TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Chiefen skrev:
Men alltså, jag har blivit lite konfunderad över det här. Måste man byta hela bromshandtags mojängen för att få ut full effekt av 6-kolvs oket? Där cylindern sitter!? jag köpte oken löst utan bromshandtags"fästet"!
Har det här nån större betydelse egentligen? (förutom det Robban sa om handkraft osv)
Jag vet faktiskt inte vad man måste byta eftersom jag inte vet vilka diametrar respektive huvudcylinder har. Jag bara kom med en förklaring på hur kraft/väg fungerar i hydrauliken.

SENSEI:
Svamlet fungerade trots att det smakade gott. :)

Ang storlek (yta) på belägg så påverkar det såvitt jag vet retardationen ytterst lite eller inget alls. Det som påverkar är svept area och diameter på skivorna samt trycket mot skivorna (som fås av kolvarea i ok relaterat kolvarea i huvudcyl).
Däremot påverkas beläggens livslängd givetvis av dess storlek.
 

Mogge70

Rapido MCK
Gick med
12 Jul 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda VTR1000F 2003
Jag är ju "bara" 1,66 m över havet och jag sitter inte bra på TLR:n. Blir trött i armarna efter bara en liten stund.
Min förhoppning är att jag ska sitta mer upprätt på SV:n, vad tror du?

SENSEI skrev:
SV vs TLR... De är alttså det vi snackar om.
Jag har kört ca 400 mil på sv1000s av 2003 års modell.
Mitt första intryck av den var att man satt högt. Då kom jag från en gsxr1100 -95. Ställningen vande man sig ganska snabbt vid..så det gick bra.
Upptäckte att den var mycket törstigare än min gml gixxer. Men jmf med tlren så ligger de rätt lika.

Motormässigt så finns det klipp.. men inget jmf med tlr. SV hade då iaf 120 hkr. Dock ska sägas att den var helt original.. Och min tlr var hade ju slipon samt pc2 och luftburksmoddad. Men i jmf så var SVn tråkigare i motorkaraktären. Tlr:en känns rappare.. och jag tror den är det med...

Chassimässigt. SVn kändes lättare... men den är mycket fladdrigare i styret. Sitter ju en gml traditionell framgaffel på den och den känns mycket sämre, klenare och fladdrigare... Den hade också som Tlr en tendens att driva ut ur det tänkte spåret i en kurva....
En annan sak var att på TLR kunde jag lätt köra 50 mil rakt av och ändå kunna ha fortsatt 50 till.. 10 mil på SVn och jag hade träsmak i hela röven...

Mitt personliga tycke så skulle jag inte välja en sv framför en tlr...
Svn kan mer jmf med TLs De är mer likartade.. dvs mindre race.. än vad en tlr är.
Svarar gärna på frågor...

// SENSEI
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Chiefen skrev:
Nån som vet vad ett par clip on till en TL kostar om man skulle köpa dem i Sverige? Jag har ett par på G för typ 70 dollar ink frakt. Jag vet att det är billigare än i Sverige men frågan är HUR mycket!?


Lite sent svar kanske.
Men Suzuki orginal till en TLR kostar 1000kr st kopt via Suzuki.
Smaskigt dyrt sa jag kollade var det strog en vurpad Tiller och kopte den vaenstra hela fina for en mycket overkomligare slant... :yoparty

Aoh, jo, jag har kvar min Tiller.... :hej :banana
(Dock med batteritorsk...)
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
PutteLiten skrev:
Lite sent svar kanske.
Men Suzuki orginal till en TLR kostar 1000kr st kopt via Suzuki.
Smaskigt dyrt sa jag kollade var det strog en vurpad Tiller och kopte den vaenstra hela fina for en mycket overkomligare slant... :yoparty

Aoh, jo, jag har kvar min Tiller.... :hej :banana
(Dock med batteritorsk...)

Jaha, ska du få tummen ur i år eller?
:7peta

Eller ska du sälja? Kolla med mig först isåfall, jag har den gärna som banmoppe. :yoparty
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ja vaddå? Vill ju inte tokdamma inomhus (kolla lagret slipdamm på ramen på sista bilden). Och man vill ju ha bekväm arbetsställning liksom.
Och sidkåporna måste ju slipas på plats (dvs på knarren) så att dom sitter på rätt sätt.

Alltså blev det herr Ferguson och fyra lastpallar som fick hjälpa till med tillern när jag skulle slipa sidkåporna.
(Var inte oroliga, den har stöd under, den ligger inte enbart ner på pallarna:tummenupp)

Tyvärr motljus men vad ska man göra?
 

Bifogat

  • PICT0985.JPG
    PICT0985.JPG
    110.7 KB · Visningar: 116
  • PICT0986.JPG
    PICT0986.JPG
    106.7 KB · Visningar: 103

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
shit Robban!

