TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Vee-twn

Vagabond
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Ingen nu
Chiefen skrev:
Men asso, finns det inte nån form av länkning på det ena OKet som man måste ansluta ändå?? O i sånna fall så hjälper väl inte en lång slang från cylindern!? :confused: Rätta mig om jag har fel för jag har inte hojjen här så jag bara tänker högt!
Jag tänker fixa två slangar från pumpen. En till vardera oken... Vill få bort den som går över framskärmen!! Jag har hört att det ska vara det bästa!
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Vee-twn skrev:
Jag tänker fixa två slangar från pumpen. En till vardera oken... Vill få bort den som går över framskärmen!! Jag har hört att det ska vara det bästa!
Jaha där ser man, då måste ju jag oxå göra så för bövelen! Vill ju inte vara sämst hehe dessutom så behöver snubben jag ska köpa dem av endast mått o "banjo uppgifterna". Men då återstår ju frågan vilka mått man ska köra på. Då borde ju slangen till det vänstra (från sadeln sett) vara länre eftersom det ska över till "andra sidan"!? Har du måtten TLS måntro?? :7peta :hihi
 

Vee-twn

Vagabond
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Ingen nu
Chiefen skrev:
Jaha där ser man, då måste ju jag oxå göra så för bövelen! Vill ju inte vara sämst hehe dessutom så behöver snubben jag ska köpa dem av endast mått o "banjo uppgifterna". Men då återstår ju frågan vilka mått man ska köra på. Då borde ju slangen till det vänstra (från sadeln sett) vara länre eftersom det ska över till "andra sidan"!? Har du måtten TLS måntro?? :7peta :hihi
Nja, men om den längre slangen är ca 70 centimeter borde man klara sig... Det är inte så mycket längre!
 

gunny5

mullermaffian rules
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Norra Stockholm
Hoj
Letar efter en bobber
J-Bone]Ok, RiverRat (kontaktman för TFI-boxarna) vill veta hur många vi blir. Jag har inte fått något svar på hur mycket frakten går på men skulle tippa på nånstans mellan 20 - 40 dollar.

Putte och Majk ser ut att beställa själva, är det någon som behöver hjälp med beställningen så kan ni skicka in kulor och er adress till mig så lägger jag betalningen och vidarbefordrar adresserna så skickas de ut direkt till er, tror det blir enklast så och även minst risk att tullverket får för sig att spöa oss på momsen :huvet

Peta in era namn på listan om ni vill gå genom mig.... (ni som är medlemmar på TLP redan är det enklast om ni lägger er egen beställning). Tänkte meddela RiverRat i slutet på veckan hur många vi är.

Jag vill ha en Techlusion TFI-box (ca 100 dollar plus frakt):
1. J-Bone
2. hummel
3. Gunny5
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Listan so far....

1. J-Bone
2. hummel
3. Majk
4. Gunny5
5. Twosaint

Jag hör av mig till var och en när det är dags att slanta.
 
Last edited:

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Vee-twn skrev:
Jag tänker fixa två slangar från pumpen. En till vardera oken... Vill få bort den som går över framskärmen!! Jag har hört att det ska vara det bästa!

Redan gjort :D
 

Bifogat

  • Helt framhjul från höger med 6 pot.JPG
    Helt framhjul från höger med 6 pot.JPG
    133.1 KB · Visningar: 64
  • Helt framhjul från vänster med 6 pot.JPG
    Helt framhjul från vänster med 6 pot.JPG
    136.5 KB · Visningar: 74

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
sharpedge skrev:
jag ska höra med den första personen jag pratade med på TH ang. detta. Killen som säljer hojen ska även kolla upp med mc-handlarn om det med vikten. Kollar jag och jämför din gamla tiller -99a mot hans så har du en lastvikt på 175kg och hans har 180kg (dvs 5kg mer eller mindre beroende på hur man ser på det).

Ska bli interessant & se hur det här slutar.

