TLRR skrev:Din tanke är rätt.Mera motstånd plus att den är ihopklämd.
M4 fullsystem är lösningen.
Vågar man fråga vad ett M4 går loss på? : /
TLRR skrev:Din tanke är rätt.Mera motstånd plus att den är ihopklämd.
M4 fullsystem är lösningen.
Machmud skrev:Vågar man fråga vad ett M4 går loss på? : /
Machmud skrev:Vågar man fråga vad ett M4 går loss på? : /
TLRR skrev:Uppgradering av framgaffel står på tapetern för mig,anodisera ytterbenen svart,titanoxidera innerbenen och byte av fjädrar samt till lågfrektionslager i gaffel.
Chiefen skrev:Ofän, krävs det en massa kunskaper för att utföra det där? Anledningen till att jag fråga är att jag inte vågar "testa mig fram". Anledning:
Jag köpte en vinkelslip o sågade bort bagagekrokarna med lite smärre amatörhugg in i ramen (en mm eller så på nåt ställe).
Fästena för ljuddämparna var lite sneda efter förra ägaren så jag lämnade in den till lillbrorsans svärfar som är svetsare. När han då såg mitt lilla ingrepp skulle han tydligen börjat yla och vråla och undrat vem i självaste helvete det var som hade gått loss med vinkelslipen och gjort ett super amatör jobb (oups^^). Fick höra ifrån brorsan att man minsann inte skulle använda jävla vinkelslip utan slipa ned med nån rondell o papper ...typ. Jag hade tydligen sabbat bärkraften med mitt ingrepp och han fick löda iordning ramen efter mig.
Därför är jag nu lite halvnojjig över att köra try and error varianten så om du har ett bra förfarings sätt, Ronny, så vore jag tacksam.
Fäglarna har lite skav ifrån däckbyten som jag vill slipa bort innan jag börjar lacka.
Vad behöver jag för utrustning? osv osv.
Om du orkar förklara så gör gärna det...om du inte orkar förklara så förstår jag det och lämnar in skiten till lackgubben istället så får han fixa allt!
J-Bone skrev:Hallååååå där!! Var anodiserar du gaffelbenen?? Jag vill, jag vill åxå!
TLRR skrev:Har en firma i Västberga som gjort lite jobb åt mig och det blir förbannat bra,du kan ju kolla mitt styre när du hämtar stödet så får du se resultatet av hans jobb.
Det som saknas är ett verktyg som måste beställas från USA,du kanske vill bli delägare i detta verktyg. (Den som man klämmer ihop cadrigesystemet med.) Sen är det bara att köra på denna modd.
TLRR skrev:Uppgradering av framgaffel står på tapetern för mig,anodisera ytterbenen svart,titanoxidera innerbenen och byte av fjädrar samt till lågfrektionslager i gaffel.
TLRR skrev:I detta momslandet går det på ca 14 000:--15 000:- med Aluminiumburkarna.
I Usa går det på mycket mindre lixom,men man kan ha oturen att åka på moms o tull vid gränsen. Men om du har oturen o åka på det så lönar det sig ändå med ett par tusenlappar,nakdelen är då tiden hit vid frakt 1-3 mån.
J-Bone skrev:Asså jag e på att köra hela kittet som du ska göra. Beställer fjädrar och olja från Wemi vilken dag som helst nu. Vad kostar verktyget?
Är det dyrt att göra? Jag har fler delar som jag vill ha svarta, är det lönt att anodisera eller ska jag bara lacka såna delar tycker du?
Tengil skrev:Berätta gärna var, när och hur du gör det!
Vad köper du nya lager? Antar att det är glidbustningarna inne i gaffeln nu menar.
JO! och vad kommer kalaset att kosta???
TLRR skrev:JO menar bussningarna,har pratat mycket om lager idag så det sitter nog fast i huvet .Delar på framgaffeln (när verktyget är i hand för att göra det) och anodiserar,titanoxiderar innerbenen på ev. Öhlins,kanske de har glidbussningar som är teflonbehandlade där annars får man beställa från Usa (minns inte riktigt firmans namn där,men skall leta upp den)
För blinget och glidbussningar uppskattar jag till ca 1800-2000 :- sedan kommer gaffelfjädrarna till på ca 1300 :-
Tengil skrev:Mina bustningar som sitter i är teflonbelagda ala-stekpanna. Nästan säker på att det är orginalgrejor. Teflonbelägningen var lite sliten på mina så jag tänkte byta. Har för mig dom kostade ungefär 1000:- Suka orginal. Tyckte jag var dyrt så det blev inte av då.
Titanoxideringen av innerbenen, vad är det för fördelar respektive nackdelar?
Blir inte innerbenen tjockare av detta? Måste nått annat göras om?
Jag förstår inte riktigt vad det är för verktyg du ska köpa. Är det det där "mothållet" för att kunna dra bort insex-bulten i botten på gaffeln? eller är det nått annat?
Jag jar ju investerat i lite nya grejor till sommaren så lite till kanske skulle vara bra...
Nya ISR skivor med nya belägg, Ny BiTubo, Beg Techlusion TFI, Nya kachisar...
TLRR skrev:Stämmer,men det finns olika kvaliteter på teflonet på dessa bussningar och titanoxideringen ger ytterligare lägre friktion.Förutom Blinget då
Verktyget är en spring compressor för att dela gaffeln smidigt och utan repor.
sedan har de en glidhammare för montering av tätning samt mothåll för nedre insexbult.
Dessa verktyg är till fördel om man vill ha kalasenkelt jobb framför sig och man gör det ensam utan sönderdragna delar eller repor på gaffel.
J-Bone skrev:gruppköp, gruppköp!
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |