TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Kan någon tala om för mig vad det är för gigantisk skillnad på OEM clipons och typ Vortex clipons?
Är det värt skillnaden i pris?
Är det problem att montera dit bromsvätske behållaren när man går ifrån vanligt "styre" (original 97 tls) till clipon? Läste nånstans att fästet inte passar om man byter till clipon!

Hilfe bitte! :Bugar
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Chiefen skrev:
Kan någon tala om för mig vad det är för gigantisk skillnad på OEM clipons och typ Vortex clipons?
Är det värt skillnaden i pris?
Är det problem att montera dit bromsvätske behållaren när man går ifrån vanligt "styre" (original 97 tls) till clipon? Läste nånstans att fästet inte passar om man byter till clipon!

Hilfe bitte! :Bugar

Jag har tjackat Woodcrafts 2-delade clipons, man får borra och fixa lite för att fästa behållare och kontroller men det borde inte vara några problem.

Fördelarna som jag ser det:
-Justerbara i bredd, höjd och vinkel
-Själva handtagen(pinnarna) är utbytbara och ger sig långt innan fästena tar stryk
-Fästena är splittade, du behöver inte lossa på kronan för att montera dem
- Bra mycket lättare än original
-Bra mycket snyggare än original

Kostar en lusentapp, som en kväll på krogen.... köp. :D
 

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
TLRR skrev:
Ok försöker igen :hihi oken från gsxr-99 passar då de har håldelning 90 mm på fästet. (GSXR-03 har mindre avstånd mellan fästhålen syns på bild)


sorry! Tack för hjälpen iaf! Ska lära mig att kolla upp mera innan jag frågar... Visste som sagt att 750 -99 skulle passa, så jag bara chansade... Dumt att ta upp din tid, men som sagt TACK! :tummenupp
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
J-Bone skrev:
Jag har tjackat Woodcrafts 2-delade clipons, man får borra och fixa lite för att fästa behållare och kontroller men det borde inte vara några problem.

Fördelarna som jag ser det:
-Justerbara i bredd, höjd och vinkel
-Själva handtagen(pinnarna) är utbytbara och ger sig långt innan fästena tar stryk
-Fästena är splittade, du behöver inte lossa på kronan för att montera dem
- Bra mycket lättare än original
-Bra mycket snyggare än original

Kostar en lusentapp, som en kväll på krogen.... köp. :D
Vart köpte du dina Woodcraft clipons?? Har du något bra tips på nån som har en bra deal på dem?? :Bugar
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
4 kolvs till 6 kolvs ok...

Vet att några har bytt från 4 kolvs ok till 6 kolvs ok på sina tls.
Jag är lite fundersam angånde den moddningen...
Orsaken är den att jag är lite skeptisk till att det skulle ge bättre bromsvärken... snarare tvärom.. Orsaken till det är att man har en bromspump som är dimensionerad för antalet kolvar.. Det skulle då innebära att du får kraften från en "4 kolvspump" fördelat på 2 till kolvar. dvs mindre bromskraft.

Enligt min "tro" så borde man altså byta även bromspump för att få en förbättring...

Har jag fel eller?
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
RacerX skrev:
du har helt rätt!
Du lär iaf få längre slag för att uppnå samma bromsverkan...eller?

det lättaste är ju självklart om man sammtidigt tar pumpen från den hoj du tar oken ifrån, i detta fallet en GSXR750R.
Längre slag ger längre bromssträcka..... vilket borde vara negativt...
Det här är ju bara teorier nu.. Ni som har bytt till 6-kolvs ok har ni märkt någon skillnad i praktiken???

Vill man ha riktigt race så kör man gixxer 750 med röd alu MUhaaaaa
 
Last edited:

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
gsxr 1000 K8
SENSEI skrev:
Vet att några har bytt från 4 kolvs ok till 6 kolvs ok på sina tls.
Jag är lite fundersam angånde den moddningen...
Orsaken är den att jag är lite skeptisk till att det skulle ge bättre bromsvärken... snarare tvärom.. Orsaken till det är att man har en bromspump som är dimensionerad för antalet kolvar.. Det skulle då innebära att du får kraften från en "4 kolvspump" fördelat på 2 till kolvar. dvs mindre bromskraft.

Enligt min "tro" så borde man altså byta även bromspump för att få en förbättring...

