TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Ricken skrev:
Man skulle iofs kunna"platta ut den du har och skära ut en sån i 2d, och sedan värma och böja fästena. Men då måste man nästan lacka dom på ett eller annat sett sedan.

Exakt vad jag hade i tankarna! Jag vill ha mina svarta ändå så det är inget problem... Kan du kolla med din snubbe? Vore grymt om det gick att fräsa ur dem i något snyggt men enkelt mönster i mitten också om du är med på vad jag menar? :)
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Ricken skrev:
J-bone, ser jag fel eller har du ROSA färg sprätt på bakramen?? Är inte det lite gay??

Du ser fel... det är de röda dekalerna på baken som speglar sig i titanet (blingpoäng till mig!) ;);)

:lol
 

Tengil

PENNYBRIDGERIDERS
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
TL1000s -97
Gaffel uppdatering...

TLRR skrev:
HeHe,Håkan det är bara o gå med.Men först måste det kollas om det går att genomföra det som jag föreslagit.(Titan nitrat oxidernig)Det är väl den största biten att få igenom,Sedan gäller det att få tag i vettiga verktyg.Typ Spring Compressor,glidhammare som är delbar.Låsbleck för nedre bult som håller ihop gaffeln.
Race Teck har en återförsäljare nere i Tomlilla (Skåne)Kanske det går att beställa dessa glidbussningar (Lägre friktion än originalbussningar)om vi är ett gäng till ett bra pris.
Så nu vet du lika mycket som jag. :)

Jag hadde turen att träffa en kille som jobbar på Öhlins på Arlanda igår.
Frågade lite angående Titan oxideringen, glidbustningar och så vidare.

Ledsen att behöva vara den som tar ner oss på jorden...

Han rekomenderade INTE att belägga begagnade innerrör med titan då om dom har repor så bygger titanet mer på kanterna av repan och mindre i mitten. Alltså fördjupar man repan och orsakar därmed en värre repa.
De ben dom belägger är nya (han tog supersport 600 som exempel). Men visst... är man säker på att benen är frächa så är det väll inget problem. Hur vet man det?

Angående att det blir lägre frikton så var det inte därför enligt honnom utan för att få en mer slittålig yta... Iaf i första hand.

Angående glidbustningarna så visste han inte om dom sålde till andra gafflar än deras. Men dom hadde nån bustning till "standard" 43mm innerben fast hur det blir med toleranser och så vidare visste han inte.

Hans rekomendation för en bättre gaffel var att taisär gaffeln. Tvätta ordentligt och monteraihop med ny olja! Enkelt och billigt. :tummenupp

Men jag är absolut på för en uppsättning glidbustningar! :tummenupp
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
J-Bone skrev:
Exakt vad jag hade i tankarna! Jag vill ha mina svarta ändå så det är inget problem... Kan du kolla med din snubbe? Vore grymt om det gick att fräsa ur dem i något snyggt men enkelt mönster i mitten också om du är med på vad jag menar? :)


Om vi ska försöka oss på den billigare varianten så skär han ut dom med vatten.

Sen får du böja dom själv efter eget huvud.

Kan du simulera att dom är platt och mäta avstånden mellan hålen så ska jag rita lite så får vi se vad du säger.

Jag vet att han har rätt mycket o göra just nu.
Därav förseningen på mina rearsets..., Och till råga på det så ska han ta hand om Permascands (om det är nån som vet vilka det är) alla arbeten denna vecka för dom servar sin maskin.

Men jag ska åka o prata med honom så får vi se.
 

TLRR

Guest
Ok,jag hade nästan föraningar om det där med titanoxideringen.
Då får det bli bättre bussningar,byte av fjädrar,olja och anodisering av ytterbenen.(SVARTA)
Räcker gott det med. Jag skulle inte lämna in mina innerör för titanoxidering efter en experts utlåtande.Trots allt är de beg.och repor finns det nog allt även om de ej är synliga för blotta ögat. :tummenupp

Ska försöka med tillverkningen av övre gaffelkronan alla Pro-Tek,om det inte blir ofantligt dyrt.
 
Last edited:

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
TLRR skrev:
Ok,jag hade nästan föraningar om det där med titanoxideringen.
Då får det bli bättre bussningar,byte av fjädrar,olja och anodisering av ytterbenen.(SVARTA)
Räcker gott det med. Jag skulle inte lämna in mina innerör för titanoxidering efter en experts utlåtande.Trots allt är de beg.och repor finns nog trots allt även om de ej är synliga för blotta ögat. :tummenupp

Ska försöka med tillverkningen av övre gaffelkronan alla Pro-Tek,om det inte blir ofantligt dyrt.
Hade du tänkt att kopiera Pro-Teks eller hade du tänkt att designa själv? får vi se en skiss i sådana fall?? :tummenupp
 

TLRR

Guest
J-Bone skrev:
nån som är bra på att tillverka grejjer i alu eller rostfritt?
jag vill byta ut mina kolfiber"armar" som håller upp ljuddämparna på mitt akrasystem mot något i metall istället, tycker att kolfibern flexar för mycket.

Dessa alltså...

IMGP0825.JPG


Någon som tror sig kunna göra något snyggt till en lagom peng?
Ronny, Robban, Ricken.. ??

Det där går att tillverka hemma i garaget med lagom hårt och tjock alu. sticksåg,borrmaskin och en uppsättning bra filar.Sedan borstar man ytan för en fin yta.Hålmönster är inget problem det heller.Kolla mina original fotpinnsplattor som är gjort så.(material bortaget vid översta fästbulten och det trekantiga hålet)
 
Last edited:

TLRR

Guest
Chiefen skrev:
Hade du tänkt att kopiera Pro-Teks eller hade du tänkt att designa själv? får vi se en skiss i sådana fall?? :tummenupp

Lugn i stormen :banana det är i tankestadiet fortfarande,skall kolla upp med en firma här om de är villiga att göra detta till ett pris som inte lämnar spår i kalsongerna.Jag kan ju inte kopiera direkt av :ajjabajja men mycket snarlik i alla fall med hålmönster och i T6 alu.
 
Last edited:

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
TLRR skrev:
Lugn i stormen :banana det är i tanke stadiet fortfarande,skall kolla upp med en firma här om de är villiga att göra detta till ett pris som inte lämnar spår i kalsongerna.Jag kan ju inte kopiera direkt av :ajjabajja men mycket snarlik i alla fall med hålmönster i T6 alu.
Kalas! Hojta till när det börjar närma sig.
Fan jag har så mycket prylar att montera på hojen att jag börjar tvivla på att jag hinner bli klar innan säsongen har börjat! :3freak
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
TLRR skrev:
Det där går att tillverka hemma i garaget med lagom hårt och tjock alu. sticksåg,borrmaskin och en uppsättning bra filar.Sedan borstar man ytan för en fin yta.Hålmönster är inget problem det heller.Kolla mina original fotpinnsplattor som är gjort så.(material bortaget vid översta fästbulten och det trekantiga hålet)

Jag har inte verktygen... har dessutom tummen för mycket mitt i handen för att få till det bra :huvet

Har du ork/lust att försöka greja dessa åt de som vill ha? Kan komma förbi med en av akra-armarna så vi har nåt att mäta på. Vi kan kanske t o m försöka få upp burkarna något högre än vad de sitter nu...
Det skulle ju säkert passa oavsett vilket helrör man har, ditt M4 t ex...
Vad sägs? :fyllisar
 

TLRR

Guest
J-Bone skrev:
Jag har inte verktygen... har dessutom tummen för mycket mitt i handen för att få till det bra :huvet

Har du ork/lust att försöka greja dessa åt de som vill ha? Kan komma förbi med en av akra-armarna så vi har nåt att mäta på. Vi kan kanske t o m försöka få upp burkarna något högre än vad de sitter nu...
Det skulle ju säkert passa oavsett vilket helrör man har, ditt M4 t ex...
Vad sägs? :fyllisar

Det finns en risk med att de nya man gör oxå blir svajiga om de blir för långa och då måste man gå upp i materialtjocklek för att motverka det.Sedan blir ett helvete att böja så det blir snyggt.Men vi kan prova att göra en fulbit så länge för att se hur stabiliteten bli. OK vi kör, kom förbi så provar vi men material måste skaffas.
 
Last edited:

TLRR

Guest
Chiefen skrev:
Kalas! Hojta till när det börjar närma sig.
Fan jag har så mycket prylar att montera på hojen att jag börjar tvivla på att jag hinner bli klar innan säsongen har börjat! :3freak

Hmmmm vem har inte det :rodnar :skrämd
Edit: Lite tid o mycket att göra/tvivlar jag hinner till början av sesången jag med.
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
TLRR skrev:
Det finns en risk med att de nya man gör oxå blir svajiga om de blir för långa och då måste man gå upp i materialtjocklek för att motverka det.Sedan blir ett helvete att böja så det blir snyggt.Men vi kan prova att göra en fulbit så länge för att se hur stabiliteten bli. OK vi kör, kom förbi så provar vi men material måste skaffas.

Rock on! :yoparty
Vi får bestämma en kväll snart framöver då. :fyllisar :tomten



Nu har jag beställt!

Rosmoto justerbara i svart
RM-SU04R-NAT-SV03-04.jpg


Woodcraft delbara clipons
12100clip-ons400.jpg


Bling-Bling!! :rofl :rofl :rofl
blingbling.jpg
 

TLRR

Guest
Robban_C skrev:
J-Bone och TLRR:
Man kan väl profilera ett fäste i alu eller i rostfritt?
Jag gissar att ett 2-d fäste i alu kommer att fladdra rätt friskt om det är rejält grovt gods men ett profilerat (dvs 3d).......
Sen kommer ju problemet att få till en profil som fungerar även estetiskt sett. :)

Jag ser oxå problemet att det kan bli svajigt.Det är ett försök att göra det i 6mm alu. med lagom hård legering.Kanske det blir stadigare än den tunna c/f fästet "Benet" har nu. ett försök helt enkelt. 3-d kan nog bli knepigt,man kan ev. svetsa dit en längsgående "rygg" på undersidan.
Förslag mottages.
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
twinner skrev:
Dom har inga liv helt enkelt,festar aldrig,bor i tält,äter/sover på stadsmissionen,letar burkar mm. :rolleyes:

Så är det. :fakta

Tengil: Jag har lagt TFI´n på lådan idag, den borde vara framme imorgon eller torsdag.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top