt...

/Majk

Tja jag tog och gick ner en kugg i fram på min TLS och det blev mycket roligare på en gång.....(bakhjulsåka) :tummenupp blev också mycket lättare att varva ur den..... :yoparty fast som sagt sen hur mycket det skiljer på H-mätaren ska jag vara osagt....(240 på mätaren och mer å ge).....Hela mitt drivpacket gick lös på 1600 riksdaler.....och det med 530 kedja, fram och bakdrev.....tror det var av märket R.I.D. om det nu finns nåt sånt märke....(har slängt förpackningen) :va :D
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
J-Bone:
Ja, man kan räkna på det viset men man brukar räkna åt andra hållet. Dvs 39/17 = 2,29:1. Dvs framdrevet roterar 2,29 varv då bakdrevet roterar 1 varv.
Man brukar alltså ställa upp beräkningarna i samma "riktning" som kraften går (dvs vevaxel->växellåda->kedja).
Men matematiskt fungerar din uppställning 100. :tummenupp

Edit: Ändrar ni utväxlingen så visar hastighetsmätaren åt skogen eftersom givaren sitter på utgående axel, inte på framhjulet som på gamla knarrar.
Edit2: Och väg- och trippmätarna.
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Om jag nu köper hojen så kommer man till försäkringfrågan. JAg är ingen hojmekare, men vill gärna lära mig... Så ska jag köra med helförsäkring och punga ut med 19500 om året eller ska jag gå ner till halvförsäkring och istället köpa kraschpuckar på hojen och betala 600 spänn mindre i månaden?
 

Majk

Guest
Okej man tackar för alla svar :Bugar men som Robban säger så visar alltså mätarna åt skogen och då känns det mindre aktuellt ,ty jag är ingen skogsmulle :D
En annan fråga då (tur att ni har mig som inte kan nåt :rofl ) 520 kedja 530 kedja :confused: vad är det för mått ?
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Davo skrev:
Varför skulle varannan vara billig o varannan dyr? Det som skiljer i pris är ju när man ska göra ventiljustering, den första vid 2400 mil. Alla mina sörvisar so far har kostat samma lika ungefär, däremot så blir nästa service dyrare då hojen snart har rullat 2400 mil.


Därför att jag tittade på XRens schema och där skiljer det massor mellan "udda" och "jämna" servicar. :rolleyes:
Tittade på Tillerns schema nu och där skiljer det inte så mkt ser jag... :)
någon hundring borde väll skilja max om de verkligen följer schemat, för det är ett par extra grejer som "ska" göras. Enligt schemat ska man byta tändstift (brukar vara dyra) + lite ytterligare grejer som säkert tar ca 30 minuter att kolla. (Undra om de VERKLIGEN kollar ALLA skruvar som det står i schemat att man ska göra varje service... :lol )
Jag har ju inte gjort någon ren service, har vid båda tillfällena haft annat oxå som gjorts så jag kommer inte ihåg vad just servicen kostade.

Ventil inspection/justering görs vart 1200 mil, inte vart 2400 mil. ;)
Men det är sällan de behövs justeras av vad jag hört.


Nu vill jag ha vår för jag har harvat omkring på XRen alldeles förmycket nu känns det som... :näsblod
 

ODEN

Bombastic
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GEFLE
Hoj
TL1000S -99 & XS 500 -77
Tjo flöjt Tilleråkare!
Snart e det dags att rasta TLS'en! Jag har dock lite problem med att den trycker ur sig olja vid "tryckaxeln" från kopplingen (push rod), sitter ju framför främre drevet. Packboxen är nu bytt men problemet kvarstår vid lite buskörning. :mad:

Tänker därför öka vevhusventilationen lite, genom att koppla på en slang vid oljepåfyllningen som dras upp till en lite flaska som sen är kopplad till ett vevhusvent.filter,,,

Som vanligt utgår jag från att jag inte e ensam om detta problem och att nån av er där ute redan löst detta på ett snygg sätt!!

Nån som har nån lösning eller tips, i så fall mottages dom mer än gärna!

/oden
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Majk skrev:
Okej man tackar för alla svar :Bugar men som Robban säger så visar alltså mätarna åt skogen och då känns det mindre aktuellt ,ty jag är ingen skogsmulle :D
En annan fråga då (tur att ni har mig som inte kan nåt :rofl ) 520 kedja 530 kedja :confused: vad är det för mått ?

frågan är ju, hur mycket åt skogen är "åt skogen"? :va
kan min mellanstadiematte stämma? alltså 6% vid ett kugg ner fram?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Mellanstadiematten räcker gott för att räkna, det är ju så att säga linjärt = man kan räkna procent precis som du gör.
Men tyvärr finns det en okänd faktor. :gnissla De flesta hastightesmätare har ju en felvisning från början och den har man ju inte riktigt koll på. Å andra sidan har det ju gått bra tidigare utan att veta felvisningen så det är väl bara att räkna procentuellt och gå på det. :tummenupp

Jag har nåt luddigt långt ner i minnet om att PC-nummer-nånting kan programmera om hastighetsmätarna (och väg-d:eek:) så att de stämmer men jag överlåter åt nån av er att ta reda på det.