Har jag fel eller?
ja jag tycker att du är lite galet ute,hydraliken fördelar sig jämt oavsätt 4/6 kolvar så man kommer absolut inte att få sämre bromsar.Tänk så här 2 kolvar till =längre bromsklossar mer anläggning vid broms med samma kraft.Men om man ska få samma bett i bromsarna som en hoj med 6 kolvsok så ska man även byta den så kallade huvudcylindern vid bromshandtaget :tummenupp
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
tlmartin skrev:
ja jag tycker att du är lite galet ute,hydraliken fördelar sig jämt oavsätt 4/6 kolvar så man kommer absolut inte att få sämre bromsar.Tänk så här 2 kolvar till =längre bromsklossar mer anläggning vid broms med samma kraft.Men om man ska få samma bett i bromsarna som en hoj med 6 kolvsok så ska man även byta den så kallade huvudcylindern vid bromshandtaget :tummenupp

Dvs att du tror att pga större anläggningsyta så har du samma bromskraft som med 4-kolvs ok?
Varför ska man då byta till 6 kolvar?

Hur stor area har kolvarna 4 vs 6? (dvs en kolv)
 

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
gsxr 1000 K8
SENSEI skrev:
Dvs att du tror att pga större anläggningsyta så har du samma bromskraft som med 4-kolvs ok?
Varför ska man då byta till 6 kolvar?

Hur stor area har kolvarna 4 vs 6? (dvs en kolv)
Nja jag skrev ju att man kommer inte få sämre bromsar med 6kolvs ok än med 4kolvs :tummenupp ok men det optimala om man ska få ut bromskraften är ju att man sätter dit rätt pump.Jag va ju inne på att sätta dit 6kolvsok på min men kommer istället sätta dit stålomspunna slangar istället.Det blir lite billagare så.fast det är ju ballare med 6kolvsok. :tummenupp
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Menar han inte att 6-kolvsoken har större plattor och därmed ger en större yta som är i kontakt med bromsskivan!?!?
 

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
gsxr 1000 K8
SENSEI skrev:
Dvs att du tror att pga större anläggningsyta så har du samma bromskraft som med 4-kolvs ok?
Varför ska man då byta till 6 kolvar?

Hur stor area har kolvarna 4 vs 6? (dvs en kolv)
Men vad händer om man sätter dit ett bromsgrepp i RÖD ALU det kanske dubblar bromsvärkan :hihi :lol :hihi
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
tlmartin skrev:
Men vad händer om man sätter dit ett bromsgrepp i RÖD ALU det kanske dubblar bromsvärkan :hihi :lol :hihi
Precis så är det...



Längre belägg ger ju i sig inte en bättre bromsverkan... snarare mindre värme.. eller?

Vill man ha brutal bromskraft så borde man då slänga på en 6-kolvs pump på 4 kolvs ok... :yoparty
 
Last edited:

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Har faktiskt ingen aning om fysiken kring det där. Jag har ett par 6-kolvsok liggandes som jag ska sätta på min TLS. Jag kan ju redogöra om jag känner någon skillnad i bromsverkan när jag testat dem. Måste hitta en sån där mojäng man luftar bromsar med (som man kan koppla till en kompressor). Vill ju inte byta oken och köra utan frambroms till verkstaden för att får fanskapet luftat. Ja, jag vet att man kan lufta manuellt men det tar hundra år att stå där o jucka med bromshandtaget, så nej tack, det gör jag inte om!
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Chiefen skrev:
Har faktiskt ingen aning om fysiken kring det där. Jag har ett par 6-kolvsok liggandes som jag ska sätta på min TLS. Jag kan ju redogöra om jag känner någon skillnad i bromsverkan när jag testat dem. Måste hitta en sån där mojäng man luftar bromsar med (som man kan koppla till en kompressor). Vill ju inte byta oken och köra utan frambroms till verkstaden för att får fanskapet luftat. Ja, jag vet att man kan lufta manuellt men det tar hundra år att stå där o jucka med bromshandtaget, så nej tack, det gör jag inte om!
Latmask.......
Gå nu ut i garaget och byt bromsar.. lufta.. ta en provtur och tala om skillnaden :7peta
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
SENSEI skrev:
Latmask.......
Gå nu ut i garaget och byt bromsar.. lufta.. ta en provtur och tala om skillnaden :7peta
Hade väldigt gärna gjort det. Problemet är att jag bor i Göteborg och min hoj står utanför skillingaryd i ett förråd i skogen (där för övrigt elen inte har blivit återställd efter stormen) Plus att det är typ etthundratjugoåttatusen ton snö ivägen! :huvet
Jag ska flytta hojen till morsans garage när de är klara med ombyggnationen men det tar typ tre-fyra veckor till! Men SEN jela ska jag modda!! :yoparty
 

Mogge70

Rapido MCK
Gick med
12 Jul 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda VTR1000F 2003
TL kontra SV

Är det någon som har kört båda hojarna?
Jag funderar på att byta upp till en SV 1000 S -05 och undrar om det är stor skillnad och isåfall vad?
 

Bifogat

  • Vill Mogge ha.jpg
    Vill Mogge ha.jpg
    23.7 KB · Visningar: 75
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top