TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Chiefen skrev:
Hade väldigt gärna gjort det. Problemet är att jag bor i Göteborg och min hoj står utanför skillingaryd i ett förråd i skogen (där för övrigt elen inte har blivit återställd efter stormen) Plus att det är typ etthundratjugoåttatusen ton snö ivägen!


Jaha.. och? hmm förstår inte problemet Chiefen... :tungan
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
SENSEI skrev:
Jaha.. och? hmm förstår inte problemet Chiefen... :tungan

Nää....eh..hmm....ehrmm.... inte jag heller! ^^ Jo, fan jag har ingen bil längre..får skylla på det! Vem orkar åka pendeltåg till gnosjö?? :arsele
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Mogge70 skrev:
Är det någon som har kört båda hojarna?
Jag funderar på att byta upp till en SV 1000 S -05 och undrar om det är stor skillnad och isåfall vad?
mmm...den är faktiskt ganska snygg den därninga SVn. Jag skulle kunna tänka mig att äga en sån oxå! Men jag har lagt ut alldeles för mycket stålar på min hoj för att sälja den nu!
Du får ta o provköra den när snön smälter och tala om hur den var att köra! :tummenupp
 

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
gsxr 1000 K8
Mogge70 skrev:
Är det någon som har kört båda hojarna?
Jag funderar på att byta upp till en SV 1000 S -05 och undrar om det är stor skillnad och isåfall vad?
YLANDE SENSEI har kört SV1000 vet ej årsm kolla med honom :tummenupp.
Men vad jag hört så är den mer lämpad för touring än vad din TLR så det är mer pulver i TL1000
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Med större kolvarea i oket och bibehållen kolvarea i huvudcylindern (det är ingen pump!) behövs det lägre handkraft men längre väg (dvs man får ta i mindre men får dra in handtaget längre).
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Robban_C skrev:
Med större kolvarea i oket och bibehållen kolvarea i huvudcylindern (det är ingen pump!) behövs det lägre handkraft men längre väg (dvs man får ta i mindre men får dra in handtaget längre).
Men alltså, jag har blivit lite konfunderad över det här. Måste man byta hela bromshandtags mojängen för att få ut full effekt av 6-kolvs oket? Där cylindern sitter!? jag köpte oken löst utan bromshandtags"fästet"!
Har det här nån större betydelse egentligen? (förutom det Robban sa om handkraft osv)
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Mogge70 skrev:
Är det någon som har kört båda hojarna?
Jag funderar på att byta upp till en SV 1000 S -05 och undrar om det är stor skillnad och isåfall vad?

SV vs TLR... De är alttså det vi snackar om.
Jag har kört ca 400 mil på sv1000s av 2003 års modell.
Mitt första intryck av den var att man satt högt. Då kom jag från en gsxr1100 -95. Ställningen vande man sig ganska snabbt vid..så det gick bra.
Upptäckte att den var mycket törstigare än min gml gixxer. Men jmf med tlren så ligger de rätt lika.

Motormässigt så finns det klipp.. men inget jmf med tlr. SV hade då iaf 120 hkr. Dock ska sägas att den var helt original.. Och min tlr var hade ju slipon samt pc2 och luftburksmoddad. Men i jmf så var SVn tråkigare i motorkaraktären. Tlr:en känns rappare.. och jag tror den är det med...

Chassimässigt. SVn kändes lättare... men den är mycket fladdrigare i styret. Sitter ju en gml traditionell framgaffel på den och den känns mycket sämre, klenare och fladdrigare... Den hade också som Tlr en tendens att driva ut ur det tänkte spåret i en kurva....
En annan sak var att på TLR kunde jag lätt köra 50 mil rakt av och ändå kunna ha fortsatt 50 till.. 10 mil på SVn och jag hade träsmak i hela röven...

Mitt personliga tycke så skulle jag inte välja en sv framför en tlr...
Svn kan mer jmf med TLs De är mer likartade.. dvs mindre race.. än vad en tlr är.
Svarar gärna på frågor...

// SENSEI
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Robban_C skrev:
Med större kolvarea i oket och bibehållen kolvarea i huvudcylindern (det är ingen pump!) behövs det lägre handkraft men längre väg (dvs man får ta i mindre men får dra in handtaget längre).

Det är ju handtaget som fungerar som pump så att säga.. men det är helt riktit att det är huvudcylindern jag snackar om.
Ju mindre huvudbromscylnder är desto mindre kraft behövs för att öka trycket. Men det kräver fler slag för att utföra samma verkan mot den större ytan som ett 6-kolvsok ger... Det är ju bara att jmf med en domkraft..

Så rimligtvis så är huvudcylindern större på tlr jmf med tls..

Ehh.. ja nått sånt... (har druckit öl/vin och svamlar gott nu :fyllisar )
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Helt OT: Är detta den populäraste tråden här på sporthoj måntro? Drygt 113 tusen pers som läst den, 300 sidor text, och alldeles snart 6 0 0 0 svar! Helt otroligt.. :tummenupp
 

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
skoteridioten skrev:
Helt OT: Är detta den populäraste tråden här på sporthoj måntro? Drygt 113 tusen pers som läst den, 300 sidor text, och alldeles snart 6 0 0 0 svar! Helt otroligt.. :tummenupp

Tråden handlar ju om den snyggaste/grymmaste hoj som finns :)

Edit: Då tar vi det 6000 inlägget igen.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top