Fredde83 skrev:
Om man monterar bolton, och intehar justerat in sprutet. Kan något ta skada? ...
Jag har kört båda mina tillrar med slipon utan att bänka. Den första var inte bänkad alls, den jag har nu är iofs bänkad men har så jä*la dåliga köregenskaper med PCII:an på att jag var tvungen att ta bort den. Den gick verkligen skit under 3-4000 rpm. Kunde tjuvstanna helt omotiverat när som helst etc. Orkar ni sitta och åka på en knarr som beter sig så? Inte jag.
Ingen av dom har rasat, båda har säkert utsatts för en aningens mer slitage de få gånger jag åkt riktigt fort. Typ 250+ eller så. Ökat slitage kommer främst av att avgasventilerna går varmare, alltså slits säten, ventiler och styrningar något mer.
I övrigt tror jag att den ökning av slitaget som blir vid mer städad körning är försumbart.
Dock ska man komma ihåg att det finns en liten risk att en motor som går magert börjar spika eftersom förbränningen blir hetare och då är även kolvar, stakar och vevlager i riskzonen. Min bedömning är dock att den risken är nästintill obefintlig vid gatåka. Jänkarna kör väl samma puffra på 92 oktan eller nåt sånt? Vi har inte lägre oktantal än 98. Har man tummat på marginalerna genom att ställa på tändläget för den aktuella soppan så får man nog akta sig lite mer.
Ska man däremot ex vis åka bana med knarren så tycker jag nog att man minst ska peta i en lambdasond så man
vet om den går snålt eller inte. På bana tar man ju liksom ut effekt och varvtal på ett sätt som i stort sett inte är möjligt på gata. Alternativt gör man en komplett bänkning ist f enbart lambdainstallation.
Och det här är ett område där jag definitivt vill påminna om det här:
Skyll inte på mig. Det är fortfarande din knarr! Jag kan bara dela med mig av
mina erfarenheter.