TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Vee-twn

Vagabond
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Ingen nu
Chiefen skrev:
5000:- låter helt uppåt väggarna. Det är inte ens säkert att dina ventiler behöver justeras eller??
Jag tror att jag själv gav typ 700-1000:- plus material (olja/filter). Detta var visserligen för en TLS men så stor skillnad borde det ju inte vara!?? :va
Var det för en "stor" service? Jag fick ett kostnadsförslag i Sundsvall på 4800 och då ingick ett nytt bakdäck...
Fick en Yoshimura-justering också!
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Vee-twn skrev:
Var det för en "stor" service? Jag fick ett kostnadsförslag i Sundsvall på 4800 och då ingick ett nytt bakdäck...
Fick en Yoshimura-justering också!
Jag är inte riktigt säker. Har inte min manual här så jag kan inte kolla vad den stora servicen innebär.
Min verkstad gick nog bara igenom basic grejorna. Typ kollade bultar/vridmoment, bytte olja/filter. Lyssnade efter missljud osv.

Vet du vad den stora servicen innebär?? Vore kul att veta det så att jag kan se om jag gick till fel verkstad och fick hojen endast ytligt servad!??!?
 

TLRR

Guest
Ett stort TACK till Karl på karls-racingteknik och Chiefen,fick mitt tanklock idag
:banana
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
TLRR skrev:
Ett stort TACK till Karl på karls-racingteknik och Chiefen,fick mitt tanklock idag
:banana
Najs! Sorry att det tog sån tid innan gruppköpet började rulla framåt.
Speglarna och tanklocken finns och är på väg att skickas till alla som endast beställt dessa.
Bultarna är på G ! Detta innebär för oss som beställt bultar plus andra prylar att vi får hålla ut lite till.
 

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
gsxr 1000 K8
Chiefen skrev:
Najs! Sorry att det tog sån tid innan gruppköpet började rulla framåt.
Speglarna och tanklocken finns och är på väg att skickas till alla som endast beställt dessa.
Bultarna är på G ! Detta innebär för oss som beställt bultar plus andra prylar att vi får hålla ut lite till.
Härligt med bling bling i vårsolen kan vi få lite bilder tack :tummenupp
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Tengil skrev:
... Jag har redan beställt en ny vire. Kommer på onsdag. :tummenupp
Sunt val.

Kan din trötta handled vara ett "vårtecken"? Jag blir trött i handleden de första veckorna varje vår, sen går det över.



Chiefen skrev:
... Det är inte ens säkert att dina ventiler behöver justeras eller??...
Kostnaden tänker jag inte kommentera eftersom jag inte har full koll på vad som ska ingå i stor service men:
Justering eller inte spelar inte så stor roll för prisets del, det som kostar är att kontrollera ventilspelet, behöver man sen justera så är det endast lite ytterligare jobb.
Edit: Och innan man kontrollerat så vet man ju inte om dom behöver justeras. //Edit.



Ang skadad ram, garantier etc:
Konsumentköplagen (som är tvingande och ej kan avtalas bort) styr nyköp och KGK:s åtaganden. Den som köper en ny knarr och det är/blir fel på knarren inom 2 år har rätt att begära reklamation med stöd av kkl. Vid sådan åtgärd kan säljaren knappast begära att kunden ska betala en enda spänn.
Med garanti däremot är det en helt annan sak. En garanti är en frivillig historia som säljaren utfäster. Den kan vara generösare än reklamationsrätten enligt kkl, ex vis genom generösare villkor eller längre tid än 2 år. Vid en garantireparation under de två första åren gäller de regler som säljaren har satt upp såvida de är generösare än kkl, annars gäller kkl. Efter 2 år (som det är fallet nu) så upphör reklamationsrätten enligt kkl, då återstår bara eventuella garantier eller goodwillåtaganden från säljaren. Då kan säljaren ta betalt för arbetet om dom vill.
Med "säljaren" menas i detta fall verkstaden/mc-firman.

Med "säljaren" menas fortsättningsvis den lirare som BiNi köpte knarren av:
Ett fel som säljaren rimligen kände till är han/hon skyldig att upplysa om innan fullbordat köp men köparen har också en undersökningsplikt. Här kan man alltså tvista om vilket som har högst prio, köparens undersökningsplikt eller säljarens upplysningsplikt.
Säljaren kan aldrig tvingas att köpa ny ram men han kan möjligen tvingas att ta tillbaks hojen. Alternativet att istället köpa ny ram är i så fall säljarens val.
Om säljaren är en MC-firma är läget bättre, dels borde säljarens upplysningsplikt väga tyngre = lättare att få rätt, dels får en bil/mc-forma öht inte sälja ett trafikfarligt fordon (givetvis finns det nån form av undantag för att med "öppna kort" sälja ett skadat fordon till "skadat" pris). Ex vis får en bilfirma inte sälja en bil med bromsfel.

Om man summerar så verkar det på mig som om BiNi har rätten mot säljaren på sin sida men det är en annan sak att genomdriva sin rätt.
Avvakta besked från KGK men förbered dig på att åtgärda själv eller börja driva en civilrättslig process mot säljaren. Om säljaren var en näringsidkare (mc-firma eller liknande) så är läget betydligt ljusare. Då gäller förhandling ev följt av anmälan till Konsumentverket.
Lycka till!
 
Last edited:

BiNi

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Alunda
Hoj
Ktm 300 EXC 2012
Tengil skrev:
Tjena. Jag skulle nog presis som WestW rekomenderar svettsa ramen själv. Problemet med sprickor där är för att stötdämparen är för hård.
Köp en BiTubo (som alla andra) och bli svinnöjd. Dessutom sitter den inte ens där sprickan är nu.

