Chiefen skrev:Kan någon tala om för mig vad det är för gigantisk skillnad på OEM clipons och typ Vortex clipons?
Är det värt skillnaden i pris?
Är det problem att montera dit bromsvätske behållaren när man går ifrån vanligt "styre" (original 97 tls) till clipon? Läste nånstans att fästet inte passar om man byter till clipon!
Hilfe bitte!![]()
TLRR skrev:Ok försöker igenoken från gsxr-99 passar då de har håldelning 90 mm på fästet. (GSXR-03 har mindre avstånd mellan fästhålen syns på bild)
Vart köpte du dina Woodcraft clipons?? Har du något bra tips på nån som har en bra deal på dem??J-Bone skrev:Jag har tjackat Woodcrafts 2-delade clipons, man får borra och fixa lite för att fästa behållare och kontroller men det borde inte vara några problem.
Fördelarna som jag ser det:
-Justerbara i bredd, höjd och vinkel
-Själva handtagen(pinnarna) är utbytbara och ger sig långt innan fästena tar stryk
-Fästena är splittade, du behöver inte lossa på kronan för att montera dem
- Bra mycket lättare än original
-Bra mycket snyggare än original
Kostar en lusentapp, som en kväll på krogen.... köp.![]()
Längre slag ger längre bromssträcka..... vilket borde vara negativt...RacerX skrev:du har helt rätt!
Du lär iaf få längre slag för att uppnå samma bromsverkan...eller?
det lättaste är ju självklart om man sammtidigt tar pumpen från den hoj du tar oken ifrån, i detta fallet en GSXR750R.
ja jag tycker att du är lite galet ute,hydraliken fördelar sig jämt oavsätt 4/6 kolvar så man kommer absolut inte att få sämre bromsar.Tänk så här 2 kolvar till =längre bromsklossar mer anläggning vid broms med samma kraft.Men om man ska få samma bett i bromsarna som en hoj med 6 kolvsok så ska man även byta den så kallade huvudcylindern vid bromshandtagetSENSEI skrev:Vet att några har bytt från 4 kolvs ok till 6 kolvs ok på sina tls.
Jag är lite fundersam angånde den moddningen...
Orsaken är den att jag är lite skeptisk till att det skulle ge bättre bromsvärken... snarare tvärom.. Orsaken till det är att man har en bromspump som är dimensionerad för antalet kolvar.. Det skulle då innebära att du får kraften från en "4 kolvspump" fördelat på 2 till kolvar. dvs mindre bromskraft.
Enligt min "tro" så borde man altså byta även bromspump för att få en förbättring...
Har jag fel eller?
tlmartin skrev:ja jag tycker att du är lite galet ute,hydraliken fördelar sig jämt oavsätt 4/6 kolvar så man kommer absolut inte att få sämre bromsar.Tänk så här 2 kolvar till =längre bromsklossar mer anläggning vid broms med samma kraft.Men om man ska få samma bett i bromsarna som en hoj med 6 kolvsok så ska man även byta den så kallade huvudcylindern vid bromshandtaget![]()
Nja jag skrev ju att man kommer inte få sämre bromsar med 6kolvs ok än med 4kolvsSENSEI skrev:Dvs att du tror att pga större anläggningsyta så har du samma bromskraft som med 4-kolvs ok?
Varför ska man då byta till 6 kolvar?
Hur stor area har kolvarna 4 vs 6? (dvs en kolv)
Men vad händer om man sätter dit ett bromsgrepp i RÖD ALU det kanske dubblar bromsvärkanSENSEI skrev:Dvs att du tror att pga större anläggningsyta så har du samma bromskraft som med 4-kolvs ok?
Varför ska man då byta till 6 kolvar?
Hur stor area har kolvarna 4 vs 6? (dvs en kolv)
Precis så är det...tlmartin skrev:Men vad händer om man sätter dit ett bromsgrepp i RÖD ALU det kanske dubblar bromsvärkan![]()
![]()
![]()
Latmask.......Chiefen skrev:Har faktiskt ingen aning om fysiken kring det där. Jag har ett par 6-kolvsok liggandes som jag ska sätta på min TLS. Jag kan ju redogöra om jag känner någon skillnad i bromsverkan när jag testat dem. Måste hitta en sån där mojäng man luftar bromsar med (som man kan koppla till en kompressor). Vill ju inte byta oken och köra utan frambroms till verkstaden för att får fanskapet luftat. Ja, jag vet att man kan lufta manuellt men det tar hundra år att stå där o jucka med bromshandtaget, så nej tack, det gör jag inte om!
Chiefen skrev:Vart köpte du dina Woodcraft clipons?? Har du något bra tips på nån som har en bra deal på dem??![]()
Hade väldigt gärna gjort det. Problemet är att jag bor i Göteborg och min hoj står utanför skillingaryd i ett förråd i skogen (där för övrigt elen inte har blivit återställd efter stormen) Plus att det är typ etthundratjugoåttatusen ton snö ivägen!SENSEI skrev:Latmask.......
Gå nu ut i garaget och byt bromsar.. lufta.. ta en provtur och tala om skillnaden![]()
Hittade inte woodcraft där, det är inte så att du menar wortex va?J-Bone skrev:Kolla med Todd på calsportbike.com![]()
Dags för äventyrlig motorcykelmässa
Kommande helg, den 8-9 mars... |
|
![]() |
Pirelli lanserar Diablo Powercrusier
All Rights Reserved Pire... |
![]() |
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!
Ett avbrutet broms- eller k... |
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo
Den 8-9 mars arrangeras Adv... |
|
![]() |
MV Agusta firar 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
MV Agusta fyller 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
Rekordmånga nya personliga regskyltar
Under fjolåret godkände Tra... |
![]() |
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna
Pressrelease, Wels, 25 Febr... |
![]() |
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars
De två första dagarna i mar... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |