Tengil skrev:
... Jag har redan beställt en ny vire. Kommer på onsdag.
Sunt val.
Kan din trötta handled vara ett "vårtecken"? Jag blir trött i handleden de första veckorna varje vår, sen går det över.
Chiefen skrev:
... Det är inte ens säkert att dina ventiler behöver justeras eller??...
Kostnaden tänker jag inte kommentera eftersom jag inte har full koll på vad som ska ingå i stor service men:
Justering eller inte spelar inte så stor roll för prisets del, det som kostar är att
kontrollera ventilspelet, behöver man sen justera så är det endast lite ytterligare jobb.
Edit: Och innan man kontrollerat så vet man ju inte om dom behöver justeras. //Edit.
Ang skadad ram, garantier etc:
Konsumentköplagen (som är tvingande och ej kan avtalas bort) styr nyköp och KGK:s åtaganden. Den som köper en ny knarr och det är/blir fel på knarren
inom 2 år har rätt att begära
reklamation med stöd av kkl. Vid sådan åtgärd kan säljaren knappast begära att kunden ska betala en enda spänn.
Med
garanti däremot är det en helt annan sak. En garanti är en frivillig historia som säljaren utfäster. Den kan vara generösare än reklamationsrätten enligt kkl, ex vis genom generösare villkor eller längre tid än 2 år. Vid en garantireparation under de två första åren gäller de regler som säljaren har satt upp såvida de är generösare än kkl, annars gäller kkl. Efter 2 år (som det är fallet nu) så upphör reklamationsrätten enligt kkl, då återstår bara eventuella garantier eller goodwillåtaganden från säljaren. Då kan säljaren ta betalt för arbetet om dom vill.
Med "säljaren" menas i detta fall verkstaden/mc-firman.
Med "säljaren" menas fortsättningsvis den lirare som BiNi köpte knarren av:
Ett fel som säljaren rimligen kände till är han/hon skyldig att upplysa om innan fullbordat köp men köparen har också en undersökningsplikt. Här kan man alltså tvista om vilket som har högst prio, köparens undersökningsplikt eller säljarens upplysningsplikt.
Säljaren kan aldrig tvingas att köpa ny ram men han kan möjligen tvingas att ta tillbaks hojen. Alternativet att istället köpa ny ram är i så fall säljarens val.
Om säljaren är en MC-firma är läget bättre, dels borde säljarens upplysningsplikt väga tyngre = lättare att få rätt, dels
får en bil/mc-forma öht inte sälja ett trafikfarligt fordon (givetvis finns det nån form av undantag för att med "öppna kort" sälja ett skadat fordon till "skadat" pris). Ex vis får en bilfirma inte sälja en bil med bromsfel.
Om man summerar så verkar det på mig som om BiNi har rätten mot säljaren på sin sida men det är en annan sak att genomdriva sin rätt.
Avvakta besked från KGK men förbered dig på att åtgärda själv eller börja driva en civilrättslig process mot säljaren. Om säljaren var en näringsidkare (mc-firma eller liknande) så är läget betydligt ljusare. Då gäller förhandling ev följt av anmälan till Konsumentverket.
Lycka till!