TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Såg en gul Tiller igår i Sollentuna! En tjej bakpå och allt, hojen såg f.ö. ganska original ut. Nån här? :)

Vad gör ni förresten med era packboxar? Jag har 1200 mil på min med originalen utan något läckage..... :confused:
 

Majk

Guest
Mogge70 skrev:
Gissa om man blev besviken efter att ha tagit den första rundan för året och man kommer hem och ser att båda p-boxarna har dragit åt h-vete.
Fan, det var ju bara 300 mil en jag bytte dem på Sniders MC. (innan de la av med Suzuki)

Nu till min fråga:

Är det svårt att byta dem själv?
Jag har bytt på "vanliga" gafflar, dvs inte upp och ned vänd.
Och det var ju inte så svårt.

Någon som har några tips eller ideér?

Det jobbiga ligger nog i att få bort gaffelbenet , du måste bort med plastkåpor ,clipon styret, framhjulet ,oken, framskärmen.

Jag har nyss gjort det , lossa understa bulten (nr 8 på bilden insex i botten på dämparen) med mutterpicka ,Töm den på olja i en hink, dra sedan isär försiktigt , ta bort den gamla p-boxen sen knipsa den med avbitare(när du har fått bort den).
Montera dit den nya p-boxen med hjälp av den gamla (när du knackar in den nya försiktigt) OBS var tokförsiktig med innerbenet inga repor där tack ,inge grus med i maskineriet heller :7peta
Montera ihop benet men var försiktig (aluminium) jag drog dit insex bulten för hand.
Öppna den uppifrån (nr15)dra isär lite , fyll på oljan 490ml/ben, lufta som det står på bifogad bild i detta inlägg.
Om du har frågor pm:a mig så får du telenummer kan du ringa mig :tummenupp
Lycka till /Majk

Obs du gör detta på egen risk , jag frånsäger mig allt ansvar om du klantar dig :7peta

Obs bilden är från en gixxer 1000 -01 men det ser lika ut på våra , och instuktionerna (på bifogad bild) är om du ska göra som en verkstad men då krävs specialverktyg :( :tummenupp
 

Bifogat

  • Gaffel.jpg
    Gaffel.jpg
    70.6 KB · Visningar: 69
Last edited:

Majk

Guest
J-Bone skrev:
Såg en gul Tiller igår i Sollentuna! En tjej bakpå och allt, hojen såg f.ö. ganska original ut. Nån här? :)

Vad gör ni förresten med era packboxar? Jag har 1200 mil på min med originalen utan något läckage..... :confused:

Och jag såg en gul TLS i Västerås , Vem Vem :confused: ang p-boxar Vi kör på slangen och gör för hårda nerlägg :rofl
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
J-Bone skrev:
Såg en gul Tiller igår i Sollentuna! En tjej bakpå och allt, hojen såg f.ö. ganska original ut. Nån här? :)

Vad gör ni förresten med era packboxar? Jag har 1200 mil på min med originalen utan något läckage..... :confused:


Undrar om det var samma som stod utanför Din MC idag :confused:

Hade inte tid att stanna till & kolla vems det var :huvet
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Pullade lite med hojen idag & äntligen börjar den se ut some en hel hoj igen :D
Före
normal_ghetto.JPG


Efter
normal_P4170016.JPG


Så nu e det bara resten kvar :lol
 
Last edited:

Majk

Guest
Mogge70 skrev:
Tack för tipsen. :)

Det är lugna puckar :tummenupp lägg gärna ett skyddande tyg om innerbenet när du knackar dit den nya , det är lätt att slinta :huvet
Lycka till.


Har förövrigt meckat lite idag.......Skruvat dit gaffelbebet ,oken ,framskärmnen,framhjulet , stålomspunnaslangar , satt i nya belägg...den ska tvättas under kåporna efter jag har luftat broms och koppling därav ligger plastkåporna säkert på hyllan tills det är gjort :rofl

Lite bilder kanske.Bilden i övre raden i mitten föreställer ett slitet och ett nytt bromsbelägg :D
Sista bilden nere till höger är under sadeln ,det är liksom en alulåda som ska sitta där , men den byggs senare idag när provkörning genomförts och ölen kommit fram :fyllisar
 

Bifogat

  • gaffel på och skärm.jpg
    gaffel på och skärm.jpg
    9.1 KB · Visningar: 68
  • bromsbelägg slitna och nya.jpg
    bromsbelägg slitna och nya.jpg
    7.5 KB · Visningar: 71
  • moddar framhjul belägg mm.jpg
    moddar framhjul belägg mm.jpg
    6.7 KB · Visningar: 70
  • allt monterat utom kåporna.jpg
    allt monterat utom kåporna.jpg
    9.7 KB · Visningar: 70
  • verkstaden.jpg
    verkstaden.jpg
    8.9 KB · Visningar: 68
  • hur det ser ut under sadeln.jpg
    hur det ser ut under sadeln.jpg
    8.4 KB · Visningar: 68
Last edited:

Majk

Guest
tl1000larsson skrev:
Pullade lite med hojen idag & äntligen börjar den se ut some en hel hoj igen :D
Före
normal_ghetto.JPG


Efter
normal_P4170016.JPG


Så nu e det bara resten kvar :lol

Skulle vilja påstå att du har snygga depåstöd :7peta vart köper man denna trävarianten :hihi
Ser bra ut nu är det bara restan kvar , inte så mycket :rofl vad har du gjort för moddar ?
/Majk
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Det skruvas lite här och där ser jag! :tummenupp
Det blir kanon med svarta fälgar Lasse! :yoparty

Bytte drivpaket igår, 16/39 med 520 DID guldkedja. ;) Bling Bling! :D

Har fått min moddade bakram från lack nu också! Snart så! :fyllisar
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Tengil skrev:
Brum brum på er pöjkar!

Har presis bytt p-boxar och ska köpa olja på vägen hem..
Vad ska det vara?
Finns det nån som testat lite olika och vet vilken som funkar bäst.
TLS -97

// Tengil

Jag säger det mesta utom Öhlins olja. Den oljan kör man med om man renoverar gafflarna ofta och byter olja ofta.
 

Vee-twn

Vagabond
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Ingen nu
J-Bone skrev:
Det skruvas lite här och där ser jag! :tummenupp
Det blir kanon med svarta fälgar Lasse! :yoparty

Bytte drivpaket igår, 16/39 med 520 DID guldkedja. ;) Bling Bling! :D

Har fått min moddade bakram från lack nu också! Snart så! :fyllisar
Va?
Inga bilder!!! Skäms J-bone!
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Då jag bytte packboxar på min förra tiller så gjorde jag det utan att ta bort några kåpor. Det går bra ändå.
Och jag fyller alltid benen underifrån (upp- och nervända innan montering av bottenskruven) genom hålet för bottenskruven (plastflaska med pip). Går fortare så. Och det där med luftning sköter sig själv vartefter man wheelar. :D

Tips i samband med montering är att bussningarna måste demonteras innan man kan montera nya packboxen. Eftersom spåren för bussningarna har sylvassa kanter kan det var idé att dra på lite masktejp över spåren så att de vassa kanterna inte skär sönder läpparna i nya p-boxarna.
 

Majk

Guest
Robban_C skrev:
Då jag bytte packboxar på min förra tiller så gjorde jag det utan att ta bort några kåpor. Det går bra ändå.
Och jag fyller alltid benen underifrån (upp- och nervända innan montering av bottenskruven) genom hålet för bottenskruven (plastflaska med pip). Går fortare så. Och det där med luftning sköter sig själv vartefter man wheelar. :D

Tips i samband med montering är att bussningarna måste demonteras innan man kan montera nya packboxen. Eftersom spåren för bussningarna har sylvassa kanter kan det var idé att dra på lite masktejp över spåren så att de vassa kanterna inte skär sönder läpparna i nya p-boxarna.


Jaha det går att komma åt bultarna som håller gaffelbenen (dom nedre alltså). Jag har mina kåpor borttagna(av andra orsaker) och trodde man behövde göra så , men jag är relativt ny i mc meck har bara skruvat V8 . Men man lär så länge man lever :tummenupp
 

Majk

Guest
J-Bone skrev:
Sorry om jag spammar lite här men det ligger tre trådar som handlar om olyckor på första sidan av "nya inlägg"... :(

Så VAR RÄDDA OM ER därute!! :)

Jag anser ditt inlägg är ren omtanke , absolut inge spamm..(det är för många av oss som går åt i vårsolen :( )....se upp för Polizia åsså dom står med laserpicka i varje kurva nu (aspiranterna har ju nyss gått ur skolan ) :hihi
 

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
gsxr 1000 K8
drev

Hej på er jag monterade ett 16 drev på min TLS ikväll och har ej provkört än är det nån som kan säga om det blir stor skillnad jag vet att accet blir bättre men hur mycket skiljer det :rolleyes: .Fråga jag är ju ny här vad menas med att spamma

Vi hörs. Martin
 

303

Twin Wanker
Gick med
22 May 2003
Ort
Råttholm
Hoj
748R -02
Nu har man gått vidare...

