TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
sharpedge skrev:
Varför skum? Tydligen så vägde MC-kompaniet den själva hos dom och det övervakades av besiktningsmän eller liknande. Det kan juh vara så att det blivit ett fel i vägningen?

Vet itne hur det funkar när en hoj får ett registreringsnummer men jag tvivlar ju på att de väger varje hoj? De sätter väl automatiskt en vikt på en ny hoj av en viss modell, de väger väl ett eller några exemplar och sen gäller de siffrorna för alla hojar av den modellen utan att varje exemplar måste vägas? Eller? :confused:
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
sharpedge skrev:
Varför skum? Tydligen så vägde MC-kompaniet den själva hos dom och det övervakades av besiktningsmän eller liknande. Det kan juh vara så att det blivit ett fel i vägningen?


Importerar MC kompaniet hojar eller? :va

Eller varför skulle de annars typ registreara om hojen, för vid något annat tillfälle väger man inte en hoj typ som redan är typregisrerad i detta landet.

Vad jag menar med skum är just VARFÖR väger de om hojen så att det kommer in i registret? Det kan man inte göra ba så där, det krävs ju att hojen sedan tidigare inte är registrerad.

Om man bara kan väga om hojen så där så ska jag fan oxå göra det. Efter att jag fyllt kutsen med en 20kg bly klump, och lite blyhagel i tanken, och lite varstanns man nu kan få plats med sådatn (innuti clip onen...) :tungan

Seriöst :) Fråga varför de har vägt om den och be dem bevisa varför det är så. Troligen kommer han hitta på en massa säljar blaj blaj...
Jag hade INTE köpt den hojen när jag vet vilka andra fina hojar som säljs här. :)
Men det är ju jag det... :tungan

:hej
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
sharpedge skrev:
Den vägdes och såldes hos Mc-kompaniet i skövde, sen har den inte vägts ngt mer. 3 ägare och alla är svenska.


där har vi förklaringen....

dom "sido" Importerar hojjar

Då måste du själv kolla att Packningen till tanken är bytt
gjordes av Suzuki på "alla" -98 or

även TLs ska man kolla att det är gjort..(på min som jag hadde bytte dom tillåmed tanken)


se upp med 3 ägare....
 

Majk

Guest
sharpedge skrev:
Din har precis likadan tj.vikt som alla andra tillers jag kollat på FÖRUTOM den jag vill köpa ... Det måste vara ett fel vid invägningen.. trött jag blir, och dom vägrar att stå för en ny vägning

Ja det verkar skumt , men nån måste ju kunna svara på varför den är vägd på det sättet.

3 ägare och import...hmmm luktar som min polares hojköp som polisen tittade närmare på nyligen och den va stulen ,ramen importerad från tyskland (förmodligen kraschad) sen satt det stulna saker på hojen motor kåpor allt kan man säga (den hojen var svensk stulen). . -99 ans grejer på en -98 ans ram , obs ramnummret är Äkta i sådana fall men motornummer är det stulna, satans knivigt att kolla upp sånt där , var försiktig mvh Majk.
 
Last edited:

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
hmm, ok ...
Jag frågade dom om dom hade kvar papprena på hojen men det hade dom nog inte, får ringa till dom igen tror jag ..
Packningen till tanken? dvs?
av dom 3 ägarna är det en som kört 3 år sen den reggades 99 och han är kompis till killen som säljer den nu.

Bara för att det kanske är import behöver väl inte betyda att den är skit eller? Som jag läser av era inlägg så fuskas det bara med importhojar? Eller hur ska jag tolka det?

Ska ramnumret vara likadant som motornumret? så man ser att dom passar ihop?

3 ägare på 1900 mil är inte så mkt?

Jag hittar inte så många mer 98or som är i närheten där jag bor heller( och 99or och 00or är för dyra i försäkringen :( ...


FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN, jag blir skitosäker nu :(
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
sharpedge skrev:
hmm, ok ...

Bara för att det kanske är import behöver väl inte betyda att den är skit eller? Som jag läser av era inlägg så fuskas det bara med importhojar? Eller hur ska jag tolka det?

Ska ramnumret vara likadant som motornumret? så man ser att dom passar ihop?


FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN, jag blir skitosäker nu :(
Om man ska hårddra det så är ju alla hojjar importerade från början^^ Så det ska man inte hänga upp sig på. Om hojjen är hemplockad av en "riktig" handlare som sedan säljer den ny så skulle jag heller inte oroa mig. Det var väl MC kompaniet som sålde den från början om jag tolkat det hela rätt? Vet inte dom om den var ny när de sålde den första gången? blir snurrig nu.. :fyllisar

Chassinumret o motornumret är olika!
 
Last edited:

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Chiefen skrev:
Om man ska hårddra det så är ju alla hojjar importerade från början^^ Så det ska man inte hänga upp sig på. Om hojjen är hemplockad av en "riktig" handlare som sedan säljer den ny så skulle jag heller inte oroa mig. Det var väl MC kompaniet som sålde den från början om jag tolkat det hela rätt? Vet inte dom om den var ny när de sålde den första gången? blir snurrig nu.. :fyllisar

Chassinumret o motornumret är olika!
Jo, MC-kompaniet var dom som tog hem den från början... Är det inte någon lag på att dom måste spara papper i 10 år eller nått pga bokföring?
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
sharpedge skrev:
Jo, MC-kompaniet var dom som tog hem den från början... Är det inte någon lag på att dom måste spara papper i 10 år eller nått pga bokföring?
Jag är inte hundra på det här men om du beställer ett registerutdrag ifrån Vägverket Så kan du se om den är direktimporterad. Det jag är osäker på är huruvida det syns om företag behöver regga fordonet som direktimporterat..om du förstår vad jag menar!?
Edit: Du får upp det direkt på skärmen så du slipper vänta..annars får du ringa om informationen inte hjälper. De har säkerligen de där uppgifterna annars.
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Hur ska jag kunna veta om packningen till tanken är fixad då?

Info om hojen på www.vv.se :
Datum för första reg.: 1999-06-17
Producentansvarig:

I trafik första gång: 1999-06-18
Yrkesmässig trafik: Nej

Fordonet tillverkat:
Direktimport: Nej

Utredning: Nej
Tillfällig registrering: Nej

Fabrikat: SUZUKI TL 1000 R

Årsmodell: 1998
Fordonsslag: MC

Chassinummer: JS1AM111100101417
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
sharpedge skrev:
Hur ska jag kunna veta om packningen till tanken är fixad då?

Info om hojen på www.vv.se :
Datum för första reg.: 1999-06-17
Producentansvarig:

I trafik första gång: 1999-06-18
Yrkesmässig trafik: Nej

Fordonet tillverkat:
Direktimport: Nej

Utredning: Nej
Tillfällig registrering: Nej

Fabrikat: SUZUKI TL 1000 R

Årsmodell: 1998
Fordonsslag: MC

Chassinummer: JS1AM111100101417

Men hur fan har den fått fel tjänstevikt då? :confused:
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
sharpedge skrev:
Bara för att det kanske är import behöver väl inte betyda att den är skit eller? Som jag läser av era inlägg så fuskas det bara med importhojar? Eller hur ska jag tolka det?

(

Behöver inte vara något som helt fel på hojen bara för att den är importerad. :)
TLR har ovanligt få barnsjukdommar. :)

MEN! KGK (Den officiella importören som normalt även fixar garanti åtgärder) befattar sig normalt sett inte med import hojar.
Det är ju en TLS ägare här som blev nekad att byta ram pga att hojen var importerad. Normalt sett så byter Suzuki dem utan att blinka...
Se bara till att den där tank grejen är fixad.
Och en sak till. Importerade hojar ska vara mycket billigare än en icke importerad. :fakta (de kostar ju faktiskt 10 - 20.000 mindre i nypris)
(För det är de i inköpspris och du får sämre för den själv när du säljer den, normalt sett...)

