Mogge70 skrev:
Gissa om man blev besviken efter att ha tagit den första rundan för året och man kommer hem och ser att båda p-boxarna har dragit åt h-vete.
Fan, det var ju bara 300 mil en jag bytte dem på Sniders MC. (innan de la av med Suzuki)
Nu till min fråga:
Är det svårt att byta dem själv?
Jag har bytt på "vanliga" gafflar, dvs inte upp och ned vänd.
Och det var ju inte så svårt.
Någon som har några tips eller ideér?
Det jobbiga ligger nog i att få bort gaffelbenet , du måste bort med plastkåpor ,clipon styret, framhjulet ,oken, framskärmen.
Jag har nyss gjort det , lossa understa bulten (nr 8 på bilden insex i botten på dämparen) med mutterpicka ,Töm den på olja i en hink, dra sedan isär försiktigt , ta bort den gamla p-boxen sen knipsa den med avbitare(när du har fått bort den).
Montera dit den nya p-boxen med hjälp av den gamla (när du knackar in den nya försiktigt) OBS var tokförsiktig med innerbenet inga repor där tack ,inge grus med i maskineriet heller
Montera ihop benet men var försiktig (aluminium) jag drog dit insex bulten för hand.
Öppna den uppifrån (nr15)dra isär lite , fyll på oljan 490ml/ben, lufta som det står på bifogad bild i detta inlägg.
Om du har frågor pm:a mig så får du telenummer kan du ringa mig
Lycka till /Majk
Obs du gör detta på egen risk , jag frånsäger mig allt ansvar om du klantar dig
Obs bilden är från en gixxer 1000 -01 men det ser lika ut på våra , och instuktionerna (på bifogad bild) är om du ska göra som en verkstad men då krävs specialverktyg