Hallå Twin-bröder! Nu har det snart gått ett år sedan jag sålde min TLR till Putteliten och saknaden har varit påtaglig :gråta ..
Nu har jag dock gått vidare och skaffade mig en ny leksak igår.. oj oj, nu är man kär på nytt! :Bugar

J-Bone, jag vill se din supermoddade tl, ut å kör! :) TLRRs räser är också nåt man väntat lääänge på :tungan

Once a twin, always a twin :yoparty
 

Bifogat

  • 748r.jpg
    748r.jpg
    26 KB · Visningar: 74

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
tlmartin skrev:
Hej på er jag monterade ett 16 drev på min TLS ikväll och har ej provkört än är det nån som kan säga om det blir stor skillnad jag vet att accet blir bättre men hur mycket skiljer det :rolleyes: .Fråga jag är ju ny här vad menas med att spamma
Vi hörs. Martin

1. Jag vet inte vilka drev som är standard på TL men har en FZR1000 som är -1 kugg fram. Väldigt surrig att åka på längre sträckor men å andra sidan rätt rapp. Bra drag även på högsta spettet.

2. Off-topic inlägg. Men som Majk påpekade, det aktuella inlägget var ju ett utslag av omtanke.

Och har för övrigt också hört om aspiranterna som är ute nu. Sålde min Suz 750 igår em till en lirare från Hallstahammar. De hade passerat två kontroller på väg till Tumbo (några mil) varav den ena hade 6(!) bilar. Aspiranterna måste ju naturligtvis få praktik men det kan ju vara bra att känna till att de oftast är oerhört nitiska. De får antagligen inte ens "släppa efter" när de hittar ett fel.
Kör med andra ord som folk i områden där de kan tänkas stå! (sagt av han som själv har så dålig karaktär).

PS. Har hört att punkter, frågetecken etc gör skrivet språk mer lättläst. :7peta (inget illa ment) :tummenupp
 

-[stiXen]-

hellre 1 liter i tanken än 10 på backen
Gick med
20 Jan 2004
Ort
G-Hammarby
Hoj
Svart TLS -97
16 drev....

tlmartin skrev:
Hej på er jag monterade ett 16 drev på min TLS ikväll och har ej provkört än är det nån som kan säga om det blir stor skillnad jag vet att accet blir bättre men hur mycket skiljer det :rolleyes: .Fråga jag är ju ny här vad menas med att spamma

Vi hörs. Martin

Jag har gjort samma sak :tummenupp ......och nog fan märktes det allt.....bara positivt.....mycket roligare att köra hojen + mer lättkörd i stadskörning.....som sagt mycket roligare pga lättare upp på bakhjulet......... :yoparty :yoparty :yoparty
Passar på att slänga in en bild på Pärlan med det ny-polerade Avgasröret.... :banana
 

Bifogat

  • SvartaBesten.jpg
    SvartaBesten.jpg
    104.6 KB · Visningar: 75

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
303 skrev:
Hallå Twin-bröder! Nu har det snart gått ett år sedan jag sålde min TLR till Putteliten och saknaden har varit påtaglig :gråta ..
Nu har jag dock gått vidare och skaffade mig en ny leksak igår.. oj oj, nu är man kär på nytt! :Bugar

J-Bone, jag vill se din supermoddade tl, ut å kör! :) TLRRs räser är också nåt man väntat lääänge på :tungan

Once a twin, always a twin :yoparty

Tja Martin, och välkommen tillbaka till traktorträsket! Grattis till nyförvärvet också, en 748R alltså :yoparty

Supermoddad var ju en rejäl överdrift, jag har bara bytt några bitar här och där...
TLRR' s däremot blir nånting riktigt grymt! :rock
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top