sharpedge skrev:En sak jag undrar är att i uppgifterna om hojjen så står det:
Följande brister finns konstaterade för åtgärd:
Körriktningsvisare bak placering felaktig (skymd)(miniblinkers antagligen eller så beror det på undertailen)
Registreringsskylt felaktig (det är en miniskylt)
Fråga 1: Går besiktningen igenom ändå eller måste man ombesiktiga den efter jag tagit bort undertail och ersatt med original, samma med regskylt, eller är det bara en anmärkning?
Fråga 2: Hur svårt är det att byta undertail tillbaka till original?
EDIT: står även att Senaste godkända besiktning 2003-07-01 samt ombesiktning 2005-07-31
PutteLiten skrev:Är det försent att hänga på det svenska tåget??
I så fall tror jag att jag oxå hänger på dig J-bone.
1. J-Bone
2. hummel
3. Majk
4. Gunny5
5. Twosaint
6. PutteLiten
Vee-twn skrev:Hmm...
1. Att köra med miniskylt ses som att köra utan vilket innebär att du bör sätta tillbaka den riktiga. Undertail bryr de sig inte om... Se bara till att du har en riktig reflex (röd).
2. Nej, det borde inte vara särskillt svårt!![]()
EN liten grej till. Hur är det då med regbelysning? Är dom inte kinkiga på att man ska ha det (om det nu inte sitter nån sådan på undertailen i fråga!?)Vee-twn skrev:Hmm...
1. Att köra med miniskylt ses som att köra utan vilket innebär att du bör sätta tillbaka den riktiga. Undertail bryr de sig inte om... Se bara till att du har en riktig reflex (röd).
Ja, just det!! Man måste ha belysning till skylten!!Chiefen skrev:EN liten grej till. Hur är det då med regbelysning? Är dom inte kinkiga på att man ska ha det (om det nu inte sitter nån sådan på undertailen i fråga!?)
Man kanske tar buggen för att man tycker det är lättare att meka med eller så. Men sunt förnuft säger ju att kortast möjliga slangar ger minsta möjliga flex, eller hur?J-Bone skrev:...
Robban: tyckte det här var intressant med slangarna... har suttit och kollat på en massa bilder på diverse räsers och så gott som alla har separata slangar för respektive ok, de övriga går det inte att se riktigt på.
Men om det är ett feltänk med separata slangar så borde ju rejsingvärlden ha hittat den buggen för länge sen tycker man....
sharpedge skrev:Angående de 5kg som hojen tydligen tappat någonstans på vägen så ringde jag mc-butiken som sålde den från början och dom antydde att alla de andra 7-8 tillers jag kollat på var felvägda isf "För vi kollar vår våg med 1 års mellanrum", Det jag skulle vilja ha hjälp av er nu är att ni skriver vilken torrvikt respektive tjänstevikt ni har på era hojar (bara dom med tlr) så jag kan få rätsida på detta och kunna motbevisa försäkringsbolagen. Enligt mcbutiken ska tillern ha en torrvikt på 197kg, en annan tillers tjänstevikt låg på 235kg.
Snälla, ni måste hjälpa mig, jag vill ha hoj så fort som möjligt dvs skriv torrvikt + tjänstevikten(det försäkringsbolaget grundar försäkringen på) på er hoj antingen här eller med ett PM till mig. Jag börjar bli väldigt ledsen på den här karusellen snart![]()
![]()
sharpedge skrev:*lyfter* jag måste få klarhet i detta...
jo, jag är mer intresserad av tjänstevikten. Jag tror allt handlar om en felvägning för jag tror inte att Suzuki gör en tiller som är 5 kg lättare?J-Bone skrev:Måste kolla i reg-beviset som ligger nånstans som jag inte kommer ihåg...
Men jag VET att viktangivelsen från Suzuki är 197kg torr.
sharpedge skrev:jo, jag är mer intresserad av tjänstevikten. Jag tror allt handlar om en felvägning för jag tror inte att Suzuki gör en tiller som är 5 kg lättare?
Din har precis likadan tj.vikt som alla andra tillers jag kollat på FÖRUTOM den jag vill köpa ... Det måste vara ett fel vid invägningen.. trött jag blir, och dom vägrar att stå för en ny vägningMajk skrev:Så här står det på mitt regbevis En TLR -00.
Tjänstevikt = 235 kg
Maxlast = 175 kg
Totalvikt = 410 kg
Skattevikt = 230 kg
Torrvikten ser jag ej men den ska vara 197 kg
Vill dom mucka så ge dom mitt telenummer![]()
Lycka till /Majk
sharpedge skrev:Din har precis likadan tj.vikt som alla andra tillers jag kollat på FÖRUTOM den jag vill köpa ... Det måste vara ett fel vid invägningen.. trött jag blir, och dom vägrar att stå för en ny vägning
Den vägdes och såldes hos Mc-kompaniet i skövde, sen har den inte vägts ngt mer. 3 ägare och alla är svenska.J-Bone skrev:Men varför har det skett en ny vägning överhuvudtaget liksom? Det ska ju vara samma siffror för alla TLR om den inte har registreringsbesiktats på nytt av nån anledning?![]()
Varför skum? Tydligen så vägde MC-kompaniet den själva hos dom och det övervakades av besiktningsmän eller liknande. Det kan juh vara så att det blivit ett fel i vägningen?PutteLiten skrev:Den hojen känns skum. Köp en annan!
Enda anlednignarna jag kan komma på att man registrerar om en hoj är att 1. importerad. 2. krashad och avskriven men uppbygd igen.
I vilket fall som så hade jag köpt en annan...
J-Bone skrev:Jag har en teori angående bromsslangarna:
Det är för att om den ena slangen från pumpen failar så tappar du trycket på det ena oket bara. om du har en crossover och slangen från pumpen failar så tappar du trycket på båda oken! eller hur?
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |