TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

TLRR

Guest
Machmud skrev:
Vågar man fråga vad ett M4 går loss på? : /

I detta momslandet går det på ca 14 000:--15 000:- med Aluminiumburkarna.
I Usa går det på mycket mindre lixom,men man kan ha oturen att åka på moms o tull vid gränsen. Men om du har oturen o åka på det så lönar det sig ändå med ett par tusenlappar,nakdelen är då tiden hit vid frakt 1-3 mån.
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
TLRR skrev:
Uppgradering av framgaffel står på tapetern för mig,anodisera ytterbenen svart,titanoxidera innerbenen och byte av fjädrar samt till lågfrektionslager i gaffel. :banana

Hallååååå där!! Var anodiserar du gaffelbenen?? Jag vill, jag vill åxå! :brinnerup
 

TLRR

Guest
Chiefen skrev:
Ofän, krävs det en massa kunskaper för att utföra det där? Anledningen till att jag fråga är att jag inte vågar "testa mig fram". Anledning:

Jag köpte en vinkelslip o sågade bort bagagekrokarna med lite smärre amatörhugg in i ramen (en mm eller så på nåt ställe).
Fästena för ljuddämparna var lite sneda efter förra ägaren så jag lämnade in den till lillbrorsans svärfar som är svetsare. När han då såg mitt lilla ingrepp skulle han tydligen börjat yla och vråla och undrat vem i självaste helvete det var som hade gått loss med vinkelslipen och gjort ett super amatör jobb (oups^^). Fick höra ifrån brorsan att man minsann inte skulle använda jävla vinkelslip utan slipa ned med nån rondell o papper ...typ. Jag hade tydligen sabbat bärkraften med mitt ingrepp och han fick löda iordning ramen efter mig.

Därför är jag nu lite halvnojjig över att köra try and error varianten så om du har ett bra förfarings sätt, Ronny, så vore jag tacksam.
Fäglarna har lite skav ifrån däckbyten som jag vill slipa bort innan jag börjar lacka.
Vad behöver jag för utrustning? osv osv.
Om du orkar förklara så gör gärna det...om du inte orkar förklara så förstår jag det och lämnar in skiten till lackgubben istället så får han fixa allt!

Ja det är bara och slipa (för hand med gummikloss) ner färgen med med 150 kornigt våtslippapper sedan 350 papper avsluta med 800 eller 1200 papper.Eller glasblästra bort färgen men då bör du snacka med blästraren om du kan skydda lagren eller ta bort dom.(man vill inte få in glasbläster i lagren :ajjabajja). Problemet med handslipning uppstår vid det skrovliga partiet på fälgen.Kanske det går att bara blästra där.eller så får du använda färgbortagningsmedel (snacka med lackfirma) på dessa områden.Vet inte vilket av alternativen som är billigast.Lämna in på lackning det är billigare än att köpa färgen och lacka själv.(Ett jävla literpris) :fakta
Lycka till.
 

TLRR

Guest
J-Bone skrev:
Hallååååå där!! Var anodiserar du gaffelbenen?? Jag vill, jag vill åxå! :brinnerup

Har en firma i Västberga som gjort lite jobb åt mig och det blir förbannat bra,du kan ju kolla mitt styre när du hämtar stödet så får du se resultatet av hans jobb.
Det som saknas är ett verktyg som måste beställas från USA,du kanske vill bli delägare i detta verktyg. (Den som man klämmer ihop cadrigesystemet med.) :)Sen är det bara att köra på denna modd.
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
TLRR skrev:
Har en firma i Västberga som gjort lite jobb åt mig och det blir förbannat bra,du kan ju kolla mitt styre när du hämtar stödet så får du se resultatet av hans jobb.
Det som saknas är ett verktyg som måste beställas från USA,du kanske vill bli delägare i detta verktyg. (Den som man klämmer ihop cadrigesystemet med.) :)Sen är det bara att köra på denna modd.

Asså jag e på att köra hela kittet som du ska göra. Beställer fjädrar och olja från Wemi vilken dag som helst nu. :yoparty Vad kostar verktyget?

Är det dyrt att göra? Jag har fler delar som jag vill ha svarta, är det lönt att anodisera eller ska jag bara lacka såna delar tycker du?
 

Tengil

PENNYBRIDGERIDERS
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
TL1000s -97
TLRR skrev:
Uppgradering av framgaffel står på tapetern för mig,anodisera ytterbenen svart,titanoxidera innerbenen och byte av fjädrar samt till lågfrektionslager i gaffel. :banana

Berätta gärna var, när och hur du gör det!
Vad köper du nya lager? Antar att det är glidbustningarna inne i gaffeln nu menar.

JO! och vad kommer kalaset att kosta???
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
TLRR skrev:
I detta momslandet går det på ca 14 000:--15 000:- med Aluminiumburkarna.
I Usa går det på mycket mindre lixom,men man kan ha oturen att åka på moms o tull vid gränsen. Men om du har oturen o åka på det så lönar det sig ändå med ett par tusenlappar,nakdelen är då tiden hit vid frakt 1-3 mån.


Ojdå :O Man får hålla utkik efter gruppköp då : )
 

TLRR

Guest
J-Bone skrev:
Asså jag e på att köra hela kittet som du ska göra. Beställer fjädrar och olja från Wemi vilken dag som helst nu. :yoparty Vad kostar verktyget?

Är det dyrt att göra? Jag har fler delar som jag vill ha svarta, är det lönt att anodisera eller ska jag bara lacka såna delar tycker du?

Om jag säger så här,mitt styre är ju fyra delar (Klämman o handtagen) de kostade 50:- delen alltså 200:- sen beror det nog på hur stora delarna är,skulle nog tippa på 400 - 500:- för gaffeln.Men kom ihåg att det går bara anodisera "Billet" Alu inte gjuten alu.

Priset på verktyget och var det beställs återkommer jag till(Kan PM´a dig senare då jag skulle behöva hjälp att fixa beställningen Pay-pal eller dyligt) :)
 

TLRR

Guest
Tengil skrev:
Berätta gärna var, när och hur du gör det!
Vad köper du nya lager? Antar att det är glidbustningarna inne i gaffeln nu menar.

JO! och vad kommer kalaset att kosta???

JO menar bussningarna,har pratat mycket om lager idag så det sitter nog fast i huvet :tungan .Delar på framgaffeln (när verktyget är i hand för att göra det) och anodiserar,titanoxiderar innerbenen på ev. Öhlins,kanske de har glidbussningar som är teflonbehandlade där annars får man beställa från Usa (minns inte riktigt firmans namn där,men skall leta upp den)

För blinget och glidbussningar uppskattar jag till ca 1800-2000 :- sedan kommer gaffelfjädrarna till på ca 1300 :-
 
Last edited:

Tengil

PENNYBRIDGERIDERS
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
TL1000s -97
TLRR skrev:
JO menar bussningarna,har pratat mycket om lager idag så det sitter nog fast i huvet :tungan .Delar på framgaffeln (när verktyget är i hand för att göra det) och anodiserar,titanoxiderar innerbenen på ev. Öhlins,kanske de har glidbussningar som är teflonbehandlade där annars får man beställa från Usa (minns inte riktigt firmans namn där,men skall leta upp den)

För blinget och glidbussningar uppskattar jag till ca 1800-2000 :- sedan kommer gaffelfjädrarna till på ca 1300 :-

Mina bustningar som sitter i är teflonbelagda ala-stekpanna. Nästan säker på att det är orginalgrejor. Teflonbelägningen var lite sliten på mina så jag tänkte byta. Har för mig dom kostade ungefär 1000:- Suka orginal. Tyckte jag var dyrt så det blev inte av då.

Titanoxideringen av innerbenen, vad är det för fördelar respektive nackdelar?
Blir inte innerbenen tjockare av detta? Måste nått annat göras om?

Jag förstår inte riktigt vad det är för verktyg du ska köpa. Är det det där "mothållet" för att kunna dra bort insex-bulten i botten på gaffeln? eller är det nått annat?

Jag jar ju investerat i lite nya grejor till sommaren så lite till kanske skulle vara bra...
Nya ISR skivor med nya belägg, Ny BiTubo, Beg Techlusion TFI, Nya kachisar...
 

TLRR

Guest
Ok firman är Race Tech och verktygen som skulle vara bra för det här går på 200$ och lågfriktions bussningarna går på 40$,sedan har de gold-valve kitet oxå om man vill ha,har läst om den och min åsikt är att den är overkill för gata och görs sig bäst med linjära fjädrar.
 
Last edited:

TLRR

Guest
Tengil skrev:
Mina bustningar som sitter i är teflonbelagda ala-stekpanna. Nästan säker på att det är orginalgrejor. Teflonbelägningen var lite sliten på mina så jag tänkte byta. Har för mig dom kostade ungefär 1000:- Suka orginal. Tyckte jag var dyrt så det blev inte av då.

Titanoxideringen av innerbenen, vad är det för fördelar respektive nackdelar?
Blir inte innerbenen tjockare av detta? Måste nått annat göras om?

Jag förstår inte riktigt vad det är för verktyg du ska köpa. Är det det där "mothållet" för att kunna dra bort insex-bulten i botten på gaffeln? eller är det nått annat?

Jag jar ju investerat i lite nya grejor till sommaren så lite till kanske skulle vara bra...
Nya ISR skivor med nya belägg, Ny BiTubo, Beg Techlusion TFI, Nya kachisar...

Stämmer,men det finns olika kvaliteter på teflonet på dessa bussningar och titanoxideringen ger ytterligare lägre friktion.Förutom Blinget då :hihi
Verktyget är en spring compressor för att dela gaffeln smidigt och utan repor.
sedan har de en glidhammare för montering av tätning samt mothåll för nedre insexbult.
Dessa verktyg är till fördel om man vill ha kalasenkelt jobb framför sig och man gör det ensam utan sönderdragna delar eller repor på gaffel.
 
Last edited:

Tengil

PENNYBRIDGERIDERS
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
TL1000s -97
TLRR skrev:
Stämmer,men det finns olika kvaliteter på teflonet på dessa bussningar och titanoxideringen ger ytterligare lägre friktion.Förutom Blinget då :hihi
Verktyget är en spring compressor för att dela gaffeln smidigt och utan repor.
sedan har de en glidhammare för montering av tätning samt mothåll för nedre insexbult.
Dessa verktyg är till fördel om man vill ha kalasenkelt jobb framför sig och man gör det ensam utan sönderdragna delar eller repor på gaffel.

Jag är intresserad av titanoxideringen och bustningar... gruppköp?
Håller du mig underättad?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top