Du verkar ju ha hur mycket roligt som helst hela tiden! Jag är väldigt avundsjuk! :tummenupp
Hur många projekthojar har du nu?
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Hey!! Äre nåNN såm Harr en Hugupplest bilt på enn suzaki TlR 1998? En pråFil-bilden.GUL scka dÄnn Varra.

Nå? Någom som sitter på en sån? behöver en bra bild att leka med i PS

///Markus
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
RacerX:
Roligt och roligt. Nattjobb hela helgen, har kunnat smita till mig några timmars sömn varje natt (tillåtet så länge arbetsplatsen fungerar :tummenupp) och alltså kunnat ligga i som vanligt på dagarna men nu börjar verkligheten komma ikapp. Konstant huvudvärk och ont i alla leder. Ska strax törna in i min egen säng!

Ang projekt:
Nja, 600:an och FZR är väl knappast att betrakta som projekt. De ska säljas så fort de är klara.
Och TLR:en kanske också ska säljas (nu får jag väl stryk antar jag). Har ju hojar i massor i alla fall. Köpte ju en till igår som några av er kanske har sett:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=72830
Tillern är den som kostar mest i försäkring. Den tappar mest i värde per år. Den är den hoj som "är minst mig" om ni förstår vad jag menar. Moderna sporthojar är inte riktigt min påse men TLR är väl det som kommer närmast av dessa så att säga.
Men för att vara en modern sporthoj så är den ball:tummenupp
 
Last edited:

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
Robban_C skrev:
RacerX:
Roligt och roligt. Nattjobb hela helgen, har kunnat smita till mig några timmars sömn varje natt (tillåtet så länge arbetsplatsen fungerar :tummenupp) och alltså kunnat ligga i som vanligt på dagarna men nu börjar verkligheten komma ikapp. Konstant huvudvärk och ont i alla leder. Ska strax törna in i min egen säng!

Ang projekt:
Nja, 600:an och FZR är väl knappast att betrakta som projekt. De ska säljas så fort de är klara.
Och TLR:en kanske också ska säljas (nu får jag väl stryk antar jag). Har ju hojar i massor i alla fall. Köpte ju en till igår som några av er kanske har sett:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=72830
Tillern är den som kostar mest i försäkring. Den tappar mest i värde per år. Den är den hoj som "är minst mig" om ni förstår vad jag menar. Moderna sporthojar är inte riktigt min påse men TLR är väl det som kommer närmast av dessa så att säga.
Men för att vara en modern sporthoj så är den ball:tummenupp

INTE SÄLJA TILLERN!!! :fatta! :huvet :fatta! :huvet
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Tänkte ta och lära mig det här med kolfiber. Är det någon som vet nån bra länk eller litteratur som behandlar ämnet?
Hade tänkt mig att tillverka lite olika fästplattor och diverse småtjafs, inget komplicerat. Det är bara det att jag inte har en aning om hur man jobbar med kolfiber. Det jag vet är att man kan använda båtepoxy som man kletar in väven med. Sen ska man typ ha en bra värmefläkt för att härda skräpet.
Så om nån har nån erfarenhet att dela med sig så vore jag tacksam!
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Du behöver inte alls värmefläkt för härdning. Polyesterplasten behöver 18 gr C för att härda. Om du ska värma så gör du det med värmelampa eller de där IR-värmarna du har i pensionsärskuvösen (där du sitter och småsuper på lördagskvällarna sommartid :D).
Polyestern vill ha vindstilla då den härdar. Alltså inte fläkt.

Börja med glasfiber (har jag inte sagt det förut) eftersom det är billigare att lattja med.
Skillnaden är att kolfiber är stelare. Detta gör att du inte kan göra lika komplicerade bitar om du inte har vakuumpump för att dra ner väven mot formen.
Vakuumpumpen behövs även för att ge god kontakt mellan laminatet och tear off-duken (dvs den som suger upp överskottsplast).

Jag har massor av erfarenhet men dygnet har bara 24 timmar. Hur ska man hinna skriva av sig allt? :)
Därför rekommenderar jag dig att börja med glasfiber (laga gamla kraschade kåpor eller köp en gammal orenoverad Corvette :D) så du får lite erfarenhet.

Jag har faktiskt påbörjat text till en rätt omfattande tråd om plast/glasfiber/spackling/slipning/lackning med mer och jag har även plåtat pågående jobb rätt friskt men jag hinner ju aldrig med allt jag vill. Det är precis som att gå på puben och se alla damer, hur ska man hinna med alla? :rofl
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Robban_C skrev:
Du behöver inte alls värmefläkt för härdning. Polyesterplasten behöver 18 gr C för att härda. Om du ska värma så gör du det med värmelampa eller de där IR-värmarna du har i pensionsärskuvösen (där du sitter och småsuper på lördagskvällarna sommartid :D).
Polyestern vill ha vindstilla då den härdar. Alltså inte fläkt.