Apropå det:
Är det nån av er som har bruxx till PCII? Jag fick syn på en sån under sadeln på min TLR! :tummenupp
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Robban, är det "Yellow boxen" som du tänker på?
Den har man väll till att fixa hastighetsmätaren på drevade hojar. :)
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Robban_C skrev:
Mellanstadiematten räcker gott för att räkna, det är ju så att säga linjärt = man kan räkna procent precis som du gör.
Men tyvärr finns det en okänd faktor. :gnissla De flesta hastightesmätare har ju en felvisning från början och den har man ju inte riktigt koll på. Å andra sidan har det ju gått bra tidigare utan att veta felvisningen så det är väl bara att räkna procentuellt och gå på det. :tummenupp

Jag har nåt luddigt långt ner i minnet om att PC-nummer-nånting kan programmera om hastighetsmätarna (och väg-d:eek:) så att de stämmer men jag överlåter åt nån av er att ta reda på det.

Apropå det:
Är det nån av er som har bruxx till PCII? Jag fick syn på en sån under sadeln på min TLR! :tummenupp

ok, jag bryr mig inte så mycket om hastighetsmätaren visar fel, det är mer intressant med hur mycket kilometermätaren visar fel. :fyllisar
 

PAG

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2004
Ort
Borås
Hoj
Kawazaki Z1000
Rätt köp ??

Tjenare på er !

Är lite nyfiken på vad ni tycker som hängt med ett tag.
Köpte en tls -00 med 1400 mil på mätaren för ett tag sedan utan att titta runt särskilt mycket ( kärlek vid första ögonkastet )
Fick pytsa upp 58 000:- för hojen.

Den är svensksåld, 1 ägare innan, Nya V&H kolfiber slippar, tonat kåpglas,ensits cuts, hugger, samt lite andra kolfiber detaljer.

Är det ett "rätt" pris ??

Eller vad tycker ni
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
PAG skrev:
Tjenare på er !

Är lite nyfiken på vad ni tycker som hängt med ett tag.
Köpte en tls -00 med 1400 mil på mätaren för ett tag sedan utan att titta runt särskilt mycket ( kärlek vid första ögonkastet )
Fick pytsa upp 58 000:- för hojen.

Den är svensksåld, 1 ägare innan, Nya V&H kolfiber slippar, tonat kåpglas,ensits cuts, hugger, samt lite andra kolfiber detaljer.

Är det ett "rätt" pris ??

Eller vad tycker ni
Jag tycker att det var en rimlig peng. Varken något jättekap eller nån blåsning. Bra att du fick med lite lull lull. Visserligen så är halva nöjet att köpa godis till hojen o mecka på det. Var det urpsrungspriset eller var det efter prut?
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
PAG skrev:
Tjenare på er !

Är lite nyfiken på vad ni tycker som hängt med ett tag.
Köpte en tls -00 med 1400 mil på mätaren för ett tag sedan utan att titta runt särskilt mycket ( kärlek vid första ögonkastet )
Fick pytsa upp 58 000:- för hojen.

Den är svensksåld, 1 ägare innan, Nya V&H kolfiber slippar, tonat kåpglas,ensits cuts, hugger, samt lite andra kolfiber detaljer.

Är det ett "rätt" pris ??

Eller vad tycker ni

Helt ok tycker jag. :tummenupp
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
PAG skrev:
Han ville ha 63 till att börja med men jag fick ner den 5
Låter OK! De flesta vill ha ut över 60 för sina 00:eek:r. De är väl listade nånstans i den prisklassen.
Hoppas att du kommer att trivas med din hoj! Du har hamnat på rätt forum här oxå om du gillar tech snack. (själv fattar jag inte ett smack om kuggar hit o moddar dit...jag vill mest se fräsig ut på min hoj när jag bränner runt i stan^^hähä).
ps. Välkommen :tummenupp ds.
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Ok, nu har vi kommit såhär långt. På söndag åker jag och kollar på hojen att allt står rätt till med den. Majk sa att jag skulle kolla ramnummer samt motornummer på den (trots att hojen såldes ny här i sverige, ska man verkligen behöva kolla upp det då?). Var isf sitter motornumret (bild gärna). Jag funderar att även lägga en handpenning på den om jag nu tycker det känns rätt och vill ha den, en sisådär 2-3000 så att han inte säljer den till ngn annan... Ska jag skriva ett "kontrakt" på det isf eller räcker det att jag har med mig en kompis som vittne på att han lovat att jag ska få hojen samt den isf överenskomna köpsumman på hojen?

Är det ngt jag ska tänka på när jag väl är där? All hjälp välkomnas :)
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Hejhopp!

Nu går tåget på TFI-boxarna! Listan jag har är följande:

1. J-Bone
2. hummel
3. Majk
4. Gunny5
5. Twosaint
6. PutteLiten

Meddela pronto om det är någon annan som ska med, sen PM:ar jag kontonummer och summa till er så får ni som inte gjort det redan svara med er adress.

Fan va kul det ska bli att pilla med den!

:fyllisar
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
PutteLiten skrev:
Robban, är det "Yellow boxen" som du tänker på?
Den har man väll till att fixa hastighetsmätaren på drevade hojar. :)
Yellow? Har inte en aaaning. Kan för lite om det där. Men det finns säkert nån metod att kompensera om mätaren visar fel. Och lyckas man kompensera h-mätaren så visar ju väg/tripp också rätt. Jag kan bara räkna. :)
Sök på tlplanet och se om du hittar nån lösning.

Edit: Sharpedge: Jag tror motornumret sitter långt ner på höger sida men det är ur minnet (gubbe med Alzheimer Light :va ).
Skriv kvitto på handpenning med totalbelopp etc.
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top