Hoppas det löser sig så du kan köpa den :)
 

Majk

Guest
Chiefen skrev:
Men asso, finns det inte nån form av länkning på det ena OKet som man måste ansluta ändå?? O i sånna fall så hjälper väl inte en lång slang från cylindern!? :confused: Rätta mig om jag har fel för jag har inte hojjen här så jag bara tänker högt!

Jag och Westw har dryfftat detta förut och det är bara en längre banjoskruv på den högra sidan = 1 hål i oket ,det betyder att man flyttar upp den banjoskruven till handtaget, där det sen ska gå två slangar ifrån och tar den skruven och sätter på det högra oket ty det krävs en kortare där nere sen hänger du med ? Det är inte så lätt att förklara men Westw har lagt in bilder för ett tag sedan i tråden.Kolla på denna sida på länken så ser du på bilderna :tummenupp .

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=1387&page=120&pp=20
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Majk skrev:
Jag och Westw har dryfftat detta förut och det är bara en längre banjoskruv på den högra sidan = 1 hål i oket ,det betyder att man flyttar upp den banjoskruven till handtaget, där det sen ska gå två slangar ifrån och tar den skruven och sätter på det högra oket ty det krävs en kortare där nere sen hänger du med ? Det är inte så lätt att förklara men Westw har lagt in bilder för ett tag sedan i tråden.Kolla på denna sida på länken så ser du på bilderna :tummenupp .

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=1387&page=120&pp=20
Du är en klippa! :Bugar :fyllisar :Bugar :yoparty
Jag förstod din beskrivning men jag hittade inte bilderna. Slänger iväg ett PM till West och hoppas att han har bilderna kvar!
Tack så mycket för tipset!
:banana :tuttar :tummenupp
 

Majk

Guest
Chiefen skrev:
Du är en klippa! :Bugar :fyllisar :Bugar :yoparty
Jag förstod din beskrivning men jag hittade inte bilderna. Slänger iväg ett PM till West och hoppas att han har bilderna kvar!
Tack så mycket för tipset!
:banana :tuttar :tummenupp

Bilderna låg på länken om du hade klickat på den :rofl 3:dje inlägget uppifrån men jag har kopierat bilderna så håll i dig här kommer dom , obs detta är bilder innan bytet är gjort men du ser banjoskruvarna :tummenupp

Fan bilderna blev mindre än när Westw laddade upp dom men klicka på dom så blir dom större :yoparty
 

Bifogat

  • broms.jpg
    broms.jpg
    41.6 KB · Visningar: 59
  • broms1.jpg
    broms1.jpg
    47 KB · Visningar: 143

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Majk skrev:
Bilderna låg på länken om du hade klickat på den :rofl 3:dje inlägget uppifrån men jag har kopierat bilderna så håll i dig här kommer dom , obs detta är bilder innan bytet är gjort men du ser banjoskruvarna :tummenupp

Fan bilderna blev mindre än när Westw laddade upp dom men klicka på dom så blir dom större :yoparty
Hähä..fän va skumt..jag kommer till sida "120" när jag klickar på länken o där ser jag dem inte...hursomhelst..tack för bilderna! :tummenupp Det var så som jag tolkade din beskrivning..fän..du borde bli lärare istället för mig! Du kan få göra min examinationsuppgift som jag ska göra klar till nästa vecka! hähä...idag har jag bara skjutit på problemet och inte fått ett skit uträttat, har bara spammat forum hela dagen! :fyllisar
 

Majk

Guest
Chiefen skrev:
Hähä..fän va skumt..jag kommer till sida "120" när jag klickar på länken o där ser jag dem inte...hursomhelst..tack för bilderna! :tummenupp Det var så som jag tolkade din beskrivning..fän..du borde bli lärare istället för mig! Du kan få göra min examinationsuppgift som jag ska göra klar till nästa vecka! hähä...idag har jag bara skjutit på problemet och inte fått ett skit uträttat, har bara spammat forum hela dagen! :fyllisar

He he jag vill inte låta envis men om du klickar på länken scrollar ner med musen till 3:dje inlägget uppifrån på sidan 120 så är det stora bilder (om du har modem så tar det en stund) Prova igen för min skull ,det funkar för mig.
Nåväl bra att du förstod min förklaring och lycka till
Mvh Majk
Jaså du är lärare hmmm jag har endast gått 9 år i grundskola så smart är det sista jag är. :tungan
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Majk skrev:
He he jag vill inte låta envis men om du klickar på länken scrollar ner med musen till 3:dje inlägget uppifrån på sidan 120 så är det stora bilder (om du har modem så tar det en stund) Prova igen för min skull ,det funkar för mig.
Nåväl bra att du förstod min förklaring och lycka till
Mvh Majk
Jaså du är lärare hmmm jag har endast gått 9 år i grundskola så smart är det sista jag är. :tungan
Tjenixen! Problemet var inte att vi gjorde fel utan att vi kör med olika view settings i foruminställningarna. Detta gör att länken kommer att referera olika för dig o mig. Jag ändrade tillbaka till de ursprungliga inställningarna och då stämde din länkbeskrivning finemang! :fyllisar
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Men hallå där!
Ang bromsslangar:
Hur kan ni tro att två slangar uppifrån skulle vara bättre?
Tänk efter lite:
(nedanstående längder är inte exakta men ändå)
2 x 70 cm = 140 cm slang som kan flexa.
70 + 40 cm = 110 cm slang som kan flexa.
Vilket tror ni ger stummast handtag? Ni sätter väl ändå på stålomspunnet för att få bättre hejdare? Eller är det BARA posörer här?

Kortast möjliga slangar rules!
Eller ännu bättre: Stålomspunnen slang ner till höger ok och bromsrör över till vänster ok. Bromsrör är ännu stummare än stålomspunnet.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Robban_C skrev:
Men hallå där!
Ang bromsslangar:
Hur kan ni tro att två slangar uppifrån skulle vara bättre?
Tänk efter lite:
(nedanstående längder är inte exakta men ändå)
2 x 70 cm = 140 cm slang som kan flexa.
70 + 40 cm = 110 cm slang som kan flexa.
Vilket tror ni ger stummast handtag? Ni sätter väl ändå på stålomspunnet för att få bättre hejdare? Eller är det BARA posörer här?

Kortast möjliga slangar rules!
Eller ännu bättre: Stålomspunnen slang ner till höger ok och bromsrör över till vänster ok. Bromsrör är ännu stummare än stålomspunnet.

Hmm.. låter ju rimligt iofs.

knepigt att alla rekommenderar två uppifrån då, det kanske finns en "bugg" nånstans i det tänket. det finns kanske andra faktorer som påverkar eller andra fördelar med två uppifrån? jag vet inte men det måste väl finnas en anledning till att det är det rekommenderade? :confused:

Hur ser det ut på räsers då? Om det är så bra med en "crossover" slang för att den är kortare så borde ju alla ha det, eller? :crazy
 

Vee-twn

Vagabond
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Ingen nu
J-Bone skrev:
Hmm.. låter ju rimligt iofs.

knepigt att alla rekommenderar två uppifrån då, det kanske finns en "bugg" nånstans i det tänket. det finns kanske andra faktorer som påverkar eller andra fördelar med två uppifrån? jag vet inte men det måste väl finnas en anledning till att det är det rekommenderade? :confused:

Hur ser det ut på räsers då? Om det är så bra med en "crossover" slang för att den är kortare så borde ju alla ha det, eller? :crazy
Det kan inte vara så att det blir en viss (marginell) fördröjning på det vänstra oket om slangen först går till det högra? Bara en tanke....
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Om det funnes en fördröjning skulle ju den vara ännu större med 2 x 70 cm slang, eller hur?
Dessutom, hur skulle den fördröjningen uppstå? Bromsvätskan är inte kompressibel och slangarnas flex har vi ju just diskuterat. Fördröjning uppstår ju om det vore märkbart flöde men flödet är ju minimalt, inte mer än det som behövs för att trycka till beläggen några hundradels millimeter. Och detta flöde är ju samma oberoende av hur slangarna är dragna.
Jag är helt säker på att någon har tänkt galet och sen har detta spridit sig och blivit en sanning.

Här kommer lite motorsnack:
I en mejllista om Bimota har lite diskussioner om SB8 (som använder TLR-puffra) förekommit, det har främst gällt vad som kan rasa på TL-puffrorna.
Följande kom från en som åker SB8 i Holland:

As of the engine. I know 3 people racing a TL1000R engine. Gearbox happend with two of them. valve problems with one of them. And is you ride with high revs all the time, the big ends tend to get oval a bit, and then wear of. Carillo's are a solution. But on the road I would definitely don't do that
(except if you got shitloads of money hanging around)

I got advised to keep the valve clearance near the maximum of the range.


Tänkte att det kan vara bra info för någon mer än för mig kanske?
Nån som har mer info om vad som kan rasa?
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
En sak jag undrar är att i uppgifterna om hojjen så står det:
Följande brister finns konstaterade för åtgärd:
Körriktningsvisare bak placering felaktig (skymd)(miniblinkers antagligen eller så beror det på undertailen)
Registreringsskylt felaktig (det är en miniskylt)

Fråga 1: Går besiktningen igenom ändå eller måste man ombesiktiga den efter jag tagit bort undertail och ersatt med original, samma med regskylt, eller är det bara en anmärkning?

Fråga 2: Hur svårt är det att byta undertail tillbaka till original?

EDIT: står även att Senaste godkända besiktning 2003-07-01 samt ombesiktning 2005-07-31
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
J-Bone skrev:
Listan so far....

1. J-Bone
2. hummel
3. Majk
4. Gunny5
5. Twosaint

Jag hör av mig till var och en när det är dags att slanta.



Är det försent att hänga på det svenska tåget??

I så fall tror jag att jag oxå hänger på dig J-bone. :)

1. J-Bone
2. hummel
3. Majk
4. Gunny5
5. Twosaint
6. PutteLiten
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
sharpedge skrev:
En sak jag undrar är att i uppgifterna om hojjen så står det:
Följande brister finns konstaterade för åtgärd:
Körriktningsvisare bak placering felaktig (skymd)(miniblinkers antagligen eller så beror det på undertailen)
Registreringsskylt felaktig (det är en miniskylt)

Fråga 1: Går besiktningen igenom ändå eller måste man ombesiktiga den efter jag tagit bort undertail och ersatt med original, samma med regskylt, eller är det bara en anmärkning?

Fråga 2: Hur svårt är det att byta undertail tillbaka till original?

EDIT: står även att Senaste godkända besiktning 2003-07-01 samt ombesiktning 2005-07-31
Angående besiktningen så är det där förmodligen ändrat så att du kommer att få besiktiga den 2007 istället. Jag har två hojjar varav den ena besiktigades 2002-03-31 vilket innebär att den måste besiktigas i år. (hade den förra gången besiktigats typ en-två dagar senare så hade jag inte behövt besiktiga den igen förräns om två år dvs 2006-03-31. De nya reglerna gäller om det senaste besiktningsdatumet inträffar EFTER 2004-04-01.
Min andra hoj (TLS) en ska vara besiktigad i typ Juni och därför kan den sälla sig till de hojjar som innefattas av den nya reglen vilket innebär att jag slipper att besiktiga den tills 2006 istället! :D

Ps. Jag har för mig att det är 1a april den nya reglen gäller, det är det jag har basera mitt inlägg på. Om nån vet bättre så får ni gärna hojta till. Jag rekomenderar samtidigt dig att höra en extra gång för säkerhets skull med bilprovningen så att jag inte lurar i dej nåt dumt. ds.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top