Börja med glasfiber (har jag inte sagt det förut) eftersom det är billigare att lattja med.
Skillnaden är att kolfiber är stelare. Detta gör att du inte kan göra lika komplicerade bitar om du inte har vakuumpump för att dra ner väven mot formen.
Vakuumpumpen behövs även för att ge god kontakt mellan laminatet och tear off-duken (dvs den som suger upp överskottsplast).

Jag har massor av erfarenhet men dygnet har bara 24 timmar. Hur ska man hinna skriva av sig allt? :)
Därför rekommenderar jag dig att börja med glasfiber (laga gamla kraschade kåpor eller köp en gammal orenoverad Corvette :D) så du får lite erfarenhet.

Jag har faktiskt påbörjat text till en rätt omfattande tråd om plast/glasfiber/spackling/slipning/lackning med mer och jag har även plåtat pågående jobb rätt friskt men jag hinner ju aldrig med allt jag vill. Det är precis som att gå på puben och se alla damer, hur ska man hinna med alla? :rofl
På något sätt kände jag på mig att du skulle svara Robban! :Bugar
Hojta till när du fått klart texten.
Jag hade iofs inte tänkt att göra något avancerat i kolfiber till att börja med.
Jag har köpt en topgun tailguard och var tvungen att kapa bort en del av innerskärmen för att få den att passa. Jag behöver dock utrymmet under passagerar sätet till min PC2a och tänkte därför snickra ihop en platta som har en 15 gradig (ca) lutning uppåt så att den inte går emot topgun´en.
Och när jag ändå var igång så tänkte jag latja lite med kolfiber, men det är väl som du säger vettigare att börja med glasfiber. Vart fän skaffar man glasfiber då? Biltema??
Det finns ett företag i min hemstad Jönköping som heter TANSO som säljer kolfiberväv. Tänkte att jag lika gärna kunde köpa nån kvadratmeter att leka med men det verkar ju vara ett jäkla projekt att snickra med kolfiber :fatta!
Argh..nu blir jag ambivalent!! :huvet
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
J-Bone skrev:
Jaha, ska du få tummen ur i år eller?
:7peta

Eller ska du sälja? Kolla med mig först isåfall, jag har den gärna som banmoppe. :yoparty


Har faktiskt funderat pa bada tva. (Behover ny bil...)
Men, just nu ser det ut som om jag lamnar in hojen pa en motor fix (insprutnings tjafset + att han far fixa TFI naer han aenda haller pa. :) ) och lamnar kaporna till lite billig men profissionell lackering. (troligen de som gjorde min bil billigt och bra).
Enda problemet aer igentligen att motivera alla pengar. + forsaekrings kostanden. Jag trivs ju raett bra pa min moppe. :tungan

Fast, jag saknar den daer goa kaenslan att dra pa med Tilern. :)

:hej
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
PutteLiten skrev:
Har faktiskt funderat pa bada tva. (Behover ny bil...)
Men, just nu ser det ut som om jag lamnar in hojen pa en motor fix (insprutnings tjafset + att han far fixa TFI naer han aenda haller pa. :) ) och lamnar kaporna till lite billig men profissionell lackering. (troligen de som gjorde min bil billigt och bra).
Enda problemet aer igentligen att motivera alla pengar. + forsaekrings kostanden. Jag trivs ju raett bra pa min moppe. :tungan

Fast, jag saknar den daer goa kaenslan att dra pa med Tilern. :)

:hej
Jo, det går åt en hel%&es massa pengar har man ju märkt. Jag hade värsta ned perioden i början av vintern. Då sket jag fullständigt i hojen. Hade inte ens lust att kolla på MC forum. Men nu lägger jag typ var enda korvöre på hojen.
Nu menar jag ju inte att DU är anti men jag kom bara på att jag själv hade den känslan för inte så länge sedan.
Fick precis min Topgun mod ifrån Airnavy på TLP. Undrar hur fän den funkar!? Får väl sätta mig och peta lite på kablaget och se om jag kan lista ut det utan manual :arsele
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Robban_C skrev:
Och sidkåporna måste ju slipas på plats (dvs på knarren) så att dom sitter på rätt sätt.

Hmmmm... Varför då? :va
Har aldrig grejerna monterade på hojen när jag jobbar med dom..
Lättare att få till en skön arbetsställning är man bara har en liten kåpa att jonglera med. Eller?

(Hoppas jag är välkommen här fortfarande, trots jag sålde TLR'en.. :D )
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Chiefen skrev:
Undrar varför det står "slipon" i annonsen när det är ett helsystem på bilden :va .
Får man hela systemet så verkar det vara en fin deal :tummenupp

För att det är bolt-on burkar på originalrör på bilden...
:pannkyss
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top