Lycka till, och helt ärligt - Var inte rädd att åka en bit. Jag körde Skåne Stockholm tur och retur för att köpa min. :)
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
sharpedge skrev:
Hur ska jag kunna veta om packningen till tanken är fixad då?
Det får man förutsätta! Du kan ju höra med Mc butiken om de gjorde garantiåtgärderna på hojjarna. Nämn typ när hojjen reggades första gången och be dem att tala om ifall det blev fixat. Om hojjen stod i butiken o inte var såld när det blev känt att packningarna var knas så byttes den med största sannolikhet ut innan den såldes.
Själv köpte jag en -97a som togs ut -98 och på den ska alla grejor vara fixade. Det är ju ändå en garantipryl så de som köpte hojjarna fick det fixat gratis så det är ju rimligt att de som hade köpt hojjarna med den här buggen lämnade in den för gratis fix!
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
är inte obruts en 98 också? det skiljer väl inte så jättemycket i pris eller?
jovisst, den är ju långsammare naturligtvis (gul :hihi) men du vet ju vad du köper iallafall och du får en kanonresa hem på vårkanten. :)
 

Majk

Guest
sharpedge skrev:
Bara för att det kanske är import behöver väl inte betyda att den är skit eller? Som jag läser av era inlägg så fuskas det bara med importhojar? Eller hur ska jag tolka det?

Ska ramnumret vara likadant som motornumret? så man ser att dom passar ihop?
FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN, jag blir skitosäker nu :(

Klart du ska köpa den men jag vill bara att du försöker kolla den så du inte får problem efter köpet . Som jag förstår det så får en importerad hoj sitt ramnummer som den har från början sen reggas den med det ramnummret(vid en svensk reg bes) , kruxet är att även om motor etc är stulet så kollar dom "tydligen " inte om den är stulen (motorn) eftersom motornummret inte finns på regbeviset . Polarens GSX-R 600 -98 fick då 3 snabba ägarebyten(innan honom) för då kan dom tydligen inte ta den ifrån köparen ty den är köpt i god tro eller nåt sånt. Polisen som var här och kollade kompisens hoj skulle till Bro och kolla en Aprillia som förmodligen var stulen den med. Vad jag vill säga är att det finns tydligen en hel del stulna hojar i omlopp och det är nån liga som opererar i Sverige , jag vill ju inte att en TL-Broder råkar illa ut :7peta du ska nog ta motornummret på hojen och kolla om den är stulen , kolla med polisen alltså.

Bromslangsinfo.(ang byte till två långa stålomspunnaframmbroms slangar )
Kan jag säga att iden med att använda banjoskruven från oket (den långa) uppe vid hantaget INTE funkar , fingängat i oket , grovgänga vid handtaget :huvet Men banjoskruvar kan väl inte kosta much eller ?

/Majk
 
Last edited:

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Så här ser mitt utdrag ut:
Datum för första reg.: 1997-06-05
I trafik första gång: 1998-04-03

Första reg är när Återförsäljaren tog hem den.
I trafik är när första köparen reggade den.
(Ovanstående är självklart ^^)
TLsen hade oxå barnsjukdomar men ioch med att köparen inte köpt hojen förrän 1998 så måste affären ha fixat alla barnsjukdomar som 97:an hade o allt var klart:).
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Majk skrev:
Bromslangsinfo.(ang byte till två långa frammbroms stålomspunna)
Kan jag säga att iden med att använda banjoskruven från oket (den långa) uppe vid hantaget INTE funkar , fingängat i oket , grovgänga vid handtaget :huvet Men banjoskruvar kan väl inte kosta much eller ?

/Majk
Det ska tydligen vara Banjosarna som ÄR det dyra o inte själva slangen. Ialla fall enligt snubben som ska tillverka mina. Visserligen så kostar banjosarna ca 100-200:- per slang + slangarna kanske 50-100:- resten är ren profit för tillverkaren.
 

Majk

Guest
J-Bone skrev:
banjoskruvar brukar följa med när man köper slangarna.

Brukar nog vara så men jag köper ju billigt av en firma som ska använda mina slangar som mallar , dom är godkända att tillverka sådana ialla fall 150- 200 kr styck :tummenupp så jag får nog köpa på sidan om.

En fråga : Vart ser jag motornummret på min , i papprena alltså?
 

Majk

Guest
Chiefen skrev:
Det ska tydligen vara Banjosarna som ÄR det dyra o inte själva slangen. Ialla fall enligt snubben som ska tillverka mina. Visserligen så kostar banjosarna ca 100-200:- per slang + slangarna kanske 50-100:- resten är ren profit för tillverkaren.

Jaså kostar stålomsunnet inte mer :confused: då är jag blåst på en bra deal alltså.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top