Kan du ordna en bild på elendet? Du kanske inte ens behöver svetsa? :)

Det lutar åt en Bitubo så då slipper jag det där problemet..
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
BiNi skrev:
Det var hans pappa som stod som ägare på papperet
men kvittot är det sonen som har sålt och skrivit under papperna.Det kan väll
ej vara rätt.

Om du köper något tar du leg på ägaren. Ägaren skriver på regbeviset som du postar, eller om ni gör det tillsammans. På kvittot ska det självklart stå namn, adress och persnr på den som ägde hojen och som du gav pengarna till.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
TL1000R skrev:
Har fått prisförslag på 2400 milsservice på min TLR (i Stockholm).
Det landade på ca 5000:-
Är det rimligt?
Vad har ni andra betalat?

Låter dyrt. På min TLS kollade jag spel själv vid 2400 och det behövdes inte göras något som tur var. Krångligt om man inte är duktig på att mecka. Dom jag snackat med har inte behövt justera vid 2400 utan bara gjort en koll.

Behöver man justera är det ett riktigt pillgöra som inte är jätte enkelt om man inte är meckguru.

Kolla med någon mer firma innan du bestämmer dig.
 

Tengil

PENNYBRIDGERIDERS
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
TL1000s -97
Igår grejade jag med kopplingen... Orginal sitter det ju 10 lammeler och slirfunktion.Jag har 11 lameller och ingen slirfunktion! Jag visste att det satt en koppling utan slirfunktionen i men trodde det var en TLR koppling.
Det kan det dock inte vara då TLR kopplingen har 6 fjädrar och den jag har har bara 5.

Den måste vara införskaffad senast -98 nån som har en aning om vad som sitter i? På Carlbarks MC hade dom ingen aning. Vi kollade runt lite i reservdelskataloger men kom inte fram till någe.

Lammellerna och diskarna som sitter i är tunnare än orginal. Men istället för att shimsa upp kopplingen petade jag i några friska orginallameller och vipps så var jag tillbaka till orginal tjocklek på kopplings paketet. Det motsvarade ungefär 2mm.

Nu ska jag hem och montera nya kopplingsviren!
 

pmo

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RR
WestW skrev:
Låter dyrt. På min TLS kollade jag spel själv vid 2400 och det behövdes inte göras något som tur var. Krångligt om man inte är duktig på att mecka. Dom jag snackat med har inte behövt justera vid 2400 utan bara gjort en koll.

Behöver man justera är det ett riktigt pillgöra som inte är jätte enkelt om man inte är meckguru.

Kolla med någon mer firma innan du bestämmer dig.
Känner att jag är en bra bit från att kalla mig meckguru :)
Så jag gör som du föreslår - kollar med 2 firmor till..
 

persson_80

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2004
Ort
Gävle
Hoj
CBR1000RR-07
undertail..

Tjena..

Nu börjar det att dra ihop sig ordentligt innför stundande säsong, och det börjar att bli dax för att fixa till höjjen lite..
Så jag tänkte beställa lite saker från USA..
Ngn som har erfarenheter från denna firma..
Http://www.extremegraphicfsmd.com
Bra och dåliga erfarenheter, samt om det var bra passform på "Topgun Undertail" samt om det följde med belysning...Är lite dålig på engelska,

mvh// persson
 

TLRR

Guest
ja skyndar allt jag kan,måste ta hjälp av Uppsalagurun och balansera vev och spara ihop pengar till vevstakarna från England,det är det som är kvar bara :banana :banana sen ska vi leka ta fatt :D
 

BiNi

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Alunda
Hoj
Ktm 300 EXC 2012
persson_80 skrev:
Tjena..

Nu börjar det att dra ihop sig ordentligt innför stundande säsong, och det börjar att bli dax för att fixa till höjjen lite..
Så jag tänkte beställa lite saker från USA..
Ngn som har erfarenheter från denna firma..
Http://www.extremegraphicfsmd.com
Bra och dåliga erfarenheter, samt om det var bra passform på "Topgun Undertail" samt om det följde med belysning...Är lite dålig på engelska,

mvh// persson


Vet att Hocke beställde en belly därifrån utan prob.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
BiNi skrev:
... Det var hans pappa som stod som ägare på papperet
men kvittot är det sonen som har sålt och skrivit under papperna.Det kan väll
ej vara rätt.
Alltså hade han hojen skenförsäkrad. Om han vägrar gottgöra dig så får du väl hota med att ringa hans och hans pappas fbolag och sätta dit dom för fbedrägeri.


WestW:
Det är faktiskt säljaren som ska skicka papperen, står på regbeviset. Ja, jag håller med, jag som köpare vill vara den som tar hand om och skickar pappren.
Och om jag säljer så vill jag ändå vara den som tar hand om pappren (Själv är bäste dräng). :)

I övrigt läs min underskrift! :D




Tengil:
På gamla Katana etc brukar man svarva ur korgen för att få plats med en extra lamell, detta brukar behövas med turbo eller bigblock. Jag tror iofs inte att din korg är ombyggd etc men det kan ju vara nån form av aftermarket high-performance moj?
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Satan vad skönt det kändes att motorn gick runt när jag testade om jag kopplat rätt,lyset lyste och F1 blinkade?.Hoppas bara den tänder också:=) få se i helgen när jag pumpat i olja mm.

//Lycklig rookie-mek.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top