TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

hocke

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2003
Ort
I en svamp
Hoj
Honda SP1 (TL1000S - Såld)
Ronny och J era nedrans svinp'lsar vafan håller ni på o moddar bakom ryggen på mig :va :huvet Ne skärpning nu!! jag ska va med annars tippar jag era hojar i sommar!

BTW så sitter mina gilles på plats nu o dom e BLING tillsammans med mina spec beställda healguards ist för dom trötta carbon man får med i gilles :)
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
J-Bone skrev:
Förstoppning är inte så illa tänkt faktiskt, det är pga den ihopklämda vänsterpipan (för att kedjan ska gå fri) som fenomenet uppstår...
För den intresserade kan jag nämna att den hopklämda pipan har samma tvärsnittsarea som resten av röret. Den är nämligen väsentligt breddad. Jag blev också fundersam och mätte lite.
Dock kan det väl nämnas att ett ovalt rör flödar sämre än ett cirkulärt med samma area. Så lite bättre blir det ändå om man byter röret.
Har det hänt nån med cirkulärt rör att röret skrapat i backen?
Jag funderar nämligen på att åtgärda det där själv. Är dock inte så sugen på att pröjsa en hel statskuld för ett omsvetsat rör, kan fixa det själv men vill inte tappa markfrigång.
Iofs är jag knappast kapabel att nyttja markfrigången fullt ut eftersom jag är så krattig som chaffis nu för tiden men ändå. :)

Edit: Chiefen, kolla efter packningar på en maskinfirma. Typ som säljer kullager, skruv etc.
Min erfarenhet är iofs att det knappast är lönt att hålla på sådär. Jag orkar inte arbeta en timme extra med att leta smådelar bara för att spara 40:-.
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Robban_C skrev:
För den intresserade kan jag nämna att den hopklämda pipan har samma tvärsnittsarea som resten av röret. Den är nämligen väsentligt breddad. Jag blev också fundersam och mätte lite.
Dock kan det väl nämnas att ett ovalt rör flödar sämre än ett cirkulärt med samma area. Så lite bättre blir det ändå om man byter röret.
Har det hänt nån med cirkulärt rör att röret skrapat i backen?
Jag funderar nämligen på att åtgärda det där själv. Är dock inte så sugen på att pröjsa en hel statskuld för ett omsvetsat rör, kan fixa det själv men vill inte tappa markfrigång.
Iofs är jag knappast kapabel att nyttja markfrigången fullt ut eftersom jag är så krattig som chaffis nu för tiden men ändå. :)

Edit: Chiefen, kolla efter packningar på en maskinfirma. Typ som säljer kullager, skruv etc.
Min erfarenhet är iofs att det knappast är lönt att hålla på sådär. Jag orkar inte arbeta en timme extra med att leta smådelar bara för att spara 40:-.

Jo jag har hört att arean ska vara samma men faktum är att innan jag bytte till helsystem så flödade avgaserna nästan enbart på högra sidan (80/20 kanske) precis som så många andra har upptäckt. Efter bytet till Akrat så känns det som 50/50.

Vad det beror på vet jag inte men originalkrökarna känns allt annat än väldesignade....
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Robban_C skrev:
Edit: Chiefen, kolla efter packningar på en maskinfirma. Typ som säljer kullager, skruv etc.
Min erfarenhet är iofs att det knappast är lönt att hålla på sådär. Jag orkar inte arbeta en timme extra med att leta smådelar bara för att spara 40:-.
Det är visserligen sant, det rör ju sig inte om en förmögenhet. Det är bara av gammal vana jag snålar på sånna här grejor. Jag retar mig på överdrivet profittänkande hos original leverantörer (Suzuki). Men vad kan väl en packning kosta!? Förmodligen inte värt besväret dom du säger ^^. Tack för tipset ialla fall!
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
J-Bone, jag har också märkt skillnaden men tror att en del av detta beror på att rören är olika långa.
Dock ska det sägas att jag här och nu inte har nåns om helst koll på hur rören är dragna. Får väl glo lite under knarren ikväll. :)

Hmmm, man kanske skulle börja kapa och svetsa lite....
 

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
gsxr 1000 K8
J-Bone skrev:
Jo jag har hört att arean ska vara samma men faktum är att innan jag bytte till helsystem så flödade avgaserna nästan enbart på högra sidan (80/20 kanske) precis som så många andra har upptäckt. Efter bytet till Akrat så känns det som 50/50.

Vad det beror på vet jag inte men originalkrökarna känns allt annat än väldesignade....
Det kanske är lite skillnad på S/R jag upplevar skillnaden på hö/vä pipa knappt kännbar på min TLS.Visserligen mätte jag med att sätta för händerna bakom varje pipa och kännde ingen större skillnad före och efter att mullerburkarna kom på sin plats :tummenupp
 
Last edited:

TLRR

Guest
hocke skrev:
Ronny och J era nedrans svinp'lsar vafan håller ni på o moddar bakom ryggen på mig :va :huvet Ne skärpning nu!! jag ska va med annars tippar jag era hojar i sommar!

BTW så sitter mina gilles på plats nu o dom e BLING tillsammans med mina spec beställda healguards ist för dom trötta carbon man får med i gilles :)

HeHe,Håkan det är bara o gå med.Men först måste det kollas om det går att genomföra det som jag föreslagit.(Titan nitrat oxidernig)Det är väl den största biten att få igenom,Sedan gäller det att få tag i vettiga verktyg.Typ Spring Compressor,glidhammare som är delbar.Låsbleck för nedre bult som håller ihop gaffeln.
Race Teck har en återförsäljare nere i Tomlilla (Skåne)Kanske det går att beställa dessa glidbussningar (Lägre friktion än originalbussningar)om vi är ett gäng till ett bra pris.
Så nu vet du lika mycket som jag. :)
 

hocke

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2003
Ort
I en svamp
Hoj
Honda SP1 (TL1000S - Såld)
TLRR skrev:
HeHe,Håkan det är bara o gå med.Men först måste det kollas om det går att genomföra det som jag föreslagit.(Titan nitrat oxidernig)Det är väl den största biten att få igenom,Sedan gäller det att få tag i vettiga verktyg.Typ Spring Compressor,glidhammare som är delbar.Låsbleck för nedre bult som håller ihop gaffeln.
Race Teck har en återförsäljare nere i Tomlilla (Skåne)Kanske det går att beställa dessa glidbussningar (Lägre friktion än originalbussningar)om vi är ett gäng till ett bra pris.
Så nu vet du lika mycket som jag. :)

Du e för go du Ronny :pannkyss
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
hur skulle den där gaffelkronan se ut i så fall? är allt lite sugen...
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
hur mycke är en TL från -98 värd???
1941 mil
en ägare
GUL....den snabbaste färgen

Jag får så låga bud!!!!! :huvet
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
obruT skrev:
hur mycke är en TL från -98 värd???
1941 mil
en ägare
GUL....den snabbaste färgen

Jag får så låga bud!!!!! :huvet


50000:- kanske
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
nån som är bra på att tillverka grejjer i alu eller rostfritt?
jag vill byta ut mina kolfiber"armar" som håller upp ljuddämparna på mitt akrasystem mot något i metall istället, tycker att kolfibern flexar för mycket.

Dessa alltså...

IMGP0825.JPG


Någon som tror sig kunna göra något snyggt till en lagom peng?
Ronny, Robban, Ricken.. ??
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag tror inte att min kille kan greja nånting för en billig peng. Han kan göra 2 dimensionellt hyfsat billigt, men 3d måste ju nästan cnc-fräsas. Då vet vi ju att det blir lite dyrt...
Man skulle iofs kunna"platta ut den du har och skära ut en sån i 2d, och sedan värma och böja fästena. Men då måste man nästan lacka dom på ett eller annat sett sedan.
 

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
J-Bone skrev:
nån som är bra på att tillverka grejjer i alu eller rostfritt?
jag vill byta ut mina kolfiber"armar" som håller upp ljuddämparna på mitt akrasystem mot något i metall istället, tycker att kolfibern flexar för mycket.

Dessa alltså...

IMGP0825.JPG


Någon som tror sig kunna göra något snyggt till en lagom peng?
Ronny, Robban, Ricken.. ??

Jag skulle faktiskt också behöva exakt samma...
Är också intresserad om någon skulle kunna tillverka.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
J-bone, ser jag fel eller har du ROSA färg sprätt på bakramen?? Är inte det lite gay??
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top