TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

hocke

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2003
Ort
I en svamp
Hoj
Honda SP1 (TL1000S - Såld)
TLRR skrev:
Höddu "Gullefjun" :) Stiligt,får vi inte se lite bilder snart på din racer. :pannkyss

Kameran ligger på jobbet vi håller på att bygga gårdsbutik så jag glömde den där :huvet Bilder kommer snart på sommarens hetaste S :yoparty
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Jag tänkte smyga in en liten fråga som jag kom och tänka på imorse.

Är det någon som vet varför det bara är den ena av mina burkar på min TLR som blir riktigt varm när jag kör?
Är det verkligen så lätt att det bara är den som har "kortast" väg till motorn?
Det är även så att det är bara den som spottar blåa flammor vid motorbroms...


/ Martin.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Machmud skrev:
Jag tänkte smyga in en liten fråga som jag kom och tänka på imorse.

Är det någon som vet varför det bara är den ena av mina burkar på min TLR som blir riktigt varm när jag kör?
Är det verkligen så lätt att det bara är den som har "kortast" väg till motorn?
Det är även så att det är bara den som spottar blåa flammor vid motorbroms...


/ Martin.


DU har trimmat för lite, den är avundsjuk på alla S som fränare eller så är det förstoppning. Prova laxermedel....
 

TLRR

Guest
Machmud skrev:
Jag tänkte smyga in en liten fråga som jag kom och tänka på imorse.

Är det någon som vet varför det bara är den ena av mina burkar på min TLR som blir riktigt varm när jag kör?
Är det verkligen så lätt att det bara är den som har "kortast" väg till motorn?
Det är även så att det är bara den som spottar blåa flammor vid motorbroms...


/ Martin.

Din tanke är rätt.Mera motstånd plus att den är ihopklämd.
M4 fullsystem är lösningen. :)
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Jag hade tänkt att pulverlacka mina fälgar. Jag har plockat bort allt utom en packning som sitter inne i navet. I verkstadsmanualen kallas den "bearing", "seal" och så sitter "spacern" kvar innanför oxå. Nummer 2,3,4 på den uppladdade bilden nedan.
Min fråga är, måste jag pilla bort dessa innan jag lämnar in den för lackering?
Räcker det med att täcka över det området när man lackar eller är värmen för hög för att packningen ska tåla det??
Grejen är ju den att man måste byta packningen om man väl tagit bort den o jag vettifän vart jag kan köpa en ny sådan utan att beställa den ifrån äckliga suzuki som är dyrast i världen!
 

Bifogat

  • Rear Wheel.gif
    Rear Wheel.gif
    94.1 KB · Visningar: 58

TLRR

Guest
Chiefen skrev:
Jag hade tänkt att pulverlacka mina fälgar. Jag har plockat bort allt utom en packning som sitter inne i navet. I verkstadsmanualen kallas den "bearing", "seal" och så sitter "spacern" kvar innanför oxå. Nummer 2,3,4 på den uppladdade bilden nedan.
Min fråga är, måste jag pilla bort dessa innan jag lämnar in den för lackering?
Räcker det med att täcka över det området när man lackar eller är värmen för hög för att packningen ska tåla det??
Grejen är ju den att man måste byta packningen om man väl tagit bort den o jag vettifän vart jag kan köpa en ny sådan utan att beställa den ifrån äckliga suzuki som är dyrast i världen!

Japp skall du pulverlacka så tar lagret,fettet och tätningen av gummi stryk av värmen som är bortåt 300 grader ca. Men tvåkomponents epoxilack är snarlik pulverlack. där räcker det med att täcka över och hälla på färgen.
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Ricken skrev:
DU har trimmat för lite, den är avundsjuk på alla S som fränare eller så är det förstoppning. Prova laxermedel....

Förstoppning är inte så illa tänkt faktiskt, det är pga den ihopklämda vänsterpipan (för att kedjan ska gå fri) som fenomenet uppstår.
Som TLRR sa, helrör är lösningen... men det ska ju va Akra såklart ;) :pannkyss
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
TLRR skrev:
Japp skall du pulverlacka så tar lagret,fettet och tätningen av gummi stryk av värmen som är bortåt 300 grader ca. Men tvåkomponents epoxilack är snarlik pulverlack. där räcker det med att täcka över och hälla på.
Hm..jag vet faktiskt inte vilken typ av pulverlackering firman använder men jag förmodar att det är den man "bakar" objektet i ugn i 300 grader?.
Nån som vet vad dessa packningar kostar och vart man kan få tag i dem? Helst inte från suzuki utan nån universal som passar...typ!?
Tacksam för svar!
 

TLRR

Guest
Uppgradering av framgaffel står på tapetern för mig,anodisera ytterbenen svart,titanoxidera innerbenen och byte av fjädrar samt till lågfrektionslager i gaffel. :banana
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Kan ju passa på att nämna att den NYA läsbara servicemanualen till TLS finns att ladda ner på http://www.jiffypark.com/tl/tl.htm för de som är intresserade! :tummenupp :tomten 251mb stor men vaffän...skaffa bredband^^
Jag köpte min original för 250:- men tvivlar på att det går att hitta den lika billigt idag. (hehe tror att han yrade till det och gav mig fel pris när jag beställde den) Bra som fan o sånna grejjor va!
 

TLRR

Guest
Chiefen skrev:
Hm..jag vet faktiskt inte vilken typ av pulverlackering firman använder men jag förmodar att det är den man "bakar" objektet i ugn i 300 grader?.
Nån som vet vad dessa packningar kostar och vart man kan få tag i dem? Helst inte från suzuki utan nån universal som passar...typ!?
Tacksam för svar!

Epoxifärgen sprutar du på direkt utan att avända "bakning i ugen" alltså ingen värme behövs och det räcker med att täcka över tätningar o lager.Vilket oxå är lättare att bättra om en repa uppstår.
(Originalfärg på fälgen är 2komp.epoxifärg.)
 

TLRR

Guest
Chiefen skrev:
Kan ju passa på att nämna att den NYA läsbara servicemanualen till TLS finns att ladda ner på http://www.jiffypark.com/tl/tl.htm för de som är intresserade! :tummenupp :tomten 251mb stor men vaffän...skaffa bredband^^
Jag köpte min original för 250:- men tvivlar på att det går att hitta den lika billigt idag. (hehe tror att han yrade till det och gav mig fel pris när jag beställde den) Bra som fan o sånna grejjor va!

Min bok gick på 600:- :brinnerup
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
TLRR skrev:
Epoxifärgen sprutar du på direkt utan att avända "bakning i ugen" alltså ingen värme behövs och det räcker med att täcka över tätningar o lager.Vilket oxå är lättare att bättra om en repa uppstår.
(Originalfärg på fälgen är 2komp.epoxifärg.)
Ofän, krävs det en massa kunskaper för att utföra det där? Anledningen till att jag fråga är att jag inte vågar "testa mig fram". Anledning:

Jag köpte en vinkelslip o sågade bort bagagekrokarna med lite smärre amatörhugg in i ramen (en mm eller så på nåt ställe).
Fästena för ljuddämparna var lite sneda efter förra ägaren så jag lämnade in den till lillbrorsans svärfar som är svetsare. När han då såg mitt lilla ingrepp skulle han tydligen börjat yla och vråla och undrat vem i självaste helvete det var som hade gått loss med vinkelslipen och gjort ett super amatör jobb (oups^^). Fick höra ifrån brorsan att man minsann inte skulle använda jävla vinkelslip utan slipa ned med nån rondell o papper ...typ. Jag hade tydligen sabbat bärkraften med mitt ingrepp och han fick löda iordning ramen efter mig.

Därför är jag nu lite halvnojjig över att köra try and error varianten så om du har ett bra förfarings sätt, Ronny, så vore jag tacksam.
Fäglarna har lite skav ifrån däckbyten som jag vill slipa bort innan jag börjar lacka.
Vad behöver jag för utrustning? osv osv.
Om du orkar förklara så gör gärna det...om du inte orkar förklara så förstår jag det och lämnar in skiten till lackgubben istället så får han fixa allt!
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Ricken skrev:
DU har trimmat för lite, den är avundsjuk på alla S som fränare eller så är det förstoppning. Prova laxermedel....


HAHAHHA, Roadracing slipon, kn-filter och om mappad me yoshimura : )

Aja, får väl ta o plana toppen så jag kan hänga på dig också då! :tuttar
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top